Mulla on ollut ajokortti kohta vuoden mutta en vaan uskalla ajaa :( rohkaiskaa!
Olen siis tämän vuoden aikana ajanut kerran autokoulun jälkeen, ja sekin oli kilometrin matka kaverin autolla. Nyt saisin itselleni auton käyttöön jos haluaisin mutta pelkkä ajatuskin ajamisesta hirvittää.
Rohkaiskaa mua vähän :( en halua että kävin ajokoulun ihan turhaan ja muutenkin typerää antaa tällaisen pelon hallita elämää!
Kommentit (43)
Heippa!
Mulla oli kans järjettömät pelot ajamisesta ja autokoulussa usein pääsi vaan puhdas itku, varsinkin ajotunnin jälkeen.
Pidin sitten taukoa autokoulusta lähes pari kuukautta ja jatkoin ykkös-vaihetta. Tällöin olin ehtinyt henkisellä tasolla jo päästä pelkojeni yli ja ajo alkoi kuin alkoikin sujua (hiljakseen, mutta kuitenkin).
Kun inssin sitten suoritin tokalla kerralla onnistuneesti (ekassa reputin), pakotin vaan itseni liikenteen sekaan. Siitä se sitten lähti.
Minäkin luulen että sinulla on ajokunnot ihan ok (vähän varmasti ruostuneet), mutta henkinen puoli kaipaa työstämistä. Mitä jos menisit vaan istumaan autoon, ilman että lähtisit ajelemaan? Istut autossa, vaikka vartin kerrallaan, tutkit sitä ympäristönä. Ja kun kävelet kaupungilla, pyri tunnistamaan liikennemerkit joiden mukaan vierellä kulkevat autot ajavat.
Näin opit näkemään autoilijan silmin asiat.
Tsemppiä. Peloista voi päästä yli!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:05"]Suosittelen ajopelkoisille, joilla pelkoa lisää kytkin ja autonhallinnan vaikeus, automaattivaihteistoa. Tuhat kertaa helpompi keskittyä liikenteeseen, kun vaihteita ja kytkintä ei tarvitse ajatella. Auto ei tosiaankaan sammu liikennevaloihin tjms. Itse pelkäsin/en tykännyt ajamisesta juuri kytkimenkäytön ontumisen ja sammuttelun takia, nyt automaatilla melkeinpä nautin ajamisesta.
[/quote]
Olin tulossa sanomaan tismalleen samaa. Itse en ensimmäiseen pariin vuoteen ajanut autoa lainkaan, koska inhosin/pelkäsin/en osannut. Sitten muutin yhteen poikaystäväni kanssa ja aloin ajaa tämän automaattiautoa. Ai että, mikä uusi nautinto siitä ajamisesta tulikaan! Nykyisin omistan oman auton ja ajelen sillä päivittäin töihin ja aina asioita hoitamaan. Ja voin sanoa että on nautinnollista.
Pelkäsin minäki alussa kun kortin aikoinaan ajoin. Olin ihan hirvee panikoija auton ratissa ja ajelin alkuun yksin vähän hiljasemmilla teillä. Ajoin sitten vielä pari vuotta sen jälkeen kuorma-autokortin ja nyt ajan työkseni kuorma-autoo. Näinkin voi käydä.
Nainen 25v.
Itse ajoin kortin vuosi sitten 38v. ja täytyy myöntää että hankalaa oli:)
Inssin jälkeen en rattiin mennyt vähäänaikaan (oli vissiin niin traumaattinen kokemus). No todettava se on, että ajoa ajoa varmuuden saamiseksi.
Eniten tässä harmittaa, että minun pitää käydä vielä ne kaksi autokouluvaihetta jotta saisin sen lopullisen kortin. Meni just 2vk.yli se aika, että olisi mennyt vanhan kaavan mukaan:(
jos et nyt uskalla tarttua rattiin,sulle käy kun mulle;en ole 15 vuoteen koskenut rattiin.
aikoinaan nuorena ollu autoa käytössä,joten ajotaito ruostu niin pahasti,etten enää uskaltanut.
aika kallis henkkari mulla.
Eipä siihen pelkoon taida auttaa muu kuin ajaminen :) Yksi hyvä konsti alkuun pääsemiseen on se, että ottaa ajoihin kaveriksi aina jonkun, johon voi turvautua henkisesti. Tee aluksi tikuista asiaa, niin saat kokemusta ja toivottavasti hyviä sellaisia.
Itsekin olen melko tuore kuski, kortti ollut hieman pitempään kuin sinulla. Tuntemukset on välillä ihan samanlaisia, tuntuu ettei uskalla lähteä ajamaan. Minulla on kuitenkin välillä pakko lähteä autolla liikkeelle, joten kokemusta kertyy pikkuhiljaa ja jännittäminen on vähentynyt huomattavasti.
Kyllä se siitä! Ajamista vain, ensin vaikka pikku matkoja ja sitten pidemmälle. :)
Minulla suurin kannuste on ollut se, että auto on ollut ainoa keino päästä kotinurkilta pois. Näen siis autoilun positiivisena asiana, se antaa hengähdystauon lasten passaamisesta.
on kiva kuulla muiden kokemuksia. Kävin tänään siskon kanssa ajamassa puolisen tuntia ja muuten meni ihan hyvin, mutta auton käynnistämiseen meni varmaan 10 min (ei tosin johtunut minusta vaan autosta :D) ja sitten sammuin vilkkaaseen risteykseen kaksien vihreiden ajaksi! Meinasin kuolla häpeään mutta piti vaan kasata itseni ja yrittää rauhassa.
En kyllä edelleenkään uskalla yksin mennä, vakaalla autolla ehkä mutta tää laina-auto on on tällainen vanha kottero jolla edes poikaystäväni (5 vuotta aktiivisesti ajanut) ei mielellään mene motarille. Sammuu helposti mäkilähdöissä eikä tosiaan jaksaisi aamulla käynnistyä.
Hommaa automaattivaihteinen auto, niin ei tervii pelätä sammumisia. Mulla on ja on aivan ihanaa!
Liikkeelle lähtöjä ja peruuttamista voit harjoitella ihan omalla pihalla :) Auton käsittelyä kannattaa opetella kyllä just jolloin isolla parkkiksella.
Sunnuntaiaamut joskus klo 7 - 10 välillä on tosi rauhallisia liikenteessä, joten lähde silloin ajalemaan.
En kyllä suosittelisi, että otat kaverin pelkääjän paikalle, sillä sinähän sitä autoa ajat. Alkaisit turhaan odottaa neuvoja, vaikka ideahan on siinä, että SINÄ teet päätökset ja reagoit tilanteisiin.
Mulla on ollut ajokortti kohta 15 vuotta, mutta en yleensä uskalla ajaa. Kyllä mä säännöllisesti pakotan itseni siihen, mutta pelkään ajamista.
kortin niin etten meinannut vuosiin uskaltaa ajaa. Pikku hiljaa totuttelin sitten. Mietin reitit tarkasti valmiiksi ja kiersin joka paikkaan niin ettei tarvinnut mennä liikennesumppuihin. Pikkupaikkakunnallakin pysäköin auton aina torin laidalle ja kävelin sieltä :). Oikeasti nyt naurattaa ajatuskin. Edelleenkään enisossa kaupungissa suostu ajamaan keskustassa mutta muuten pärjään jo aika hyvin.
et reenaat sitä ajamista ilta-aikaan, ku on vähemmän liikennettä. Ainaki mulla helpotti stressiä, kun olin sitä ennen ollu reilun vuoden ajamatta autoo ollenkaan :) Nykyään uskallan ajaa jopa ruuhka-aikaan :D
Itse en ajanut 6-7v. Ja sitäkin ennen vähän. Kortti on ollut yli 15v... Olosuhteiden pakosta oli pakko opetella uudestaan ajamaan. Oma vinkkini on, että jos mitenkään mahdollista, niin hanki automaatti!
Mikä ihana keksintö. Kaiken huomion voi keskittää muuhun liikenteeseen, kun ei tarvitse vaihtaa vaihteita. Oma varmuus paranee tätä kautta. Itse en enää manuaalilla aja.
Sinulla on vielä ihan tuoreessa muistissa kaikki autokoulussa opitut asiat. Opettele hiljaisempana aikana erilaisia tilanteita, kuten erilaisia risteysajoja ja peruutuksia, parkkihalleja yms.
Jos et aja pitkään aikaan, niin voi olla että autokoulussa opitit asiat katoaa mielestä eikä sulle ei ole kertynyt tarpeeksi ajokokemusta.
Kun mä sain kortin lähdin samana päivänä ajamaan ja harjoittelin kaikkia niitä juttuja, mitä autokoulussa oli, jopa samoilla paikoilla kävin harjoittelemassa.
Jos pelottaa aja ensin silloin kun on vähemmän väkeä liikkeellä, vain ajamalla se pelko paranee. Ota joku ajokortillinen mukaan ensimmäisillä kerroilla. Itseä pelotti kolarin jälkeen lähteä ajamaan, varsinkin yksin, ja kyllä vieläkin katson peilistä kun joutuu pysähtymään että tajuaako takana tulija myös sen punaisen valon. Kyllä liian usein on perään joku ajanut.
Ota joku kokeneempi kaveri mukaan, joka voi neuvoa ja tukea tarvittaessa.
En sinua menisi liikenteeseen tuolla kokemuksella, olet vaarallinen sekä itsellesi että muille.
Jos et ota muutamaa ajotuntia taitojasi petrataksesi, pyydät jonkun kokeneen perheenjäsenen / kaverin pelkääjän paikalle avuksi ja tueksi.
Liikenteeseen lähdet yksin vasta kun osaat ajaa. Se on sinun velvollisuutesi.
Suosittelen ajopelkoisille, joilla pelkoa lisää kytkin ja autonhallinnan vaikeus, automaattivaihteistoa. Tuhat kertaa helpompi keskittyä liikenteeseen, kun vaihteita ja kytkintä ei tarvitse ajatella. Auto ei tosiaankaan sammu liikennevaloihin tjms. Itse pelkäsin/en tykännyt ajamisesta juuri kytkimenkäytön ontumisen ja sammuttelun takia, nyt automaatilla melkeinpä nautin ajamisesta.