Jos menet vastasyntyneen vauvan kanssa kyläilemään, onko kohteliasta antaa vieraan näkökulmasta esim joku vaate tai mitä haluaisit?
Olen tottunut antamaan lähipiirin vauvoille aina jos näen hänet ekaa kertaa, jonkun esim paidan/mekon/housut tms.
Mutta hukkuuko vanhemmat tollaisiin? Onko ne silleen, että "Huoh, näitä on jo liikaa". Vai olisiko fiksumpaa esim antaa joku vaippapaketti tai jotain muistamiseksi?
Mieheni paras ystävä vaimonsa tulee kylään uuden vauvan kanssa, olisi kiva jotenkin muistaa, mutta miten? Olen heidät kerran joskus tavannut.
Kommentit (115)
Riippuu varmaan perheestä. Jotkut ovat taloudellisesti hyvinkin tiukoilla, jolloin mikä tahansa lahja ilahduttaa suuresti.
Käytännöllisessä lahjassa on se hyvä puoli, että se menee varmasti käyttöön. Mutta itse valitsemassasi lahjassa on persoonallisempi fiilis. Kuitenkin, ajatus on tärkein! Kyllä he varmasti käyttävvät ja arvostavat lahjaa, valitsit mitä hyvänsä.
Minä olen aina ottanut ilolla vastaan kaikki lahjat ja aina ovat menneet käyttöön, joka lapsen kohdalla. Jotkut antavat vaatteen, toiset lelun, jotkut juurikin vaippapaketin. Meillä ei ikinä jäänyt mikään saatu käyttämättä, oli lahja mikä tahansa tykkään aina itsekin viedä kukkakimpun tai syötävää kun menen ystäville kylään
Jos vauvaperheen luon mennään kylään niin silloin viedään tuliaisia. Kun vauvaperhe tulee kylään niin ei silloin lahjota.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen antanut yleensä kirjan.
Vaatteita monille tulee liikaa.
Meille tuli kirjoja ihan liikaa :D
Ei muuta kuin kiertämään vauvan kanssa kaikki tutut ja sukulaiset niin lahjoja riittää. Niinkö?
Vieras antaa lahjan!
Mä olen yleensä antanut jonkun pienen vauva-lelun ja sukat tai töppöset.
Itse sain lahjaksi paljon vauvalle paljon vaatteita. Harmi, että ne oli kaikki heti sitä pikkupikku vauva kokoa (vastasyntyneet), joten kaikki ei ehtineet edes päälle, kun vauva jo kasvoi.
Melkein siis itse antaisin vaatteen, joka olisi jo vähän isompi. Muutaman sellaisen sain, ja oli ihana kun vauva kasvoi, niin päälle pantavaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä voi tulla liikaa? Noita pienten kirjoja lukee kuitenkin jo yhdessä päivässä monta. Satojako saitte?
Sen toki ymmärrän että jos tulee täysin sama kirja mutta yleensä ne voi vaihtaa toiseen.
Kirja on mun mielestä tosi kiva lahja!
Pehmolelua en antaisi, niitä tulee yleensä ihan järjettömän paljon muutenkin. Vaatteita oli minusta mukava saada, mutta tiedän, että monet ovat niin tarkkoja, että mieluummin valitsevat itse.
Vaipat ovat ihan paras lahja, koska niitä on joka tapauksessa pakko ostaa, toisin kuin esimerkiksi vaatteita, joita voi olla saatuna tai halvalla ostettuina jo riittävästi. Vaipoissa tosin olisi mun mielestä hyvä tietää, että ovat sitä merkkiä, mitä perhe on muutenkin tottunut käyttämään ja että koko on oikea.
Vaippapaketti.
Huomasin nyt kun lajittelin siskoni tulevalle lapselle vaatteita, yms niissä oli ihan hirveästi sellaisia joita ei ole käytetty.
Mä taas pitäisin vaippoja ihan tosi tylsänä, sama kun saisi vessapaperia. Varsinkin jos joutuisi itse ne vielä kotiin raahaamaan. Missä hyöty?
Minä en halua mitään ylimääräisiä lahjoja. Lapsen synttäreillekin on toivottavaa tulla ilman lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä voi tulla liikaa? Noita pienten kirjoja lukee kuitenkin jo yhdessä päivässä monta. Satojako saitte?
Sen toki ymmärrän että jos tulee täysin sama kirja mutta yleensä ne voi vaihtaa toiseen.
Ei kirjoja. Kirjastot on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Pehmolelua en antaisi, niitä tulee yleensä ihan järjettömän paljon muutenkin. Vaatteita oli minusta mukava saada, mutta tiedän, että monet ovat niin tarkkoja, että mieluummin valitsevat itse.
Vaipat ovat ihan paras lahja, koska niitä on joka tapauksessa pakko ostaa, toisin kuin esimerkiksi vaatteita, joita voi olla saatuna tai halvalla ostettuina jo riittävästi. Vaipoissa tosin olisi mun mielestä hyvä tietää, että ovat sitä merkkiä, mitä perhe on muutenkin tottunut käyttämään ja että koko on oikea.
Jos on köyhä perhe kyseessä, niin sitten ymmärrän vaippa-lahjan, muuten en. Senkin voisi sitten antaa lahjakorttina ja sanoa, että ostakaa tällä vaikka vaippoja ja muuta tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua mitään ylimääräisiä lahjoja. Lapsen synttäreillekin on toivottavaa tulla ilman lahjaa.
Ja sun lapsi samaa mieltä?
Samaa mieltä, että vieraille ei tarvitse antaa lahjoja. Vain jos mennään itse vauvaperheeseen kylään, viedään yleensä jotain.
Lahjaksi ehdotan lahjakorttia johonkin vauvatarvike-tai lastenvaateliikkeeseen. Sitä voi käyttää osamaksuna tai hankkia jotain mieleistä myöhemmässäkin vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin pienessä asunnossa kun ei ollut varaa muuttaa, ei mahtunut oikein säilömään :) Pidettiin sitten muutamaa kirjaa viikko kerrallaan ja loput häkkivarastossa, ja sitten vaihdeltiin, kun kasat lattioilla ja pöydillä ei toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on köyhä perhe kyseessä, niin sitten ymmärrän vaippa-lahjan, muuten en. Senkin voisi sitten antaa lahjakorttina ja sanoa, että ostakaa tällä vaikka vaippoja ja muuta tarpeellista.
Suomalainen empatia on kyllä kamalaa. Se sekoitetaan sääliin, ei kukaan halua mitään säälilahjoja.