Jos menet vastasyntyneen vauvan kanssa kyläilemään, onko kohteliasta antaa vieraan näkökulmasta esim joku vaate tai mitä haluaisit?
Olen tottunut antamaan lähipiirin vauvoille aina jos näen hänet ekaa kertaa, jonkun esim paidan/mekon/housut tms.
Mutta hukkuuko vanhemmat tollaisiin? Onko ne silleen, että "Huoh, näitä on jo liikaa". Vai olisiko fiksumpaa esim antaa joku vaippapaketti tai jotain muistamiseksi?
Mieheni paras ystävä vaimonsa tulee kylään uuden vauvan kanssa, olisi kiva jotenkin muistaa, mutta miten? Olen heidät kerran joskus tavannut.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen antanut yleensä kirjan.
Vaatteita monille tulee liikaa.
Meille tuli kirjoja ihan liikaa :D
Miten niitä voi tulla liikaa? Noita pienten kirjoja lukee kuitenkin jo yhdessä päivässä monta. Satojako saitte?
Sen toki ymmärrän että jos tulee täysin sama kirja mutta yleensä ne voi vaihtaa toiseen.
Asuttiin pienessä asunnossa kun ei ollut varaa muuttaa, ei mahtunut oikein säilömään :) Pidettiin sitten muutamaa kirjaa viikko kerrallaan ja loput häkkivarastossa, ja sitten vaihdeltiin, kun kasat lattioilla ja pöydillä ei toiminut.
Ei pidä hankkia lapsia jos asuu koirankopissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua mitään ylimääräisiä lahjoja. Lapsen synttäreillekin on toivottavaa tulla ilman lahjaa.
Ja sun lapsi samaa mieltä?
Kyllä on. Vanhemmat hankimme itse harkinnan mukaan kaiken. Ei meillä ole tilaa säilyttää ylimääräistä krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirja on mun mielestä tosi kiva lahja!
Pehmolelua en antaisi, niitä tulee yleensä ihan järjettömän paljon muutenkin. Vaatteita oli minusta mukava saada, mutta tiedän, että monet ovat niin tarkkoja, että mieluummin valitsevat itse.
Vaipat ovat ihan paras lahja, koska niitä on joka tapauksessa pakko ostaa, toisin kuin esimerkiksi vaatteita, joita voi olla saatuna tai halvalla ostettuina jo riittävästi. Vaipoissa tosin olisi mun mielestä hyvä tietää, että ovat sitä merkkiä, mitä perhe on muutenkin tottunut käyttämään ja että koko on oikea.
Jos on köyhä perhe kyseessä, niin sitten ymmärrän vaippa-lahjan, muuten en. Senkin voisi sitten antaa lahjakorttina ja sanoa, että ostakaa tällä vaikka vaippoja ja muuta tarpeellista.
Jaa, me ei olla köyhä perhe, mutta mun mielestä oli ihanaa saada lahjaksi jotain sellaista, jota joudun joka tapauksessa hankkimaan ja joka ei varmuudella jää käyttämättä. Ja vauva-arjessa se konkreettinen tavara oli kyllä mun mielestä kivempi kuin lahjakortti, joka pitäisi erikseen lähteä käyttämään. Ihan samalla tavalla varoissaan olevat perheet pystyvät ostamaan itse myös bodyt, kirjat ja pehmolelut, mutta silti heidänkin lapsiaan lahjotaan, kuten tapana on.
Olen itse antanut isomman vauvan vaatteita, 74-86 koissa. Mutta en kyllä ole koskaan kysynyt, onko ollut hyvä lahja 😬
Ei vieraille annetan lahjoja, mutta tuossa tilanteessa on ihan kiva muistaa äitiä ja vastasyntynyttä.Varsinkin jos tuleva kylään ja tämä on totta, eikä provostelua. Itse antaisin jotkut söpöt töppöset varsinkun kun ilmat kylmenee. Jokuhan täällä jo ilmoitti joskus sellaiset lahjottaneensa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, että vieraille ei tarvitse antaa lahjoja. Vain jos mennään itse vauvaperheeseen kylään, viedään yleensä jotain.
Lahjaksi ehdotan lahjakorttia johonkin vauvatarvike-tai lastenvaateliikkeeseen. Sitä voi käyttää osamaksuna tai hankkia jotain mieleistä myöhemmässäkin vaiheessa.
No ei vieraille yleensä toki anneta mutta nyt on kyseessä vauvan ensivierailu. Ihan normaalia antaa jokin muistaminen, tavattiin missä tahansa, tai vaikka ei edes tavattaisi (itse saimme lahjoja sukulaisilta jopa postitse).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua mitään ylimääräisiä lahjoja. Lapsen synttäreillekin on toivottavaa tulla ilman lahjaa.
Kyllä on. Vanhemmat hankimme itse harkinnan mukaan kaiken. Ei meillä ole tilaa säilyttää ylimääräistä krääsää.
Kamalaa, että on tollasia vanhempia, jotka ajattelee vauvan saamista lahjoista, että ne on krääsää. Hyi, kuinka epäkiitollisia ihmiset osaakin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa, että on tollasia vanhempia, jotka ajattelee vauvan saamista lahjoista, että ne on krääsää. Hyi, kuinka epäkiitollisia ihmiset osaakin olla.
On epäkohteliasta täyttää toisten ihmisten kotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, lapsesi voi sitten aikanaan avautua täällä ankeasta lapsuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pehmolelua en antaisi, niitä tulee yleensä ihan järjettömän paljon muutenkin. Vaatteita oli minusta mukava saada, mutta tiedän, että monet ovat niin tarkkoja, että mieluummin valitsevat itse.
Vaipat ovat ihan paras lahja, koska niitä on joka tapauksessa pakko ostaa, toisin kuin esimerkiksi vaatteita, joita voi olla saatuna tai halvalla ostettuina jo riittävästi. Vaipoissa tosin olisi mun mielestä hyvä tietää, että ovat sitä merkkiä, mitä perhe on muutenkin tottunut käyttämään ja että koko on oikea.
Jos on köyhä perhe kyseessä, niin sitten ymmärrän vaippa-lahjan, muuten en. Senkin voisi sitten antaa lahjakorttina ja sanoa, että ostakaa tällä vaikka vaippoja ja muuta tarpeellista.
Suomalainen empatia on kyllä kamalaa. Se sek
Tuossa teille s-markettiin lahjakortti ostakaa vaikka vaippoja. Musta ei raha ja lahjakortit eivät ole lahjoja. Jos mun vauvalle joku haluaisi antaa haluaisin sen olevan jotain pientä joka kertoo jotain antajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen antanut yleensä kirjan.
Vaatteita monille tulee liikaa.
Meille tuli kirjoja ihan liikaa :D
Miten niitä voi tulla liikaa? Noita pienten kirjoja lukee kuitenkin jo yhdessä päivässä monta. Satojako saitte?
Sen toki ymmärrän että jos tulee täysin sama kirja mutta yleensä ne voi vaihtaa toiseen.
Asuttiin pienessä asunnossa kun ei ollut varaa muuttaa, ei mahtunut oikein säilömään :) Pidettiin sitten muutamaa kirjaa viikko kerrallaan ja loput häkkivarastossa, ja sitten vaihdeltiin, kun kasat lattioilla ja pöydillä ei toiminut.
Ei pidä hankkia lapsia jos asuu koirankopissa.
Tai ei ole varaa ostaa vaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain lahjaksi paljon vauvalle paljon vaatteita. Harmi, että ne oli kaikki heti sitä pikkupikku vauva kokoa (vastasyntyneet), joten kaikki ei ehtineet edes päälle, kun vauva jo kasvoi.
Melkein siis itse antaisin vaatteen, joka olisi jo vähän isompi. Muutaman sellaisen sain, ja oli ihana kun vauva kasvoi, niin päälle pantavaa oli.
Samaa mieltä! Vauvalle tuli muutenkin jo itse ostettua niitä pienimpiä vaatteita valmiiksi, niin hirveästi niille ei enää sitten tarvetta ollut, etenkään kun meidän lapsemme ei edes juurikaan pulautellut. Ja sekin vielä, että joissakin vaatteissa on sellainen mitoitus, että suoraan saa ottaa kokoa isomman, että sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, me ei olla köyhä perhe, mutta mun miel
No ehkä jos ne vaippapaketit tuotaisiin edes suoraan kotiin mutta että jostain kykäpaikasta ne haetaan itse ha kannetaan kotiin, niin eipä oikein eroa siitä että hakisi ne kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas pitäisin vaippoja ihan tosi tylsänä, sama kun saisi vessapaperia. Varsinkin jos joutuisi itse ne vielä kotiin raahaamaan. Missä hyöty?
Mielummin minä ottaisin sen vessapaperinkin, kuin tuikkukipppoja, yms.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin kiertämään vauvan kanssa kaikki tutut ja sukulaiset niin lahjoja riittää. Niinkö?
Vieras antaa lahjan!
Eihän tässä vauvan vanhemmat vinkkiä kysele vaan hän joka itse haluaa lahjan antaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraille annetan lahjoja, mutta tuossa tilanteessa on ihan kiva muistaa äitiä ja vastasyntynyttä.Varsinkin jos tuleva kylään ja tämä on totta, eikä provostelua.
Onko vauva-aiheet nykyään jo niin kummallisia palstalla että aletaan pitää provona? 😂
Esikoisen vanhemmille joku vaate on ihan hyvä lahja.
Minä olisin toivonut, että vaatelahjat olisivat olleet sellaisia mitä voi käyttää arjessa, mieluummin kuin jotain juhlamekkoja ym. epäkäytännöllisiä. Vaikka ihan sukkaparikin on parempi kuin rimssumekko, joita ainakin meidän tytöillä oli niin paljon, että ehtivät ehkä kerran kutakin pitää ennen kuin tulivat pieniksi. Tykkäsin esimerkiksi yhden kaverin antamista itse neulotuista villasukista, koska itsellä ei ollut aikaa enää kolmannelle lapselle neuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas pitäisin vaippoja ihan tosi tylsänä, sama kun saisi vessapaperia. Varsinkin jos joutuisi itse ne vielä kotiin raahaamaan. Missä hyöty?
Mielummin minä ottaisin sen vessapaperinkin, kuin tuikkukipppoja, yms.
Pyydä toki vessapaperia sitten jo vieraita kutsuttaessa! Ei ne muuten ikinä tuo.
Kyllä näitä pienten (vauvojen-taaperoiden) kirjoja on järkevämpää olla ihan omana, koska joutuvat aika kovalle koetukselle. Ja vaikkapa norovirusaikaan ei ehkä ole kiva pureskella kirjaston kirjoja...