Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos menet vastasyntyneen vauvan kanssa kyläilemään, onko kohteliasta antaa vieraan näkökulmasta esim joku vaate tai mitä haluaisit?

Vierailija
29.08.2024 |

Olen tottunut antamaan lähipiirin vauvoille aina jos näen hänet ekaa kertaa, jonkun esim paidan/mekon/housut tms.

Mutta hukkuuko vanhemmat tollaisiin? Onko ne silleen, että "Huoh, näitä on jo liikaa". Vai olisiko fiksumpaa esim antaa joku vaippapaketti tai jotain muistamiseksi?

Mieheni paras ystävä vaimonsa tulee kylään uuden vauvan kanssa, olisi kiva jotenkin muistaa, mutta miten? Olen heidät kerran joskus tavannut. 

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei koskaan voi tietää sen vieraan taloudellista tilannetta. Tällä tavalla kukaan ei jätä tulematta sen takia, ettei ole rahaa ostaa lahjaa."

No ei meille ainakaan niin tuntemattomia vieraita lapsen syntymäpäiville tule, yleensä isovanhempia ja sisaruksia! Kuka kutsuu niin vieraita ihmisiä ettei tiedä onko niillä varaa muutaman euron lahjaan 🤔

En minä ainakaan tiedä lapsen päiväkotikavereiden vanhempien taloudellista tilannetta. Tai leikkipuistokavereiden. Enkä edes omien sisaruksieni tarkkaa taloustilannetta.

Usein se matka synttäreille on kalliimpi kuin pienen lapsen lahja. Vitosellakin keksii k

Just, me vähävaraiset olemme lapsen tasolle typistettyjä uhreja ja tarvitsemme ns synninpäästön? Me olemme ihan aikuisia ihmisiä jotka tekee omia valintoja, arvioita ja päätöksiä. Jos meillä on tahtoa muistaa jotakuta lahjalla me myös teemme sen. Toki se kymppi voi olla jostain muusta pois, mutta entä sitten? 

Se kehoitus ei koske vain köyhiä.

Vierailija
102/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä lahjattomia synttärit herättävät närkästystä. Nämä närkästyjät ovat ilmeisesti niitä mammoja, jotka työntävät lapsen päiväkotiin 1-vuotiaana ja paikkailevat sitten huonoa omaatuntoa lahjoilla.

No jopa löysit ihmeellisen rinnastuksen. Ja tuo lahjojen kieltäjähän just itse kehui ostavansa kaikki lahjat. Liekö joku shoppailuholisti kun kieltää muilta lahjojen oston. 

Ehei kuule. Ei niitä tavaroita tarvitse holtittomasti ostella. En ole opettanut lastani materialistiksi. Kyllä se on vanhempien tehtävä ostaa lapselle kaikki tarvittava.

Tarvittavat joo mutta entäpä jos lapsen paras kaveri haluaisi antaa jotain merkityksellistä, ehkä sellaista josta sinä et edes tiedä oman lapsesi ilahtuvan? Anna lapsesi olla oma

Kumpi haluaa antaa kaveri vai kaverin vanhempi? Meillä on omien lasten kaveripiirissä useampikin jotka haluaa viettää niitä lahjattomia ns synttäreitä ja ihan vaan mennä porukalla vaikka ihan vaan leffaan tai syömään, jne. Siinä olet oikeassa, että lasta tulee kuulla, haluaako esim edes koko synttäreitä.

- tokaluokkalaisen äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä lahjattomia synttärit herättävät närkästystä. Nämä närkästyjät ovat ilmeisesti niitä mammoja, jotka työntävät lapsen päiväkotiin 1-vuotiaana ja paikkailevat sitten huonoa omaatuntoa lahjoilla.

No jopa löysit ihmeellisen rinnastuksen. Ja tuo lahjojen kieltäjähän just itse kehui ostavansa kaikki lahjat. Liekö joku shoppailuholisti kun kieltää muilta lahjojen oston. 

Ehei kuule. Ei niitä tavaroita tarvitse holtittomasti ostella. En ole opettanut lastani materialistiksi. Kyllä se on vanhempien tehtävä ostaa lapselle kaikki tarvittava.

Tarvittavat joo mutta entäpä jos lapsen paras kaveri haluaisi antaa jotain merkityksellistä, ehkä sellaista josta sinä et edes t

Puhuin kaverista, en kaverin äidistä. 

Vierailija
104/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittavat joo mutta entäpä jos lapsen paras kaveri haluaisi antaa jotain merkityksellistä, ehkä sellaista josta sinä et edes t

Ei se olekaan ongelma jos lapsella itsellään ihan aidosti oma toive, ettei lahjoja saa tuoda. Monesti vain näissäkin lapsi on alistettu vanhemman tahtoon ja haluaa miellyttää. Ja tosiaan erityisesti läheisille kavereille on se lahjan antaminenkin usein tärkeää. Esimerkiksi oma tyttäreni sai  kaveriltaan pehmolelun joka on nyt rakkain unikaveri. Itse lelu (eläinhahmo) liittyi heidän lempileikkiin, josta en edes tiennyt mitään. Oli siis kaverilta huolella harkittu lahja, jollaista en itse olisi osannut antaa, eikä siihen minun antamana olisi liittynyt samaa tunnearvoakaan. 

Vierailija
105/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua mitään ylimääräisiä lahjoja. Lapsen synttäreillekin on toivottavaa tulla ilman lahjaa.

Ja sun lapsi samaa mieltä? 

Kyllä on. Vanhemmat hankimme itse harkinnan mukaan kaiken. Ei meillä ole tilaa säilyttää ylimääräistä krääsää.

Noh, lapsesi voi sitten aikanaan avautua täällä ankeasta lapsuudestaan. 

Lahjojen määrä määrittelee sen koko lapsuuden? 

Tuollasella asenteella on kyllä hyvin todennäköisesti moni mukin asia pielessä. Ja ai ei olis muka lapsen mielestä kiva saada kavereilta ja sukulaisilta lahjoja synttärinä. Ja niiden kavereiden ja sukulaisten olisi kiva niitä antaa. Mitähän muuta ankeutetaan, päsmäröidään ja kontrolloidaan liiaksi.

Vierailija
106/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua mitään ylimääräisiä lahjoja. Lapsen synttäreillekin on toivottavaa tulla ilman lahjaa.

Kyllä on. Vanhemmat hankimme itse harkinnan mukaan kaiken. Ei meillä ole tilaa säilyttää ylimääräistä krääsää.

Tuollasella asenteella on kyllä hyvin todennäköisesti moni mukin asia pielessä. Ja ai ei olis muka lapsen mielestä kiva saada kavereilta ja sukulaisilta lahjoja synttärinä. Ja niiden kavereiden ja su

Kaikki on meillä kunnossa. Ihme materialisteja täällä. Opetatte lapsestanne samanlaisen.

Vierailija
107/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on 10 vuotiaan nukkekodilla leikkivän lapsen tasolla. Et varmaan ole mitään muuta elämässäsi kuin synnytyskone.

Ei todellakaan mitään lahjoja, lakkaa hössöttämästä. Lapsen kasvatus ei ole mikään koiraharrastus.

Vierailija
108/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittavat joo mutta entäpä jos lapsen paras kaveri haluaisi antaa jotain merk

Ei se olekaan ongelma jos lapsella itsellään ihan aidosti oma toive, ettei lahjoja saa tuoda. Monesti vain näissäkin lapsi on alistettu vanhemman tahtoon ja haluaa miellyttää. Ja tosiaan erityisesti läheisille kavereille on se lahjan antaminenkin usein tärkeää. Esimerkiksi oma tyttäreni sai  kaveriltaan pehmolelun joka on nyt rakkain unikaveri. Itse lelu (eläinhahmo) liittyi heidän lempileikkiin, josta en edes tiennyt mitään. Oli siis kaverilta huolella harkittu lahja, jollaista en itse olisi osannut antaa, eikä siihen minun antamana olisi liittynyt samaa tunnearvoakaan. 

Niin, eihän sillä lapsella voi olla omaa tahtoa. Hän on tahdon olento jonka pään vanhemmat täyttää aivopesullaan. Säkin olet omaasi aivopessyt halaamaan jotain eläinhahmoa. 

Vierailija
109/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo. Kukaan ei mene vastasyntyneen kanssa kylään.

Aivan varmasti menee. Me kävimme sukulaisten luona melkein heti. Aika ennen koronaa jolloin varmaan muutenkin oli rennompaa pöpöjen suhteen. Kävimme myös syömässä, kahvilla ja ostoksilla, vauvalla oli harso kaukalon suojana. Olisin tullut hulluksi pienessä kaksiossa jos en olisi päässyt ihmisten ilmoille, toki jos vauvan vastustuskyky oli ollut tavallista heikompi niin oltaisiin toimittu toisin. Ehkä sairaalan ohjeistuksissa on eroja, meiltä ei ainakaan kielletty mitään. 

Vierailija
110/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei koskaan voi tietää sen vieraan taloudellista tilannetta. Tällä tavalla kukaan ei jätä tulematta sen takia, ettei ole rahaa ostaa lahjaa."

No ei meille ainakaan niin tuntemattomia vieraita lapsen syntymäpäiville tule, yleensä isovanhempia ja sisaruksia! Kuka kutsuu niin vieraita ihmisiä ettei tiedä onko niillä varaa muutaman euron lahjaan 🤔

En minä ainakaan tiedä lapsen päiväkotikavereiden vanhempien taloudellista tilannetta. Tai leikkipuistokavereiden. Enkä edes omien sisaruksieni tarkkaa taloustilannetta.

Usein se matka synttäreille on kalliimpi kuin pienen lapsen lahja. Vitosellakin keksii kivaa. 

Minä toivon, että se vähävarainen perhe käyttää sen vitosen oman perheen hyväksi. 

Niin. Sinä sinä haluat ja sinä kontrolloit, liikaa. Kyllä moni vähävarainenkin ihan mielellään haluaisi tuoda jotain pientä edullista kivaa. 

Vierailija
111/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa rahaa, esim. 100 e on sopiva summa.

Vierailija
112/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kenelläkään ei ole oikeutta ostella krääsää toisen kotiin."

Lasten tavarat krääsää? Voihan sitä toivoa vaikka Legoja, kirjan, osan junarataan tai jotain sarjaa jota lapsella muutenkin on. Luulisi että jokainen keksii jotain. Vaikka sukat lapsen lempihahmolla. Ei kallista eikä krääsää. 

Eli tuon ap miehen kaverin vaimon pitää nyt soittaa aloittajalle ja kertoa mitä toivoo? 

Ei liity siihen vaan aiempaan kommentoijan joka kieltää vieraita tuomasta lahjoja lasten syntymäpäiville. 

Ei ole edelleenkään kielletty.

Aika sama asia, jos on esitetty toive, ettei lahjoja tuotaisi, eikä niitä tuoda... ihme pilkunviilaamista. 

Vierailija
113/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieras yleensä sen lahjan antaa, sinä tarjoot emäntänä kakkukahvit vaikka.

Vierailija
114/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollasella asenteella on kyllä hyvin todennäköisesti moni mukin asia pielessä. Ja ai ei olis muka lapsen mielestä kiva saada kavereilta ja sukulaisi

Kaikki on meillä kunnossa. Ihme materialisteja täällä. Opetatte lapsestanne samanlaisen.

Nimenomaan en ole materialisti, melkein on liiankin päinvastainen ajatus- ja arvomaailma. Enkä varsinaisesti ole mikään lahjaihminen edes muutenkaan, (vaikka joskus jotain on kivaa antaakin ilahduttaakseen toista), vaan välittämisen ja rakkauden osoitan läheisille muilla tavoin pääasiallisesti.  

Ei lapselle synttärilahjan antaminen ole kuitenkaan lähtökohtaisesti mitään materialismia. Toki siitä voi sellaistakin tehdä, että sinä mielessä ymmärrän pointin, mutta koen tuollaisen kontrollin aika ongelmallisena. 

Vierailija
115/115 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli ihana saada vaippoja, kaikki tuli käytettyä. Ensimmäisen kerran ostin itse vaippoja kun vauva käytti kokoa 4. Ystävät ja sukulaiset myös toivat matkoiltaan ihania kauniita vaatteita vauvallemme. Minua ei haitannut hukkua vaatteisiin, joka päivä sai laittaa eri vaatteet vauvalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän