Jos menet vastasyntyneen vauvan kanssa kyläilemään, onko kohteliasta antaa vieraan näkökulmasta esim joku vaate tai mitä haluaisit?
Olen tottunut antamaan lähipiirin vauvoille aina jos näen hänet ekaa kertaa, jonkun esim paidan/mekon/housut tms.
Mutta hukkuuko vanhemmat tollaisiin? Onko ne silleen, että "Huoh, näitä on jo liikaa". Vai olisiko fiksumpaa esim antaa joku vaippapaketti tai jotain muistamiseksi?
Mieheni paras ystävä vaimonsa tulee kylään uuden vauvan kanssa, olisi kiva jotenkin muistaa, mutta miten? Olen heidät kerran joskus tavannut.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikkosi vähän pielessä: "Jos MENET vastasyntyneen vauvan kanssa kyläilemään"....... Juu tuskin kukaan menee, eihän se olisi edes järkevää. Sorry, oli pakko mainita, koska kannatta lukea tarkkaan mitä kirjoittaa ennenkuin julkaisee kirjoituksensa.
Joo toi on kyllä tyhmää lähteä vastasyntyneen kaa mihinkään. En tiedä yhtään perhettä joka ryntäsi kyläilemään suunnilleen laitokselta päästyään, älytön ajatuskin, en ottaisi itse edes vastaan, jotta lapsi olisi turvassa.
Joo me oltiin tosi tyhmiä kun ei kadotettu itseämme sinne vauvakuplaan vaan jatkettiin ihan vaan elämää. Käytiin kylässä, salissa, lenkillä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua mitään ylimääräisiä lahjoja. Lapsen synttäreillekin on toivottavaa tulla ilman lahjaa.
Ja sun lapsi samaa mieltä?
Kyllä on. Vanhemmat hankimme itse harkinnan mukaan kaiken. Ei meillä ole tilaa säilyttää ylimääräistä krääsää.
Noh, lapsesi voi sitten aikanaan avautua täällä ankeasta lapsuudestaan.
Juu, meidän lapsi ei saa ikinä koskaan lahjoja. No me vanhemmat ostamme lahjat! Vieraat saavat tulla kanssamme juhlimaan ilman mitään lahjastressiä. Eikä meidän tarvitse miettiä, minne ne hädissään väkisin ostetut lahjat tungetaan.
Et sinä ole se lapsi. Lapsi on oma yksilönsä. Ja lapsen saamat lahjat on hänen, vain hänen.
Kenelläkään ei ole oikeutta ostella krääsää toisen kotiin.
"Ei koskaan voi tietää sen vieraan taloudellista tilannetta. Tällä tavalla kukaan ei jätä tulematta sen takia, ettei ole rahaa ostaa lahjaa."
No ei meille ainakaan niin tuntemattomia vieraita lapsen syntymäpäiville tule, yleensä isovanhempia ja sisaruksia! Kuka kutsuu niin vieraita ihmisiä ettei tiedä onko niillä varaa muutaman euron lahjaan 🤔
Me puhuttiin tämä asia kavereiden kanssa läpi, kun odotin sitä lasta. Vaikka teitä kuinka kutkuttaa ne kaikki lastenvaatteet, yms hillitkää itsenne.
Vierailija kirjoitti:
"Ei koskaan voi tietää sen vieraan taloudellista tilannetta. Tällä tavalla kukaan ei jätä tulematta sen takia, ettei ole rahaa ostaa lahjaa."
No ei meille ainakaan niin tuntemattomia vieraita lapsen syntymäpäiville tule, yleensä isovanhempia ja sisaruksia! Kuka kutsuu niin vieraita ihmisiä ettei tiedä onko niillä varaa muutaman euron lahjaan 🤔
En minä ainakaan tiedä lapsen päiväkotikavereiden vanhempien taloudellista tilannetta. Tai leikkipuistokavereiden. Enkä edes omien sisaruksieni tarkkaa taloustilannetta.
"Kenelläkään ei ole oikeutta ostella krääsää toisen kotiin."
Lasten tavarat krääsää? Voihan sitä toivoa vaikka Legoja, kirjan, osan junarataan tai jotain sarjaa jota lapsella muutenkin on. Luulisi että jokainen keksii jotain. Vaikka sukat lapsen lempihahmolla. Ei kallista eikä krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Me puhuttiin tämä asia kavereiden kanssa läpi, kun odotin sitä lasta. Vaikka teitä kuinka kutkuttaa ne kaikki lastenvaatteet, yms hillitkää itsenne.
Puhu omasta puolestasi vain. Itse olin superonnellinen vauvan saamista vaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Lasten tavarat krääsää? Voihan sitä toivoa vaikka Legoja, kirjan, osan junarataan tai jotain sarjaa jota lapsella muutenkin on. Luulisi että jokainen keksii jotain. Vaikka sukat lapsen lempihahmolla. Ei kallista eikä krääsää.
On epäkohteliasta toivoa jotain kalliita Legoja. Vanhempien tehtävä on ostaa ne.
Vinkki, älkää ottako vastuulle miehen sukulaisten, ystävien, jne lahjojen hankintaa. Yhtä varmasti kun se suhteen huuma haihtuu haihtuu myös halu tehdä tätä metatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tiedä lapsen päiväkotikavereiden vanhempien taloudellista tilannetta. Tai leikkipuistokavereiden. Enkä edes omien sisaruksieni tarkkaa taloustilannetta.
Usein se matka synttäreille on kalliimpi kuin pienen lapsen lahja. Vitosellakin keksii kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli tuon ap miehen kaverin vaimon pitää nyt soittaa aloittajalle ja kertoa mitä toivoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein se matka synttäreille on kalliimpi kuin pienen lapsen lahja. Vitosellakin keksii kivaa.
Minä toivon, että se vähävarainen perhe käyttää sen vitosen oman perheen hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On epäkohteliasta toivoa jotain kalliita Legoja. Vanhempien tehtävä on ostaa ne.
Legoja on myös muutaman euron pakkauksia, ja jos tietää että vaikkapa isovanhemmat haluaa lahjan ostaa ja käyttää vaikkaa 20 € niin miksei toivoisi? Moni muuten ihan oikeasti haluaa viedä lahjan, se on etenkin pienten lasten kaverisynttäreillä osa iloa. Lahjan voi toki tehdä itsekin. Oma tytär sai 5-vuotiaan kaverin tekemän taulun. Tykkäsi kovin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu omasta puolestasi vain. Itse olin superonnellinen vauvan saamista vaatteista.
Pahoittelut jos olin jotenkin epäselvä ja se loukkasi sinua. Yritin vain kertoa, että puhuimme kavereiden kanssa asian läpi ja pyysin heitä hillitsemään itseään niiden lahjojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuon ap miehen kaverin vaimon pitää nyt soittaa aloittajalle ja kertoa mitä toivoo?
Ei liity siihen vaan aiempaan kommentoijan joka kieltää vieraita tuomasta lahjoja lasten syntymäpäiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity siihen vaan aiempaan kommentoijan joka kieltää vieraita tuomasta lahjoja lasten syntymäpäiville.
Ei ole edelleenkään kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toivon, että se vähävarainen perhe käyttää sen vitosen oman perheen hyväksi.
Yäk. Luuletko tosissasi että joku haluaa että heistä ajatellaan noin?
Yleensä olen antanut kassin missä on pieni paketti vaippoja, uniriepu, villasukat ja -tumput ja äidille jotain herkkua. Jos esim. työkaveri kyseessä, niin yleensä neulon sukat ja tumput. Lisäksi joku suklaalevy tmv.
Me ollaan saatu myös vastaavia juttuja lapsille ja olen tykännyt. Jotenkin muodostunut myös lähipiirille tietty juttu mitä vie vauvalle itse. Harvoin siis tulee samoja, kun tiedetään jo valmiiksi mitä kukakin yleensä vie. :D
Ei ole kielletty. Sen on vaan toivottavaa.