Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumisaappaiden säilytys , hoitaminen ja kestävyys.

Vierailija
28.08.2024 |

Kumpparien laatu on heikentynyt varmaan kaikilla valmistajilla. Tuotemerkkien ja mallien välilläkin on paljon eroja. Nokianjalkineet lupaa sivuillaan saappaidensa kestävän kaksi kertaa pidempään, kuin muut pohjoismaiset laatumerkit. Aika paljon luvattu, Minkälaisia kokemuksia teillä on, miten paljon oikealla säilytyksellä, käytöllä ja hoidolla voi vaikuttaa kestävyyteen ?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saappaiden ja yleensä kenkien laatu on huonontunut EU-määräysten takia. Entisajan kengät eivät lähteneet hajoamaan kaatopaikkaoloissa ollenkaan. Nyt kenkiin on laitettava kemikaalja, jotka nopeuttavat materiaalien tuhoutumista.

Tuon kyllä huomaa uudehkot Future tt sport saappaat hajosivat mökillä, vaikka niitä ei edes käytetty. Säilytyksen aikana niihin ilmestyi murtumia. Jotain kalliimpia Nokia ja Viking kannatta kyllä hoitaa ohjeiden mukaan, lisää käyttövuosia todennäköisesti. Luonnonkumin vanhenemisprosessi alkaa jo uutena, sitä pystyy noilla keinoilla hidastamaan, mutta ei pysäyttämään. Ja  jos Viking Seilas on 30% heikompi, kuin Nokian Hai. Niin suurta eroa on vaikeaa tasata, jollain silikonikäsittelyillä.

Vierailija
22/55 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin mummoni vanhat kumisaappaat (ehkä Nokiat ja 1940-1950 -luvulta), kestivät vuoteen 2023 ja olivat jatkuvassa käytössä, talvipakkasia lukuunottamatta.  Ostin uudet vuonna 2023 ja kestivät kevääseen 2024. Olivat käytössä pari kertaa syksyllä ja pari kertaa keväällä. Sanoisin että laatu huonontunut merkittävästi. Säilytän kumisaappaita eteisen komerossa valolta suojattuna, ja hoito on ollut pesu vedellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkasessa en säilyttäisi, enkä auringonpaisteessa. 

Kumisaappaat ovat käyttöjalkineet. Kyllä ne kestävät pakkasta ihan hyvin.

Vierailija
24/55 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinmäiset nämä uuden sukupolven hait kestivät kaupunkikäyttöä noin 3 vuotta. Ostin uudet ja ne ovat olleet käytössä noin 5 vuotta. Muutaman kerran olen jollakin kumin(muka)hoitoaineella käsitellyt. Antaahan tuo hetkeksi pintaan kiiltoa.

Mökillä on varmaan kohta 30 vuotta vanhat kontiot. Vesi pysyy ulkopuolella vaikka talvet pakkasessa ovat enkä koskaan ole muuta tehnyt kuin joskus rantavedessä huuhdellut.

Vierailija
25/55 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tahdo nokialaiset kestää kun pari vuotta ja murtumia alkaa tulla , toista oli ennen , kestivät koko elämän jos mahtuivat jalkaan .

Vierailija
26/55 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ikivanhat Kontiot voi kestää satunnaisessa käytössä lähes ikuisesti. Itselläni oli 30-vuotta vanhat Kontiot lapsuudenkodissani satunnaisessa käytössä. Muutama vuosi sitten otin ne mukaani siellä käydessäni. Jonka jälkeen käytin  niitä paljon ja usein, ne hajosivat aktiivikäytössä alle kahdessa vuodessa. Joten ei ole ikuisia nuokaan. Ja jos joku olisi käyttänyt samoja saappaita ,vaikka joka viikko 30-vuoden ajan, ei niiden pohjistakaan voisi olla mitään jäljellä. Ja toisaalta on turha haikailla joidenkin eilisen tuotteiden perään, tällä palstalla kirjoittavista ihmisistäkään läheskään kaikki ei ole yli 30-vuotiaita. 

Vierailija
27/55 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Hai-saappaat, yleensä ovat kestäneet suhteellisen aktiivisessa käytössä noin 5-vuotta, jotkut kaemminkin. Tuo on mielestäni riittävä kesto, kun ei mitkään muutkaan kengät nykyään sen kauempaa kestä. Ja kun Hait alkavat olla lopussa, ne siirtyvät puutarha, ym työkäyttöön. On kiva, aina joskus ostaa uudet Hai-saappaat, kun niissä niin paljon hienoja värejä, niitä voisi siksi olla useammat, kuin yhdet. Ja kun kaikilla ei ole niitä omia 50-vuotta vanhoja saappaita, tai suvussa perintönä kulkeneita.

Vierailija
28/55 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi paikallaan puhua tällä hetkellä myynnissä olevien tuotteiden kestävyydestä. Meillä on eteisessä vierekkäin uudet Hait ja Vikingit. Vikingeissä työn viimeistely ja laatuvaikutelma on vähintään Hai-saappaan tasoa. Voisi siis odottaa yhtä hyvää kestävyyttä, eli joku 4-7 vuotta, mitä Hait on meidän perheessä kestäneet. Mutta luulen että Vikingit ei noin kauaa kestä, ei vaikka millä aineilla hoitaisi.

Vierailija
29/55 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai 30% heikommat. Tuo kyllä täysin puppua. Minulla on vuoden vanhat Viking Seilas saappaat. Käytän niitä aika paljon. Pidän niistä myös erittäin hyvää huolta. Säilytän ja hoidan niitä valmistajan ohjeiden mukaan. Suojassa auringonvalolta, ja käsittelen kerran kuussa saappaiden hoitoon tarkoitetulla silikonilla. Kyllä nämä siinä kestää, kuin jotkut Kontiot ja Hait. Uskon että hyvällä hoidolla tuollaiset 30% laatuerot voi unohtaa. 

No mulla Vikingit hajos vioden kovassa käytössä. Kontiot kestää 2 vuotta 

Vierailija
30/55 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä Viking malli tuo oli?

Vierailija
31/55 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä Viking malli tuo oli?

En nyt tähän hätään muista tarkkaa merkkiä, mutta musta peruskontiota vastaava mallit.

Yhdet Kontiotkin meni vuodessa. Murtuivat nilkan vahvikkeen reunousta. Ne oli tehty Puolassa.

Vierailija
32/55 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tosiaan kestivät. Itsellä on muistaakseni 1992 hankitut kontiot. Ovat kestäneet nuoruuden ajan käännetyt varret ja sen jälkeen lukemattomat marja- ja sieniretket. Pohjat kyllä alkavat olla jo aika sileät.

Vierailija
33/55 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei ole mummolta perittyjä Kontioita, eikä edes niitä uudempia Nokialaisia. Sen sijaan olen erehtynyt hankkimaan ne 100% varmuudella 30-50% aiemmin hajoavat Vikingit. Todellisuudessa Viking Seilas saappaat ovat kestäneet hyvin ahkeraa käyttöä, jo pari vuotta. Ja niitä on hoidettu valmistajan ohjeiden mukaisesti. Joo ja on niissä taitekohdissa vähän pientä pinnallista haurastumaa. Vedenpitävyys on kuitenkin edelleen 100%. Voisi kuvitella, että ovat vielä pitkään käytössä.

Vierailija
34/55 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan nähneet rommaanien käyttävän HAI saappaita. Minä en , enkä kumppareita yleensäkkään invapaikalla poistuessaan "kirjasto" biilstään.

Tauno 76v

Vierailija
35/55 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kymmenen vuotta taitaa olla nyt le chameau saappaani. Pari kertaa olen jollain hoitoaineella vetässyt, muuten vaan huuhdellut munat pois.

Vierailija
36/55 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Hai-saappaat, yleensä ovat kestäneet suhteellisen aktiivisessa käytössä noin 5-vuotta, jotkut kaemminkin. Tuo on mielestäni riittävä kesto, kun ei mitkään muutkaan kengät nykyään sen kauempaa kestä. Ja kun Hait alkavat olla lopussa, ne siirtyvät puutarha, ym työkäyttöön. On kiva, aina joskus ostaa uudet Hai-saappaat, kun niissä niin paljon hienoja värejä, niitä voisi siksi olla useammat, kuin yhdet. Ja kun kaikilla ei ole niitä omia 50-vuotta vanhoja saappaita, tai suvussa perintönä kulkeneita.

Mulla on Hai-saappaat ja ne on kestänyt hyvin kun niitä hoitaa ja säilyttää oikein. Ja kivoja värejä on vaikka kuinka paljon . On kiva aina joskus ostaa uudet , vaikka vanhat olisi ehjätkin. Olen myös elänyt ajan jolloin kaikilla oli "pakko" olla kontiot.Itse olisin jo silloin halunnut jotkin Hai-saappaan tyyppiset. Kouluikäinen ei vaan silloin voinut sellaisissa kulkea. Aina vaan sai uudet Kontiot, kun vanhat jäi pieniksi. Tuosta johtuen en kyllä ikinä enää osta Kontioita, kyllä saappaissa pitää olla väriä.

Vierailija
37/55 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Hai-saappaat kestäneet jo 10-vuotta ilman mitään suurempia hoitotoimenpiteitä. En ymmärrä miten ihmiset saa saappaansa rikki niin helpolla.

Vierailija
38/55 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla Hai-saappaat kestäneet jo 10-vuotta ilman mitään suurempia hoitotoimenpiteitä. En ymmärrä miten ihmiset saa saappaansa rikki niin helpolla.

Voi olla että nykyään laatukin vaihtelee eri tavalka kuin silloin ennen (kun saappaat valmistettiin Suomessa). Itselläkin yhdet haisaappaat kestivät vain pari vuotta.

Vierailija
39/55 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla meni Vikingin kumisaappaat pohjasta puhki ihan muutamassa kuukaudessa. Molemmilla. Ihan normaalilla käytöllä, olivat jotain 6 tai 7. 

Käsittämätöntä mielestäni. 

Vierailija
40/55 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkasessa en säilyttäisi, enkä auringonpaisteessa. 

Kumisaappaat ovat käyttöjalkineet. Kyllä ne kestävät pakkasta ihan hyvin.

Tokihan ne kestävät käyttöä pakkasessa, mutta säilytys koko talven vaikka kylmässä varastossa onkin jo toinen juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän