Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumisaappaiden säilytys , hoitaminen ja kestävyys.

Vierailija
28.08.2024 |

Kumpparien laatu on heikentynyt varmaan kaikilla valmistajilla. Tuotemerkkien ja mallien välilläkin on paljon eroja. Nokianjalkineet lupaa sivuillaan saappaidensa kestävän kaksi kertaa pidempään, kuin muut pohjoismaiset laatumerkit. Aika paljon luvattu, Minkälaisia kokemuksia teillä on, miten paljon oikealla säilytyksellä, käytöllä ja hoidolla voi vaikuttaa kestävyyteen ?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontioitakin saa eri väreissä, on saanut jo kauan. Minulla on punaiset,  äidilläni oranssit, tytölläni keltaiset, tädilläni luumunväriset. 

Vierailija
42/55 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että nykyään laatukin vaihtelee eri tavalka kuin silloin ennen (kun saappaat valmistettiin Suomessa). Itselläkin yhdet haisaappaat kestivät vain pari vuotta.

Luulen että laatu tosiaan vaihtelee, kun Hai-saappaita tehdään eri alihankkijoiden toimesta, mielestäni viimeistelyssäkin on eroja. Meidän perheessä Hait kestäneet yhtä paria lukuunottamatta, erittäin hyvin. Ja ne yhdetkin sain takuusta. Ja sama laatuvaihtelu näkyy Kontioissakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljoa värikirjo lohduta kun ei tuote kestä enää käyttöä. 

Vierailija
44/55 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitää saappaitakin jo hoitaa?

Kaikenlaista riesaa tässä ajassa.

Vierailija
45/55 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2010 ostetut Hai-saappaat. Käyttöä niillä on aika paljon. Ne ovat vuosien varrella monestakin kohtaa alkaneet vuotamaan. Olen kuitenkin päättänyt että en osta uusia, niin kauan kuin nämä pystyy korjaamaan. Vuotokohdat on siis aina vaan liimattu, ja saappaat pitävät vettä täydellisesti. Olen korjannut ne vain liimaamalla, ei siis mitään pyöränpaikkoja, vaan liimaa. Pohjat on kävelty jo aika sileiksi. Eikä nuo muutamat liimauksen nyt niin iso juttu ole ollut. Kohta kuitenkin 15-vuotta käytössä, ja palvelevat siinä missä uudetkin.

Vierailija
46/55 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai pitää saappaitakin jo hoitaa?

Kaikenlaista riesaa tässä ajassa.

Ei tuollaisia hoitoaineita edes ollut 80-luvulla. Nuo aineet varmaan pidentää saappaan käyttöikää, jos niitä käytetään uudesta asti säännöllisesti. Kumi pysyy notkeana. Mutta vanhoissa saappaissa, joissa tuota ainetta ei ole koskaan käytetty, se tuskin paljon pidentää niiden ikää, kun kumin vanhenemisprosessi on päässyt jo hyvään vauhtiin. Eikä tuo hoitoaineen laittaminen vie varmaan, kuin 5-minuuttia. Lisäksi kura ja likakaan ei tartu kovin helposti käsiteltyyn pintaan.

Vierailija
47/55 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin joskus jotain nokian jalkineiden kuminhoitoainetta varustenetistä. Se oli kuin vedellä jatkettua silikonia. Liekö kiilto käsittelyn jälkeen saappaan pinnassa tuntiakaan ulkokäytössä pysynyt.

Vierailija
48/55 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin joskus jotain nokian jalkineiden kuminhoitoainetta varustenetistä. Se oli kuin vedellä jatkettua silikonia. Liekö kiilto käsittelyn jälkeen saappaan pinnassa tuntiakaan ulkokäytössä pysynyt.

Samaa mieltä, ei tuollainen litku taida paljoa ikää saappaalle lisää antaa. Pari vuotta on hyvä saavutus nokian jalkineille nykyään.

Vierailija
49/55 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mikä oli 30v. sitten ei päde enää missään asiassa. Mutta se pätee, että ihmiset huoltavat kenkiään erittäin huonosti, varsinkin kumisaappaita. Niiden huolto on kuitenkin hyvin yksinkertaista. Ei saa säilyttää auringonpaahteessa, eikä pakkasessa, käytön jälkeen pitää huuhtoa kurat pois, ja hyvin likaiset saappaat on pestävä laimealla pesuliuoksella. Silloin tällöin silikonia pintaan, niin saappaat kestävät, eivät kuitenkaan kymmeniä vuosia.

Joskus joku yrittää reklamoida saappaita, joista näkee, että ikinä ei ole edes huuhdeltu, ja pinta on hapertunut ja pinttynyt liasta. Silti väitetään silmät kirkkaina, että minä kyllä tiedän, kuinka saappaita hoidetaan. Ei mene läpi.

Vierailija
50/55 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpparit kestää pitkään kun niitä hoitaa ja säilyttää oikein. Mulla on vuosia vanhat Viking-Seilas saappaat. Edelleen hyväkuntoiset. Ainakin luonnonkumiset kestävät , jos ne säilytetään auringonvalolta suojassa,  suhteellisen viileässä varret suorina.                    Käsitellään kuiminhoitoaineella.      säännöllisesti . Ja ehkä tärkein lopuksi. Luonnonkumista valmistettuja saappaita pitää käyttää silloin tällöin. Kuukausien tai vuosien  käyttämättömyys  ei tee hyvää niiden säilyvyydelle ja kestävyydelle. Ne kannattaa kerran pari kuukaudessa laittaa jalkaan, ja kävellä pieni lenkki, tai tehdä pihalla jotain, jos ei muuta niin käydä vaikka kaupassa. Vaikka vaan 20-minuuttia käytössä, pidentää saappaiden käyttöikää. Joskus 80-luvulla saappaat kestivät varmaan huonollakin hoidolla, kun kumiseokseen lisättiin tiettyjä aineita, jotka nykyään on ehkä kielletty? Mutta kyllä nykyisetkin saappaat saa kestämään, kun niistä vähän huolehtii.

-   

Vierailija
51/55 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain kymmenen vuotta taitaa olla nyt le chameau saappaani. Pari kertaa olen jollain hoitoaineella vetässyt, muuten vaan huuhdellut munat pois.

Huuhdellut munat pois? ? 

Vierailija
52/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, ei tuollainen litku taida paljoa ikää saappaalle lisää antaa. Pari vuotta on hyvä saavutus nokian jalkineille nykyään.

Kontiot kestivät minulla ehjinä juuri tuon kaksi vuotta. Minulla on myös Hait ja ne ovat kestäneet paljon pitempään. Taitaa olla kuudes vuosi menossa, ja ihan ehjät ovat edelleen. 

Vierailija
53/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kontiot kestivät minulla ehjinä juuri tuon kaksi vuotta. Minulla on myös Hait ja ne ovat kestäneet paljon pitempään. Taitaa olla kuudes vuosi menossa, ja ihan ehjät ovat edelleen. 

Kuulostaa kans tutulta. Hait ja Kontiot on aika saman hintaiset. Ja voisi kuvitella kun niitä katsoo, että kontiot ovat kestävämmät. Siitä huolimatta mullakin Hai-saappaat kestäneet paljon pidempään, kuin Kontiot.

Vierailija
54/55 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kunnollisista kumisaappaista on paljon iloa. Ostin  muutama päivä sitten Future tt sport kumisaappaat, ja on kyllä hyvät. Monena päivänä olen kävellyt pitkiä metsälenkkejä. Pohjissa on hyvin pitoa, eikä tarvitse lammikoita väistellä. Laitoin niihin heti silikonikäsittelyn, että kestäisivät pitkään. 

Vierailija
55/55 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saappaiden ja yleensä kenkien laatu on huonontunut EU-määräysten takia. Entisajan kengät eivät lähteneet hajoamaan kaatopaikkaoloissa ollenkaan. Nyt kenkiin on laitettava kemikaalja, jotka nopeuttavat materiaalien tuhoutumista.

Tuon kyllä huomaa uudehkot Future tt sport saappaat hajosivat mökillä, vaikka niitä ei edes käytetty. Säilytyksen aikana niihin ilmestyi murtumia. Jotain kalliimpia Nokia ja Viking kannatta kyllä hoitaa ohjeiden mukaan, lisää käyttövuosia todennäköisesti. Luonnonkumin vanhenemisprosessi alkaa jo uutena, sitä pystyy noilla keinoilla hidastamaan, mutta ei pysäyttämään. Ja  jos Viking Seilas on 30% heikompi, kuin Nokian Hai. Niin suurta eroa on vaikeaa tasata, jollain silikonikäsittelyillä.

Mä en ainakaan halua että mun uusille hienoille Future tt sport saappaille käy noin. Siksi olenkin laittanut niihin silikoni käsittelyn , ja säilytän oikein, eli ei auringon valossa. Aion käyttää näitä monta vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi