Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talouselämä: "Nuorisoalan järjestöt ehdottavat kahta tuntuvaa indeksileikkausta eläkkeisiin" - nuoret ei halua elättää vanhuksia

Vierailija
28.08.2024 |

Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja Mikko Kautto kertoo blogissaan, että selkeästi voimakkaimmat nuorten uudistusehdotukset koskevat työeläkkeiden indeksitarkistuksia.

Ehdotuksissa on peräti kaksi indeksileikkausta, määräaikainen indeksijäädytys ja pysyvä indeksisäännön heikennys."

Kauton mukaan voimakkain nuorten ehdottama toimi on, että työeläkeindeksi olisi jatkossa vain kuluttajahintojen muutokseen perustuva.

Koskiessaan kaikkia maksettavia eläkkeitä tällä olisi iso vaikutus työeläkemenoon ja edelleen maksuihin. Tietysti vaikutus olisi voimakas myös eläketasoihin ja eläkkeensaajien suhteelliseen asemaan. Nuorten suunnasta ehdotettuna se on kuitenkin looginen, sillä toimi vaikuttaisi nopeasti, pienentäisi ikääntymiseen liittyviä menoja ja vähentäisi nuorille kohdentuvaa maksurasitetta.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/461bd092-2808-464a-9b33-d14f9901f…

Kommentit (806)

Vierailija
101/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat on maksanut noi nuorten ensiasunnot otetaanko ne niiltä pois? Vanhukset on maksanut kouluruuat otetaan nekin pois. 

Vanhukset ei maksa yhtään mitään, vaan heille maksetaan.

Kyllähän vanhukset yhtälailla maksaa veronsa, ruokansa, lääkkeensä, vesilaskun, sähkölaskun, puhelinliittymän, puhelimen, vuokran, oman talonsa menot,  autonsa, polkupyöränsä, harrastuksensa, lemmikin ruuat, eläinläkärin ja kaikki normalliin elämään kuuluvat menot. Ei niitä kukaan naapurikaan vanhukselle maksa. Mitä tuolla vanhuksella nyt sitten takoitetaankin. 

Jos vanhus asuu kotonaa, hän maksaa ihan normaalisti elämisestään, kuten nuorempikin ihminen. Ei ihminen eläkkeelle jäätyään (jos eläkeläinen=vanhus?) lopeta normaalia elämää. Tulot toki tippuu, koska eläke ei tieten

Toki silloin maksaa eläkeläinen itse, jos käyttää niitä itse ansaitsemiaan rahoja. Eläkeraha ei ole hänen itsensä ansaitsemaa, vaan sen maksaa suurimmaksi osaksi työelämässä olevat. Järjestelmä on vähän kummallinen eikä toimi enää, koska ihmiset eivät tee lapsia.

Vierailija
102/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu mikäs siinä. Nuoristakin tulee vanhoja ja leikkaukset osuvat omaan nilkkaan jotta ihan miten haluatte.

Nuoret eivät (todennäköisesti) elä tarpeeksi kauaa päästäkseen eläkkeelle. Tai halua elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat on maksanut noi nuorten ensiasunnot otetaanko ne niiltä pois? Vanhukset on maksanut kouluruuat otetaan nekin pois. 

Vanhemmat ovat kustantaneet lastensa elämän, tollo.

Se on itsestäänselvyys ja lakisääteinen velvollisuus, ei siitä kuulu saada mitään palkintoa.

Palkintoa?

Vierailija
104/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeistä on helppo antaa yksipuolinen kuva. Todellisuudessa eläkkeet ovat suhteellisen pieniä niin, että useimpien eläke menee kokonaisuudessaan kulutukseen. Verojen jälkeen iso osa palautuu yhteiskunnan pussiin arvonlisä- ja polttoaineverojen, sekä veronluonteisten maksujen ja piiloverojen muodossa.

Eläkkeissä on vähän sama tilanne kuin suurissa palkkatuloissa: Suuria tuloja saavia on lukumääräisesti niin vähän, ettei niitä rokottamalla kuitenkaan paljoa kirstuun kilahda.

Näissäkin esityksissä suurin arvo on propaganda-arvo.

Vierailija
105/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengailevat nuoret haluavat elää tuilla, ennen mentiin töihin ja ansaittiin siitä eläke. Kyllähän se varmaan vetuttaa kun löhöilystä ei enää haluta maksaa. 

Toteaa kotonaan löhöilevä ja tuilla elävä...

No onhan se vähän eri asia löhöillä kotona 76 vuotiaana, kuin 23 vuotiaana.  Jospa tuo "löhöilijä" on tehnyt töitä 40 vuotta ennen kuin on saanut jäädä kotiin löhöilemään:D 

Vierailija
106/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä mun ensiasunto on? Jos kerran sen on jo joku maksanut mulle.

Vierailija
107/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa. Viiskymppisten eläkeikä on 65 vuotta, Vuosi enemmän kuin oli minulla 1946 syntyneellä.

Nykyisen lainsäädännön mukaan eläkeikä vahvistetaan sinä vuonna kun henkilö täyttää 62. Eli siihen viisikymppisellä menee vielä 12 vuotta. Tämän hetkiset taulukot kertoo, että alin eläkeikä on yli 66 vuotta. Tuon ikäisenä sinä 46 syntynyt olit jo kerryttänyt kolminkertaista superkertymään monta vuotta! Meillä ei ole mitää sellaista!

Meillä (minä 1949), alkoi eläkekertymä vasta 23 täytettyämme. Minultakin meni kuusi (6) ensimmäistä työvuotta "hukkaan".

Minä en saanut töitä, ennen kuin pitkälle päälle parikymppisenä. Joku kesäduuni enintään ennen sitä. Eli ei syytä juhlia. Tuohon päälle pienempi eläk

Tuloni puolittuivat kun jäin eläkkeelle.

Vierailija
108/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot ikäluokst jyräävät nuo ehdotukset. Eläkeläiset eivät tulee eduistaan luopumaan.

Mediaanieläke on 1700 euroa miinus verot. Puuttukaa veronkiertoon, siellä ne miljardit ovat. 

Kuka noin paljon eläkettä saa?En ainakaan minä vaikka 40 vuotta olen töitä tehnyt.Muutenkin yläkanttiin on tuo mediaani aina laskettu myös palkkataulukoissa.

Vierailija
109/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän vanhukset yhtälailla maksaa veronsa, ruokansa, lääkkeensä, vesilaskun, sähkölaskun, puhelinliittymän, puhelimen, vuokran, oman talonsa menot,  autonsa, polkupyöränsä, harrastuksensa, lemmikin ruuat, eläinläkärin ja kaikki normalliin elämään kuuluvat menot. Ei niitä kukaan naapurikaan vanhukselle maksa. Mitä tuolla vanhuksella nyt sitten takoitetaankin. 

Jos vanhus asuu kotonaa, hän maksaa ihan normaalisti elämisestään, kuten nuorempikin ihminen. Ei ihminen eläkkeelle jäätyään (jos eläkeläinen=vanhus?) lopeta normaalia

Minäkin olen sitten maksanut vanhempieni eläkkeet.-eläkeläinen

Vierailija
110/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuoriso kestää globaali-imperialismin tuhopolitiikan niin talouden, terveyden kuin sotapoloitiikan osalta, luulisi sen kestävän eläkeläisten eläkemaksutkin, jotka vähentyvät luonnollista ja luonnotonta tietä ("tutkitut ja turvalliset").

Tällainen nuoriso on syytä viedä "sinne jonnekin" viisastumaan ja nauttimaan sankarivainajatitteleistä. Tämä asia varmasti toteutuu jo ihan lähitulevaisuudessa, mikäli Stubbia, Valtoskaa jä Häkkästä on uskominen.

Vierailija
111/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu mikäs siinä. Nuoristakin tulee vanhoja ja leikkaukset osuvat omaan nilkkaan jotta ihan miten haluatte.

Nuoret eivät (todennäköisesti) elä tarpeeksi kauaa päästäkseen eläkkeelle. Tai halua elää.

Järjestelmä ei ole minun keksimäni.-eläkeläinen

Vierailija
112/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös nämä "nuoret" jo ole eläkkeellä?Nimittäin mielenterveytensä ja huumeen vetämisen seurauksena.Tällaiset myös töihin yhteisen hyvän vuoksi.

Vierailija
113/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus asuu kotonaa, hän maksaa ihan normaalisti elämisestään, kuten nuorempikin ihminen. Ei ihminen eläkkeelle jäätyään (jos eläkeläinen=vanhus?) lopeta normaalia

"Toki silloin maksaa eläkeläinen itse, jos käyttää niitä itse ansaitsemiaan rahoja"

No minä (ja varmaan suurin osa eläkeläisistä) on ihan itse maksanut eläkemaksuja koko työelämänsä ajan. Ehkä ne maksetut rahat on menneet niiden eläkkeisiin, jotka ovat olleet eläkkeellä  1980 vuodesta tähän päivään, mutta maksettu niitä eläke maksuja kuitenkin on. Itse en siis vielä ole eläkeellä, mutta jään ensi kesänä ja ollut työelämässä tuosta 1980 vuodesta alkaen. Minäkö en nyt sitten ole ansainnut maksamillani eläkemaksuilla sitä 1200e/kk eläkettä (ja siitä verot pois? ) Sinun mielestäsi minä en siis tarvitse eläkettä ollenkaan, koska olen koko työikäni maksanut toisten eläkkeitä ja nyt, kun jäisin eläkeelle ei sitä tarvitse yli 40 vuoden työrupeamasta maksaa senttiäkään? jos saan eläkeen, se on yhteiskunna almuja, omaa ansiota siitä ei ole mitään??? 

Ensi kesänä jään siis yhteiskunna elätiksi ja yhteiskunnan rahoiaa maksan ruokani ja sähkölaskuni. Mitään eläkettä ei minulle kuulu maksaa, vaikka yli 40v ole n toisten eläkkeitä maksanut. Outoa. 

Vierailija
114/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eläkeläiset kehtaa täällä uhota, että on 40 vuotta tehty töitä? Eihän tuo ole mikään aika siihen verrattuna, mitä multa odotetaan!? 

T. -83 15-vuotiaana työt aloittanut

Vierailija
115/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepotismi ja veropakolaisuus ovat Suomen pahimmat valureiät. kuten muuallakin maailmassa.

Verojen kiertämiseen pitäisi puuttua kovalla kädellä. se on yhteiskunnan syöpä. Porsaanreiätkin pitäisi tukkia tehokkaasti.

Vierailija
116/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot ikäluokst jyräävät nuo ehdotukset. Eläkeläiset eivät tulee eduistaan luopumaan.

Mediaanieläke on 1700 euroa miinus verot. Puuttukaa veronkiertoon, siellä ne miljardit ovat. 

Kuka noin paljon eläkettä saa?En ainakaan minä vaikka 40 vuotta olen töitä tehnyt.Muutenkin yläkanttiin on tuo mediaani aina laskettu myös palkkataulukoissa.

Paljonko sun eläkkeesi on? Mulla 1600e/netto yli 45 vuoden työstä kouluttamattomana vanhustenhoitajana.

Vierailija
117/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmä ei ole minun keksimäni.-eläkeläinen

Miksi alapeukku faktalle?

Vierailija
118/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo nuoret ajatelleet että tekevät heikennykset omaan eläketurvaansa. Nyt kun he ovat terveitä ja pystyvät hoitamaan asiansa, eläke voi olla kaukainen asia. Sittenkun se on ajankohtainen, tietoisuuteen tulee paljon sellaista, mitä nyt ei kykene ymmärtämään lainkaan. Kun ihminen on vanha rahaa alkaa kulua 10-20 -kertaisesti se määrä kun nuorena. Lääkkeitä voi olla kymmeniä eri sortteja, tarvitaan siivousapua, asioimistaksia, kauppa-apua, ateria-apua, vaippoja (enemmän kuin vauva-aikana), fysioterapiaa, kotihoitoa kun mikään asia ei enää onnistu fyysisen heikkenemisen ja muistin heikkenemisen takia. Sen lisäksi tietysti kaikki normaali asumiskulut, vaatteet, kengät, kampaamo/parturi, jalkahoidot, kädihoidot (kun itse ei kykene kynsiään leikkaamaan, eikä kovettumiaan hoitamaan) jne, jne.

Nuoria tuskin kiinnostaa tuo litania kun välissä on koko aikuisikä joka pitäisi rahoittaa. Viisaampaa on leikata omastakin eläkkeestä ja säästää sivuun vaikka rahastoihin jonka saa paljon varmemmin käyttöön kuin luottaa johonkin valtion maksamaan eläkkeeseen. Kuka muka tietää onko koko maata edes pystyssä 40-50 vuoden päästä?

Eihän kellään muullakaan ole edes työssäkäyvänä varaa johonkin manikyyripedikyyrivesijumppiin niin miksi nuorten pitäisi tällaisten rahoittamista miettiä? En itsekään tee mitään millekään kovettumille, onko tuo jotenkin tärkeääkin? Monet työssäkäyvät pitävät itsekin pitkää tukkaa joka leikataan saksilla kotona. Lääkärinkin saa usein maksaa itse yksityisellä kun ei julkisella hoideta. Esim. hampaan lohkeaminen maksoi 250 e röntgenkuvineen, koska en halunnut menettää hammasta jonkun päivystyksen pelleilyn takia.

Vierailija
119/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten eläkeläiset kehtaa täällä uhota, että on 40 vuotta tehty töitä? Eihän tuo ole mikään aika siihen verrattuna, mitä multa odotetaan!? 

T. -83 15-vuotiaana työt aloittanut

Se on voi, voi.

Vierailija
120/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo olivat erittäin hyviä ehdotuksia! Toivon todella, että edes osa toteutetaan. Nykyinen eläkejärjestelmä ei ole reilu nuoremmille eli alle 40 - 50 -vuotiaille.

Valitettavasti vanhimmat suomalaiset eivät saa nähdä sitä päivää, kun nämä melua pitävät 40-50 -vuotiaat ovat yli 70-vuotiaita.  Nämä saattavat asua maassa, jossa sumalaiset ovat pieni vähemmistö ja uudenlaiset opit ja asenteet ovat arkipäivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan