Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talouselämä: "Nuorisoalan järjestöt ehdottavat kahta tuntuvaa indeksileikkausta eläkkeisiin" - nuoret ei halua elättää vanhuksia

Vierailija
28.08.2024 |

Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja Mikko Kautto kertoo blogissaan, että selkeästi voimakkaimmat nuorten uudistusehdotukset koskevat työeläkkeiden indeksitarkistuksia.

Ehdotuksissa on peräti kaksi indeksileikkausta, määräaikainen indeksijäädytys ja pysyvä indeksisäännön heikennys."

Kauton mukaan voimakkain nuorten ehdottama toimi on, että työeläkeindeksi olisi jatkossa vain kuluttajahintojen muutokseen perustuva.

Koskiessaan kaikkia maksettavia eläkkeitä tällä olisi iso vaikutus työeläkemenoon ja edelleen maksuihin. Tietysti vaikutus olisi voimakas myös eläketasoihin ja eläkkeensaajien suhteelliseen asemaan. Nuorten suunnasta ehdotettuna se on kuitenkin looginen, sillä toimi vaikuttaisi nopeasti, pienentäisi ikääntymiseen liittyviä menoja ja vähentäisi nuorille kohdentuvaa maksurasitetta.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/461bd092-2808-464a-9b33-d14f9901f…

Kommentit (806)

Vierailija
681/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää niitä lapsia. Tuohan suurin syy on. Katsokaa peiliin.

väestön pitää kasvaa loputtomasti koska eläkkeet? Vai oisko kuitenkin fiksumpaa että nykytyöläisten eläkemasksut rahastoitaisiin heille itselleen tulevaisuuden eläkkeisiin, silloin ei tuota turhaa ihmismassan lisääntymistä tarvita. Ai niin eihän se käy kun ne eläkemaksut pitää tulonsiirtoina laittaa nykyeläkeläisille

Kyllä mä voin eläkkeestäni luopua jos kerrot millä sen jälkeen elän.

Vierailija
682/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

väestön pitää kasvaa loputtomasti koska eläkkeet? Vai oisko kuitenkin fiksumpaa että nykytyöläisten eläkemasksut rahastoitaisiin heille itselleen tulevaisuuden eläkkeisiin, silloin ei tuota turhaa ihmismassan lisääntymistä tarvita. Ai niin eihän se käy kun ne eläkemaksut pitää tulonsiirtoina laittaa nykyeläkeläisille

Kunhan nyt pysyisi ennallaan. Nykyisten ennusteiden mukaan Suomen väkiluku kääntyy laskuun v. 2034.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on katkeroituneita ihmisiä täällä kirjoittelemassa ja kadehtimassa meitä yli 40 vuotta palkkatyöllään itsensä elättäneitä. 

No miksi ei katkeroitusi kun tuo sama ei riitä.alkuunkaan omalla kohdalla, vaan pitää elättää sellainen määrä työeläkemaksuista luistaneita boomereita.

Hieman tarkennusta, kyllä me olemme työeläkemaksuja maksaneet, maksoimme just sen verran kun silloiset määräykset olivat.

Ne määräykset oli laskettu oletuksella, että jokainen sukupolvi on merkittävästi suurempi kuin edellinen. Eli puhdasta toiveajattelua. Irrallaan todellisuudesta. Ja nyt se himmeli kaatuu rytinällä, mutta vieläkään ei kyetä ottamaan mitään vastuuta yhtään mistään. Suljetaan v

Me, nyt eläkeläiset, maksoimme edellisen sukupolven (vanhempiemme) eläkkeet. 

Vierailija
684/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mene töihin ja maksa/säästä ittelles eläke, sen minäkin haluaisin tehdä mutta lähes kaikki mun tilittämät eläkemaksut laitetaan eläkeläisten tileille

Entä jos olen ollut jo 50 vuotta töissä ja maksanut niitä eläkemaksuja koko ajan? Ja nyt kun pitäisi jäädä eleäkkelle, ei niitä rahoja olekaan enää missään. Reilua siis jättää minut kokonaan ilman tuloja? Minun maksamilla veroilla on kustannettu sinun äidillesi ilmainen äitiysneuvola ja sinulle ilmainen neuvola;esikoulu, koulu hammashoito ja terveydebhoito, ja tässä kiitos? Olet valmis jättämään minut kuolemaan nälkään ja kylmään. Ja MINÄ OLEN MAKSANUT ELÄKEMAKSUJA koko työssäolo aikani. Ja maksanut veroja ja siinä sivussa maksanut elämiseni ja maksanut 4 uuden veronmaksajan menot . Minä olen jo maksanut eläkkeen. Tulen saamaan 1100e/kk  miinus verot ja sitä sinä kadehdit. 

Olisitko siis ihan valmis laittamaan oman  äitisi töihin vielä toiseksi 50 vuodeksi keräämään itselleen uudelleen sitä eläkettä???? Minä olen tehnyt töitä vuodesta 1978 ja maksanut sitä eläkemaksua koko ajan. Ja niitä veroja . Ja elättänyt itseni ja perheeni .  Ei se ole ollut helppoa ennenkään. Yksiössä asuttiin vielä perheellisenä, kun muuhun ei varaa ollut. Nykyään siihen ei kukaan suostuisi. 

Vierailija
685/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä uskon ja tiedän, että eläkejärjestelmä ei ole lähelläkään tasapuolinen ( ja suurin syy vähäinen syntyvyys / työssä käyvät = tuottavat ihmiset ) eri ikäluokkien välillä. Se mistä mä vedän palot nenääni on syytös, että minun ja muiden samaa vuosiluokkaa olevien , olisi pitänyt noin  16 - 25 ikäisenä pitää huolta lapsieni ja lastenlasteni eläkkeistä. Ensinnäkin niinku miten ? Toiseksi mulla oli pikkasen eri kiinnostuksen kohteet tuossa iässä kuin Suomen eläkejärjestelmän tulevaisuus. Vm.1955

Kai ymmärrät että kukaan ei puhu juuri susta, vaan yleisesti päätöksistä, jotka ikäluokkasi teki. Ja kyllä. Systeemiä luodessa olisi pitänyt miettiä miten se on kaikille oikeudenmukainen.

Kiva essee, mutta uudistukset eivät heikentäneet, vaan vahvistivat aina suurten ikäluokkien etuja muiden kustannuksella.

Vierailija
686/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eläkeläiset avustaa nuoria aikuisiamme, että heiltähän se meidän eläkkeistä leikkaaminen on pois jos ei ole enää varaa antaa rahaa, maksaa vaatteita ja muuta. On aina ollut se perinne, että vanhat avustaa nuoria. Onko nämä nuoret jotka vaatii eläkkeiden leikkauksia jotain vanhempiensa ja isovanhempiensa hylkäämiä kun ei mitenkään rahallisesti hyödy?

Vierailija
687/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niillä 5% eläkemaksuilla maksoitte edellisten eläkkeet ja omanne? Älä viitti

Luuletko, että kaikki eläkeläiset on jääneet eläkkelle joskus 70-luvulla? Jos sinä nyt  maksat kotkeita eläkemaksuja niin maksaa nekin/on maksaneet nekin jotka  ovat juuri jääneet elkkelle tai ovat jäämässä. Ne eläkemaksut on olleet joskus 40-luvulla pienet, mutta eivät enää vuosikymmeniin. Ja ennen maksettiin palkoista paljon suuremmat verot. Pienestäkin palkasta meni yli 20% veroa. Nyt joku 13%. 

En ole koskaan maksanut palkastani niin vähän veroa, kuin nykyään. Vielä 80-luvulla veron osuus oli melkein 25%, vaikka palkka oli pieni. 

Vierailija
688/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No töihin tietenkin. Nuoremmilta olet vaatimassa eläkkeesi maksamista ja 70vuotiaaksi asti työskentelyä . Jos jäit 60v eläkkeelle, niin 10 vuotta saat vielä painaa.

Eihän eläkeikä ole koskaan kai ollut tuo 60v??? 1954 syntyneet on viimeinen ikäluokka joka on saanut jäädä elekkelle 63 vuotiaana jos on halunnut ja sen jälkeen eläkeikä nousee 3kk/per syntymävuosi. Nyt alkaa eläkkelle pääsemään loppuvuodesta 1959ja alkuvuodesta 60-syntyneet. 

Vierailija
689/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eläkeläiset avustaa nuoria aikuisiamme, että heiltähän se meidän eläkkeistä leikkaaminen on pois jos ei ole enää varaa antaa rahaa, maksaa vaatteita ja muuta. On aina ollut se perinne, että vanhat avustaa nuoria. Onko nämä nuoret jotka vaatii eläkkeiden leikkauksia jotain vanhempiensa ja isovanhempiensa hylkäämiä kun ei mitenkään rahallisesti hyödy?

En ole ikinä saanut minkäänlaista apua yhdeltäkään eläkeläiseltä. Lähinnä haukkuja. Jopa silloin kun olen jotain eläkeläistä jossain auttanut.

Vierailija
690/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Systeemi nyt vain on tämä. Nyt eläkkeelle jäävien eläkemaksut ovat menneet heitä vanhempien eläkkeiden maksamiseen. Kaikki nämä jauhamiset siitä, että jokaisen maksut rahastoitaisiin itseä varten tarkoittaa sitä, että 60- ja 70-luvuilla syntyneiden ei olisi mahdollista saada mitään järkevää eläkettä, koska sitä ei ehdi enää kertyä. 80-luvulla syntyneet ehtisivät saada kasaan jonkun minimieläkkeen, uudistus hyödyttäisi vain sitä nuorempia. 

Vierailija
691/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No töihin tietenkin. Nuoremmilta olet vaatimassa eläkkeesi maksamista ja 70vuotiaaksi asti työskentelyä . Jos jäit 60v eläkkeelle, niin 10 vuotta saat vielä painaa.

Silti keskimäärin suuret ikäluokat eläköityivät 59 vuotiaina. Jos jäi 63 vuotiaana , niin työvelkaa on se 7 vuotta. 

Vierailija
692/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa yhä enemmän "iigorin" eli itätrollin ruplankeruuketjulta. Näitä on viime vuosina ollut paljon. Ja niitä tulee, kun vastaatte idiootille.

Inhottava olio.

Ilmiantakaa kaikki vastakkainasetteluketjut heti ensi provosta alkaen.

Vierailija
693/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä saanut minkäänlaista apua yhdeltäkään eläkeläiseltä. Lähinnä haukkuja. Jopa silloin kun olen jotain eläkeläistä jossain auttanut.

Et kai,kun ei siellä teillä vennäällä ei ole mitään eläkeläisellä mistä antaa.

Me kyllä täällä aina autetaan nuoriamme ihan pyytämättä. 

Vierailija
694/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksattamalla heillä eläkkeenne? Kiitti avusta boomeri.. 

Vierailija
695/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on katkeroituneita ihmisiä täällä kirjoittelemassa ja kadehtimassa meitä yli 40 vuotta palkkatyöllään itsensä elättäneitä. 

No miksi ei katkeroitusi kun tuo sama ei riitä.alkuunkaan omalla kohdalla, vaan pitää elättää sellainen määrä työeläkemaksuista luistaneita boomereita.

Hieman tarkennusta, kyllä me olemme työeläkemaksuja maksaneet, maksoimme just sen verran kun silloiset määräykset olivat.

Ne määräykset oli laskettu oletuksella, että jokainen sukupolvi on merkittävästi suurempi kuin edellinen. Eli puhdasta toiveajattelua. Irrallaan todellisuudesta. Ja nyt se himmeli kaa

Nyt heti on lakia muutettava siten, ettei eläkkeitä enää makseta kenellekään.

Kaikkien on tästä lähtien tultava toimeen omillaan. 

Riikka ja Petteri kiittää se tehdään saks saks!

Vierailija
696/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksattamalla heillä eläkkeenne? Kiitti

Iigori paljasti itsensä.

Vierailija
697/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas sulla surkea suku ja taitaa sama meno jatkua uudessakin sukupolvessa, kun olet valmis viemään eläkeläisiltä eläkkeen vaikka kyllä hekin ovat töitä tehneet aikoinaan ja veronsa ja eläkemaksut maksaneet. Toisilla voi tuokin asia olla toisin ja autetaan siinä missä voidaan nuorempaa polvea. Mutta yhtä itsekäs tunnut olevan sinäkin, kuin sukusikin. 

Vierailija
698/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on iigor sitten tietoinen tästä epäkohdasta. 

Vierailija
699/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se itseäsi lohduttaa ja uskot tuohon, että olette maksaneet eläkkeenne, mutta se ei pidä paikkaansa. Vasta vuodesta 1997 työntekijät alkoivat niitä myös maksaa. Sen vuoksi nyt maksetaan kansakunta kipeäksi eläkkeitä. Jos väittämäsi olisi totta , mitä se ei tietysti ole , ei meidän tarvitsisi maksaa niin paljon ja työskennellä 70 vuotiaaksi. Joten kyllä sinäkin sen ikäisenä voit työskennellä jos sinun elättämiseksi muiden niin pitää tehdä. Älä vaadi muilta sellaista mihin et ole itse valmis.

Vierailija
700/806 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en ole nähnyt yhdenkään eläkeläisen auttavan nuoria. Haukkuvat kyllä kaikesta mahdollisesta. Eli valehtelet. Autat vain itseäsi.