Talouselämä: "Nuorisoalan järjestöt ehdottavat kahta tuntuvaa indeksileikkausta eläkkeisiin" - nuoret ei halua elättää vanhuksia
Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja Mikko Kautto kertoo blogissaan, että selkeästi voimakkaimmat nuorten uudistusehdotukset koskevat työeläkkeiden indeksitarkistuksia.
Ehdotuksissa on peräti kaksi indeksileikkausta, määräaikainen indeksijäädytys ja pysyvä indeksisäännön heikennys."
Kauton mukaan voimakkain nuorten ehdottama toimi on, että työeläkeindeksi olisi jatkossa vain kuluttajahintojen muutokseen perustuva.
Koskiessaan kaikkia maksettavia eläkkeitä tällä olisi iso vaikutus työeläkemenoon ja edelleen maksuihin. Tietysti vaikutus olisi voimakas myös eläketasoihin ja eläkkeensaajien suhteelliseen asemaan. Nuorten suunnasta ehdotettuna se on kuitenkin looginen, sillä toimi vaikuttaisi nopeasti, pienentäisi ikääntymiseen liittyviä menoja ja vähentäisi nuorille kohdentuvaa maksurasitetta.
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/461bd092-2808-464a-9b33-d14f9901f…
Kommentit (806)
Myös kaikkiin tukiin tuntuvat leikkaukset.
T:persu,ytk ja duunari
No itse pääsin eläkkeelle 65vuotiaana muutama vuosi sitten. Olen taatusti oman osani tehnyt myös kaksi lasta olemme kasvattaneet ja heidän yhteensä kolme lasta ovat työelämässä. En kyllä tunnusta olleeni tekemässä mitään pyramidieläkelakia koskaan missään saati nuorempia ollut syyttelemässä.
Olet osasi tehnyt, mutta omaa eläkettäsi et ole säästänyt kuin 20% osuuden. Ja olet samalla tavalla osasyyllinen tähän kuin minäkin 55-vuotiaana. Järjestelmä on poliittikkojen luoma, ja me olemme heitä äänestäneet.
Eläkejärjestelmä on eräs talousjärjestelmän merkittävimmistä tekijöistä, eikä siitä ole käyty riittävää debattia missään vaiheessa. Nykyjärjestelmä on yksinkertaisesti pyramidihuijaus, se on massiivinen tulonsiirto nykyisiltä nuoremmilta sukupolvilta vanhemmille sukupolville.
Minä voin myöntää tämän 55-vuotiaana. olen sitä ikäluokkaa, johon huijauksen vaikutukset alkavat jo iskeä, mutta pääsen vielä eläkkeelle.
Eläkekatto voimaan! Joittenkin eläkkeet on kohtuuttoman suuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot ikäluokst jyräävät nuo ehdotukset. Eläkeläiset eivät tulee eduistaan luopumaan.
Eivät jyrää, kun ovat jo suurimmaksi osaksi hautausmaalla.
Suomessahan on eläkeläisiä 1,6 miljoonaa. Saman verran kun yksityisellä sektorilla työntekijöitä. On siinä työväestöllä elätettävää, kun päälle tulee vielä tietenkin julkisen sektorin työntekijät.
Itse ajattelen julkisesta sektorista silleen, että se on vain välivaihe rahan kierrossa. Suurin osa rahoista palautuu kiertoon verojen ja kulutuksen myötä, esim. yksityisiin yrityksiin. Siksi julkinen sektori pitäisi säilyttää nykyisellään ja pienentää isoja eläkkeitä ja luoda rinnalla uusia palveluyrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot ikäluokst jyräävät nuo ehdotukset. Eläkeläiset eivät tulee eduistaan luopumaan.
Suomessahan on eläkeläisiä 1,6 miljoonaa. Saman verran kun yksityisellä sektorilla työntekijöitä. On siinä työväestöllä elätettävää, kun päälle tulee vielä tietenkin julkisen sektorin työntekijät.
Itse ajattelen julkisesta sektorista silleen, että se on vain välivaihe rahan kierrossa. Suurin osa rahoista palautuu kiertoon verojen ja kulutuksen myötä, esim. yksityisiin yrityksiin. Siksi julkinen sektori pitäisi säilyttää nykyisellään ja pienentää isoja eläkkeitä ja luoda rinnalla uusia palveluyrityksiä.
Julkisen sektorin nettomaksajina toimivat yksityinen sektori sekä yksityisen sektorin työntekijät. Suomessa on eräs maailman korkeimmista kokonaisveroasteista. Tästä huolimatta julkinen sektori on elänyt vuosikymmeniä kroonisesti velaksi.
Joten julkistaloutta on todellakin syytä rationalisoida ja tasapainottaa. Muuten sen tekevät lainanantajat vaatimuksineen
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sinäkin saat pian potkut ilman syytä. Naurattaako sillan alla asuessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman julkista sektoria ei ole yksityistä sektoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosta huomaa ettet ole työelämässä. Ei potkuja saa ilman syytä ja hyville/tärkeille työntekijöille palkkaa maksetaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset sitten vaan takaisin työelämään josta saa palkkaa
Minun veroprosenttini eläkkeestäni on 32. Mikä sinun on?
- Eläkeläinen
Eli eläkkeesi on reilu 4000€, kolmannes minun 2500€ palkastani menee veroihin ym eläke-, työttömyysvakuutusmaksuihin eli älä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen julkisesta sektorista silleen, että se on vain välivaihe rahan kierrossa. Suurin osa rahoista palautuu kiertoon verojen ja kulutuksen myötä, esim. yksityisiin yrityksiin. Siksi julkinen sektori pitäisi säilyttää nykyisellään ja pienentää isoja eläkkeitä ja luod
Ja sama toisinpäin. Mutta edelleen julkisen sektorin on allokoitava menot tulojen mukaisesti pitkässä juoksussa. Tästä ei päästä mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tää selvä pyramidihuijaus. Ne voittaa jotka saa nyt kasasta eläkkeet ja 50 vuoden päästä kassa on tyhjä ja myydään eioota.
Ei se mitään tyhjä ole. 250miljardia ja koko ajan sijoitetaan. Tän päivän työeläkeläisten kautta raha tulee kuitenkin yhteiskunnan käyttöön ja kiertoon toisin kuin, jos heidätkin sysättäisiin kansaneläkelaitoksen asiakkaiksi.
Te saatte satavarmasti aikanaan teille kuuluvan eläkkeenne, jos teette duunia ettekä tyri ja muutata eläkejärjestelmäänne.
Toivokaa, ettei tule E.U liittovaltiota, joka ottaa kaikkien rahat yhteiseen käyttöön. Asiasta oli taannoin keskustelua Maija Elonheimon toimittamassa Brysselin kone ohjelmassa.
En muista haastateltavaa.
Ei saada. Iso osa meistä EI ELÄ tarpeeksi pitkään nähdäkseen eläkeikää.
Suurin osa kuitenkin elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosta huomaa ettet ole työelämässä. Ei potkuja saa ilman syytä ja hyville/tärkeille työntekijöille palkkaa maksetaa hyvin.
Olen ollut jo yli 30 vuotta työelämässä, kuinka monta vuotta itse olet ollut? Potkut saa nykyisen hallituksen lakien mukaan käytännössä minkä tahansa syyn vuoksi. Irtisanominen on ollut jo ennen helppoa, nyt se tehdään vielä helpommaksi. Ilmeisesti olet vielä sen verran nuori ja tyhmä, ettet ymmärrä vanhenevasi. Tulet vielä sairastumaan ja hidastumaan, arvaapa miten sinun sillon käy? Myös ahkera saa potkut jos naama ei miellytä uutta esimiestä, ahkeruudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Kovakoulu tulee sinulle vielä, mutta ehkä toiset sen tarvitsee ymmärtääkseen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen julkisesta sektorista silleen, että se on vain välivaihe rahan kierrossa. Suurin osa rahoista palautuu kiertoon verojen ja kulutuksen myötä, esim. yksityisiin yrityksiin. Siksi julkinen sektori pitäisi säilyttää nyk
Julkinen voi lopettaa olemasta yksityisen sektorin lypsylehmä. Lopetetaan vaikka palvelujen ostot yksityisiltä. Muutama miljardi julkista rahaa säästyy ja satoja konkursseja tulee yksityiselle sektorille. Kyllä se vaan sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen julkisesta sektorista silleen, että se on vain välivaihe rahan kierrossa. Suurin osa rahoista palautuu kiertoon verojen ja kulutuksen myötä, esim. yksityisiin yrityksi
Lopetetaan 9 miljardin laittaminen yritystukiin ja laitetaan ne sinne minne ne kuuluu oikesti, eli julkiselle sektorille ja sosiaalimenoihin. Me kansalaiset maksetaan veroja jotta meillä on toimivat julkiset palvelut, miten ihmeessä on tullut tapa maksella yksityisille yrityksille rahaa niin sitä en tajua. Yritys ei ole kansalainen, ei ole mitään velvollisuutta elättää yrityksiä. Yritysten tehtävä on maksaa veroja ja palkkoja jotta ne saa toimia kyseisellä alueella, ei nostella tukia.
Vierailija kirjoitti:
No itse pääsin eläkkeelle 65vuotiaana muutama vuosi sitten. Olen taatusti oman osani tehnyt myös kaksi lasta olemme kasvattaneet ja heidän yhteensä kolme lasta ovat työelämässä. En kyllä tunnusta olleeni tekemässä mitään pyramidieläkelakia koskaan missään saati nuorempia ollut syyttelemässä.
Olet osasi tehnyt, mutta omaa eläkettäsi et ole säästänyt kuin 20% osuuden. Ja olet samalla tavalla osasyyllinen tähän kuin minäkin 55-vuotiaana. Järjestelmä on poliittikkojen luoma, ja me olemme heitä äänestäneet.
Eläkejärjestelmä on eräs talousjärjestelmän merkittävimmistä tekijöistä, eikä siitä ole käyty riittävää debattia missään vaiheessa. Nykyjärjestelmä on yksinkertaisesti pyramidihuijaus, se on massiivinen tulonsiirto nykyisiltä nuoremmilta sukupolvilta vanhemmille sukupolville.
Minä voin myöntää tämän 55-vuotiaana. olen sitä ikäluokkaa, johon huijauksen vaikutukset alkavat jo iskeä, m
Eivät ne "ala" iskeä, vaan ne iskevät meihin 70-luvulla syntyneisiin kaikkein kovimmin. Meiltä vietiin kaikki edellisten ikäluokkien saamat edut, kuten varhainen eläkeikä, superkertymät ja eläkeputki, mutta meillä ei ole myöskään nuorempien etuja, kuten eläkkeen kertymistä alle 23-vuotiaana sekä mm. opiskeluista ja perhevapaista.
Lisäksi elinaikaleikkuri leikkaa saamaamme eläkettä koko ajan, minulta on tähän mennessä viety 50 e/kk, vaikka olen siitäkin maksut maksanut, eikä menetys varmasti jää tuohon.
Meidän ikäluokkamme ovat niin pienet, että meistä ei poliitikkojen tarvitse välittää äänien menettämisen pelossa. Olen tämän itse sisäistänyt jo aikoja sitten ja säästän ja sijoitan koko ajan tuloistani tulevaisuuden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee oletuksia, en ole eläkeläinen. Suurin osa alle kolmikymppisenä eläköityvistä pääsee eläkkeelle psyykkisistä syistä. Täällä haukutaan suuria ikäluokkia, mutta ei heillä ollut mahdollisuutta heittäytyä tukien varaan elämää niin kuin nyt moni nuori tekee. Tai ilmoittaa kärsivänsä sosiaalisesta ahdistuksesta, joka estää koulussa ja töissäkäynnin.
kerrataan: suurten ikäluokkien virhe on, että he loivat eläkejärjestelmän, joka vaatii tarpeeksi jälkeläisiä ja työllisiä toimiakseen. Tämä siitä syystä, että n. 80 % tämän hetkisistä eläkkeistä maksetaan nyt työssäkäyvien eläkemaksuista.
Koska suuret ikäluokat eivät lisääntyneet kuin jänikset, jakojärjestelmä ajautuu umpikujaan. Olisivat pukanneet mukulaa ulos kiireeseen tahtiin, mutta kun eivät pukanneet niin eläkejärjestelmäkään ei toimi
Suuret ikäluokat eivät olleet äänestysiässä silloin, kun eläkelait säädettiin. Nämä nuorison ehdottamat heikennykset sen sijaan iskevät pahiten 60-luvulla syntyneisiin, koska leikkaus tehdään heti heidän ensimmäisinä eläkevuosina, joten se vaikuttaa koko lopun eläkeajan. Suuret ikäluokat ovat kuolemassa pois, heihin vaikutus on paljon pienempi.
Sinänsä hauskaa, että tässä on kovasti itketty sitä, miten suuret korotukset eläkkeisiin tuli parina viime vuotena. Mutta nuorethan ehdotavat indeksin muuttamista sellaiseksi, että ne korotukset olisivat olleet vieläkin isommat.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto voimaan! Joittenkin eläkkeet on kohtuuttoman suuria.
Samalla tulisi eläkemaksukatto esim sama euromääräinen eläkermaksu jokaiselle varmaankin sopisi suurituloisille kun palkasta jäisi enemmän käteen eli prosentuaalisesta eläkemaksusta luovuttaisiin 😊
Vierailija kirjoitti:
Nuo nuoret voisivat pitää suunsa kiinni ja hävetä. Me ollaan rakennettu yhteiskunta, jossa heillä olisi hyvä elää ja menestyä. Itse ovat lähteneet tuhoamaan kaiken tuolla kitinällä " miksi mun pitää maksaa...". Kukakohan on heidänkin koulutuksensa, päiväkotinsa yms. maksanut? Vanha kansa ei saanut näistä ilmaiseduista nauttia. Lisäksi me on maksettu eläkemaksuja koko elämämme, vaikka ekoista vuosista ei mitään eläkekertymää saatukaan.
Se hyvinvoinnin perusta tuhottiin suurten ikäluokkien toimesta. Eli tämän hetkisten eläkeläisten saamien lapsien toimesta. Olisitte kasvattaneet lapsenne paremmin, niin ongelmaa ei olisi päässyt syntymään.
Mistä tämä vanhempien ikäluokkien syyttely helposta elämisestä on lähtöisin? Asia on täysin päinvastoin. Itse maksoin mm asuntolainaa juuri silloin kun korot hipoi 10%. Sinne meni niin auto kuin asuntolainan korkoja (18v) täysin pankkien liiveihin. Nythän korot on olleet lähes nollassa pari vuosikymmentä. Ei tätä helpomaksi enää voi sekään mennä. Ja nuoriso eikun valittaa, vaikka monille kaikki "mammona" mitä nuo parjatut vanhukset on elämänsä aikana laittaneet sukanvarteen tai asuntoihin tulee heille itselleen perintönä. Sotien jälkeen ainoa perintö oli pula ja köyhyys.
Edelleen vain 20 % on säästetty rahastoihin. Loput maksetaan eläkemaksuisra. Nuoret eivät tosiaan pääse eläkkeelle nykyjärjestelmän puitteissa