Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talouselämä: "Nuorisoalan järjestöt ehdottavat kahta tuntuvaa indeksileikkausta eläkkeisiin" - nuoret ei halua elättää vanhuksia

Vierailija
28.08.2024 |

Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja Mikko Kautto kertoo blogissaan, että selkeästi voimakkaimmat nuorten uudistusehdotukset koskevat työeläkkeiden indeksitarkistuksia.

Ehdotuksissa on peräti kaksi indeksileikkausta, määräaikainen indeksijäädytys ja pysyvä indeksisäännön heikennys."

Kauton mukaan voimakkain nuorten ehdottama toimi on, että työeläkeindeksi olisi jatkossa vain kuluttajahintojen muutokseen perustuva.

Koskiessaan kaikkia maksettavia eläkkeitä tällä olisi iso vaikutus työeläkemenoon ja edelleen maksuihin. Tietysti vaikutus olisi voimakas myös eläketasoihin ja eläkkeensaajien suhteelliseen asemaan. Nuorten suunnasta ehdotettuna se on kuitenkin looginen, sillä toimi vaikuttaisi nopeasti, pienentäisi ikääntymiseen liittyviä menoja ja vähentäisi nuorille kohdentuvaa maksurasitetta.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/461bd092-2808-464a-9b33-d14f9901f…

Kommentit (806)

Vierailija
441/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka elättää nämä kakarat verovaroin koulutus näille paskanjauhajille ilmaista. Töitä ei tehdä eikä lapsiakaan,woketusta jaksetaan aamusta iltaan ja huumeita käyttää. 

Vierailija
442/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot ikäluokst jyräävät nuo ehdotukset. Eläkeläiset eivät tulee eduistaan luopumaan.

Eivät jyrää, kun ovat jo suurimmaksi osaksi hautausmaalla.

Suomessahan on eläkeläisiä 1,6 miljoonaa. Saman verran kun yksityisellä sektorilla työntekijöitä. On siinä työväestöllä elätettävää, kun päälle tulee vielä tietenkin julkisen sektorin työntekijät.

Niinpä. Jos keskipalkkainen palkansaaja maksaa kuussa noin 900 euroa eläkemaksua, niin tarvitaan kuitenkin kahden palkansaajan eläkemaksut, että saadaan yhden eläkeläisen eläke maksettua, kun keskimääräinen eläke on 1977 euroa. Eihän tämä kovin hyvältä vaikuta nykyisten työläisten kannalta. Siinä loppuu maksajat kesken, k

Jos eläkemaksu on 24%, ja suuruudeksi sanotaan 900e, niin sinun ikäistesi matematiikan taidot on todella kehnot. Ilmankos koko eläkejärjestelmän olette itsellenne laskeneet parhain päin ja tyhjennätte törkeästi pajatson.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Keitä ne mukulat ovatkaan? Eikö se nyt ole selvä, etteivät ne "eläkeläiset" ole sitä systeemiä itse keksineet."

Tutustu eläkejärjestelmän historiaan, esim https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_el%C3%A4kej%C3%A4rjestelm%C3%A4

Työeläkelaki säädettiin 1961. Rahastot ovat olleet alusta alkaen liian pieniä, ja se on tiedetty koko ajan. Suurilla ikäluokilla olisi ollut vuosikymmeniä aikaa muuttaa järjestelmää enemmän rahastoivaksi, mutta sitä ei ole tehty.

Eli ihan omaa syytä, ainakin nuorempia sukupolvia on täysin turha syyttää eläkepyramidihuijauksesta.

Tästä on myös puhuttu vuosikymmeniä, mutta mitään ei tapahdu. Syykin lienee itsestäänselvä. Eläkeläiset ovat se suurin yksittäinen äänestäjäryhmä, jota jokainen poliitikko haluaa kaikin mahdollisin keinoin pitää tyytyväisenä, ettei vahingossakaan jäisi se uudelleenvalinta tapahtumatta. Toisin sanoen, tämä koko sotku syö itseään hengiltä ja kaikki me muut mennään siinä mukana.

Vierailija
444/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka elättää nämä kakarat verovaroin koulutus näille paskanjauhajille ilmaista. Töitä ei tehdä eikä lapsiakaan,woketusta jaksetaan aamusta iltaan ja huumeita käyttää. 

Sinä et ole tainnut elättää yhtään mitään.

Vierailija
445/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wokehullu täälläkin! Kaikki on niin wokee! Raakut on wokee! Nuoret on wokee! Kauheeta wokee jokapaikassa!

Vierailija
446/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa öyhötystä taas. Nyt maksussa oleviin eläkkeisiin ei kosketa. 

Tulevaisuuden eläkkeisiin ne leikkaukset tehdään. Siinäpähän sahaatte omaa oksaanne.

Mun puolesta voivat leikata sen suoraan siihen 0e mikä se tulee silloin 40v päästä olemaan muutenkin ja antaa mulle ne eläkemaksuihin käytettävät sataset nyt käyttöön.

Olen ihan valmis säästämään oman eläkkeeni ja teen sitä jo nyt, koska en todellakaan aio tehdä päivääkään töitä enää 65v jälkeen. Tällä hetkellä eläkeikä huitelee jossain 70v paikkeilla ja nousee vain koko ajan.

Ei se juuri nyt nouse mihinkään. Nostettu vuonna 2017 mutta nythän perskokkareet ovat uudistamassa eläkelakia. Eli eiköhän se eläkeikä siitä taas nouse. Hallituksen suuntaan se ulina

Mitkä kaikki eläkeläisedut?

Vierailija
447/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Keitä ne mukulat ovatkaan? Eikö se nyt ole selvä, etteivät ne "eläkeläiset" ole sitä systeemiä itse keksineet."

Tutustu eläkejärjestelmän historiaan, esim https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_el%C3%A4kej%C3%A4rjestelm%C3%A4

Työeläkelaki säädettiin 1961. Rahastot ovat olleet alusta alkaen liian pieniä, ja se on tiedetty koko ajan. Suurilla ikäluokilla olisi ollut vuosikymmeniä aikaa muuttaa järjestelmää enemmän rahastoivaksi, mutta sitä ei ole tehty.

Eli ihan omaa syytä, ainakin nuorempia sukupolvia on täysin turha syyttää eläkepyramidihuijauksesta.

Tästä on myös puhuttu vuosikymmeniä, mutta mitään ei tapahdu. Syykin lienee itsestäänselvä. Eläkeläiset ovat se suurin yksittäinen äänestäjäryhmä, jota jokainen poliitikko haluaa kaikin mahdollisin keinoin pitää tyytyväisenä, ettei vahingossakaan jäisi se uudelleenvalinta tapahtumatt

Näin se valitettavasti menee. Eläkeläiset on niin vahva äänestäjäryhmä ettei kukaan uskalla tehdä asialle mitään. Nuoriso maksaa vanhojen eläkkeet, työnteon hyöty pienenee jatkuvasti  ja tällä mennään. Jos minä olisin nyt nuori niin pistäisin ihan läskiksi koska itse en saisi vanhana mitään.

Vierailija
448/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä halua maksaa nuorten opiskelua.

Todellisuudessa meiltä lopetetaan ensin yöpäivystykset ja vanhusten hoitopaikat.

Siitä huolimatta en halua maksaa nuorten opiskelua. Jokainen maksakoon opiskelunsa itse.

Minäkin olisin halunnut, että minulla olisi ollut lapsivähennysmahdollisuus verotuksessa. Huikea etu olisi ollut.

En minäkään halunnut, että sosialistit mitätöi ensimmäiset työvuodet eläkekertymästäni (23v asti).

En minäkään halunnut, että sosialistit nostivat eläkeikääni.

En minäkään halunnut, että sosialistit katkaisivat eläkeputki-mahdollisuuden.

Enkä varmuudella halunnut, että eläkeläiset romahduttaa koko terveyssektorin yhtenä heinäsirkkalaumana, minkä takia omat edes eläkeikään selviämisen mahdollisuudet laskee oleellisesti.

T. 55-vuotias, jonka mielestä päästään terveiden vanhempien kuuluukin maksaa alenevien polvien koulutuksesta ja hoidosta.

Vierailija
449/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on myös puhuttu vuosikymmeniä, mutta mitään ei tapahdu. Syykin lienee itsestäänselvä. Eläkeläiset ovat se suurin yksittäinen äänestäjäryhmä, jota jokainen poliitikko haluaa kaikin mahdollisin keinoin pitää tyytyväisenä, ettei vahingossakaan jäisi se uudelleenvalinta tapahtumatt

esimerkiksi Jenkeissä kaikki säästävät omia eläkkeitään. Ei ole mitään varsinaista jakojärjestelmää, jolla suoritetaan tulonsiirtoja sukupolvien välillä.

Täysin rahastoivassa järjestelmässä on myös heikkoutensa, jos et hajauta säästöjä saatat menettää ne kaikki. Toisaalta rahastoiva järjestelmä imee kapitalismista hyötyjä.

Lyhyt kertomus, miten maailma pyörii ja suomalaiset huijaavat itseään. Nokia-buumista suurimman hyödyn saivat suurimmat sijoittajat. Keitä ne olivat, no yllätys jenkkien eläkerahastoja. Toisen sanoen suomalainen halpa insinööri pakersi hommia ja kehitti puhelimia, varsinaisen hyödyn sai jenkkieläkeläinen :D Samaan aikaan halpa suomalainen insinööri maksoi eläkemaksuissaan edellisten sukupolvien eläkkeitä, mutta ei tule itse pääsemään eläkkeelle kovin aikaisin.

Kyllä Suomessa osataan

Vierailija
450/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuuden eläkkeisiin ne leikkaukset tehdään. Siinäpähän sahaatte omaa oksaanne.

Mun puolesta voivat leikata sen suoraan siihen 0e mikä se tulee silloin 40v päästä olemaan muutenkin ja antaa mulle ne eläkemaksuihin käytettävät sataset nyt käyttöön.

Olen ihan valmis säästämään oman eläkkeeni ja teen sitä jo nyt, koska en todellakaan aio tehdä päivääkään töitä enää 65v jälkeen. Tällä hetkellä eläkeikä huitelee jossain 70v paikkeilla ja nousee vain koko ajan.

Ei se juuri nyt nouse mihinkään. Nostettu vuonna 2017 mutta nythän perskokkareet ovat uudistamassa eläkelakia. Eli eiköhän se eläkeikä siitä taas nouse. Hallituksen suuntaan se ulina

Mitähän nämä "edut" ja "etuudet" mahtavat olla? Kysyy N75

Vierailija
451/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset onkin jo hyvissä hommissa ,tienaavat hyvin eivätkä valita valita vanhuksista mitään pimeitä juttuja.Kasva aikuiseksi ja mene töihin,tienaa omat rahasi.

Vierailija
452/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuoret ajattelee omat eläkkeensä tulevan maksetuksi. Meitä on 2 vanhempaa ja meillä 3 lasta. Kolmella lapsellamme  ja puolisoillaan, 6 vanhempaa,  yhteensä 4 lasta. Mielestäni lastenlapsillani on paljon suurempi maksutaakka kuin lapsillani.

Ystävä hyvä. Monet nuoret ovat jo havainneet, että niitä eläkkeitä ei saada ikinä maksetuksi. Aivan sama mitä tehdään. Ainoa keino voisi olla jonkinlainen varsin radikaali uudistus koko järjestelmään. Mutta se ei taida toteutua ennen kuin paska osuu tuulettimeen. Ehkä ei silloinkaan.

Voitaisiin vaikka tehdä niin, että jokainen valitsee hoidetaanko eläke a) perinteisesti vai b) omatoimisesti.

A ryhmä jatkaa kuten nytkin ja heillä on nämä tavoite-eläkeiät sun muut

B ryhmä saa kaiken tähän asti maksamansa tililleen (siis sekä palkasta poisotetun että työnantajien maksaman summan) ja on vastuussa itse omasta eläkesäästämisestään jatkossa ja saa jäädä eläkkeelle kun siltä tuntuu.

Tadaa. Tulevat sukupolvet voivat halutessaan hoitaa oman eläkkeensä.

Vierailija
453/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tää selvä pyramidihuijaus. Ne voittaa jotka saa nyt kasasta eläkkeet ja 50 vuoden päästä kassa on tyhjä ja myydään eioota.

Vierailija
454/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis, nämä vanhempien ikäluokkien liian suuret eläkkeet suhteessa suorittamiinsa maksuihin ovat johtaneet siihen, että nuoret eivät pääse töihin (työvoima maksaa enemmän eläkemaksujen takia), työvoiman hinnan takia kaikki maksaa enemmän (sama), nuoret eivät saa kartutettua omaisuutta (vanhukset omistavat kaiken, kaikki maksaa enemmän), ja kun taloudellinen tilanne on ed. seikoista johtuen heikompi, ei perhettäkään saa perustettua.

Vanhukset söivät Suomen tulevaisuuden.

https://www.talouselama.fi/uutiset/karu-totuus-elakelaisista-on-tarpeen…

Olisi aika laittaa kaikki alle 75 takaisin töihin ja leikata yli 2000€ osuus eläkkeistä puoleen, maksimin tulisi olla keskipalkan suuruinen.

Minkälaisia töitä antaisit näille alle 75 -vuotiaille? Kuka he

Miksi nuoret eivät tee näitä hommia? Miksi vanhojen ihmisten pitää tehdä hommia 60 vuotta, mutta jotkut eivät tee yhtään vuotta? Tässä on iso epäkohta. Tehkää jotain.

Vierailija
455/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on myös puhuttu vuosikymmeniä, mutta mitään ei tapahdu. Syykin lienee itsestäänselvä. Eläkeläiset ovat se suurin yksittäinen äänestäjäryhmä, jota jokainen poliitikko haluaa kaikin mahdollisin keinoin pitää tyytyväisenä, ettei v

Ei nuoriso mitään maksa, 

Unescon nuorisoraportti sisältää neljä nuorisoa koskevaa määritelmää: Nuoria ovat 15 - 25-vuotiaat. Koululaiset, opiskelijat ja sellaiset, jotka eivät ole aloittaneet työtä eivätkä perustaneet omaa taloutta, kuuluvat nuorisoon. 

Vierailija
456/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan niin väärin, suuria vääryyksiä ovat täällä kaikki kärsineet.

Vierailija
457/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuoret ajattelee omat eläkkeensä tulevan maksetuksi. Meitä on 2 vanhempaa ja meillä 3 lasta. Kolmella lapsellamme  ja puolisoillaan, 6 vanhempaa,  yhteensä 4 lasta. Mielestäni lastenlapsillani on paljon suurempi maksutaakka kuin lapsillani.

Ystävä hyvä. Monet nuoret ovat jo havainneet, että niitä eläkkeitä ei saada ikinä maksetuksi. Aivan sama mitä tehdään. Ainoa keino voisi olla jonkinlainen varsin radikaali uudistus koko järjestelmään. Mutta se ei taida toteutua ennen kuin paska osuu tuulettimeen. Ehkä ei silloinkaan.

Voitaisiin vaikka tehdä niin, että jokainen valitsee hoidetaanko eläke a) perinteisesti vai b) omatoimisesti.

A ryhmä jatkaa kuten nytkin ja heillä on nämä tavoite-eläkeiät sun muut

B ryhmä saa kaiken tähän asti maksamansa tililleen (siis sekä pal

Nuo omatoimiset eläkeratkaisut maailmalla tuppaa päätymään siihen että kaikki säästetyt rahat on mummona yhtäkkiä hömpätty ja sitten valtio taas maksaa. Eläkerahat pitää kerätä lukkojen taa ettei kukaan pääse tuhlaamaan niitä johonkin muuhun.

Vierailija
458/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se juuri nyt nouse mihinkään. Nostettu vuonna 2017 mutta nythän perskokkareet ovat uudistamassa eläkelakia. Eli eiköhän se eläkei

Ihmettelen samaa.

Vierailija
459/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 vuoteen ei eläkkeisiin tullut mitään lisää. Jos nuo nuoret elättäisivät aluksi vaikka itsensä, mutta eihän sitä jaksa, kun pitää somettaa.

Työtä on monet tehneet 45 vuotta ja elättäneet ja nostaneet elintasoa näiden nuorten vanhemmille. Ehkä olisi ihan hyvä, että ajettaisiin alas kaikki järjestelmät, ja saisivat ruveta ihan ilman tukia maksamaan vuokransa.

Ihan höpöä, elääkkeet nousee palkat ei

Eläkkeet ovat nousseet kahden viime vuoden aikana poikkeuksellisen paljon hintojen voimakkaan nousun takia. Viime vuonna eläkkeet nousivat 6,8 prosenttia ja tänä vuonna 5,7 prosenttia.

IL

Kas kun ei vaan ole näkynyt.

Vierailija
460/806 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkerahat pitää kerätä lukkojen taa ettei kukaan pääse tuhlaamaan niitä johonkin muuhun.

Jos itse menee ne rahat tuhlaamaan niin ei voi mitään. Sitten tekee töitä hautaan asti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän