Lapsen ärrävika eikä puheterapiaan pääse
Käytiin tänään puheterapiassa ärrä vikaa katsomassa 6v lapselle joke aloittanut koulun. He sanoivat että he eivät anna puheterapiaa jos on vain yksi kirjain mitä ei pysty ääntää. Ja vielä että ei ole niin paha tapaus ja että ärrä on aika lähellä. Eli ärräkoulu jäisi sitten kotiin harjoiltehtavaksi heidän mielestä. Niin että ei saa tukea tähän. Miten muut ovat päässeet siihen ja millä perusteella?
Kommentit (97)
pari viikkoa meni kun kotona opeteltiin r-kirjain.
Oppii kun kuuntelee puhuvia ihmisiä ja alkaa puhumaan. Jos lapsi ei halua puhua niin hän ei puhu. Lapsi kasvaa ja kehittyy ja moni asia liittyy myös suun motoriikkaan joka ei ole yksi yhdessä itse puheen kehityksen kanssa. 💡
Me päästiin viime syksynä neuvolan kautta kun oli r-vikaa ja hieman ilmeisesti (en edes ollut itse huomannut) l-äännevirhettä. Lapsi oli tuolloin 5v ja kysyin asiasta itse.
Elokuussa oli siis neuvola ja hoitaja teki ns. lähetteen (eli suosituksen puheterapiasta, jonka perustella joku hyvinvointialueen konklaavi päätti saako vai ei, ja lapsi sai 10 kertaa) ja jo syyskuussa alkoi terapia. Käytiin viikottain tunnin ajan lähiterapiassa neuvolan tiloissa, terapeutti oli todella hyvä, leikkien kautta opetti sekä lapselle että vanhemmalle oikeaa ääntämistapaa, joita sitten harjoiteltiin kotona viikko. Harjoitukset ovat pelejä ja leikkejä. Opetus alkoi mm harjoittelemalla kielen oikeaa paikkaa kitalaessa ja ääntämisen avuksi vinkattiin mm. käyttämään jotain kovaa pilliä, ohutta kynää (esim. lyijykynä) joka asetettiin jompaan kumpaan poskeen takahampaiden väliin ettei lapsi sulje leukaa väärin ääntäessään ärrää jne. Tämä oli todella tehokas apuväline 😊
Tosiaan R löytyy D:n kautta eli dun dun,dan dan, din din jne -toistoja vaan, vartti päivässä leikin yhteydessä niin kyllä se siitä. Varmasti myös netistä löytyy helposti ohjeita.
Ei siihen mitään puheterapiaa tarvitse ellei kyseessä oli suun tai kielen ongelma. Kaksi lasta olen kotona opettanut sanomaan r:n oikein. Tärkeintä on harjoitella joka päivä lyhyt aika. R harjoitellaan d:n avulla, kuten täällä on jo vinkattu, ja siihen löytyy paljon ohjeita netistä. Oppiminen voi olla hidasta ja kestää vaikka vuoden tai jopa pari ennen kuin r-kirjain tulee oikein. Vanhempien sitkeys ja kannustus on tässä tärkeintä. Jopa osa aikuisistakin oppii vielä oikean r-kirjaimen harjoittelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Oppii kun kuuntelee puhuvia ihmisiä ja alkaa puhumaan. Jos lapsi ei halua puhua niin hän ei puhu. Lapsi kasvaa ja kehittyy ja moni asia liittyy myös suun motoriikkaan joka ei ole yksi yhdessä itse puheen kehityksen kanssa. 💡
Näitä kommentteja olen saanut kuulla kyllästymiseen saakka. Lisää tuohon vielä, että puhumaton lapsi alkaa sitten yhtäkkiä puhumaan kuin Runeberg tuosta vaan ja puhuu sitten vielä täydellisesti.
Pahasta verbaalisesta dyspraksiasta kärsineen lapsen kanssa on käyty vuosia puheterapiassa tuoden kirjain kirjaimelta puheeseen miljoonien toistojen avulla. Välillä oli jopa ORA-koje auttamassa oikean motoriikan löytämiseksi. Joku R siellä viimeisten kirjainten joukossa oli pikku juttu.
Lahjonta on hyvä kannustin. On tullut vuosien mittaan hankittua kaikenlaista lapselle aina leimalapun täyttyessä. Leiman sai aina tietyn määrän harjoituksia tehtyä. Tavoite oli ainakin yksi leima päivässä, parhaana niitä tuli montakin. Harjoituksia voi tehdä vaikka pihalla juostessa. Den-den-den... Tai pyörällä ajaessa voi leikkiä ajavansa moottoripyörää dn-dn-dn dren-dren-dren hakien täryä kitalaessa. Puheterapeutilla käynnit olivat lapsesta kivoja, sillä siellä ne kaikki harjoitukset tehtiin lähinnä leikin muodossa. Etenkin pelit olivat tavallisia harjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommentteja olen saanut kuulla kyllästymiseen saakka. Lisää tuohon vielä, että puhumaton lapsi alkaa sitten yhtäkkiä puhumaan kuin Runeberg tuosta vaan ja puhuu sitten vielä täydellisesti.
Pahasta verbaalisesta dyspraksiasta kärsineen lapsen kanssa on käyty vuosia puheterapiassa tuoden kirjain kirjaimelta puheeseen miljoonien toistojen avulla. Välillä oli jopa ORA-koje auttamassa oikean motoriikan löytämiseksi. Joku R siellä viimeisten kirjainten joukossa oli pikku juttu.
Lahjonta on hyvä kannustin. On tullut vuosien mittaan hankittua kaikenlaista lapselle aina leimalapun täyttyessä. Leiman sai aina tietyn määrän harjoituksia teht
Tämän takia on tärkeää, ettei kuka tahansa roudaa lapsiaan puheterapiaan liian nuorena jos ei osaa yhtä kirjainta. Silloin aikaa jää hoitaa oikeasti apua tarvitsevia potilaita.
Puheterapia ei ole tie autuuteen vaan harjoittelu kotona. Auton pärisyttämisääni ja ärrä löytyy :D
Lapsi sen ikäinen myös, että hampaiden vaihtuminen ja leuan kasvaminen vaikuttavat kasvojen lihaksiin, jolloin kirjaimet voivat olla hetken hukassa.
Treeniä kotona, netistä löytyy hyvät ohjeet.
Meillä harjoitellaan iltaisin lyhyen hetken verran ennen iltasatua. Erilaisilla netistä löytyvillä ohjeilla. Tulee tehtyä, kun on päivittäinen rutiini.
Tärkeää on, että se hetki on mukava lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjonta on hyvä kannustin. On tullut vuosien mittaan hankittua kaikenlaista lapselle aina leimalapun täyttyessä. Leiman sai aina tietyn määrän harjoituksia teht
Puhuinkin perusterveestä ihmisestä enkä ole kieltänyt puheterapiaa. Kävin omankin lapseni kanssa siellä 2 vuotta ihan just for fun. Opettele kiitos kommentoimaan kohteliaammin vaikka sinulla olisikin kipua ja tuskaa kokemuksistasi, älä hyökkää viattoman päälle. Kiitos kun kuuntelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma ärrä"vikani" korjaantui itsestään
Tottakai se korjaantuu koska se ei ole mikään sellainen vika. Joillekin se jää ihan loppuelämäksi mutta auttoiko nyt ne ääntämisyritykset sitten vai mitä tarkoitat?
En osannut sanoa kirjainta oikein. Sitten osasin. Tuli ihan itsestään. Ei tarvinnut terapiaa. Aika ja käyttö riittivät. Eli puhuminen
Kiitos. Olen samaa mieltä. Lasta ei saisi koskaan pakottaa myöskään mihinkään.
Ei lasta saakaan pakottaa. Kannustaminen tosin kannattaa aina. Tai se että saa sen lapsen ymmärtämään hyödyn mikä jonkun epämiellyttävän asian tekemisestä seuraa. Tai voi seurata. Pakottaminen saa aikaan vain automaattisen torjuntareaktion. Tai pakenemisen. Ja ihan aiheestakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se korjaantuu koska se ei ole mikään sellainen vika. Joillekin se jää ihan loppuelämäksi mutta auttoiko nyt ne ääntämisyritykset sitten vai mitä tarkoitat?
En osannut sanoa kirjainta oikein. Sitten osasin. Tuli ihan itsestään. Ei tarvinnut terapiaa. Aika ja käyttö riittivät. Eli puhuminen
Ei lasta saakaan pakottaa. Kannustaminen tosin kannattaa aina. Tai se että saa sen lapsen ymmärtämään hyödyn mikä jonkun epämiellyttävän asian tekemisestä seuraa. Tai voi seurata. Pakottaminen saa aikaan vain automaattisen torjuntareakti
Tottakai lasta täytyykin kannustaa, usein voi jännittää tai mitä tahansa. Tilanteita on erilaisia mutta lahjominenkaan ei aina auta tai sovi kaikille ja lisäksi lapsia ei tulisi käytättää turhaankaan missään ja samalla turhat käynnit vievät resurssejakin turhaan. Kun kuuntelemme muitakin, voimme tehdä havaintoja siitä että on myös perheitä jotka eivät ole päässeet puheterapiaan kun ovat halunneet tukea ja se on sääli.
Et yhtään itse viitsi lastasi kouluttaa? Ei siitä puheterapiaan pääsemisestä ole mitään hyötyä jos ei kotona harjoitella puheterapeutin antamia "läksyjä". Eli ihan hyvä ettette päässyt, olisitte vain haaskanneet resursseja. Laiskoista vanhemmista kärsii koko lapsi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lasta saakaan pakottaa. Kannustaminen tosin kannattaa aina. Tai se että saa sen lapsen ymmärtämään hyödyn mikä jonkun epämiellyttävän asian tekemisestä seuraa. Tai voi seurata. Pakot
No ompas sun lapsi spesiaali kun ei mitkään keinot kelpaa :) Vanhempiinsa tullut!
Olettepa te ilkeitä. Kaikki täytyy vääntää aina jotenkin negatiiviseksi.
Puheterapeuteista on ihan huutava pula. Edes ne lapset, joilla on lieväasteinen puheen tuoton ja ymmärtämisen ongelma eivät välttämättä saa puheterapiaa. Puhutaan siis tapauksista, joissa oikeasti tarvitaan jo jeesiä kommunikointiin. Ärräviat voi ihan hyvin treenata kotona, puheterapeutilta / neuvolasta /netistä saa ohjeet.
Tehkää ap nyt vaan ahkerasti harjoituksia ei se puteli ihmeitä tee ja on katsonut lapsen. Minäkin aikanaan sain r-ohjeet ja opin kotona. Pute katsoi mun tilanteen ensin
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeuteista on ihan huutava pula. Edes ne lapset, joilla on lieväasteinen puheen tuoton ja ymmärtämisen ongelma eivät välttämättä saa puheterapiaa. Puhutaan siis tapauksista, joissa oikeasti tarvitaan jo jeesiä kommunikointiin. Ärräviat voi ihan hyvin treenata kotona, puheterapeutilta / neuvolasta /netistä saa ohjeet.
Ei niistä huutava pula ole ja sitten meillähän on se toimintaterapia jota ennen tekivät puheterapeutitkin. Taitaa olla rakenteellisia ongelmia ennemminkin kun on tehty kaikki vuodet näitä muutoksia.
Nimenomaan. Mekin ollaan siis harjoiteltu kotona että päästään siihen vaiheeseen missä nyt ollaan. Monet kommentoivat että tehkää kotona ja että netissäkin riittää materiaalia. Siis, joo, mutta kuin en ole asiantuntija niin mun kyky ei riitä koska en vaan tiedä miten voin auttaa.
Kokeillaan vielä itse vähän aikaa, mutta varmasti mennään sitten yksityiselle jos ei onnistu.
Harmi että tämmöinen pieni eikä mikään kallis asia jää nyt sitten siihen että haluaako vanhempi maksaa. Toki niin kuin moni kommentoi että eihän se mikään iso juttu on ja presidentiksikin pääsee... mutta lasta tätä ei lohduta, eikä sitä moni vissiin ota huomioon
miten lapsen itseluottamus? sen takia voi jäädä lapsille muitakin hankaluuksia. Nyt valtio ei anna tätä palvelua, vaan on vanhempien päätettävissä että menevätkö yksityiselle terapialle. Eli on kysymys ihan income inequality tapauksesta
Ihan normaalia. Vasta jos ärrävika ei ole korjautunut 8 vuoden ikäisenä, silloin pääsee puheterapiaan.
Tilastojen mukaan vain 1% lapsista eivät opi pois puhevioista ennen kahdeksan vuoden ikää.