Mitä mieltä olet hyvin perinteisistä rooleista avioliitossa?
Mies elättää perheen, vaimo on kotona lasten kanssa tai kotirouvana eikä käy kodin ulkopuolella töissä. Äiti hoitaa kotityöt ja lapset ja mies hoitaa raskaammat miesten työt. Kumpikin osaa tarvittaessa tehdä myös toiselle kuuluvia töitä.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös yleensä yhteiskunta halveksu kotiäitejä ja pidä heitä arvottomina? Naisella kuulemma pitää aina olla oma ura, ja töihin pitää mennä viimeistään kun lapset kouluikäisiä. Ap
Siinä yhteiskunta on sitten pahasti väärässä. Ainutkertainen elämä pitäisi elää niin kuin itse haluaa. Suomen valtio onvaan verotuksella tehnyt melko mahdottomaksi kotiäitiyden.
Jos perinteinen avioliitto tarkoittaa kaiken tuon lisäksi sitä, että vaimo joutuu hoitamaan yhteydenpidon myös miehen sukulaisiin (miehen puolesta), niin en arvosta. Se että nainen on kotona ja hoitaa lapset sekä kotityöt on ok siinä tapauksessa että raha on yhteistä riippumatta siitä kuka sen tienaa.
Kunhan tajuaa pitää huolen siitä, että myös eron ja kuoleman varalta kotiäiti on taloudellisesti turvattu. Ei pidä tulla mankumaan yhteiskunnalta apua, jos on itse vapaaehtoisesti jäänyt pois työelämästä, ja sitten ukko lemppaa pellolle viiskymppisenä ja on ilman omaisuutta ja tuloja.
Nykyisellään roolit ovat kääntyneet lähes päälaelleen. Miehen löytää kihvelin ja harjan varresta ja emäntä taaseen hoitaa kodin kirjanpitoa. Tietysti on poikkeuksia mutta suunta on selkeästi ettei perinteiset roolimallit parisuhteessa enää ole entisellään. Voidaan olla ylpeitä miten tasa-arvo on vaikuttanut vallitseviin käsityksiin naisille määräämistä oikeuksista. Voidaan hyvällä syyllä todeta että naiset tunnollisuuden nimissä uurtavat ja lunastavat paikkansa sivistyneen yhteiskunnan ylintä johtoa myöden. Agraariyhteiskunta on taakse jäänyttä elämää jossa tilalle on kehkeytynyt naisten asemaa vankistava valinnanvapaus ja sinnikkyydellä ansaittu korkeakoulututkinto joka mahdollistaa hyvät saumat edetä omalla urallaan. Miehistä alkuvoimaa vaativat työt korvataan teknologisilla ratkaisuilla ja tehtävät vaativat yhä enenevissä määrin hyviä hoksottimia. Tosin kilpailu työpaikoista ja resurssien vähyys ikärakenteesta johtuvan huoltosuhteen ja väestön vanhenemisen seurauksesta tekevät merkityksellisiksi koetuista töistäkin raskaan joten voidaankin kysyä että millä tavoin näihin ongelmiin tulisi löytää ratkaisu. Osa-aika työ ruotsissa on mahdolistanut äidin käymisen töissä lapsen ollessa alle 3 vuotias. Myöskin osa-aikatyö on on hyvä keino saada jalka oven väliin ja osoittaa osaamisensa työnantajalle.
Tuo on naiselle paha ansa. Kun ikää tulee 50-60, mies ihastuukin nuorempaan ja jättää naisen. Olen nähnyt useita tällaisia tapauksia. Nainen saa sitten sinnitellä tosi pienen eläkkeen varassa koko eläkeikänsä. Naisen ei pidä ikinä suostua tuollaiseen järjestelyyn ainakaan kuin muuten, että mies maksaa hänelle eläkettä jokaisesta kotonaolovuodesta.
Lisäksi tuossa on miehelle se huono puoli, että suhde lapsiin jää hyvin etäiseksi. Ja jos vaimo joutuu sairaalaan / kuolee, mies on hyvin avuton kotitöiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös yleensä yhteiskunta halveksu kotiäitejä ja pidä heitä arvottomina? Naisella kuulemma pitää aina olla oma ura, ja töihin pitää mennä viimeistään kun lapset kouluikäisiä. Ap
Yhteiskunta halveksii kotiäitejä sen takia, koska kaikki ihmiset halutaan töihin, eikä kotiin tukien varaan. Väärinhän se on, mutta ei sitä äitinä olemista halveksita, vaan sitä ettei tee kodin ulkopuolella olevia töitä tai maksa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ehkä mieluiten olisin se jolla on hyväpalkkainen mielekäs työ, ja puoliso tekisi kotityöt ja hoitaisi lapset, minä kun inhoan kaikkia kotitöitä. Jos olisi puolisokin hyväpalkkaisessa työssä, palkkaisimme ehdottomasti kokin, siivoojan ja puutarhurin. Lapset nyt saisi itsekin hoidettua, ei niissä niin paljon ole työtä, kun joku siivoaa niiden tekemät sotkut ja ruokkii. Ai että, olisi mahtavaa kun tienaisi niin paljon ettei tarvitsisi enää koskaan siivota, tiskata tai pyykätä. Inhoan jopa tiskikoneen täyttämistä niin paljon että mieluummin tiskaan käsin.
Sama täällä, ehdottomasti näistä kahdesta roolista valitsisin sen elättäjän homman. Jos ois tarpeeksi hyvä palkka. Koska ei ole, haluan että molemmat käydään töissä jotta voidaan tarjota lapsillemme mielekäs elintaso. Kotirouvan rooliin en jäisi, jatkuva kotitöitten tekeminen on ankeaa puuhaa. Tai sit pitäisi olla se kokki ja siivooja hoitamassa nämä ja itse voisi vaikka huvikseen opiskella.
Ei käy. Mies osallistuu myös lasten hoitoon. Mies voi tehdä kotitöitä viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan normaaliasenne Etelä-Euroopassa, Itä-Euroopassa ja itse asiassa ihan Keski-Euroopassakin. Siellä Sveitsissä ja Itävallassakin on aivan tavallista, että äiti on kotiäiti. Se ei herätä kulmien nostatusta sitten piiruakaan.
Tää on ihan kulttuurinen juttu, Suomessa tähän ei ole enää ns. julkista hyväksyntää, mitä ihmettelen, sillä muualla Euroopassa se ns. hyväksytään.
Suomessa on ehkä totuttu ajattelemaan isänmaallisesti. Kun nainen käy töissä, hän maksaa verot. Työnteollaan hän ikään kuin edistää yhteiskunnan hyvinvointia.
Asuimme ulkomailla monta vuotta ja meillä oli perheenä parasta aikaa, koska oli aikaa perheelle, varaa tehdä asioita, eikä tehty kotitöitä koska oli kotonamme asuva kotiapulainen joka teki myös ruokaa. Lisäksi oli autonkuljettaja joka vei lapset kouluun ja meitä ideitti-iltaan, puutarhuri hoiti puutarhan.
Mutta oli minun mummollanikin perheessä kotiapulainen, eikä se ollut kuin 70-lukua.
Nyt arvot ovat sellaiset, että pitää olla superihminen ja hoitaa kaikki, josta on seurannut se, että suomalaiset eivät enää lisäänny, eikä se ole ihme, näillä odotuksilla ja velvollisuuksilla. Vastaavasti suhteet hajoavat.
Lisäksi kun kotitalousvähennystä supistettiin, eikä saa tukea sitäkään vähää kotiavun palkkaamiseen.
Taitaavat suomalaiset kuolla sukupuuttoon nopeaan tahtiin.
Yhtään kaupunkilaiselle tai modernissa talossa asuvalle naiselle huono diili taloudellisesti ellei todella poikkeuksellisesti sovittu taloutta niin että nainen on rahakirstun valtiatar
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ehkä mieluiten olisin se jolla on hyväpalkkainen mielekäs työ, ja puoliso tekisi kotityöt ja hoitaisi lapset, minä kun inhoan kaikkia kotitöitä. Jos olisi puolisokin hyväpalkkaisessa työssä, palkkaisimme ehdottomasti kokin, siivoojan ja puutarhurin. Lapset nyt saisi itsekin hoidettua, ei niissä niin paljon ole työtä, kun joku siivoaa niiden tekemät sotkut ja ruokkii. Ai että, olisi mahtavaa kun tienaisi niin paljon ettei tarvitsisi enää koskaan siivota, tiskata tai pyykätä. Inhoan jopa tiskikoneen täyttämistä niin paljon että mieluummin tiskaan käsin.
Sama täällä, ehdottomasti näistä kahdesta roolista valitsisin sen elättäjän homman. Jos ois tarpeeksi hyvä palkka. Koska ei ole, haluan että molemmat käydään töissä jotta voidaan tarjota lapsillemme mielekäs elintaso. Kotirouvan rooliin en jäisi, jatkuva kotitöitten tekeminen on ankeaa puuhaa. Tai sit pit
Itseä ei haittaisi kotiäitinä oleminen, jos tosissaan miehellä on varaa maksaa mulle joka kuukausi vähintään se 2000e käteen ja niin, että hänellä on silti varaa maksaa kaikki kodin kulut. Koska se 2000e menisi sitten minulla tulevaisuuden säästöihin, säästöihin joihin miehellä ei myöskään saisi olla mitään mahdollisuusta päästä edes erotilanteessa käsiksi.
Ap, ei Suomessa koskaan ole tuo sinun perinteinen malli ollut yleisessä käytössä. USA 1950-luvulla ei ole suomalaista perinnettä.
Japanilaiset naiset ei ala rääkymään kuin kakarat, jos niiden täytyy tiskata. Suomiakat on paskaa verrattuna japanilaisiin naisiin. M28
Vierailija kirjoitti:
Normaali avioliitto normaalien ihmisten rooleilla. Kaikki naiset haluavat olla sisimmissään kotiäitejä ja kaikki miehet perheenelättäjiä. Osa ei kuitenkaan suostu myöntämään tätä koska media on aivopessyt heidät uskomaan feminismiin(=miesvihaan)
Kuinka moni mies haluaa ihan oikeasti maksaa lasten elatuksen 20 vuoden ajan ja vaimon 50-60 vuoden ajan? Tuohon tarvitaan rutkasti rahaa, hyvä sydän ja antelias luonne hyvän terveyden lisäksi.
Naiset etsii koulutettua miestä eli miehen tulot vaikuttaa naisen parinmuodostukseen joten se viittaa siihen että naiset kannattaa perinteisiä rooleja parisuhteissa. Naiset haluaa olla kotiäitejä jotta mies pystyisi elättämään perhettä.
Muualla Euroopassa naisten kotiäitiys on täysin hyväksyttävää yleisesti, varsinkin Itä- ja Etelä-Euroopassa. Naiset saavat toki käydä töissäkin. Mutta siellä ei ole tällaista asennetta kuin Suomessa.
Suomessa kotiäitiyttä ei käytännössä ole, sen jälkeen kun lapset ovat yli 3 v. Ja ne harvat, jotka ovat jääneet kotiin tuon jälkeen, niin eivät saa arvostusta, lähinnä ihmettelyä, koska se ei ikäänkuin kuulu tähän kulttuuriin enää.
Olen ollut kotona ne vuodet kun lapset olivat pieniä, mutta koska olin opiskellut yliopistossa ja minulla oli opintolainaa, totta kai halusin työelämään tekemään sitä työtä johon olin saanut koulutuksen ja maksaakseni lainat pois. Perinteinen roolijako ei suosi naisten akateemista opiskelua.
Sitä paitsi kotiäiti voi olla miehen mielestä yllätyksetöntä ja tylsää seuraa. The Stepford Wives!
Minulla hajoaisi ennen pitkää pää, jos kodinhoito olisi elämän pääsisältö. Muitten valinnat ei minulle kuulu. Toki toivon, ettei kukaan nainen jää taloudellisesti riippuvaiseksi miehestään, että on tosiaan se mahdollisuus palata töihin ja/tai säästöjä joitten turvin pärjätä ilman miestäkin tarvittaessa.
Ai niin, olen 50v nainen.