Työpaikka jossa aina päivitellään toisten sairauslomia ja epäillään syytä, jopa halutaan tietoa miksi. Miten suhtautua?
Oikeasti todella rasittavaa. Itse saikutin kaksi päivää ja aivan oikean syyn vuoksi.
Kun palasin töihin niin heti epäileviä ilmeitä ja naureskelua sekä kuulustelua.
Myös olen huomannut, että toisillekin tekevät niin ja mielestäni todella epäsoveliasta. Jos on flunssaa niin sitten oikeasti ihminen on vain laiska tai muuta ellei ihminen ole oikeasti todella sen kuuloinen ettei ole epäilystäkään siitä.
Itse joudun ehkä jäämään mielenterveyden vuoksi pois hetkeksi. En kuitenkaan haluaisi ja ahdistaa juuri tämän takia että joudun selittelemään itseäni ja ihmiset epäilevät vaikka eivät tiedä mitä elämässäni oikeasti käyn läpi. Ulos kaikki voi vaikuttaa hyvinkin eriltä mitä ihminen todella käy läpi.
Tuo yksi syy, että ottaa päähän olla töissä. Niin sisäsiittoista meininkiä välillä.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytäkin epäillä näiden "sairaslomien" syitä,kuulemma jo "ahdistuskin" on syy olla töistä pois.
Ei tarvitse edes olla ahdistunut, kuukautiskivut on sopiva jatkuvasti toistuva syy, ja läpi menee.
Toisilla on kovat kuukautiskivut. Tosin se on harvinaista. Joka työpaikalle ei riitä näitä lamauttavista kuukautiskivuista kärsiviä.
No niinpä. Kaksinkerroin vääntäydyn töihin Buranan voimalla. Kuinka moni mies tekisi saman..
Meillä saa työterveyslääkäriltä palkatonta vapaata tuota varten.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee jatkuvasti töitä kaksi viikkoa ja viikko pois niin ansaitsee tuon
🤢🤮olet!
25 v työkaverini oli kokoajan pois, jatkuvalla syötöllä. Niit juttuja lorvikatarrista veivas nokka vääränä, esimieskin...
Kaks vuotta sitä jatkui kunnes koppi sai diagnoosin: nivus syöpä
Kyllä tuli hiljaista työpaikalla!
Etoo sun tyyppiset ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytäkin epäillä näiden "sairaslomien" syitä,kuulemma jo "ahdistuskin" on syy olla töistä pois.
Tässä on AP:n kollega paikalla? 🤣😂
Suurin osa "sairaslomista" on naurettavia.
Flunssa=Piti niistää nenä pari tuntia sitten.
Paras vitsi tämä "ahdistus" jonka perusteella kuulemma pinnataan töistä.
Missä välissä kerkeät työsi tehdä?
vai Onko sulla työpaikkaa😳?
Ei ole palkkatyötä. Tämän palstan jatkuva trollaus on mun duuni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes huomaisi, jos työkaveri on kaksi päivää sairauslomalla. En kiinnitä työkavereihin niin paljon huomiota. Pitemmät poissaolot sitten huomaa, jos joutuu tekemään sijaisena töitä, mutta kahteen päivään ei mitään sijaista tarvita.
Pienemmällä työpaikalla sen kyllä huomaa. Töitä on jo täydellä miehityksellä jokaiselle ihan tarpeeksi, saati kun yksi on poissa ja muut joutuvat tekemään hänenkin työnsä. Oma moraali ei anna jäädä pois töistä minkään pikkuvaivan takia, koska en halua ylikuormittaa muita.
Teillä on varmaan tosi stressaavaa kesälomien aikaan, jos kaksi päivää sairauslomaa jo ylikuormittaa?
Niin itse asiassa on. Tosin meille tulee kesätyöläisiä, mutta nekin saikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes huomaisi, jos työkaveri on kaksi päivää sairauslomalla. En kiinnitä työkavereihin niin paljon huomiota. Pitemmät poissaolot sitten huomaa, jos joutuu tekemään sijaisena töitä, mutta kahteen päivään ei mitään sijaista tarvita.
Pienemmällä työpaikalla sen kyllä huomaa. Töitä on jo täydellä miehityksellä jokaiselle ihan tarpeeksi, saati kun yksi on poissa ja muut joutuvat tekemään hänenkin työnsä. Oma moraali ei anna jäädä pois töistä minkään pikkuvaivan takia, koska en halua ylikuormittaa muita.
Älä tee. Aina teet vaan nornityöt.
On se maailma muuttunut ja ilmeisesti ihmisen. Olen 55 vuotias. Lapsuudessani yksi opettaja oli sairauslomalla, kun sairastui syöpään. Työkaverini olivat hyvin harvoin pois töistä, kuten myös minä. Flunssa ei ollut syy olla pois muuta kuin raskaasta ruumiillisesta työstä, jos oli kuumettakin.
Nykyään saikutetaan pienemmästäkin syystä. Onneksi en ole yrittäjä ja eläkepäivät jo siintävät noin 9 vuoden päässä.
Sun pitää kasvattaa paksumpi nahka niin sanotusti. Ainoastaan johtajalle tarvitsee kertoa syy miksi olet pois ja silloinkin vain, jos hän kysyy. Muille ei kuulu. Olet pois, jos kipeä olet.
Ärsyttää nää, jotka tulevat räkimään buranan voimalla työpaikkalle ja tartuttavat muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse edes olla ahdistunut, kuukautiskivut on sopiva jatkuvasti toistuva syy, ja läpi menee.
Toisilla on kovat kuukautiskivut. Tosin se on harvinaista. Joka työpaikalle ei riitä näitä lamauttavista kuukautiskivuista kärsiviä.
No niinpä. Kaksinkerroin vääntäydyn töihin Buranan voimalla. Kuinka moni mies tekisi saman..
Meillä saa työterveyslääkäriltä palkatonta vapaata tuota varten.
Mihin sitä lääkäriä palkattomaan vapaaseen tarvitaan?
Olet pois, jos mielenterveys sitä vaatii. Muille ei kuulu miksi ja pomolle, jos kysyy.
Raskaita nämä, jotka tulevat työpaikalle hoidattamaan mielenterveyttään ja asiakastilanteissa itketään. Muille työntekijöille ovat todella raskasta kannateltavaa. Kahvitauolla vielä kuuntelisi, mutta asiakastilanteessa ei vuodateta omia tuntemuksia eikä käytös saa olla tämän takia epäammattimaista. Koti ja terapeutti on paikka sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kenenkään tarvitse työkavereille kertoa elämästään mitään eikä etenkään sairauspoissaoloistaan. Silloin hyväksyy sen, että ei pääse mukaan projekteihin, ei etene, ei saa kuulla uudistuksista jne., koska kaikki pitävät hyvin epäluotettavana työkaverina. Ei kukaan halua tehdä töitä sellaisen kanssa, joka koska tahansa voi olla poissa syitä kertomatta ja jättää työt muille.
Kyllä ja ei. Uudistuksista nyt on tietysti kerrottava koko henkilöstölle eivätkä satunnaiset sairauslomat saa estää ylennyksiä. Mutta tuo projektijuttu pitää paikkansa. Välillä tosi hankalaa joutua tekemään projektityötä "saikuttajan" kanssa.
Uudistuksista kerrotaan vain niille, jotka ko. uudistuksessa ovat mukana eikä sairauslomailu saa estää ylennystä, mutta koska et ole ollut mukana projekteissa hankkimassa tarvittavaa osaamista, niin et saa ylennystä. Ei ole mitään järkeä antaa lisätehtäviä sairastelijalle, koska ne työt kaatuvat sijaistajalle. Ylennys annetaan siksi suoraa hänelle.
Eli työkavereille pitää kertoa elämästään ja sairauksistaan ja työkaveriraati päättää sen perusteella kertooko uudistuksista ja estääkö sairaus ylennystä. Ilmeisesti teillä ei ole johtoporrasta ollenkaan tai sitten kuvittelet itsestäsi hitusen liikoja. Suoraan ylennyksen saava sijaistajakin menee ohituskaistaa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on AP:n kollega paikalla? 🤣😂
Suurin osa "sairaslomista" on naurettavia.
Flunssa=Piti niistää nenä pari tuntia sitten.
Paras vitsi tämä "ahdistus" jonka perusteella kuulemma pinnataan töistä.
Missä välissä kerkeät työsi tehdä?
vai Onko sulla työpaikkaa😳?Ei ole palkkatyötä. Tämän palstan jatkuva trollaus on mun duuni!
Mikä trollaus,täyttä totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee jatkuvasti töitä kaksi viikkoa ja viikko pois niin ansaitsee tuon
🤢🤮olet!
25 v työkaverini oli kokoajan pois, jatkuvalla syötöllä. Niit juttuja lorvikatarrista veivas nokka vääränä, esimieskin...
Kaks vuotta sitä jatkui kunnes koppi sai diagnoosin: nivus syöpä
Kyllä tuli hiljaista työpaikalla!
Etoo sun tyyppiset ihmiset!
Mikä sairaus tää on? Ja miksi se kerrottiin julkisesti, jos aikaisempien sairauslomien syy jäi kaikilta pimentoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on varmaan tosi stressaavaa kesälomien aikaan, jos kaksi päivää sairauslomaa jo ylikuormittaa?
Aika moni yritys on heinäkuussa kiinni tai ottaa kesälomasijaisia. Helpompi saada innokas oppij
Meillä porrastetaan lomat eikä oteta sijaisia, kun ei kellään ole aikaa heitä opettaa. Lomasijaisena tehdään tarvittaessa sitten pitempää päivää. Onneksi asiakkaat ovat myös lomalla, joten on vähemmän töitä ja pärjätään pienemmällä porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee jatkuvasti töitä kaksi viikkoa ja viikko pois niin ansaitsee tuon.
Menee jopa niin, että on viikossa kaksi päivää töissä, kaksi seuraavaa viikkoa poissa. Hämmästellään enemmän, että ylipäätään on ilmaantunut työpaikalle, kuin että ei ole. Saa nähdä, kuinka kauan tuo saa vielä jatkua. Saman palkan saa kuitenkin kuin työssäolijat, kun toisinaan muutaman päivän on rivissä.
Onneksi tämä loppuu kohta uuden lain puitteissa. Ovat korvattavissa uudella työntekijällä. Näitä tapauksia on niin paljon että itse ovat ajaneet tilanteen tähän pisteeseen. Ei yhteiskunnan maksukyky riitä maksamaan näiden kotona vetelehtivien palkat sekä sijaistavien ihmisten. Lisäksi vakuutukset heille ym.ym. Omaa oksaansa sahaavat. Olkoon sitten nämä vetelehtijät työttömyysturva rahalla kotonaan.
Huomiona ettei kaikkialla Suurta Arvostusta nauti nämä 'työn sankarit' (=sairaina työpaikalla tulevat) koska osassa paikoissa ymmärretään kerrainnaisvaikutukset.
Ei anna hyvää kuvaa asiakkaiden/yhteistyökumppaneiden suuntaan jos taoaamisessa on räkä poskella niiskuttava, buranalla kuumeen alas saanut 'työn sankari".
Eikä todellakaan ole taloudellisesti järkevää jos 'työn sankari' saapuu "vähän vatta vikkelällä" töihin, ja muutaman päivän päästä työpaikalla jyllää noro.
Jos yksittäinen työntekijä on 2 päivää sairaana pois, menetetään 16h työpanos. Jos taas sairas tulee töihin, ja tartuttaa esim. 3 työkaveria, jotka ovat siksi esim. to&pe poissa, menetetään 48h työpanos, eli firmalle tulee ISOMPI tappio "kiitos" tartuttajan. Ja päälle vielä se, että työkaverien lapset saattavat myös sairastua --> heidän takia ollaan vielä muutama päivä tuon päälle pois.
Mulla oli kerran yks tuollainen kollega, mutta hän sai pahasti nenilleen ja lopetti.
Erään kerran päivitteli taas suureen ääneen, jonkun toisen sairaslomaa. Seuraavana päivänä saimme tiedon, että tyyppi oli kuollut sydänkohtaukseen. Töissä alkanut huono olo oli enteillyt sairaskohtausta.
Kollega itki ja häpesi puheitaan syvästi tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olet pois, jos mielenterveys sitä vaatii. Muille ei kuulu miksi ja pomolle, jos kysyy.
Raskaita nämä, jotka tulevat työpaikalle hoidattamaan mielenterveyttään ja asiakastilanteissa itketään. Muille työntekijöille ovat todella raskasta kannateltavaa. Kahvitauolla vielä kuuntelisi, mutta asiakastilanteessa ei vuodateta omia tuntemuksia eikä käytös saa olla tämän takia epäammattimaista. Koti ja terapeutti on paikka sille.
Ei työpaikan kahvitauotkaan ole sitä varten että joku puhuu pään sisäisistä ongelmistaan.
Olen tällaisessa työpaikassa ja otin asian esiin luottamushenkilön kansa. Lisäksi kerroin esihenkilölleni, että hänen homma ei ole selitellä ja kertoilla mun poissaolojen syytä kenellekään. Saa nähdä mihin tämä menee. Olin keväällä 2 viikkoa saikulla kun sain selkääni 2 pullistumaa ja en pystynyt makaamaan kuin lääketokkurassa sängyllä. Muuten en ole ollut poissa vuoteen ja tästökin tuli sanomista. Saikun aikana esimies soitteli työasioita ja hän tekee samaa kun olen vuosilomillakin. Päätin että tähän tulee nyt loppu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden ei tarvitse tehdä poissaolevan työtä. Se on työnjohdon asia, miten asia hoidetaan.
Itse teen töitä turvallisuuskriittisellä alalla ja en kyllä tule töihin jos en tunne oloani täysin terveeksi. Tai siis lääkärin päätettäväksihän sen jätän. Tähän mennessä ei ole kertaakaan sanottu että mene nyt vaikka vähän vajaakuntoinen oletkin. Ja viimeksi tosiaan joskus 3 vuotta sitten kun korona oli niin olin saikulla. Mutta joo, joskus saattaa olla että vaikka pientä flunssaa niin en lähde töihin mutta saatan vaikka pienen kävelylenkin tehdä illalla.