1-vuotias ei suostu avaamaan suuta hammaspesulle
Onko muilla samoja kokemuksia ja vinkkejä, miten saisi pestyä 1-vuotiaan hampaat? Suussa on jo paljon hampaita ja kyseessä on fyysisesti tosi vahva poika, joka ei vain enää suostu avaamaan suutaan. Aiemmin antoi pestä.
Olen kokeillut kaikenlaista: pessyt itse samaan aikaan, keksinyt lauluja, pesty peilin edessä ja ilman... Neuvolassa sanottiin, ettei väkisin kannata, ettei hampaidenpesusta tule kammoa.
Kommentit (29)
Mun vinkki- kunhan se harja käy suussa aamuin illoin, niin yleensä jommallakummalla kerralla saa pestyä kunnolla. Anna lapselle harja omaan käteen ja pese itse samalla hampaita, niin oppii että käden pitää heilua ja kuulua se harjauksen ääni niin tulee puhdasta. Toi kausi kestää hetken, älä ota turhaa stressiä voi auttaa myös viedä muksu peilin eteen ja pyytää näyttämään hienot hampaat ja sit harjata samalla.
Vierailija kirjoitti:
Pelleilyn ja leikin varjolla kai noin pienen pitää saada avaamaan suu. Joskus auttaa jos antaa jonkin tavaran käteen tutkittavaksi niin unohtuu se suun kiinni pitäminen. Ehkä on uusia hampaita tulossa ja ikenet kipeät?
Kiitos vinkeistä. Pitää yrittää keksiä vaan uusia leikkejä pesun yhteyteen. Tätä on jatkunut pitkään, kuukausia jo. On siis tullut lisää hampaita ja ikenet usein kaiketi kipeät.. : /
Juu on samoja kokemuksia. 1,5v ei ole koskaan antanut vapaaehtoisesti pestä hampaitaan. Itse kyllä mielellään laittaa harjan suuhun ja imee tahnat, mutta vanhemmat ei saisi pestä. Oon ottanut tavoitteeksi että harjan saa edes käymään suussa ja vähän ehtii heiluttaa sitä. Muuten yritetään noudattaa hyviä tapoja hampaiden hoidossa, eli säännölliset ruoka-ajat, xylitol-pastillit aina ruoan jälkeen jne.
Vierailija kirjoitti:
"Joko avaat suusi, tai itket ja avaat suusi" Kyllä parin itkuisen kerran jälkeen avaa vapaaehtoisesti.
Tätäkin jokusen kerran yritin, mutta aivan mahdotonta kun hän on niin vahva. Enpä tiennyt, että yksivuotias voi olla noin vahva. Toki vielä muuten "voitan" hänet, mutta osaa voimakkaasti työntää käteni pois pesutilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mun vinkki- kunhan se harja käy suussa aamuin illoin, niin yleensä jommallakummalla kerralla saa pestyä kunnolla. Anna lapselle harja omaan käteen ja pese itse samalla hampaita, niin oppii että käden pitää heilua ja kuulua se harjauksen ääni niin tulee puhdasta. Toi kausi kestää hetken, älä ota turhaa stressiä voi auttaa myös viedä muksu peilin eteen ja pyytää näyttämään hienot hampaat ja sit harjata samalla.
Kiitos vinkeistä. Pitää myös itse pestä samalla jatkuvasti. En ole tehnyt sitä joka kerta.
Maistakaa aina hammastahnaa itse ensin ja joku toinenkin haistaa/maistaa. Osa lasten hammastahnoista on järkyttävän pahanmakuisia, voimakas esanssi. Paitsi Jordan on vähän parempi. Entä minkälainen harja tai harjakset hammasharjassa. Auttaisiko leikki asiaa tai lelu.
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä asioista lapsi päätä avaako suuta vai ei, joko avaa sen itse tai se avataan.
Haluaisin nähdä, miten teet sen tuon lapsen kohdalla.
"fyysisesti tosi vahva poika"??
Olet ollut liian aggressiivinen... mielikuvitusvauvalle.
#lapsiviha
Vierailija kirjoitti:
Juu on samoja kokemuksia. 1,5v ei ole koskaan antanut vapaaehtoisesti pestä hampaitaan. Itse kyllä mielellään laittaa harjan suuhun ja imee tahnat, mutta vanhemmat ei saisi pestä. Oon ottanut tavoitteeksi että harjan saa edes käymään suussa ja vähän ehtii heiluttaa sitä. Muuten yritetään noudattaa hyviä tapoja hampaiden hoidossa, eli säännölliset ruoka-ajat, xylitol-pastillit aina ruoan jälkeen jne.
Sama juttu täälläkin, että oon sitten vaan noita muita tapoja kyllä hyvin noudattanut, xylitolit jne. Karkkia en varsinkaan nyt anna syödä, vaikka toinen vanhemmista haluaisi sitä antaa. Pitää kai toistaiseksi olla tyytyväinen, että saa harjan edes käymään suussa.
Vierailija kirjoitti:
"fyysisesti tosi vahva poika"??
Olet ollut liian aggressiivinen... mielikuvitusvauvalle.
#lapsiviha
Eli itse et ainakaan ole nainen, jolla on vahva poika.
oikeasti, älkää ainakaan pakottako lasta! Jää pian traumat ja jättää aikuisena sitten pesemättä. Ja hirveää jos lapsi pakotetaan väkisin, lapsi on kuitenkin pieni ihminen, ei aikuisen jatke / omaisuus.
Voisiko taapero harjata jonkun tärkeän pehmolelun hampaita samalla kun harjaat hänen hampaitaan? Saako taapero itse kokeilla harjaamista? Onko käytössä sellainen alle 2-vuotiaille tarkoitettu pyöreä harja,josta taapero saa hyvin kiinni ja voi pureskella myös sitä toista päätä? Kausittaista vaihtelua suun avaamisessa tulee, vaikka sitä oltaisiin harjoiteltu ennen kuin edes hampaita tuli ja jos ien on jostain kohtaa kipeä, niin ei se harjaaminen välttämättä tunnu kovin hyvältä...
Kai teillä on ruokailujen jälkeen xylitol-pastillit käytössä ja ne syödään säntillisesti?
Vierailija kirjoitti:
"Joko avaat suusi, tai itket ja avaat suusi" Kyllä parin itkuisen kerran jälkeen avaa vapaaehtoisesti.
Päinvastoin, nauravan lapsen hampaat on helppo pestä. Hassutellaan lapsi nauramaan ja nopea harjaan totuttelu niin jää mukava tottumus harjaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
oikeasti, älkää ainakaan pakottako lasta! Jää pian traumat ja jättää aikuisena sitten pesemättä. Ja hirveää jos lapsi pakotetaan väkisin, lapsi on kuitenkin pieni ihminen, ei aikuisen jatke / omaisuus.
En haluakaan pakottaa. Eikä se tunnu mitään auttavan, vaikka yrittäisin pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä asioista lapsi päätä avaako suuta vai ei, joko avaa sen itse tai se avataan.
Mistä se lapsi oppii kunnioittamaan omaa kehoaan ja asettamaan rajat jos aina kaikki tehdään väkisin lapsen tahdosta riippumatta? Omalla isällä oli samanlainen asenne kuin sulla ja edelleen kolmekymppisenä rajojen asettaminen on hankalaa...
Hammaslääkärin neuvo on, että jos se kylppäri ei miellytä hampaidenpesupaikkana niin sitten jokin vanha kulho tai pesty elintarvikkeen muovipakkaus käyttöön, video päälle ja siinä samalla pesee hampaat vaikka sohvalla. Noin pieni haluaa palkkion nopeasti.
Parempi se on olla puhtain hampain ja katsoa pari videoa enemmän kuin tapella arvovallasta jne kylpyhuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko taapero harjata jonkun tärkeän pehmolelun hampaita samalla kun harjaat hänen hampaitaan? Saako taapero itse kokeilla harjaamista? Onko käytössä sellainen alle 2-vuotiaille tarkoitettu pyöreä harja,josta taapero saa hyvin kiinni ja voi pureskella myös sitä toista päätä? Kausittaista vaihtelua suun avaamisessa tulee, vaikka sitä oltaisiin harjoiteltu ennen kuin edes hampaita tuli ja jos ien on jostain kohtaa kipeä, niin ei se harjaaminen välttämättä tunnu kovin hyvältä...
Kai teillä on ruokailujen jälkeen xylitol-pastillit käytössä ja ne syödään säntillisesti?
Kiitos kysymyksistä. Saa itsekin harjata jos haluaa. On käytössä iänmukainen harja. Pitää kokeilla pehmolelunkin kanssa :)
Tämä auttaa olemaan stressaamatta asiasta ja ajatella, että nyt on vain tämmönen kausi. Xylitolin syö jokaisen aterian jälkeen.
Miten olisi pieni kieroilu? Ostat jotain uutta hammastahnaa, jossa on lapsen suosikkihahnon kuva. Et annakaan lapselle vaan lapsen nähden kehut miten hyvän makuista hammastahnaa sulla on.
Pelleilyn ja leikin varjolla kai noin pienen pitää saada avaamaan suu. Joskus auttaa jos antaa jonkin tavaran käteen tutkittavaksi niin unohtuu se suun kiinni pitäminen. Ehkä on uusia hampaita tulossa ja ikenet kipeät?