Työpaikka jossa aina päivitellään toisten sairauslomia ja epäillään syytä, jopa halutaan tietoa miksi. Miten suhtautua?
Oikeasti todella rasittavaa. Itse saikutin kaksi päivää ja aivan oikean syyn vuoksi.
Kun palasin töihin niin heti epäileviä ilmeitä ja naureskelua sekä kuulustelua.
Myös olen huomannut, että toisillekin tekevät niin ja mielestäni todella epäsoveliasta. Jos on flunssaa niin sitten oikeasti ihminen on vain laiska tai muuta ellei ihminen ole oikeasti todella sen kuuloinen ettei ole epäilystäkään siitä.
Itse joudun ehkä jäämään mielenterveyden vuoksi pois hetkeksi. En kuitenkaan haluaisi ja ahdistaa juuri tämän takia että joudun selittelemään itseäni ja ihmiset epäilevät vaikka eivät tiedä mitä elämässäni oikeasti käyn läpi. Ulos kaikki voi vaikuttaa hyvinkin eriltä mitä ihminen todella käy läpi.
Tuo yksi syy, että ottaa päähän olla töissä. Niin sisäsiittoista meininkiä välillä.
Kommentit (90)
Minä en edes huomaisi, jos työkaveri on kaksi päivää sairauslomalla. En kiinnitä työkavereihin niin paljon huomiota. Pitemmät poissaolot sitten huomaa, jos joutuu tekemään sijaisena töitä, mutta kahteen päivään ei mitään sijaista tarvita.
Mitä voit itse tehdä omalta osaltasi on yrittää muuttaa työpaikan tapakulttuuria. Joka kerran kun kahvipöydässä tai käytävällä päivitellään jonkun saikkuja tai poissa oloa, niin ystävällisesti muistutat, että saikuilla on todennäköisesti hyvä syynsä ja asia ei meille kuulu.
Jos olet itse poissa, niin et kerro syitä. Olin poissa on ihan riittävän paljon sanottu. Jollekin superuteliaalle voit sanoa ihan suoraan, ettei asia hänelle kuulu.
Eihän kenenkään tarvitse työkavereille kertoa elämästään mitään eikä etenkään sairauspoissaoloistaan. Silloin hyväksyy sen, että ei pääse mukaan projekteihin, ei etene, ei saa kuulla uudistuksista jne., koska kaikki pitävät hyvin epäluotettavana työkaverina. Ei kukaan halua tehdä töitä sellaisen kanssa, joka koska tahansa voi olla poissa syitä kertomatta ja jättää työt muille.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes huomaisi, jos työkaveri on kaksi päivää sairauslomalla. En kiinnitä työkavereihin niin paljon huomiota. Pitemmät poissaolot sitten huomaa, jos joutuu tekemään sijaisena töitä, mutta kahteen päivään ei mitään sijaista tarvita.
Pienemmällä työpaikalla sen kyllä huomaa. Töitä on jo täydellä miehityksellä jokaiselle ihan tarpeeksi, saati kun yksi on poissa ja muut joutuvat tekemään hänenkin työnsä. Oma moraali ei anna jäädä pois töistä minkään pikkuvaivan takia, koska en halua ylikuormittaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytäkin epäillä näiden "sairaslomien" syitä,kuulemma jo "ahdistuskin" on syy olla töistä pois.
Ei tarvitse edes olla ahdistunut, kuukautiskivut on sopiva jatkuvasti toistuva syy, ja läpi menee.
Toisilla on kovat kuukautiskivut. Tosin se on harvinaista. Joka työpaikalle ei riitä näitä lamauttavista kuukautiskivuista kärsiviä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo poissaolot vaikuttaa monella työpaikalla niin, että työt jaetaan muille. Jos jollain on jatkuvasti saikkuja, jotka rasittavat jollain tavoin muita, niin taatusti herää mielenkiinto, että miksi se on taas pois.
Ei mulla koskaan ole ollut sellaista saikkua, josta en olisi voinut töissä avoimesti kertoa.
Jos sinulla on liikaa työkuormaa jatkuvien sijaistuksien takia, sinä otat yhteyttä esimieheesi ja keskustelet hänen kanssaan mitä tilanteellesi voidaan tehdä. Sinulle eikä muillekaan ei kuulu työkaverin poissaoloista spekulointi ja juoruaminen. Juoruaminen ja selän takana pahan puhuminen ja silmien pyörittely huonontaa työilmapiiriä.
Kerrot niille idiooteille just semmosen syyn mistä pahoittavat mielensä, ja jos pomo tulee kyselee asiasta sanot että kerroit syyn ihan tarkoituksella koska tykkäävät pahoittaa mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytäkin epäillä näiden "sairaslomien" syitä,kuulemma jo "ahdistuskin" on syy olla töistä pois.
Tässä on AP:n kollega paikalla? 🤣😂
Suurin osa "sairaslomista" on naurettavia.
Flunssa=Piti niistää nenä pari tuntia sitten.
Paras vitsi tämä "ahdistus" jonka perusteella kuulemma pinnataan töistä.
Ja sinä lääkärinä olet pätevä sanomaan näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo poissaolot vaikuttaa monella työpaikalla niin, että työt jaetaan muille. Jos jollain on jatkuvasti saikkuja, jotka rasittavat jollain tavoin muita, niin taatusti herää mielenkiinto, että miksi se on taas pois.
Ei mulla koskaan ole ollut sellaista saikkua, josta en olisi voinut töissä avoimesti kertoa.
Jos sinulla on liikaa työkuormaa jatkuvien sijaistuksien takia, sinä otat yhteyttä esimieheesi ja keskustelet hänen kanssaan mitä tilanteellesi voidaan tehdä. Sinulle eikä muillekaan ei kuulu työkaverin poissaoloista spekulointi ja juoruaminen. Juoruaminen ja selän takana pahan puhuminen ja silmien pyörittely huonontaa työilmapiiriä.
Esimiehen mahdollisuudet ovat aika vähäiset, käytännössä ainoa mahdollisuus on vähentää saikuttajan töitä ja palkkaa. Meillä tehdään saikuttajille niin, että heitä sysätään vähitellen syrjään eli tehtävät vähenevät, loma on heille hankalaan aikaan, kutsuja palavereihin ei tule jne. ihan siksi, että sijaistajan on tarpeellisempaa olla mukana kuin sen, jolla tehtävät nimellisesti ovat. Palkan laskeminen on hankalampaa, mutta onnistuu sekin. Harvoin on varaa palkata sarjasaikuttajalle sijaista.
Minäkin olen ollut tuollaisessa työpaikassa. En ollut pariin vuoteen yhtään sairaana, mutta sitten eräällä viikolla jouduin kuumeen takia olemaan torstain ja perjantain poissa. Maanantaina vihjailtiin että lähdinkö pitkän viikonlopun viettoon. Vastasin, että noinko te oikeasti täällä toimitte, otatte saikkua vaikka ette ole sairaita? Ei tulisi minulla mieleenkään.
Tuollaiset päivittelyt kertovat lähinnä työntekijästä itsestään, ihan samoin kuin ne henkilöt jotka luulevat että kotitoimistossa ei tehdä töitä, koska he eivät ilmeisesti itse tee töitä jos ei joku ole vahtimassa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kenenkään tarvitse työkavereille kertoa elämästään mitään eikä etenkään sairauspoissaoloistaan. Silloin hyväksyy sen, että ei pääse mukaan projekteihin, ei etene, ei saa kuulla uudistuksista jne., koska kaikki pitävät hyvin epäluotettavana työkaverina. Ei kukaan halua tehdä töitä sellaisen kanssa, joka koska tahansa voi olla poissa syitä kertomatta ja jättää työt muille.
Kyllä ja ei. Uudistuksista nyt on tietysti kerrottava koko henkilöstölle eivätkä satunnaiset sairauslomat saa estää ylennyksiä. Mutta tuo projektijuttu pitää paikkansa. Välillä tosi hankalaa joutua tekemään projektityötä "saikuttajan" kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on AP:n kollega paikalla? 🤣😂
Suurin osa "sairaslomista" on naurettavia.
Flunssa=Piti niistää nenä pari tuntia sitten.
Paras vitsi tämä "ahdistus" jonka perusteella kuulemma pinnataan töistä.
Ja sinä lääkärinä olet pätevä sanomaan näin?
Tuohon itsestäänselvyyteen ei lääkäriä tarvita,noilla perusteilla voisin olla töistä pois ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienemmällä työpaikalla sen kyllä huomaa. Töitä on jo täydellä miehityksellä jokaiselle ihan tarpeeksi, saati kun yksi on poissa ja muut joutuvat tekemään hänenkin työnsä. Oma moraali ei anna jäädä pois töistä minkään pikkuvaivan takia, koska en halua ylikuormittaa muita.
Teillä on varmaan tosi stressaavaa kesälomien aikaan, jos kaksi päivää sairauslomaa jo ylikuormittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja ei. Uudistuksista nyt on tietysti kerrottava koko henkilöstölle eivätkä satunnaiset sairauslomat saa estää ylennyksiä. Mutta tuo projektijuttu pitää paikkansa. Välillä tosi hankalaa joutua tekemään projektityötä "saikuttajan" kanssa.
Uudistuksista kerrotaan vain niille, jotka ko. uudistuksessa ovat mukana eikä sairauslomailu saa estää ylennystä, mutta koska et ole ollut mukana projekteissa hankkimassa tarvittavaa osaamista, niin et saa ylennystä. Ei ole mitään järkeä antaa lisätehtäviä sairastelijalle, koska ne työt kaatuvat sijaistajalle. Ylennys annetaan siksi suoraa hänelle.
Kuulostaa entiseltä työpaikaltani. Tekisi mieli ilmiantaa paikka, mutta sanotaanko vinkiksi vihreä väri. Aspatyö siis kyseessä ja jatkuvasti kuulin ihmettelyjä, miksi joku on poissa, mikä saikun syy, miksi joku on niin usein saikulla. Vastasin näille aina että, en minä tiedä. Ihmisillä voi olla vaikka mitä elämässään ja hyvä kun on mahdollisuus sille, että voi jäädä saikulle. Aina kannattaa jäädä, jos ei kykene töihin, oli syy fyysinen tai psyykkinen.
Tässä paikassa myös päällikkö teki sitä, että tuli jutustelamaan saikulla olleen työntekijän kanssa, niin että muut kuuli. Jutustelu oli luokkaa "ai Pirjo-Matti niin sähän olit *saikun syy*". Kerran kans oli sanonut työntekijälle, joka joutui olemaan silloin tällöin sairaan lapsen kanssa kotona, että pestäänkö heillä käsiä ja onko teille puhdasta kotona, huolehditteko hygieniasta. Ihan todella asiatonta. Onneksi en ole tuolla enää töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on varmaan tosi stressaavaa kesälomien aikaan, jos kaksi päivää sairauslomaa jo ylikuormittaa?
Aika moni yritys on heinäkuussa kiinni tai ottaa kesälomasijaisia. Helpompi saada innokas oppija 2 kk ajaksi kuin 2-3 päiväksi silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse edes olla ahdistunut, kuukautiskivut on sopiva jatkuvasti toistuva syy, ja läpi menee.
Toisilla on kovat kuukautiskivut. Tosin se on harvinaista. Joka työpaikalle ei riitä näitä lamauttavista kuukautiskivuista kärsiviä.
No niinpä. Kaksinkerroin vääntäydyn töihin Buranan voimalla. Kuinka moni mies tekisi saman..
Ilmoa hr:lle tai suoraan työpaikan vaihto. Jos yritykseen on pesiytynyt rottia, helpommin pääsee eroon kun vaihtaa työpaikkaa
Vierailija kirjoitti:
Jos on jatkuvia poissaoloja ja työt kaatuvat muiden niskaan, niin kyllä se väkisinkin vaikuttaa ilmapiiriin. Tottakai jokainen on joskus sairas, sen ymmärtävät kaikki, mutta kun on olemassa näitä sarjasaikuttajia, jotka ovat poissa joka toinen viikko milloin milläkin verukkeella.
Jos ei pysty töihin henkisten tai fyysisten vaivojen takia, niin pitää miettiä osa-aikaiseksi jäämistä tai alanvaihtoa, ja vapauttaa työpaikkansa jollekin kykenevämmälle.
Enkä nyt puhu niistä, joilla on kroonisia sairauksia, vaan tosiaan niistä joilla on jatkuvasti lyhyitä poissaoloja eri syistä. Kroonisesti sairastavat tekevät lyhennettyä työaikaa minun työpaikallani, eivätkä keksi aina eri verukkeita poissaoloilleen.
Totta, että toisten sairauslomat eivät kuulu muille. Mutta esihenkilön velvollisuus olisi puuttua jatkuvaan saikutteluun ja ottaa selvää mistä on kyse. Aiheuttaa närää jos esihenkilö on munaton ja antaa toisten olla pois ai
Meillä tulee tietystä poissaolomäärästä kolmikantakeskustelu. Paikalla esimies, itse (+ joku luottari, kaveri tms.jos haluaa) ja oma tth lääkäri. Siinä käydään läpi, mistä johtuu poissaolo, miten voitaisiin vaikuttaa yms. Esim.jos on uupunut, olisiko kevennetyt työtehtävät tai lyhyempi päivä.
Oikeasti, minulla on työkavereita jotka ovat saikulla kun baari ilta venyi eikä jaksanut, yks ei älynnyt ottaa allergia lääkettä vaan meni hakemaan sairaslomaa ja lääkäri käski ottamaan allergia lääkkeet. Jos on kuumetta jäädään kotiin jos ei niin mennään töihin, kiistäminen ei ole sairasloman syy eikä yskä, minä yskin aina kun on astma.