Olisitko itse halunnu mennä lapsena kahden kodin väliä?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoroviikot on itsekkäitä aikuisia varten. Saa sekä säästää että syödä kakun.
Miten järjestäisit asiat niin että molemmat vanhemmat hoitaisivat lapsia tasapuolisesti?
Ei sitä voikaan järjestää. Se on se hinta mikä maksetaan siitä että erotaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisin. Sitä äidin ja isän eripuraa oli traumatisoivaa kuunnella. Jäljet kantaa vielä omaankin aikuiselämään.
Minäkin koin näin, Ei se varmaan olisi ollut huono asua kahdessakin kodissa, jos ratkaisut olisivat olleet yhtä lapsiystävällisesti mietittyjä kuin mitä itse olemme tehneet eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei vuoroviikkoa. Selkeä yksi koti oltava, josta sitten mennään kouluun ja se on se oma turvallinen, pysyvä koti. Toisen vanhemman luona sitten kylässä sillon tällöin.
En ikinä aikuisena haluaisi kahta kotia, viikon välein vaihtaa paikkaa. Ei kiitos.
Aikuiset on itsekkäitä, haluavat sopivasti omaa aikaa, joka toinen viikko lepoa.
Että toisella vanhemmalla käydään kylässä? Boomeri vauhdissa.
Minua ei haitannut lapsena ollenkaan vaikka oli kaksi kotia. Minusta oli kiva asua kahdessa eri paikassa. Onneksi vanhemmat erosivat sillä minua stressasi heidän riitely.
No minua se tuskin olisi haitannut, kun olen vaihtelunhaluinen ihminen. Samoin on toinen vanhempani, joka saa masennusoireita (kuten minäkin) jos joutuu olemaan vaan samassa paikassa.
Mutta noin yleisellä tasolla monelle varmaan sopii yksi koti, MUTTA: silloin ei pidä erota. Eli ratkaisu ei ole toisesta vanhemmasta etääntyminen eron jälkeen, sillä paras ratkaisu on yhtä paljon molempien vanhempien kanssa. Jos ero on jostain syystä tapahtunut, ollaan jo joka tapauksessa rikottu se ideaali ja sitten täytyy etsiä toiseksi paras vaihtoehto - eli yhtä paljon aikaa molempien vanhempien kanssa.
Yksi eronnut tuttu päivitteli hiljattain, ettei jaksa enää muuttaa joka viikko, joten hommasi uuden kodin (heillä siis oli lapset samassa vanhassa talossa, ja vanhemmat vaihtoi asuntoa aina viikoksi eli olivat vuorotellen lasten kanssa siellä heidän kodissa jossa elivät ennen eroa koko perheellä). Teki mieli huutaa hänelle, että niin, lapset nyt sitten laitat tekemään sen mitä et itse jaksa?! Ja mitään oikeaa syytä erolle ei edes ollut, hän vaan halusi jotain muuta ja nyt sitten elänyt joka toinen viikko sitä muuta. Kyllä mä sanoisin, että aivan liian helposti erotaan ja milleniaalinaisissa on paljon itsekkäitä nössöjä.
Ihmiset eroavat nykyään niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ? Olisin ihan hyvin voinut asua kahdessa osoitteessa, lapsena. Minä en todellakaan usko että tuo on lapsille ongelma.
Miksi lapsena? Mikset aikuisena? Olisitko valmis muuttamaan joka toinen viikko toiseen kotiin niin, ettei sinulla ole mitään valinnanvapautta asiassa?
Olen eri, mutta on turha niputtaa, että kaikki ratkaisut ovat yhtä hyviä tai huonoja. Ja kyllä, kyllä aikuisetkin joskus etenkin tilapäisesti esim työn takia asuvat toisella paikkakunnalla osan viikosta. Itsekin olen tehnyt näin. Tunnen muitakin, jotka toimineet niin. Miten jämähtänyt oikein olet?
En vapaaehtoisesti ja ei ole tarvinnut. Vanhemmat ovat edelleen yhdessä naimisissa.
50+
Mikä on ap. sinun mielipide? Miksi sinä kysyt tuota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ? Olisin ihan hyvin voinut asua kahdessa osoitteessa, lapsena. Minä en todellakaan usko että tuo on lapsille ongelma.
Eli sinulla ei ole mitään ensikäden kokemusta erolapsen elämästä?
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei vuoroviikkoa. Selkeä yksi koti oltava, josta sitten mennään kouluun ja se on se oma turvallinen, pysyvä koti. Toisen vanhemman luona sitten kylässä sillon tällöin.
En ikinä aikuisena haluaisi kahta kotia, viikon välein vaihtaa paikkaa. Ei kiitos.
Aikuiset on itsekkäitä, haluavat sopivasti omaa aikaa, joka toinen viikko lepoa.
Lapset on hankittu yhdessä joten tasapuolisesti heidät myös hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ap. sinun mielipide? Miksi sinä kysyt tuota?
Miksi ap ei saisi kysyä?
Kyllä! Mielummin kuin kuunnella miten isä vittuilee äidille ja valittaa kaikesta ja äiti itkee.
Sitten kun aloin puolustaa äitiä nii sama vittuilu alko minua kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsena? Mikset aikuisena? Olisitko valmis muuttamaan joka toinen viikko toiseen kotiin niin, ettei sinulla ole mitään valinnanvapautta asiassa?
Juuri näin. Hommaa toinen koti jostain 1-2h matkan päästä eri kaupungista ja ala rampata tätä väliä vuodesta toiseen viikottain.
Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta on turha niputtaa, että kaikki ratkaisut ovat yhtä hyviä tai huonoja. Ja kyllä, kyllä aikuisetkin joskus etenkin tilapäisesti esim työn takia asuvat toisella paikkakunnalla osan viikosta. Itsekin olen tehnyt näin. Tunnen muitakin, jotka toimineet niin. Miten jämähtänyt oikein olet?
Nämä aikuiset ovat itse voineet päättää, ottavatko tällaisen työn vastaan. Samoin työpaikat, joihin kuuluu paljon matkustamista.
oon kasvanut maaseudulla pienessä kylässä ja ei siihen aikaan erottu, joten en osaa sanoa. Lapsen isän tiemme erosivat ja lapseni jäi samaan kotiin ja olin lähivanhempi. Mielellään meni isälleen, siellä oli sinun, minun ja meidän lapset. Kiva että sai sisaruksia, ainoa lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on hankittu yhdessä joten tasapuolisesti heidät myös hoidetaan.
Keskiössä pitäisi olla lapsi ja hänen parhaansa, EI lapsellinen aikuisten kina siitä että heidän työtaakkansa menee tasan.
Olisin halunnut että se olisi ollut ainakin mahdollisuus. En ole nähnyt isääni sen jälkeen, kun vanhemmat erosi. Minulta ei koskaan kysytty mitään. Lapsellakin olisi ollut oikeuksia jo silloin, yli 40 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aikuiset päättää miten toimitaan, lapsella on 2 kotia jos vioikko ja viikko systeemi, toisaalta myös vl isä tai äiti ja keskellä viikkoa tavataan. taas jos ollaan kiliometrien päässä niin harvemmin lapsi näkee toista vanheempaansa. Lapsista ei erota vaan kumppanista ja mielellään sovussa.