Ylellä iso juttu vanhemmista joihin aikuisten lasten on pakko katkaista välit
Miksi tästä aiheesta yritetään täällä palstallakin niin usein vaieta? Olen lukenut monia keskusteluja aiheesta ja eikö joka ketjussa käy useampi vastaaja vähättelemässä koko ilmiötä. Ihan kuin sitä ei edes olisi olemassa.
Miettikää mikä tilanne, ensin olet tullut oman vanhempasi puoelsta kaltoikohdelluksi koko ikäsi ja sitten kun haluat kertoa siitä ja etsiä vertaistukea, sinua ei usko kukaan!
Kiitokset niille jotka ovat em. ketjuissa olleet mukana ja jakaneet kokemuksiaan.
Toivottavasti keskustelu jatkuu ja pitkään!
Kommentit (570)
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on olemassa luonnehäiriöisiä tai muiden mielenterveysongelmien vaivaamia ihmisiä, jotka ovat saaneet lapsia. Sitä kautta nämä ongelmat heijastuvat myös lasten elämään. En kuitenkaan usko, että kyse olisi kovin laajasta ilmiöstä. Suurin osa vanhemmista on tavallisia ihmisiä, omine puutteineen ja heikkouksineen, mutta myös täynnä aitoa halua yrittää tarjota lapselleen mahdollisimman hyvät edellytykset elämään.
Näitä patologisia tarinoita lukiessa on hyvä muistaa erottaa, mikä on sairaalloista ja mikä on normaalia vajavaisuutta.
Miksi aiheesta puhutaan näin paljon jos se ei ole laaja ilmiö? Eihän siitä sitten olisi mitään keskusteltavaa, mitään kokemuksia joita jakaa.
Näköjään oikeaa pahoinpitelyä on hakkaaminen. Henkistä pahoinpitelyä moni ei tunnu tunnistavan, ja dissaa jos joku siitä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Miten voit sen lapsuutesi muuttaa jos 30 v raivoat äidillesi? "Aina vietiin aamulla päiväkotiin ja piti kävellä, veeran äiti oli kotona ja niillä autokin.)
On helppo argumentoida tuollaisia omasta takamuksestasi vedettyjä väittämiä.
Vähättelet myös henkistä väkivaltaa. Ei ihme, jos sinuun katkaistaan välit.
Vierailija kirjoitti:
Jos puolisosi olisi sinua esim. nostanut hiuksista ilmaan niin että tukko jää käteen, potkinut, lyönyt hevosraipalla, lukinnut huoneeseesi päiväksi ilman ruokaa, kaatanut keitot päällesi, kun et syö, haukkunut h-raksi - olisiko kaikki edelleen sitä mieltä että kyllä sinun pitää puolisosi luokse mennä jouluna onhan nyt kumminkin joulu?
Oman mutsini tekemiä nuo. Tänä päivänä kiireellinen huostaanotto olisi taattu, tuolloin opettaja vähän kyseli onko kaikki ok kotona. Olen äitiin viileissä väleissä, psykoterapiassa ymmärsin että hän on edelleen ihan yhtä toksinen kuin lapsenakin. Hän on vaan kääntänyt väkivallan sellaiseen "no minä olen jo vanha tarvitsen apua en jaksa tehdä mitään eikä lapsetkaan auta"-piilossa perseilyyn. Haukkuu naapureille ensin ettei lapset tule auttamaan saunapuiden kanssa ja sitten soittaa minulle että naapuritkin jo ihmettelevät miksen auta saunapuiden kanssa. Aiemmin autoin, psykoterapian myötä en, hoita
No miten se että haukut äitiäsi muuttaa lapsuutesi toiseksi? Aikahyppyjä on aku ankassa, ei oikeassa elämässä.
Muista itse olla hyvä ihminen, lopeta ees turha riitely. Unohda se äitisi kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on olemassa luonnehäiriöisiä tai muiden mielenterveysongelmien vaivaamia ihmisiä, jotka ovat saaneet lapsia. Sitä kautta nämä ongelmat heijastuvat myös lasten elämään. En kuitenkaan usko, että kyse olisi kovin laajasta ilmiöstä. Suurin osa vanhemmista on tavallisia ihmisiä, omine puutteineen ja heikkouksineen, mutta myös täynnä aitoa halua yrittää tarjota lapselleen mahdollisimman hyvät edellytykset elämään.
Näitä patologisia tarinoita lukiessa on hyvä muistaa erottaa, mikä on sairaalloista ja mikä on normaalia vajavaisuutta.
Tunnekylmät kodit on ihan tutkittu juttu Suomessa, koska eihän se sotakaan ollut niin kauan sitten. Lapsia kasvatettiin väkivallan ja kylmyyden kautta, ja nämä sitten kasvattivat omat lapsensa osittain kylmyyden ja väkivallan kautta.
Suurinosa vanhemmista on varmasti normaaleja, ja heidän kanssa lapset pitävätkin yhteyttä. Kyse nyt on niistä, joiden lapset katkaisevat heihin välit. Ja eivät sellaiset vanhemmat normaaleja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit sen lapsuutesi muuttaa jos 30 v raivoat äidillesi? "Aina vietiin aamulla päiväkotiin ja piti kävellä, veeran äiti oli kotona ja niillä autokin.)
Eikös se tommosta ole, väkisin vietion hoitoon, en saanut ehjää ja rakastavaa äitisuhdetta kun äiti ei itse viitsinyt edes hoitaa. Henkistä väkivaltaa tuo oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirja lukea teemasta Äitihaava.
Tottakai. Naisille suunnatut uhriutumis- ja self help -kirjat myyvät. Kuten Maria Nordinin kurssit.
Höpöhöpö nyt vaan sulle.
On ihan hyvä miettiä ja tutkiskella itseään välillä. Ei siinä ole mitään uhriutumista, että miettii elämänsä. Ei se kenellekään tee pahaa.
MN on aivan eri ja oma juttunsa, vaarallista potaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se tommosta ole, väkisin vietion hoitoon, en saanut ehjää ja rakastavaa äitisuhdetta kun äiti ei itse viitsinyt edes hoitaa. Henkistä väkivaltaa tuo oli.
Minusta tässä on hyvä esimerkki henkilöstä, jolla on varmaan jonkinlainen persoonallisuushäiriö. Ihan sama mitä tässä vaiheessa sinulle sanoo, et ymmärrä kuitenkaan sitä mitä sinulle puhutaan. Hyökkäät ja halveksit vaan muita ja teet sitä DARVO tekniikkaa, mitä varsinkin narsistit käyttävät.
Tälläisten ihmisten kanssa ne muut katkaisee välit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on mummo. Eihän kukaan arvostele kenenkään painoa, ei koskaan, ei näilläkään sivuilla. Ei kukaan aloita lihavista ja mikseivöt laihduta. Erityisesti vanhojen mummojen puheista pitää loukkaantua. Ne on muutenkin rumia ja hourivat.
Panenko välit poikki lapsenlapseen, 5 v. Laihduttaisit mummo, älä syö niin paljon.
Se, ettet ymmärrä aikuisen ja lapsen eroa kertoo, että sinulla on aika vahvoja ongelmia oikeanlaisen ja vääränlaisen käyttäytymisen ymmärtämisessä.
Kai ymmärrät ettei 5-vuotias tuommoista keksi itse? Vai etkö ymmärrä?
Kaikkein hassuinta on mummon vihaaminen. Sen nyt ymmärtää että äidin tekemät vääryydet painaa keski-ikäisenäkin.
Tuohan, äiti ei itse hoitanut on suoraan täältä vauvan keskustelusivulta. Äiti ei hoitanut meitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein hassuinta on mummon vihaaminen. Sen nyt ymmärtää että äidin tekemät vääryydet painaa keski-ikäisenäkin.
Vaikuttaa siltä, että koska kykenet näkemään maailman vain mustavalkoisesti (joko pidetään tai vihataan jostakusta) niin et vieläkään ymmärrä sitä, ettei kyseessä ole vihaamisesta.
Kyllä mummotkin voivat käyttää henkistä väkivaltaa muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole täydellinen.
Toivottavasti omista vanhemmistaan eroava muistaa olla täydellinen omien lapsiensa kanssa
Tämä.
Varmasti olen omien lasteni kanssa tehnyt miljoonia virheitä kuluneiden 43v aikana. Tietämättäni, huomaamattani, ajattelemattomuuttani käyttäytynyt typerästi ja pahastuttanut heidän mielensä vaikken tästä edes itse tiedä.
Aina olen silti ehdoitta rakastanut ja puolustanut omiani. Ehkä siksi välit ovat yhä kunnossa kaikkien 4 kanssa.
Ymmärrän kyllä ehdottomasti välien katkaisun väkivaltaiseen, hyväksikäyttävään, alkoholistivanhempaan. Sellaista ei kenenkään kuulu kestää! Pahuudelle ei tarvitse olla lojaali
Mun on täytynyt hyväksyä, että mulla ei ole koskaan ollut lempeää suhdetta kummankaan vanhemman kanssa. Ne on vain jotain ihmisiä, joita on pakko välillä nähdä ja sietää.
Nyt television luonto-ohjelmassa puumaemo etsii kadonneita pentujaan. Ei katkaista välejä, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole täydellinen.
Toivottavasti omista vanhemmistaan eroava muistaa olla täydellinen omien lapsiensa kanssa
Tämä.
Varmasti olen omien lasteni kanssa tehnyt miljoonia virheitä kuluneiden 43v aikana. Tietämättäni, huomaamattani, ajattelemattomuuttani käyttäytynyt typerästi ja pahastuttanut heidän mielensä vaikken tästä edes itse tiedä.
Aina olen silti ehdoitta rakastanut ja puolustanut omiani. Ehkä siksi välit ovat yhä kunnossa kaikkien 4 kanssa.
Ymmärrän kyllä ehdottomasti välien katkaisun väkivaltaiseen, hyväksikäyttävään, alkoholistivanhempaan. Sellaista ei kenenkään kuulu kestää! Pahuudelle ei tarvitse olla lojaali
Tämä on jostain takamuksesta vedetty argumentti, jossa muka oletetaan äitien olevan täydellisiä. Tällä yritetään halveksia niitä, jotka ovat katkaisseet välinsä äiteihinsä tai sukulaisiinsa.
Kyse on lähes aina jonkinlaisesta väkivallan muodosta, josta syystä ne välit katkeaa. Ei kukaan katkaise sen takia, että esimerkiksi piti kävellä kouluun. En minäkään ole halunnut katkaista sen takia. Olen tosin halunnut katkaista sen takia, että kun käyttävät sitä henkistä väkivaltaa.
Tuntuu, kuin että nämä "ai pitää olla täydellinen aina" yrittävät puolustella sitä, että vanhemmat halveksivat, haukkuvat, mollaavat ja ovat tunnekylmiä lapsiaansa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että koska kykenet näkemään maailman vain mustavalkoisesti (joko pidetään tai vihataan jostakusta) niin et vieläkään ymmärrä sitä, ettei kyseessä ole vihaamisesta.
Kyllä mummotkin voivat käyttää henkistä väkivaltaa muita kohtaan.
Välien poikki laittaminen on vihaa. Olette kovia tyttöjä muuntelemaan asiaa miten sattuu.
Kuinka monen elämässä mummot ovat edes mitenkään vaikuttava tekijä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hauku äitiäni kellekään, jos luet tarkemmin kerroin yllä aika neutraalisti ainoastaan mitä hän on tehnyt ja mitä edelleen touhuaa. Jos kertominen jonkun omista tekemisistä on haukkumista, niin ehkä niissä tekemisissäkin on tarkastelun paikka.
Kuulostat kyllä ihan mutsiltani 80-luvulla. Hän sanoi ettei vanhempia saa "haukkua" eli ei saa kertoa mitä kotona tapahtuu. Valitettavasti uskoin silloin sen.
Todella koomista, että todellakin kun kertoo miten se vanhempi itse on käyttäytynyt, sinulle kommentoidaan että älä hauku. Vaikka ihan ranskalaisilla viivoilla olisi lista tämän vanhemman tekemisistä. Niin se lasketaan haukkumiseksi ja lapsen vika. Tietenkin. Ei suinkaan sen vanhemman oma vika, vaan lapsen joka joutui tuon kaiken kokemaan lapsena. Kuka toivoo kenellekään lapselle vastaavaa kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmaiset naislapset ulisevat terapiassa kaikesta ja terapeutti syöttää heille vanhempien narsismin. Rahaa tulee ja asiat näyttävät hoituvan. Vihan kierre jatkuu.
Terapiaa ei useinkaan tarvittaisi lainkaan jos vanhemmat osaisivat käyttäytyä lapsiaan kohtaan oikein.
Niin ja lapset vanhempiaan kohtaan. Näin se on käyttäytykää ihmiset!
Onhan tämä mielenkiintoinen aihe. Minulla on kolme sisarusta, vanhemmat ovat jo kuolleet. Minusta meillä on hyvä, normaali lapsuus, ei mitään valittamista. Kerran me sisarukset keskustelimme nuoruudestamme ja yksi sanoi, jotenkin että muuten ok, mutta kun isä joi. Hämmästyin suuresti. Meillä on vain pari vuotta ikäeroa ja erilaiset muistikuvat. Isä otti kyllä alkoholia, mutta maltillisesti. Muistan yhden kerran, kun meillä oli vieraita ja isä oli humalassa. Saunajuoman otti kyllä lauantaisin, mutta pidän näitä vielä suht normaalina käytöksenä. Meitä ei hakattu, eikä huudettu. Vanhemmat hoitivat työnsä, koti oli siisti ja oli ruokaa. Kuri oli kyllä melko tiukka, mutta pidän sitä vain hyvänä asiana. Meistä välitettiin ja huolehdittiin.
Tästä kokemuksesta viisastuneena, olen ymmärtänyt, että ihmiset kokevat asiat erilaisina. Todennäköisesti johtuu ihmisten erilaisesta herkkyydestä. Minulla on melko kova nahka. En uhriudu enkä ole marttyyri. Elämä on liian lyhyt noihin. Eikä elämäni ole ollut helppoa, kuten ei oikein kenenkään pitkässä juoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat kyllä ihan mutsiltani 80-luvulla. Hän sanoi ettei vanhempia saa "haukkua" eli ei saa kertoa mitä kotona tapahtuu. Valitettavasti uskoin silloin sen.
Tämä iski jotenkin itseeni. Siis juuri tuo, että vanhemmat aina sanoo, että jos kertoo mitä he ovat tehneet (sitä negatiivista) niin se on heidän haukkumista. Vaikka eihän se haukkumista ole, vaan totuuden kertomista siitä mitä he ovat tehneet.
Se, ettet ymmärrä aikuisen ja lapsen eroa kertoo, että sinulla on aika vahvoja ongelmia oikeanlaisen ja vääränlaisen käyttäytymisen ymmärtämisessä.