Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, joka et ole juuri koskaan sairaana. Miten elät?

Vierailija
24.08.2024 |

Ei tartu flunssat, ei korona, ei influenssat eikä oksennustauti. Miten nuo kaikki voi estää? Miten parantaa puolustuskykyä?

Kommentit (169)

Vierailija
81/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän melko tavanomaisesti, olen suhteellisen hyvässä fyysisessä kunnossa, syön mahdollisimman prosessoimatonta kasvispainotteista sekaruokaa ja käytän toisinaan alkoholia. Arvelen, että sairastun hyvin harvoin siksi, että introverttina pidän luonnostaan hiukan suurempaa etäisyyttä muihin, minulla ei ole lapsia ja heidän mukanaan tuomaa altistusta, ja olen kasvanut maaseutuolosuhteissa, jolloin luontainen immuniteetti on ehkä kehittynyt vahvemmaksi. Käsihygieniasta pidän myös kohtuullisella tarkkuudella huolta. 

Minulla täysin sama tilanne ja lähtökohdat, elintavatkin täsmäävät. 

Koronan sairastin keväällä 20 ja sen jälkeen olen ollut kerran flunssassa. Lapsena olin kipeänä kaikkien lomien aluksi, aikuisiällä vain harvoin ollut mitään ja tartunnat on useimmiten tulleet lapsiperheistä, jotka kutsuvat kylään ja ilmoittavat kahvipöydässä, että VeetiVilmiina oli eilen oksennustaudissa/kuumeessa.

Korona-aika opetti pitämään käsidesiä autossa ja vieläkin käytän sitä joka kerta, kun käyn jossain ihmisten ilmoilla.

Liikuntaa harrastan päivittäin, mutta ihan vain kävelylenkkejä ja hyötyliikuntaa.

Vierailija
82/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen käteni aina, kun tulen korttiin, wc- käyntien yhteydessä, ja kun ne ovat likaiset.

En koskettele kasvojani- pöpöthän siirtyvät käsien mukana silmien tai nenän kautta elimistöön.

Syön kasvispainotteisesti. Käytän D- vitamiinia ympäri vuoden. Otan flunssa- ja koronarokotteet joka vuosi.

Kun alkaa tuntumaan, että sairastunut ( alan aivastelemaan)- syön 3 päivän sinkkiasetaatti- ja c- vitamiinikuurin. Yleensä auttaa, enkä sairastu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vaan mutta mua oksettaa ihmiset jotka eivät pese käsiä kunnolla wc käynnin jälkeen ja niitä on paljon.

Vierailija
84/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää unohtako että geeneillä myös osansa, äitinikään ei ole juuri koskaan kipeä, papallani ilmeisesti sama. 

Olen ollut flunssassa viimeksi pari vuotta sitten. Flunssa menee aina ohi päivässä tai toisena päivänä. En muista koska viimeks olis ollut kuumetta tai tukalampi olo.

Toisaalta, matkustan harvoin, en käy muilla ihmisillä kylässä juuri koskaan, en vietä aikaa ostoskeskuksissa jne. Lähes ainoat paikat missä käyn on opistoni ja ruokakauppa. Eli en altistu taudinaiheuttajille niin usein.

Hygieniasta olen ääritarkka, en koske kahvoihin julkissa paikoissa koskaan, ellen tiedä pääseväni heti pesemään käsiä :D 

Kerrotaan vielä elintavoista että syön tosi terveellisesti vaikka en aina tarpeeksi (vegaaninen ruokavalio) ja en liiku määrätietoisesti, arjessa tulee kyllä paljon liikettä ja kävelyä välillä. 

Vierailija
85/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaata kofeiinittoman kahvin kera. Kahvissa mausteina kurkuma, kardemumma ja kaneli. Napostelen mm. juustoa, erityisesti goudaa. Ei mitään tiettyjä ateriointiaikoja. Kaiken maailman ravintolisiä, esim. monivitamiini, D-vitamiini, K-vitamiini, kalium, magnesium, kupari, ashvagandha, tauriini, glysiini, NAC-ki, jne, jne. Nikotiinipurkkaa noin puolikas 2 mg:n tyynystä per vrk.  :o 

Syvämeditaatiota silloin tällöin, viime aikoina melko epäsäännöllisesti kun naapurista tuleva tupakan haju ärsyttää niin tavattomasti ettei kykene transsendoitumaan kunnolla. Se nimittäin edellyttää pratyaahaaraa eli aistien "vetämistä sisään", mikä on lähes mahdotonta voimakkaasti vaikuttavan hajun läsnä ollessa. Unten maille noin klo 1.30. 

Eli, älkää Herran tähden ottako mallia! :D

On muuten sellainen kutina jostain kumman syystä, että tänä syksynä taidan sairastua erittäin pahasti.

M1950

Vierailija
86/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla koti välillä kuin sikolätti. en pese käsiäni jatkuvasti enkä käytä desifiointiainetta. syön välillä likaisista asitioista. en liiku paljon enemmän olen vaakatasossa. juon vahvaa maitoa punaista syön kaikenlaista ruokaa usein kylmänäkin. en käytä mitään voiteita hiusvärejä meikkejä.

nukun hyvin eikä käy vieraita. käyn kyllä ihmisten ilmoilla usein. ei ole mitään rokotteita eikä naamareita. koskaan ollut.

tammikuun olin kipeänä. muuten en kymmeneen tai kahteenkymmeneen vuoteen ole ollut sairaana.

Vierailija
87/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En stressaa. Nukun hyvin. Syön ihan terveellisesti, mutta myös epäterveellistä mössöä menee. Vähän ylipainoa, ei paljoa. Liikun aika aktiivisesti.

Mutta tärkein tuo uni + stressitön elämä JA se, että en valita turhasta enkä havaitse pientä kolotusta tms.

Vierailija
88/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on siisti, pesen paljon käsiä jne. mutta toisaalta en ole hysteerinen hygienian suhteen eli joku tolkun välimuoto. Elintavat noin muuten eivät ole kummoiset.

Vierailija
89/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoin ja olen kymmenisen kiloa ylipainoinen. Nuorempana sairastelin, mutta viimeisen parinkymmenen vuoden aikana olen välttynyt kaikilta tartuntataudeilta. Perheessä on ollut mm.kolmella korona ja vieläpä raju sellainen. Ei tartu meikäläiseen mikään.

Vierailija
90/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana kun liikuin aktiivisesti lähinnä hyötyliikunnan kautta (eli ei juurikaan hikiliikuntaa), söin tavallista kotiruokaa ja herkkuja sillon tällöin ja olin hieman pullukka, olin kaikista elämäni vaiheista terveellisin. Kun laihduin lisäliikunnan kautta, aloin sairastella ja samoin nyt läskinä on enemmän kaikenlaiseja tauteja ja vaivoja haittana. 

Vierailija
91/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaasti ulkoilmaa kesät talvet, ulkoliikuntaa, marjastusta, sienestystä, puutarhassa mullan ja kasvien kanssa mylläämistä joka päivä, itsekasvatettua ruokaa, marjojen, herneiden, yrttien, tomaattien, omenien ym hedelmien syömistä suoraan puskista. Kotieläimiä. Talvella polttopuiden käsittelyä. Kasvispainotteinen itse tehty ruoka, normaalipaino. LIIALLISEN puhtauden välttäminen.

Kuvittelisin, että mulla on aika rikas mikrobisto iholla ja suolistossa. Koronan kyllä silti sairastin lievänä. Muuten en sairasta "ikinä", en vaikka lapset ovat oksentaneet päälle ja nukkuneet hirveässä räkiksessä vieressä. Lapsena kyllä sairastin ihan normaalisti ja aikuisenakin on kerran vuodessa tai parissa päivän-pari vähän nuhainen olo, pää tai kurkku kipeä, mutta se on sit aina siinä. 

Vierailija
92/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppään, polttelen pilveä ja pötköttelen.

Vierailija
93/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy missään missä on paljon ihmisiä kerralla. Kaupassa käyn aamupäivisin. Välttelen julkisia kulkuneuvoja. Ei ole lapsia. Pesen kädet kun tulen sisään kotiin ja ennen ruokailua.

Vierailija
94/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan norttia ja juon viinaa!..pitkän ja terveen elämän eväät..suosittelen

Vierailija
95/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erakko. Työpaikka kotona. Välttelen tautipesäkkeitä (lue: ihmisiä). Muuta kysyttävää?

Vierailija
96/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Flunssa ei puhkea kun välttää kylmää puhsltavia ilmastointilaitteita

Höpöhöpö. Olen ammatillinen opettaja ja meillä koulurakennuksessa todellakin puhaltaa ilmastointi kylmää. Opiskelijat valittaa paleltuvansa. Osa istuu takki päällä oppitunneilla. Minulla on usein niska kipeänä opetuspäivän jälkeen, kun ilmastointi pauhaa täysillä kylmää.

En ole ollut kipeänä tänä vuonna, enkä viime vuonna. Koronan sairastin v. 2021 ja v. 2022. Jos olisin flunssassa, ensimmäinen kysymys esihenkilöltä olisi, mitenkäs opetus järjestetään. Meille ei saa palkata sijaisia. Silloin kun olin koronassa, annoin Teamsissa opiskelijoille itsenäisiä tehtäviä ja tarkastin niitä sängyn pohjalta käsin, eli he lukivat itse materiaaleja ja vastasivat tehtävien kysymyksiin. Oli sekin minulle työlästä lisätä materiaalit, suunnitella ja tarkastaa tehtävät, koska opiskelijaryhmät voi

Lobella puhkeaa flunssa kun ilmastointi puhaltaa suoraan päälle.  Että mene vaan höpöttelemään omiasi. 

Vierailija
97/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kuusikymppinen ylipainoinen täti. En tupakoi, skumppaa harvoin. Ihmistyössä, hygienia perusmallia, siivoan harvoin. D-vitamiinilisä talvisin.

Olin nuhassa viime jouluna,sen jälkeen ei mitään. Ei tiettävästi koronaa (rokotettu olen).

Täytyy olla hyvät geenit. 

Vierailija
98/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisautoilu, asun vanhassa omakotitalossa joka on ns. perushomeessa, vältän massatapahtumia, teen paskasia töitä, en pese käsiä kokoajan, kaivan nenää ja puren kynsiä joskus, syön mitä huvittaa, en juo tai polta, liikun säännöllisesti, ei ylipainoa. Ei kannata murehtia mitään.

Joskus oon ehkä kerran vuodessa kipeänä niin tietenkin lomalla.

T: sinkku_Mies 

Hetkinen. Meillä on tässä mies, joka ei juo eikä polta, käy töissä, arki rullaa, jalat maassa ja järki päässä ja taitaa vielä lempeän itseironiankin. Kuinka ihmeessä olet sinkku, omasta halustasi?

Veikkaan, että asuu maaseudulla. Se on se ongelma meidän sinkkunaisten kannalta, koska isommissa kaupungeissa asuu järjetön määrä meitä sinkkunaisia ja miehistä on pulaa. Maaseudulla sitten rakenne täysin päin vastoin. Riittäisi jokaiselle maaseudun sinkkunaiselle vaikka kaksi sinkkumiestä omalta paikkakunnalta.

Olen ollut etäsuhteessa monta vuotta ja kuljin Helsingistä viikonlopuiksi maalle miesystävän omistamaan omakotitaloon. Toki myös yhdessä matkusteltiin, ei me pelkästään siellä pikkupaikkakunnalla oltu. Suhde väljähtyi, koska yhteen muutto ei näyttänyt realistiselta. Minulla työpaikka Helsingissä, ystävät Helsingissä, harrastukset Helsingissä, työmatka julkisilla alle 15 min. En olisi maalle lähtenyt työttömäksi tai ajamaan parin tunnin työmatkoja päivittäin ja miesystävälle taas oli täysin pois suljettu vaihtoehto muuttaa kaupunkiin kerrostaloon. Hän nautti siitä, että saa omalla pihalla korjailla autoa ja pitää omaa perunamaata ja saunoa silloin kun huvittaa. Paljussakin istuttiin monia lauantai-iltoja tähtitaivaan alla, mikä tietysti oli mukavaa, mutta ei se minulle riittänyt.

Mitä tulee tuohon sairastamiseen, niin en itse sairasta flunssia enkä mahatauteja. Koronaa olen pari kertaa sairastanut. Katson yleensä ravintolassa rauhallisen paikan, missä ei ole muita ihan kiinni, tilaan alacarte-listalta enkä seiso buffet-jonoissa. Käyn yleensä pienissä ruokakaupoissa, kuten Alepassa. Kun käyn ystävien kanssa musiikkitapahtumissa, yleensä valitaan jokin ulkona oleva tapahtuma tai sellainen, missä on väljää. Niin ja otan joka vuosi influenssa-rokotteen. Kerran kun olen sen influenssa A-viruksen sairastanut yli viikon kestäneenä tautina, jossa tuli kaikki mahdolliset jälkitaudit, niin sen jälkeen olen ottanut aina rokotteen, ettei tarvitsisi turhaan kärsiä.

Vierailija
99/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön miten sattuu, juon alkoa, en pese käsiä jatkuvasti, en ulkoile. En ole koskaan sairaana.

Sama täällä😂 tosin meillä ei oo lapsia, ne taitaa olla suurin tautien tuohan kotiin.

Vierailija
100/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään taikakeinoja. Kun omat lapset oli pieniä, sairastin jatkuvasti, jopa 5 flunssaa vuodessa. Meillä oltiin kipeänä joulut ja juhannukset. Sitten tuli immuniteetti, kun oli käynyt kaikki virukset läpi. Nyt saan olla vaikka halausotteessa flunssaiseen ihmiseen, niin en sairastu.