Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, joka et ole juuri koskaan sairaana. Miten elät?

Vierailija
24.08.2024 |

Ei tartu flunssat, ei korona, ei influenssat eikä oksennustauti. Miten nuo kaikki voi estää? Miten parantaa puolustuskykyä?

Kommentit (169)

Vierailija
61/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisautoilu, asun vanhassa omakotitalossa joka on ns. perushomeessa, vältän massatapahtumia, teen paskasia töitä, en pese käsiä kokoajan, kaivan nenää ja puren kynsiä joskus, syön mitä huvittaa, en juo tai polta, liikun säännöllisesti, ei ylipainoa. Ei kannata murehtia mitään.

Joskus oon ehkä kerran vuodessa kipeänä niin tietenkin lomalla.

T: sinkku_Mies 

Hetkinen. Meillä on tässä mies, joka ei juo eikä polta, käy töissä, arki rullaa, jalat maassa ja järki päässä ja taitaa vielä lempeän itseironiankin. Kuinka ihmeessä olet sinkku, omasta halustasi?

Vierailija
62/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ollu yli 6 vuoteen flunssassa enkä muussakaan tartuntataudissa, vaikka oon useasti altistunu työni takia (sairaala).

Ainakin syön jokapäivä marjoja ja hedelmiä. Salaattia aika huonosti. Kananmunan tai pari syön myös keitettynä päivittäin. En syö sikaa. Urheilen ja hyötyliikun monta tuntia viikossa. Pukeudun sään mukaan ja pesen kädet heti kun tulen kotiin. Tupakoin vielä vuosi sitten, mutta nyt olen lopettanut. Mitähän vielä keksis elintavoista.. Otan D-vitamiinia ympäri vuoden, kesällä vaan pienempää annosta ja nukun aina riittävästi öisin (vähintään 7 tuntia) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön miten sattuu, juon alkoa, en pese käsiä jatkuvasti, en ulkoile. En ole koskaan sairaana.

Odota pari vuosikymmentä!

Vierailija
64/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussairaus on ja ikää 79 mutta mitään flunssanpoikastakaan eikä mahatautia ainakaan kymmeneen vuoteen.

Käyn kaupassa, ulkoilen, mökillä. Ei töissäkään saa pöpöjä enää.  En käytä maskia, en kaupassa desinfioi käsiäni, kotiin tultua pesen. Inf joka vuosi ja k-rokotukset ottanut

Vierailija
65/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perussairaus on ja ikää 79 mutta mitään flunssanpoikastakaan eikä mahatautia ainakaan kymmeneen vuoteen.

Käyn kaupassa, ulkoilen, mökillä. Ei töissäkään saa pöpöjä enää.  En käytä maskia, en kaupassa desinfioi käsiäni, kotiin tultua pesen. Inf joka vuosi ja k-rokotukset ottanut

Lisään tähän, marjoja pakastimesta paljon, hedelmiä,  kaikkiruokainen.  En syö vitamiineja tms

Vierailija
66/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän jopa ärsyttää, etten koskaan saa edes sitä pikkuflunssaa, jotta voisin olla saikulla... Meillä 2 lasta ja hekin todella harvoin sairaina. Se toki hyvä juttu. Meillä työpaikalla ihmisiä, jotka joka kuukausi pois joko oman tai lapsen takia. Ja siis kyse ihan normaaleista flunssataudeista.

Saikuta nyt hyvä ihminen silti sen kerran pari vuodessa nyt ainakin.

Vierailija
67/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssa ei puhkea kun välttää kylmää puhsltavia ilmastointilaitteita

Vierailija
68/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään tähän, marjoja pakastimesta paljon, hedelmiä,  kaikkiruokainen.  En syö vitamiineja tms

Valehteletko? Sanot, ettet syö vitamiineja. Et siis syö ruokaa?

Vierailija
69/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen käsiä, en räplää naamaa tai nuolaise sormia hedelmäpussia ottaessani, elän erakkoelämää joten en liiku väkijoukoissa enkä omista lapsia, liikun, syön paljon marjoja. En tosin ollut lapsenakaan kuin ehkä kerran vuoteen flunssassa, vatsatauteja on ollut viimeksi lapsena yhteensä pari kolme, korona osui kohdalle kerran, joten varmaan myös geneettistä pohjaa. Kotona asuessa isä- ja siskopuoli imuroi kaikki tarjolla olevat taudit pelkästä tiedosta että niitä on liikkeellä, mulla ja mutsilla jäi pieneen nuhaan ja pariin kuumaan pieruun.

Vierailija
70/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusjuttuja. Välttelen isoja kauppakeskuksia ja ruuhkia. En juurikaan käytä metroa, busseja tai ratikkaa. Enkä todellakaan vietä aikaa jossain Itiksessä, Jumbossa tai Triplassa. Kun käyn apteekissa, käytän kasvomaskia. Apteekeissa käy aina sairaita ihmisiä levittämässä tauteja. Äitini sairastelee usein ja väittää aina, että allergiaa varmaan. Niinpä olen oppinut kysymään jo etukäteen puhelimessa, onkos ollut allergiaoireita. Jos hän sanoo, että nenä vuotaa tai on yskää (olevinaan allergista), niin en mene sinne käymään viikkoon. Hän juoksee viikoittain allasjumpassa ja eläkeläisten kuorossa ja kirkkokonserteissa ja saa kaikki virukset. Hänellä on myös toisessa korvassa todella huono kuulo, minkä takia menee lähelle ihmisiä keskustellessaan. Minä yritän aina pitää kodin ulkopuolella hajurakoa ihmisiin, ettei ihan lähikontaktiin joutuisi. Moni flunssa on vältettävissä järjen käytöllä, ettei ahtaudu ruuhkaisiin paikkoihin eikä juttele ihmisten kanssa 20 cm päässä kasvoista. 

Vierailija
71/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi olin sairaana kesällä 2020 (ei ollut korona tosin). Ruoan suhteen olen aika epäterveellinen, syön vähän miten sattuu. Toisaalta liikun paljon, vuoden keskiarvo on 16 000 askelta päivässä. Teen etätöitä, mutta näen paljon ystäviä vapaa-ajalla.

Vierailija
72/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön miten sattuu, juon alkoa, en pese käsiä jatkuvasti, en ulkoile. En ole koskaan sairaana.

Sama, mutta noiden lisäksi poltan tupakkaa - en kuitenkaan ihan joka päivä. Vihannekset, hedelmät ja marjat kuuluu hyvin harvoin ruokavaliooni.

Vierailija
73/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehteletko? Sanot, ettet syö vitamiineja. Et siis syö ruokaa?

Kyllähän ymmärsit etten napsi purkista. D-vitamiinitkin oli labrakokeissa hyvät

Vierailija
74/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävin töissä niin sairastin 4-6 flunssaa vuodessa. Nyt eläkkeellä ollut 10 vuotta ja sairastanut ehkä 3-4 flunssaa koko aikana.

Vierailija
75/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit. Äitini ei ollut koskaan sairas. Koskaan. Ei edes flunssaa. Kuuskymppisenä sai ekan sairauden. Syövän. Se tappoi puolessa vuodessa. Yks työkaveri röökaa kuin korsteeni. Elää muutenkin epäterveellisesti. 62 v. Ei ikinä ole varmaan sairauden takia ollut pois töistä. 

Vierailija
76/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin normaalisti, käsiä pesen saippualla ja vedellä noin 20 kertaa päivässä. En ole koskaan kipeä.

Vierailija
77/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla riittää nämä yksinkertaiset asiat: päivittäinen riittävän suuri D-vitamiini annos (50 mikrog.) ja käsien pesu aina:

- ulkoa tullessa

- WC-käynnin jälkeen

- ennen ruokailua

En koske naamaan / nenään / suuhun / silmiin likaisilla käsillä.

Mutta suurin vaikutus ollut tuolla D-vitamiinin säännöllisellä käytöllä, ennen sitä olin jatkuvasti kipeä.

Vierailija
78/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki maailman ihmiset pesisivät kätensä saippualla ja vedellä niin maailmassa olisi puolet vähemmän kaikkia tauteja. 

Vierailija
79/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harvoin sairaana ja jos flunssa iskee, se kestää noin 2-3pv. Oksennustautia minulla ei ole ollut niin pitkään aikaan kuin muistan ( olen nyt 34v). En muista, että lapsenakaan olisi ollut vatsatautia. Tästä kiitän perimää, äidilläni on sama.

Elän ihan normaalisti. Nykyään harrastan liikuntaa säännöllisesti, mutta olin pitkään liikkumatta juurikaan. Liikunnalla ei ollut vaikutusta sairastamiseen. Syön myös aika normaalisti, myös herkkuja ja välillä juon viiniä. Syön kyllä aika monipuolisesti ja paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. 

Vierailija
80/169 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Flunssa ei puhkea kun välttää kylmää puhsltavia ilmastointilaitteita

Höpöhöpö. Olen ammatillinen opettaja ja meillä koulurakennuksessa todellakin puhaltaa ilmastointi kylmää. Opiskelijat valittaa paleltuvansa. Osa istuu takki päällä oppitunneilla. Minulla on usein niska kipeänä opetuspäivän jälkeen, kun ilmastointi pauhaa täysillä kylmää.

En ole ollut kipeänä tänä vuonna, enkä viime vuonna. Koronan sairastin v. 2021 ja v. 2022. Jos olisin flunssassa, ensimmäinen kysymys esihenkilöltä olisi, mitenkäs opetus järjestetään. Meille ei saa palkata sijaisia. Silloin kun olin koronassa, annoin Teamsissa opiskelijoille itsenäisiä tehtäviä ja tarkastin niitä sängyn pohjalta käsin, eli he lukivat itse materiaaleja ja vastasivat tehtävien kysymyksiin. Oli sekin minulle työlästä lisätä materiaalit, suunnitella ja tarkastaa tehtävät, koska opiskelijaryhmät voi olla suuriakin. Käsittääkseni myös kollegat tekevät samalla tavalla, jos ovat kipeänä. Budjetit on niin tiukat, ettei koulu saa rahaa niin paljon, että sijaisia voitaisiin ottaa. Ammatillisten oppilaitosten arkea.