Sinä, joka et ole juuri koskaan sairaana. Miten elät?
Ei tartu flunssat, ei korona, ei influenssat eikä oksennustauti. Miten nuo kaikki voi estää? Miten parantaa puolustuskykyä?
Kommentit (169)
Kasvispainotteinen ruokavalio, 1-2 kertaa kunnon kalaa viikossa.
Liikun säännöllisesti, noin 3-4 kertaa päivässä.
Mutta tärkein, olen aika maaninen käsienpesijä (aina ennen syömistä ja kotiin tullessa heti) ja autossakin on aina kosteuspyyheitä joilla pyyhin kädet kun tulen autoon. Luulen että tämä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vastustuskyky kehittyy jo lapsena. Ylihygieeninen ympäristö tekee sen, että sitä vastustuskykyä ei kehity.
Olet oikeassa, mutta alapeukutin, koska nykyiset päiväkodit ja koulut on kaupungeissa kyllä sellaisia tautipesäkkeitä että. Ylihygieniaa voi olla kotona, mutta jos päivät viettää siellä monen sadan hengen tiloissa, niin vastustuskyky on kovilla.
Minä en tee mielestäni mitään erityistä. Olen kaikkiruokainen ja syön suht monipuolisesti. Olen myös ulkoilmaihminen, joten reipasta ulkoilua tulee jonkun verran harrastettua. En ole mitenkään yhtämittaa desifioimassa käsiäni, normaalia käsihygieniaa toki noidatan ja korona-aikana luovuin maskin käytöstä heti, kun ei ollut enää pakollista. Yhtään korona-tartuntaa ei kuitenkaan ole takana (ainakaan niin, että olisi huomannut) ja flunssat ylipäätään tuntuvat kiertävän minut kaukaa.
Söin räkää 20 vuotiaaksi asti, enkä pessyt käsiä kun kävin vessassa. En pese hedelmiä, salaatteja, ym, ennen ruoanlaittoa. Kehittyi hyvä vastustuskyky.
Muuten elän ihan tavallista elämää. Urheilen viikoittain 3-4 kertaa ja syön ihan perusterveellisesti ja olen normaalipainoinen.
Nykyään en syö räkää ja pesen kädet vessassa käydessäni ja muutenkin.. :D
Olen pannut merkille, että niissä perheissä, missä syödään paljon sokeriherkkuja, sairastetaan enemmän. Mekanismia en tiedä, mut arvelisin liittyvän suolistobakteereihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen pannut merkille, että niissä perheissä, missä syödään paljon sokeriherkkuja, sairastetaan enemmän. Mekanismia en tiedä, mut arvelisin liittyvän suolistobakteereihin.
Voi olla myös mutua tuo sinun huomiosi. Minä en tunne mitään muuta perhettä kuin meidän naapurit, jotka mässää sokeriherkkuja joka päivä. Pullaa, karkkia, limua, jätskiä, keksiä. Jouduin kesällä pyytämään, ettei meidän 10 v. tytölle anneta siellä jäätelöä tai mehujäätä, koska kesällä piipahti heillä useamman kerran viikossa leikkimässä ja joka kerta tarjosivat jäätelöä tai mehujäätä. Mutta se on suorastaan ihme, miten harvoin se perhe sairastaa. Niillä on 12 v. tyttö, joka ei ole ikinä ollut mahataudissa, eikä se ole ikinä edes flunssassa. Heillä ei aikuisetkaan sairastele. Pari viikkoa sitten naapurin rouva sanoi, että hän ei taida lähteä lenkille, kun on sellainen olo kuin olisi kipeäksi tulossa. Seuraavana iltana laittoi viestin, että ei se tauti iskenytkään päälle, Hän oli ottanut vähän inkivääriä ja c-vitamiinia ja sinkkiä ja oireet väistyi. Minullahan ei auta mikään. Jos on olo, että olen kipeäksi tulossa, seuraavana päivänä viimeistään on jo täydet oireet päällä, syöpä vaikka puoli kiloa inkivääriä.
Liikun säännöllisesti, käyn uimassa päivittäin, kerään vieläkin mustikoita, sieniä jne.
Elän aika stressitöntä elämää, raha-asiat ovat kunnossa.
MInä olen kasvissyöjä, mutta välillä vedän kaikkea epäterveellistä paskaa, viiniä joka viikonloppu ja tupakkiakin polttelen varsinkin viihteellä ollessani. Vitamiineja yms. lisäravinteita käytän paljon. En ole sairaana juuri koskaan. Olen ollut nykyisessä työssäni n. 15 vuotta, ja ollut sinä aika sairaslomalla (kaikki flunssan takia) yhteensä 5 päivää.
Ei lapsia, urheillut koko elämäni, välillä siis aivan huippukuntoon asti, en ole aikuisiässä käyttänyt sokeria, paitsi jos on ruuassa valmiina, otan yhden monivitamiinitabletin joka päivä (18-vuotiaasta alkaen), käyn saunassa joka toinen päivä, pesen käteni usein, olen jatkuvasti ihmisjoukoissa työni vuoksi. En polta. Influenssa ollut 90-luvulla, siinä kaikki.
Teen paljon etätöitä. En ole siivousfriikki. Nukuin eläinten kanssa.
Pesen kädet aina kotiin tullessa ja muutenkin pidän huolta hygieniasta. Liikun säännöllisesti (juoksu, kuntosali, kävely) 3-6 krt viikossa. Syön monipuolisesti ja syön pienen määrän herkkuja lähes joka päivä, en siltimole ylipainoinen. Nukun kunnon yöunet. Mulla on kiva puoliso ja aikuiset lapset joilla menee suht hyvin. Stressaava työ mutta en vie työtä kotiin.
Ihan tavallisesti elän. En ole koskaan tupakoinut enkä käytä alkoholia. Syön normaalia kotiruokaa ja lisäksi paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja.
Oma rytmini on sellainen että käyn ajoissa nukkumaan ja herään myös aikaisin. Panostan nukkumiseen ja unen laatuun.
Olen töissä päiväkodissa ja varmaan sieltäkin saanut hyvän vastustuskyvyn. Lisäksi työ pitää liikkeessä ja liikun muutenkin arjessa.
Pesen käsiä jatkuvasti. Ei ole ollut oksennustautia 23 vuoteen.
Olen töissä varhaiskasvatuksessa. Olen varmaan niin kyllästetty pöpöillä vuosien aikana, ettei enää mikään juuri tartu. Liikun säännöllisesti, syön kotiruokaa ja d-vitamiinia talvella.
Varmaan ihan vaan joku voitto geenilotossa. Olen kohta 50v. Olen sairastanut influenssan kerran elämässäni ja sen jälkeen olen ottanut rokotteet. Koronarokotteet otin myös, eikä ole korona tarttunut, vaikka lapsellani ja puolisolla se oli. Puolison kanssa pussailinkin ennen kuin tuli tieto koronasta, eikä tarttunut silti. Veriryhmäni on O. Jossain tutkimuksessa sen oli todettu vähentävän koronaan sairastumista. Flunssassa taisin olla joskus viisi vuotta sitten ja oksennustauditkin aikuisena on laskettavissa yhden käden sormilla. Syön aika terveellisesti ja liikun jonkin verran, mutta työ on istumatyötä. En tapaa työssäni sairaita ihmisiä enkä lapsia. En pese käsiä koko aikaa enkä ole bakteerikammoinen. Minulla on allergioita, mutta ei eläinallergiaa, joten löytyy karvakavereita. Kissojen ja koirien on sanottu lisäävän vastustuskykyä. Lapsena olin kesät maalla mummolassa, jossa silittelin lehmiä, kanoja, lampaita ja vuohia. Lisäksi harrastin ratsastusta. Voisikohan vastustuskyky olla siis myös lapsuuden peruja?
Viimeksi ollut flunssa helmikuussa vuonna 2020.
Poltan tupakkaa (n. 5 kpl päivässä), ja käytän myös alkoholia melko reippaasti kolmena päivänä viikossa, ja myös syön mitä sattuu useimpina päivinä viikosta, olen n. 25 kg ylipainoinen.
Pesen kyllä kädet aina kotiin ulkoa tullessa ja ennen ruoanlaittoa. Ja voisikohan olla, että alkoholi desinfioi pöpöt elimistöstä.
Vaikka minä olen ylipainoinen ja jopa poltan tupakkaa ja juon valkkaria enkä ole yhtään liikunnallinenkaan niin jostain syystä taudit kiertävät minut. N.66v.
Minä taas syön "höttöhiilareita", vaikka en ole ihan varma, mitä tällä termillä tarkoitetaan. Epäilen, että vehnää ja riisiä ja pastaa. Itse asiassa syön näitä aika paljonkin ja perunoita myös. Syön myös voita. Minulla oli nuha viimeksi neljä vuotta sitten. Ei siis kuumetta, mutta vähän vaisu olo pari päivää. Kerran neljässä tai kolmessa vuodessa on oma sykli näköjään ja taudit on hyvin keveitä, ei jälkitauteja. En käytä mitään lääkkeitä.