Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, joka et ole juuri koskaan sairaana. Miten elät?

Vierailija
24.08.2024 |

Ei tartu flunssat, ei korona, ei influenssat eikä oksennustauti. Miten nuo kaikki voi estää? Miten parantaa puolustuskykyä?

Kommentit (169)

Vierailija
161/169 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalisti elän. Olen normaalipainoinen, teen istumatyötä, koitan syödä pääsääntöisesti terveellisesti, koitan liikkua riittävästi ja nukkua tarpeeksi. Aina kun tullaan kotiin jostain, niin pestään kädet. Se on sellainen perussääntö. Mutta siis hyvin normaalisti elän. Tai en tiedä mikä muiden normaali on, mutta kuitenkin. Korona oli joskus muutama vuosi sitten, lämpöä oli pari tuntia ja sen jälkeen nuhaa pari päivää. Eli tosi kevyt. Norossa olin kerran, oksensin kerran ja sitten sekin meni ohi. En siis muista koska olisin ollut viimeksi oikeasti kipeä. Olen aloittanut nykyisessä työpaikassa työt 10 vuotta sitten ja olen kerran ollut saikulla muutaman päivän mononukleoosin vuoksi. Mutta muuten tosiaan en, olen tehnyt etätöitä suurimmaksi osaksi. 

Vierailija
162/169 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yksinkertainen vastaus. D-vitamiini. En ole sairastanut kertaakaan sen jälkeen, kun aloin syömään sitä purkista päivittäin.

Ei se nyt noin yksiselitteistä ole. Geeneistä se johtuu ja esim. allergiataipumuksen omaavat sairastelevat herkemmin. Minä syön d-vitamiini 50-100mikrogr. ympäri vuoden ja silti muutaman kerran vuodessa sairastan jonkun flunssan ja ehkä yhden vatsataudin. Käsiä pesen ahkerasti ja kaikilla on omat käsipyyhkeet, joita myös vaihdetaan usein.

Mieheni väittää olevansa aina terve. Pötyä. Hän on lähes aina vajaakuntoinen, joten ei edes tiedä mitä on olla terve. Hoitamaton astma, jota röhii ja niistää jokaikinen päivä. Välillä vähän enemmän ja buranaa napsii. Mutta sängyssä ei makaa eikä nenäliinoja käytä, joten hänen logiikallaan => aina terve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/169 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yksinkertainen vastaus. D-vitamiini. En ole sairastanut kertaakaan sen jälkeen, kun aloin syömään sitä purkista päivittäin.

Ei se nyt noin yksiselitteistä ole. Geeneistä se johtuu ja esim. allergiataipumuksen omaavat sairastelevat herkemmin. Minä syön d-vitamiini 50-100mikrogr. ympäri vuoden ja silti muutaman kerran vuodessa sairastan jonkun flunssan ja ehkä yhden vatsataudin. Käsiä pesen ahkerasti ja kaikilla on omat käsipyyhkeet, joita myös vaihdetaan usein.

Mieheni väittää olevansa aina terve. Pötyä. Hän on lähes aina vajaakuntoinen, joten ei edes tiedä mitä on olla terve. Hoitamaton astma, jota röhii ja niistää jokaikinen päivä. Välillä vähän enemmän ja buranaa napsii. Mutta sängyssä ei makaa eikä nenäliinoja käytä, joten hänen logiikallaan => aina terve.

Mulla D-vitamiini muutti kaiken. Sitä ennen sairastin flunssan 3-5 kertaa vuodessa. Nyt ei ole ollut vuosiin mitään.

Vierailija
164/169 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vaikuttaa myös työpaikka, kulkuväline, perhe.. Jos siis kärjistäen vertaa vaikka jotain autolla liikkuvaa metsäkoneenkuljettajaa, jolla ei ole lapsia ja sitten vaikka perheellistä Sari Sairaanhoitajaa, joka kulkee julkisilla, niin kumpiko todennäköisemmin pysyy terveenä?

Vierailija
165/169 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten elän? Vastentahtoisesti.

Vierailija
166/169 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen käsiä ihan hulluna. Mä pesen kädet varmaan ainakin 20 kertaa päivässä. Oon aika pöpökammoinen.

Ei oo lapsia ja asun yksin.

En käy baareissa ja nukun hyvät yöunet myös viikonloppuisin ja lomilla.

Syön vitamiineja purkista ympäri vuoden.

En tupakoi! Tupakoitsijat on kipeitä koko ajan.

Alkoholia maltillisesti, parasta olisi jos ei ottaisi ollenkaan.

Saunon kerran viikossa.

Mulla on silti flunssa kerran vuodessa, mutta se on aika vähän. Se tulee just jostain kun menee jääkiekko-otteluun tai jotain, niissä on aina joku levittämässä viruksiaan. Kuitenkin jossain täytyy käydä edes joskus.

Vierailija
167/169 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mitä sattuu, unohdan ottaa vitamiineja, nukun liian vähän, en juurikaan liiku muuten kuin arkihyötyliikuntaa ja kun viitsin niin käyn uimassa. Pesen normaalisti käsiä, eli vessassa käydessäni, kyliltä kotiin tultuani, aloittaessani ruoanlaiton ja ruokailun ja silloin kun ne tuntuu likaisilta. Nukun koiran ja kissan kanssa samassa sängyssä. Siivoan noin kerran viikossa, lakanat vaihdan parin viikon välein.

Kuljen hyvin vähän julkisilla ja käyn kaupassa hiljaiseen aikaan. Mies ja lapsi tuo työstä ja koulusta tautipainetta, koska heillä paljon päivittäisiä ihmiskontakteja. Itselläni on itsenäinen, yksinäinen jopa, työ.

En tupakoi, alkoholia satunnaisesti.

Viimeksi koronassa tai missään kulkutaudissa kevättalvella 2022, sitä ennen noro 2013(?). Viimeisin antibioottikuuri talvella 2004.

Tänä syksynä ympäriltä on porukkaa kaatunut petiin, koronaan ja johonkin muuhun. Ei tartu minuun, vaikka olen ollut samassa tilassa sairastuneiden kanssa pitkiäkin aikoja. Yksi pojistani on samaa sorttia, ehti olla armeijassakin kuukausia ennen kuin sai ensin koronan ja myöhemmin influenssan, vaikka samasta tuvasta porukkaa sairastui jo ensimmäisestä päivästä alkaen. Häneen ei tartu mahataudit, ei ole koskaan ollut mahataudissa vaikka sisaruksensa ovat sairastaneet.

Vierailija
168/169 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ja ihmiskontaktien välttely. Teen toimistotyötä omassa työhuoneessa. Työni sisältää sekä lähi- että etäpalavereita. 

Lapsia ei ole eikä tule enkä käy koskaan missään. Olen kieltämättä vähän komeroitunut, mutta yksin tapahtumissa käyminen masentaa. Kahden vuoden aikana olen ollut kerran flunssassa. Yhden saikkupäivän otin.

Oksennustautia ei ole ollut koskaan, koronaa ei ole tullut kertaakaan.

Vierailija
169/169 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan kohtuullista liikuntaa 3 kertaa viikossa, lisäksi olen muutenkin aika aktiivinen (pyöräilen töihin, kävelen lähikauppaan jne). Olen ollut vegaani kohta 10 vuotta. Vatsatauti on ollut viimeksi vuonna 2015. Flunssaa ei ole edes joka talvi ja jos on joku tauti tullut, niin se on ollut yhteydessä siihen, että elämässä on ollut jokin isompi stressitekijä (esim. työpaikan vaihtaminen tai kuoleman tapaus perheessä), joka on vaikuttanut mun elimistön puolustuskykyyn.