Sinä, joka et ole juuri koskaan sairaana. Miten elät?
Ei tartu flunssat, ei korona, ei influenssat eikä oksennustauti. Miten nuo kaikki voi estää? Miten parantaa puolustuskykyä?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Syön miten sattuu, juon alkoa, en pese käsiä jatkuvasti, en ulkoile. En ole koskaan sairaana.
Vähän sama enkä ollut kymmeneen vuoteen kokenut flunssaa kunnes tuli korona ja pahin flunssa kestäen monta kuukautta ja yskä mitä oli koskaan ollut ja sen jälkeen tuli vielä vähän livempi tauti. Keuhkot vinkuu vieläkin sen jumalattoman rääkin jälkeen. En nukkunut kahteen kuukauteen muuta kuin vetämällä lärvit jotta sain edes vähän aikaa siltä yskältä nukuttua.
Lääkäristä ei mitään apua vaan lääkäri sanoi että se johtuu ylipainosta mutta kun on koko ikänsä ollut ylipainoinen niin johan sellainen yskä olisi ollut ihan koko ajan. Ei voi tajuta noita lääkärin lanttujen ajatusmaailmaa.
Käsihygieniasta huolehdin ja pyyhin pullohuoneessa kärryjen kahvat ja pesen käteni kauppaan mennessä. Julkisissa käytän hanskoja kun olen nähnyt jonkun kaivelevan hammasvälejään ja pyyhkivän nokkaansa. Todella saastaisia ne tangot mistä on pidettävä kiinni. Vaikka olen kaikki huomioinnut niin pisaratartunnalta ei voi välttyä jos kohdalle sattuu.
Syön mitä sattuu, syön marjoja/hedelmiä/sieniä myös huuhtelemattomina suoraan maasta. Altistan itseäni äärilämpötiloille.
Veikkaan, että hyvät geenit auttavat myös. Olen silleen seropi, sukujuurista löytyy kaikkea ja vähän yli.
Olin asiakaspalvelussa töissä ja siellä oli kaikennäköisiä toisista piittaamattomia pärskijöitä. En sairastelut kuin hyvin harvoin,jos koskaan. Sain kai pienen immuniteetin. Pesen käsiä hyvin usein,nukun hyvin,syön ihan tavallista kotiruokaa, painoa vähän n.10kg, liikaa. Koitan olla stressaamatta mistään.
Hankin kolme lasta. Miten tämä liittyy vastustuskykyyn, niin kun ensimmäinen lapsi syntyi 18 vuotta sitten, sairastin kaiken mahdollisen. Siinä oli noin 5 vuotta, kun olin vähän väliä jossain nuhakuumeessa, entero-rokossa, vesirokossa, noro-viruksessa yms. Koin myös kolme korvatulehdusta, mitä minulla ei ollut koskaan aiemmin. Mutta sitten ilmeisesti elimistö kehitti vastustuskyvyn tavanomaisiin viruksiin, koska nykyisin voi olla melkein mikä tahansa pöpö lapsilla, mutta en saa oireita. Ainakin 10 vuotta mennyt ilman flunssaa. Mahatauteja sairastin monta silloin kun lapset oli pieniä, mutta sen jälkeen ei ainuttakaan. Koronan olen sairastanut ja oli kova tauti, vielä viikon kuluttua ensioireista oli kuumetta. Joskus olen miettinyt, että ehkä minulla on kuitenkin flunssaa, mutta se ei vain ilmene tyypillisinä oireina, elimistö jotenkin vastustaa ettei tule nuhaa, yskää tai kuumetta. Nuorin lapsista 12 v. oli flunssassa kun koulu alkoi ja minulla oli samaan aikaan outoja lihas- ja nivelkipuja. Ehkä se flunssa oli iskemässä ja peruuntui.
Huonona tapana pureskelen kynsiäni. Sieltähän sitä bakteerikuormaa koko ajan tulee, joten vastustuskyky pysyy kunnossa.
Vastustuskyky kehittyy jo lapsena. Ylihygieeninen ympäristö tekee sen, että sitä vastustuskykyä ei kehity.
En ole hankkinut lapsia, ajan omalla autolla enkä ole lähikontaktissa kehenkään.
En desinfioi ympäristöäni koko ajan. Pesen kädet vessakäynnin jälkeen ja ennen ruokailua.
kuljen julkisilla enkä välttele mitään.
vastustuskyky pysyy kunnossa kun ei ylipuunaa koko ajan.
sairaana noin kerran kymmenessä vuodessa.
Saan alapeukkuja, mutta olen vegaani, ja pyrin syömään 85% ajasta terveellisesti.
Toki teen myös etätöitä suurimman osan ajasta. Kaupassa ja salilläkäynnin lisäksi en juuri käy ulkona, paitsi sukulaisilla (joilla pieniä lapsia) ehkä kerran kk. Ja kaivan nenääni, enkä ole niin bakteerikammoinen.
Oken megaläski eli syön kaikkea mitä ei pitäisi. En liiku yhtään enempää kuin on ihan pakko. En pese käsiä ja siivoan vasta kun pakko. Syön D-vitamiinia. Ei tartu taudit. Sairauslomia muutenkin ainiharvoin.
Viihdyn paljon kotona. Mutta käyn myös tapahtumissa, ravintoloissa ja matkustelen. Kotona vain 2 aikuista ja aikuiset lapset maailmalla. Koti aina siisti. Hyvä hygienia. Olen laiska sohvaperuna, lievä ylipaino ja sekasyöjä. Otan vitamiineja esim. D ja B12. Juon alkoholia ja syön sokeria usein. Nukun huonosti koska vaihdevuodet. Seksielämä ok. Otan syksyllä influenssapiikin. En muista koska olin viimeksi sairas. Taisi olla 10 vuotta sitten vähän maha sekaisin Turkin matkan jälkeen. Ei ole ollut koronaa minulla eikä miehellä. Aikuisilla lapsilla korona ollut pari kertaa.
Olin päiväkodissa töissä 6 vuotta (olen sosionomi amk), ja siellä tuli aluksi sairastettua todella paljon. Ensimmäinen vuosi oli varmaankin pahin, jatkuvasti kipeänä. Kerran muistan kun oli päiväkodissa samaan aikaan sekä mahatauti että flunssa liikkeellä, niin sairastin ne molemmat peräkkäin. Lapset pärskii ja eritteet lentää ilmassakin. Sitten tapahtui ihme ja lakkasin sairastamasta. Ei minuun tartu oikein mikään (pois lukien korona). Nyt kesällä istuin lentokoneessa sellaisen perheen lähellä, jotka olivat olleet oksennustaudissa. Kas kummaa, se minun vieressä istunut alakouluikäinen poika alkoi oksentaa kesken lennon. Äitinsä selitti, että heillä muilla oli ollut jo ennen matkaa oksennustauti, ja kai se viimeisinkin sitten sairastui. Olin ihan varma, että nyt minulla menee loma pilalle oksentaessa, mutta ei se tarttunut.
Yksityisautoilu, asun vanhassa omakotitalossa joka on ns. perushomeessa, vältän massatapahtumia, teen paskasia töitä, en pese käsiä kokoajan, kaivan nenää ja puren kynsiä joskus, syön mitä huvittaa, en juo tai polta, liikun säännöllisesti, ei ylipainoa. Ei kannata murehtia mitään.
Joskus oon ehkä kerran vuodessa kipeänä niin tietenkin lomalla.
T: sinkku_Mies
Juon vain olutta ruokajuomana. Ei yhtään sairautta viimeisen 30-vuoden aikana. Joskus lapsena viimeksi ollut kuumetta.
Elämäni on yksinäistä, köyhää ja surullista. Mutta välillä menee vuosiakin niin, että en ole kipeänä. Tänä vuonna tosin olen ollut.
En ottanut yhtään koronarokotetta.
Ihan tavallisesti elän. Juon älyttömästi kahvia, viikonloppuisin viiniä, syön joka päivä normaalia ruokaa ja usein herkkujakin, kävelen n. 5 km päivässö ja nukun 6,5 h.
Maksimissaan kerran vuodessa saan flunssan. Olen paljon kotona, eläkeläisenä se on mahdollista. Pesen käteni joka kerta, kun tulen sisälle, enkä juo samasta pullosta tms. kenenkään kanssa. En tiedä onko noilla toimilla vaikutusta, mutta aion jatkaa samoin.
Vierailija kirjoitti:
Syön miten sattuu, juon alkoa, en pese käsiä jatkuvasti, en ulkoile. En ole koskaan sairaana.
mites paljon ja hyvin nukut
Minulla on ollut esim. vuosi 2020 sellainen, etten ollut kertaakaan kipeänä. Yleensäkin sairauspoissaolojen määrä 0 päivää. Sitten taas kun jokin iskee, se iskee kunnolla. Kun lopulta sairastuin koronaan v. 2023, se vei sairaalahoitoon aivokalvontulehduksen vuoksi. Aivokalvontulehdus ei ole mikään leikin asia. Mieheni sairasti silloin jo kolmatta kertaa Koronan ja hänellä hyvin lievät oireet. Myös influenssan olen sairastanut vain kerran elämässä, mutta se vei myös sairaalaan, kun mitkään nesteet ei imeytyneet, kuume oli lähellä 40, oksentelin kaikki nesteet ulos ja menin kahdessa vuorokaudessa siihen kuntoon, etten pysynyt pystyssä. Muistaakseni 3 päivää olin sairaalakeikalla.
Miten vältän sairastumisen? Hyvä käsihygienia! Pesen kädet aina kun tulen ulkoa kotiin. Töissä käyn välillä henkilöstöravintolassa syömässä ja pesen aina siellä ravintolan pesupisteellä kädet ennenkuin alan ottaa ruokaa. En siis pese käsiä esim. 4. kerroksessa toimiston vessassa ja sitten mene alakertaan syömään, vaan siellä ravintolassa, jolloin en ehdi kosketella ovenkahvoja tai hissin nappuloita käsien pesun ja ruokailun välissä.
Toinen mitä harrastan, on ottaa kaikki rokotukset, jotka saan. Esimerkiksi influenssaa vastaan olen ottanut omakustanteisestikin tai työnantajan maksamana. En ihan joka vuosi, kun joskus ne loppuu kesken. Koronaltakin säästyin v. 2020, 2021 ja 2022, ja arvelen, että rokotteilla oli suojaavaa vaikutusta. Tosin niitähän ei perusterveille kovin pitkällä aikavälillä sitten enää annettu.