Sinä, joka et ole juuri koskaan sairaana. Miten elät?
Ei tartu flunssat, ei korona, ei influenssat eikä oksennustauti. Miten nuo kaikki voi estää? Miten parantaa puolustuskykyä?
Kommentit (169)
Suurperheen äiti olen, lapset on varmaan minuun niin paljon pyyhkineet räkää ja oksennelleet niskaan, että mikään ei tartu🙈😅Nuorempana sairastin enenmän, mutta ainakin viimeiset 10-vuotta olen ollut terve. En syö mitään vitamiinejä, tiedän, että pitäs D:tä ottaa, mutta en vaan saa aikaiseksi. Sekaruokavalio ja nukun liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Elin ihan normaalisti ja pysyin aina vain terveenä vaikka lapsikin sairasteli kaikki taudit. Mutta yhtäkkiä se ei enää vain auttanut.
Kun ihmisen energia heikkenee niin hän on alttiimpi enemmän niille taudeillekin.
Tähän ei ole yhtä vastausta mutta muistakaahan että sairastaminen on parantavaa toimintaa ihmisessä kuitenkin.
Et ole sen parempi ihminen jos et koskaan pode mitään sairauksia tai tauteja esimerkiksi.
Mikä ihmeen energia? Minulla oli masentuneena paniikkihäiriöisenäkin hyvin hyvin harvoin sairauksis, esim flunssaa.
Asun yksin maalla ilma lapsia. Kaupassa itsepalvelu.
D-vitamiinitasot kunnossa, rautatasot (ferritiini) korjattu ja märkivät nielurisat leikattu. Lisäksi vältän lähikontaktia ihmisiin jo allergisuudestani johtuen muutenkin.
Salaattibaarin ottimiin en koske suoraan (hanska/pussi käteen). En käy kirpputoreilla.
Ja tärkein: vältän sisäilmaongelmaisia rakennuksia. Kun asuin huonosisäilmaisessa kodissa (tai opiskelin ko tyyppisessä koulussa), olin jatkuvasti kipeenä. 2kk ja 3 flunssaa. Kun muutin parempaan kotiin tuo kierre katkesi heti.
Bakteerikanta on tärkeä tekijä.
Hyvä ravinto, d-vitamiini ja muutkin ravintoaineet.
Ulkoilu, luonnossa liikkuminen, eläinten kanssa tekemisissä oleminen.
Vähäinen stressi.
Sopiva altistuminen, eli ettei ole kovin läheisesti tekemisissä sairaiden kanssa, mutta altistuu jatkuvasti pienelle määrälle taudinaiheuttajia. Kokonaan eristäytyessä ei ehkä ikinä sairastu, mutta ei silloin ole vastustuskykyäkään. Jos ei joudu hoitamaan räkäisiä lapsia eikä pussaile räkäisiä ihmisiä ja koko perhe huolehtii käsihygieniasta, mutta ohimennen kohtaa flunssaisia esim. kaupassa tai harrastuksissa, niin tämä on paras kombo.
Vierailija kirjoitti:
Juon alkoa..
Mee nyt muualle sen alkosi kanssa!
Herkkyydellä, etätöillä, terveellisellä ruokavaliolla, peruskunnon ylläpidolla
Vierailija kirjoitti:
Lapsuus oli maatalossa. Olin aina navetassa . En kai pessyt koskaan käsiä, en muista kotona sitä neuvottavan, vasta kouluun kun menin 7v. Kuulin lapsena jutun: aprilliä , syö silliä, juo kuravettä päälle. Piti sitten maistella lätäkön kuravettä. Myös kuivaa lehmänpakaa maisteltiin naapurin pojan kanssa. Söin maahan pudonneita onenoita , salaatit ja porkkanat suoraan penkistä. Vähän hihaan pahimmat mullat tuli pyyhittyä.
Menin töihin 17vuotiaana kauppaan , jossa olin 15v. Siellä vastustuskykyä paransi kun ihmiset kävivät kipeinä kaupassa.
Rupesin n 30 v katsomaan terveellisempiä ruokia ja liikkumaan : mm hiihdin , hölkkäsin, kävelin.
Nyt reilu 50v syön 80% terveellistä ruokaa. Liikun 2-6 kertaa viikossa hikiliikuntaa. Lihaskuntoilu on saanut enemmän jalansijaa kuin kävely, koska tiedän menettäväni lihasmassa ikäni vuoksi enemmä kuin aiemmin. Unet ovat huonot. En käytä
Nuo "sairautesi" ovat lääketeollisuuden höpöhöpökeksintöjä. Googlaa vaikka suuri kolesterolihuijaus. Olet terve kuin pukki
Mikä tuon kalkkilisän funktio on? En ole ikinä kuullutkaan, että joku söisi kalkkia purkista. Kalsiumia kyllä, ja sitä ei ihminen tarvitse sen enempää kuin mitä maaperästä tulee. Luusto ei koostu kalsiumista
Ihan normaalisti elän. Olen kaupassa töissä ja kuljen julkisilla. Olen viimeeksi ollut kipeä lokakuussa. Lapseni on 13-vuotias ja ei ole ikinä ollut esim. vatsataudissa ja on oksennustauti ollut kerran elämässä.
Mulla ei ole ikinä flunssaa. En keksi muuta syytä, kuin vähäiset ihmiskontaktit eli pöpöjen puute.
En ole ollut miesmuistiin flunssassa tms. Viimeksi töistä pois pohjevamman vuoksi about 5 vuotta sitten.
Elän keskellä landea. Vapaa - aika menee pitkälti ulkoilessa ja koirien kanssa touhutessa.
Vietetään perheen kanssa hyvin luonnonmukaisesti, ei syödä eineksiä, sokeria käytetään todella vähän.
Omalle hyvinvoinnille riittävä uni on must. Itselläni se on 9-10 tuntia / yössä. Jos jää vähemmälle sen huomaa välittömästi.
Oma elämä on aika stressitöntä, eipä siis kehokaan oireile. En käytä päihteitä juopumistarkoituksessa lainkaan.
Geenit lienevät myös aika hyvin. Äiti ja isä ovat myös hyvin aktiivisia ihmisiä molemmat.
Syön joka päivä runsaasti kasviksia ja marjoja. Kierrän sairaat ihmiset kaukaa. Aivastelijat ja yskijät
Mä sairastelen tosi harvoin, viimeksi olin kipeänä kun sain koronan oisko se ollu vuosi 2021 silloin ja sitä ennen olen ollut kipeänä joskus 20 vuotiaana. Koronan sain lievänä tautina ja koronarokotteita en ole ottanut.
Elän aikalailla siten että syön mitä sattuu, en ole yli puhdas eli en pese käsiäni jatkuvasti ja en pelkää pöpöjä.
Lapsia ei ole enkä lapsia tälläiseen yhteiskuntaan halua. Sanoin tämän koska monesti väitetään että lapsiperheissä ollaan enemmän kipeänä.
M33
D- ja rautatasot yli 100 kumpainenkin.
Syön terveellisesti, liikun paljon, noudatan järkevää hygieniaa, elän kotieläimen kanssa ja arkeeni sisältyy paljon ihmiskontakteja. Uskon myös karaisun voimaan: en siis haudo itseäni ja kotona on aina ikkuna auki.
Kammoksun käsidesejä ja maskeja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään taikakeinoja. Kun omat lapset oli pieniä, sairastin jatkuvasti, jopa 5 flunssaa vuodessa. Meillä oltiin kipeänä joulut ja juhannukset. Sitten tuli immuniteetti, kun oli käynyt kaikki virukset läpi. Nyt saan olla vaikka halausotteessa flunssaiseen ihmiseen, niin en sairastu.
Minä en taas ole ikinä sairastanut lasten sairauksia. Silloin harvoin kun joku köhä iskee se on tullut työkaverilta. En saa enää edes miehen flunssia 20 vuoden yhteiselon jälkeen, mutta hän kyllä saa lasten flunssat.
Uni vaikuttaa. Kun nukun hyvin, en tule kipeäksi oikeastaan millään. Jos en nuku hyvin suht pitkään aikaan, saan flunssan.
No se ettei ole paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Näin pysyin yli vuosikymmenen sairastumatta yhteenkään flunssaan.
Kun ei tapaa ihmisiä usein niin pysyy terveenä
En ole sairastanut tänä vuonna flunssaa tai vatsapöpöä mutta on mulla muita sairauksia. En kyllä elä kummoisesti, on stressiä ja univajetta, mutta olen normaalipainoinen ja liikun paljon pyörällä. Syön normaalia kotiruokaa, hedelmiä ja kasviksia. Puren myös kynsiäni aika paljon ja työskentelen aspa tehtävissä.
Lapsuus oli maatalossa. Olin aina navetassa . En kai pessyt koskaan käsiä, en muista kotona sitä neuvottavan, vasta kouluun kun menin 7v. Kuulin lapsena jutun: aprilliä , syö silliä, juo kuravettä päälle. Piti sitten maistella lätäkön kuravettä. Myös kuivaa lehmänpakaa maisteltiin naapurin pojan kanssa. Söin maahan pudonneita onenoita , salaatit ja porkkanat suoraan penkistä. Vähän hihaan pahimmat mullat tuli pyyhittyä.
Menin töihin 17vuotiaana kauppaan , jossa olin 15v. Siellä vastustuskykyä paransi kun ihmiset kävivät kipeinä kaupassa.
Rupesin n 30 v katsomaan terveellisempiä ruokia ja liikkumaan : mm hiihdin , hölkkäsin, kävelin.
Nyt reilu 50v syön 80% terveellistä ruokaa. Liikun 2-6 kertaa viikossa hikiliikuntaa. Lihaskuntoilu on saanut enemmän jalansijaa kuin kävely, koska tiedän menettäväni lihasmassa ikäni vuoksi enemmä kuin aiemmin. Unet ovat huonot. En käytä vitamiinivalmisteita, ainoastaan kalkki- ja D- vitamiinia koska en käytä maitotuotteita, paitsi rahkaa purkin päivässä. Joskus juustoa, mutta harvoin. Uskon maidon olevan huono ja epäterveellinen valinta.
Minulla on lievä ylipaino taulukoiden mukaan, mutta ei silminnähden . Rasva kertyy ikävä kyllä mieluuiten vyötäröön . Vyötärön ympärys onkin 90-92cm. Lisäksi sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, kohonnut kolesterolia ja allergioita eläimille ja tuoksuille.
Näillä eväillä : En ole elämässä pahemmin sairastellut. Ehkä flunssan tai kuumeen tai ripulin vuoksi tulee 15 päivää KOKO työuraltani, joka alkoi kun olin 17 v , nyt olen kohta 53v. Uskon että hyvät geenit ja lapsuuden ei liian hygieeninen ympäristö antoi minulle huippuvastustuskyvyn. Sitä olen vaan ylläpitänyt terveellisillä elämäntavoilla.
Unohdin mainita, että poltin tupakkaa nuorena 13-25 vuotiaana ja ryyppäsin silloin useitakin kertoja viikossa. En koskaan jäänyt koukkuun noihin päihteisiin, vaan kun olin humalassa, halusin heti siitä selvitä kun koin sen tilan epämukavana . Nykyään juon vain pari annosta kerrallaan. Minulla oli äärimmäisen harvoin krapula