Oletko sinä Ingallsin Laura?
Oletko tottunut essussa kiltisti tottelemaan?
Onko ystäväsi tai sukulaisesi Ingallsin Laura?
Laura Ingalls oli menestyksekäs kirjailija, joka oli niin tottunut essuunsa, että kaunisteli lapsuuttaan jotta se muistuttaisi enemmän USA:n ihannetta lännen valloituksesta. Häntä näytellyt Melissa Gilbert totteli essussaan niin nöyrästi, että ajautui nuorena alkoholin ja kokaiinin pariin. Toisaalta essussa hymyilystä oli se hyöty, että neiti sai maailamn nuorimpana tähden Walk of Famelle.
Oletko juuri sinä nöyristelijä essussasi? Pakotatko miehesikin essuun?
Kommentit (20)
Muistan ton biisin lapsuudesta, enkä sitä koskaan enempi pohtinut. Mutta sanoitus on toki aika hyvä, kun sitä miettii.
Olen Tuhannen Mulkun Maija.
Sen biisin mukaan.
Mulla ollut just tollanen lapsuus ja nuruus, missä piti kiltisti totella äidin käskyjä ja olla hänen palvelijansa. Myöhemmin aikuisiällä tajusin, että kyseessä on narsistinen persoonalisuushäiriö.
Vilkkumaan laulussa on virhe, sillä Laura Ingalls ei todellakaan totellut kiltisti vaan oli reipas, aloitekykyinen, tekevä ja pätevä, sellainen poikatyttö 🤸 Mary oli se kiltti ja Nellie ilkeä.
Kirjoissa Laura nimenomaan ei ollut hiljainen ja kiltti vaan vähän kapinallinen. Uskalsi asettua heikomman puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kaukaa haettua.
Joku unohti taas ottaa aamulääkkeensä
Laura Ingallssin kirjat eivät ole todellisia omaelämänkertoja vaan Lapin lisän kanssa kirjoitettuja romaaneja. Tv-sarjassa puolestaan poiketaan kirjojen tarinoista suurestikin eli on 3 Lauraa ts. todellinen, kirjojen ja tv-sarjan Laura. Jotain samaa, jotain lainattua ja aika paljon mielikuvituksen tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kaukaa haettua.
Joku unohti taas ottaa aamulääkkeensä
Tai sitten osui sinuun, Laura Ingalls!
Ne ei tahdo mua, ne tahtoo Ingallsin Lauran.
Ap ei tunne alkuperäislähdettä eli Ingalls Wilderin kirjoja.
Ilkeä Nellie käyttää Lauran kiltteyttä hyväkseen, kuten oikeistolainen nöyryyttää kunnon ihmisiä.
Charles veti popcornia sängyssä illalla. Olen Charles.
Muistan kun tuo laulu tuli aikoinaan ulos, niin luulin, että Vilkkumaa laulaa, jostain oman koululuokan tytöstä, jonka nimi oli Laura Ingalls. 😂
Pieni Talo Preerialla oli tuttu TV-sarja, mutta olin niin pieni, kun sitä jonkun kerran katsoin, ettei minulla ollut muistikuvia henkilöiden nimistä.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tunne alkuperäislähdettä eli Ingalls Wilderin kirjoja.
Totuus on, että kirjat ovat juurikin teeskenneltyä paskaa, jossa maalataan kuvaa täydellisen perheen lännen valloituksesta. Se, että I-W on kutsunut kirjojaan historiaksi, ei tarkoita sitä että kirjat todella ovat historiaa. I-W jätti pois perheensä epäonnistumiset ja perhe oli epäonnistunut miltei kaikessa. I-W oli historian vääristelijä ja valehtelija, joka kutsui valheitaan historiaksi. I-W oli essu.
En.
Olen Orlowskin Teresa.