Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Hyvätuloisten lapset saavat ensiasunnon täysin veronmaksajien rahoilla

Vierailija
23.08.2024 |

Ilmiö näkyy erityisesti opiskelijoiden mutta varmasti myös muiden hyvätuloisten lasten kohdalla. Menee suurin piirtein näin:

-hyvätuloiset saa samat lapsilisät kuin pienituloiset, muttä hyvätuloiset sijoittaa ne. Sitten on helposti 20-30k käsirahaa asuntoon

-Vanhemmat ostaa asunnon ja lapsi menee siihen "vuokralle"

-Asumistukea maksetaan täysi summa opiskelevalle lapselle, tällä sitten maksetan asuntolaina pois

Lopputuloksena on siis hyvätuloisen lapselle esim yksiö pk-seudulta täysin verorahoilla maksettu. Saa siitä 150-200k myydessä ja mukavan summan seuraavaan isompaan asuntoon.

https://yle.fi/a/74-20105156

Kommentit (778)

Vierailija
581/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän tämä on ollut aina. Ja mitä pahaa tässä on? Maksaahan se nuori vuokraa joka tapauksessa jollekin ja saa asumistukea. 

Nuori maksaa vuokraa verovaroista maksettavalla asumistuella omalle vanhemmalle asunnosta, jonka alkupääoma on verovaroin hankittu. Vanhempi lyhentää tällä verovaroista maksettavalla asumistuella omaa asuntolainaansa. Näin minä aloituksesta ymmärsin.

Ja miten tilanteesta tekisi erilaisen se, että vanhempi ottaisi vuokralaiseksi jonkun toisen joka saa asumistukea (joka ei ole oma lapsi), ja oma lapsi asuisi jonkun toisen asunnossa? Lapsi saisi silti asumistuen, joka menisi vuokraan, ja vanhempi vuokran, joka on maksettu osittain asumistuella

Käytännössä se asunto on kuitenkin aloituksen tapa

... lapsi maksaa silloin perintöveron asunnosta....

Vierailija
582/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vaatimattomista oloista duunariperheestä, mutta vanhempani säästivät kaikki lapsilisät minulle ja sisaruksille, opintoja varten, ajateltiin siihen aikaan. Sain ne omakseni kun täysi-ikäistyin.

Olen jatkanut samaa perinnettä lasteni kanssa. Lapsilisätili on rahaa, jota ei ole meille olemassa, elintaso on muodostunut ilman sitä. Lapset on hoidettu pitkään kotona, vaatteet ostettu kirpparilta, omia huoneita ei ole ollut eikä hienoja härveleitä. 

Ja täytyy kyllä sanoa, että jos joku ulisee, että meidän alle keskituloisina ei olisi pitänyt saada lapsilisiä, minä sanon että haistakaa kakka.

Alle keskituloisesta duunariperheestä minäkin. Ei ollut omia huoneita eikä härveleitä. Äiti meni töihin, kun nuoriin meni kouluun. Mökki ostettiin velaksi, ilman perintöjä. Lapsilisät menivät ruokaan ja  lasten vaatteisiin, niinkuin oli tarkoitettu. &n

Haista itse. Hienosti todistit pointin. Teillä oli velaksi ostettu kesämökki ja lapsilisät menivät ruokaan, meillä ei ollut kesämökkiä ja lapsilisät säästettiin lapsille. Valintoja, valintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten varakkaan perheen lapsi muka saa ensiasunnon verorahoilla? 

Lue aloitus. Vain varakkailla perheillä mahdollisuus ostaa sijoitusasunto lapselle ja sen voi maksatuttaa pitkälti verorahoilla.

Mikä tässä on ongelma? Varakkailla perheillä on mahdollisuuksia paljon muuhunkin, mitä esim. minulla ei ole. Miksi mun pitäisi saada ka

Jep. Se se vasta epäreilua onkin että sijoittavat satojatuhansia ja saavat pääomatuloina kymmeniä tuhansia vuodessa tekemättä mitään! Tämä on nyt kiellettävä kun köyhä ei voi..

Vaikka kommenttisi on sarkasmia, niin olet ihan oikeassa! Palkkatulojen kierrätys pääomatuloina yrityksen kautta pitäisi välittömästi lopettaa ja alkaa verottaa niitä kuten palkkatuloja verotetaan, samoin progressiivisen veron piiriin kaikki säännöllinen tulo. Satunnaiset tulot esim. metsätulo jne. voitaisiin verottaa edelleen pääomatuloina. Jo alkaisi valtion kassaan kertyä rahaa.

Vierailija
584/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vaatimattomista oloista duunariperheestä, mutta vanhempani säästivät kaikki lapsilisät minulle ja sisaruksille, opintoja varten, ajateltiin siihen aikaan. Sain ne omakseni kun täysi-ikäistyin.

Olen jatkanut samaa perinnettä lasteni kanssa. Lapsilisätili on rahaa, jota ei ole meille olemassa, elintaso on muodostunut ilman sitä. Lapset on hoidettu pitkään kotona, vaatteet ostettu kirpparilta, omia huoneita ei ole ollut eikä hienoja härveleitä. 

Ja täytyy kyllä sanoa, että jos joku ulisee, että meidän alle keskituloisina ei olisi pitänyt saada lapsilisiä, minä sanon että haistakaa kakka.

Teillä ei siis todellisuudessa ole ollut tiukkaa. Yrität jostain syytä identifioitua köyhäksi, vaikka sitä et suinkaan noilla tiedoilla ole, etkä tiedä siitä oikeasta köyhyydestä mitään.

En yritä identifioitua köyhäksi, yritän vain kertoa, että valinnoista tässä on kysymys. Toiset säästävät lapsilleen vähästäkin, toiset eivät paljostakaan. En sano että siinä välttämättä olisi järkeä, etenkään jos inflaatio syö ne kauan hellitty lapsilisät. Mutta näin minut on kasvatettu, ja samoin yritän lapseni auttaa elämässä alulle.

Vierailija
585/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten varakkaan perheen lapsi muka saa ensiasunnon verorahoilla? 

Lue aloitus. Vain varakkailla perheillä mahdollisuus ostaa sijoitusasunto lapselle ja sen voi maksatuttaa pitkälti verorahoilla.

Mikä tässä on ongelma? Varakkailla perheillä on mahdollisuuksia paljon muuhunkin, mitä esim. minulla ei ole. Miksi mun pitäisi saada ka

Jep. Se se vasta epäreilua onkin että sijoittavat satojatuhansia ja saavat pääomatuloina kymmeniä tuhansia vuodessa tekemättä mitään! Tämä on nyt kiellettävä kun köyhä ei voi..

Vaikka kommenttisi on sarkasmia, niin olet ihan oikeassa! Palkkatulojen kierrätys pääomatuloina yrityksen kautta pitäisi välittömästi lopettaa ja alkaa verottaa niitä kuten palkkatuloja verotetaan, samoin progressiivisen veron piiriin kaikki säännöllinen tulo. Satunnaiset tulot esim. metsät

Paljonko sinä tuotat sinne valtion kassaan niitä verotuloja?

Vierailija
586/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat menevät taas asumislisän piiriin. Asumislisä tulee olemaan alle 100€ kuussa jos asunnon omistaa vanhemmat. Tai näin hallitus on sen suunnitellut.

Vierailija
587/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä vihataan niitä ihmisiä, jotka ovat järjestäneet asiat jälkikasvulleen hyvin. Eikö jokaisen vanhemman tavoite pitäisi olla, että seuraavat sukupolvet elävät parempaa elämää, mitä itse on elänyt. 

Kunhan tekevät sen omalla rahallaan, eikä niin, että veronmaksajat maksavat heidän sijoitusasuntonsa! Kannattaisi opetella sisäistämään lukemansa.

Ei tuossa muuta väärää ole kuin asialla julkisesti retostelu.  

Meidän suvussamme ei ole ostettu muksuille sijoitusasuntoja, mutta raivo repesi pelkästään siitä että kerroin että jo kahdessa polvessa on säästetty lapsilisät lapsille itselleen. 

Oma ajatukseni on, että lasteni kohdalla tulevaisuudessa nuo rahat menevät jo autokouluun, takuuvuokriin ja ihan elämiseen korkeakouluopintojen aikana. Ei niillä asuntoja ostella, mutta toivottavasti pärjäillään työelämään saakka.

Vierailija
588/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa voisin kysyä sinulta! =D   Sanotko noin kaikille niille pienipalkkaisille, joiden palkka ei riitä edes välttämättömyyksiin ilman valtion tukia tai edes niiden kanssa!?  Koska tässä maassa on työntekijät tulleet toimeen palkallaan ja ostelleet, omakotitaloja, mökkejä ja  sijoitusasuntoja tuosta noin vain? Hmm... Taisi varmaankin olla  -80-luvun kulta-aikona kenties, jolloin työntekijöitä vielä arvostettiin ja heille maksettiin riittävää palkkaa! Silloin sinäkin olet varmaan ensimmäiset ko. asiat itsellesi ostanut, niinkuin muutkin perusduunarit, ihan omalla palkalla!  Koitapa tehdä sama tänä päivänä! Kaikki, kun ei ole ehtinyt tuohon junaan tai -90-luvun lama vei.

Etkö lukenut aloitukseen linkattua artikkelia. Siinä sanottiin että ihan tavalliset perheet ostavat sijoitusasunnon jonka vuokraavat lapselleen. 

Olen jo kerran kommentoinut sitä, mutta kommentoidaan uudestaan. Riippuu katsantokannasta mikä/kuka on "tavallinen" perhe. Käsitykseni mukaan pienituloiset eivät saa lainaa edes omaan asuntoonsa. Joten artikkelissa kerrottu  "tavallinen" perhe on sama asia kuin hyvä- ja suurituloinen perhe.

Vierailija
589/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat menevät taas asumislisän piiriin. Asumislisä tulee olemaan alle 100€ kuussa jos asunnon omistaa vanhemmat. Tai näin hallitus on sen suunnitellut.

Asumislisää ei saa kesäkuukausina.

Vierailija
590/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomissuoja lähtee kaikilta suomalaisilta.

Vuokra-asunnon asumistukeen tulee varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästössä 10000 ja pariskunnalla 20000.

Vierailija
591/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat siirtyvät asumislisän piiriin elokuussa 2025, siinä maksimi on 260 eikä sitä saa kesäkuukausina.

Vierailija
592/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen perhe, jossa on 1-2 lasta, on maksanut oman asuntolainansa siinä vaiheessa, kun lapsi lähtee opiskelemaan. Vaikka perhe itse ei vaihtaisi siinä vaiheessa pienempään, toimii velaton perheasunto sijoitusasunnon lainan panttina. Eli kyllä tämä kuvio on täysin tavallisten työssäkäyvien ihmisten ulottuvilla.

Vierailija
593/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo kerran kommentoinut sitä, mutta kommentoidaan uudestaan. Riippuu katsantokannasta mikä/kuka on "tavallinen" perhe. Käsitykseni mukaan pienituloiset eivät saa lainaa edes omaan asuntoonsa. Joten artikkelissa kerrottu  "tavallinen" perhe on sama asia kuin hyvä- ja suurituloinen perhe.

Tavallinen perhe on sellainen, jossa on kaksi aikuista, joista molemmat käyvät kokopäivätöissä. Persaukiset perheet ovat marginaalinen ryhmä, eivät todellakaan tavallisia perheitä.

Vierailija
594/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi kyllä olla mitenkään erityisen varakas että voi ostaa sijoitusasunnon. Otat lainaa siihen ja maksat sillä vuokratulolla. Riittää että jotain vakuutta tai säästöjä on ja yleensä siinä n. 50 vuotiaana ( kun omat lapset on opiskeluiässä) niitä kyllä on jo ihan perusduunarillakin alkaa olemaan. 

Vierailija
595/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tavallinen ole jo määritelmällisesti keskellä eli keskituloinen. Ääripäät eli varakkaat ja pienituloiset on sitten jotain muuta kuin "tavallisia".

Vierailija
596/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ep. Se se vasta epäreilua onkin että sijoittavat satojatuhansia ja saavat pääomatuloina kymmeniä tuhansia vuodessa tekemättä mitään! Tämä on nyt kiellettävä kun köyhä ei voi..

Vaikka kommenttisi on sarkasmia, niin olet ihan oikeassa! Palkkatulojen kierrätys pääomatuloina yrityksen kautta pitäisi välittömästi lopettaa ja alkaa verottaa niitä kuten palkkatuloja verotetaan, samoin progressiivisen veron piiriin kaikki säännöllinen tulo. Satunnaiset tulot esim. metsät

Paljonko sinä tuotat sinne valtion kassaan niitä verotuloja?

Saan vähintään ainakin omat kuluni katettua. Tiedätkö, ihan progressiivisella palkkaverotuksella.  Kuinkas sinun laitasi, ilmeisesti kalikka kalahti.  Vietkö leivän heikompiosaisen suusta, koska köyhdytät valtiota kierrättämällä verosuunnittelulla itsekkäästi palkkasi pääomatuloiksi?

Vierailija
597/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen perhe, jossa on 1-2 lasta, on maksanut oman asuntolainansa siinä vaiheessa, kun lapsi lähtee opiskelemaan. Vaikka perhe itse ei vaihtaisi siinä vaiheessa pienempään, toimii velaton perheasunto sijoitusasunnon lainan panttina. Eli kyllä tämä kuvio on täysin tavallisten työssäkäyvien ihmisten ulottuvilla.

Irtisanomissuoja lähtee kaikilta ja tulee paikallinen sopiminen, että saa tehdä töitä alle tes-palkan.

Vierailija
598/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen perhe on sellainen, jossa on kaksi aikuista, joista molemmat käyvät kokopäivätöissä. Persaukiset perheet ovat marginaalinen ryhmä, eivät todellakaan tavallisia perheitä.

69 prosenttia suomalaisista asuu omistusasunnossa, ja harva niitä käteiselläkään ostaa, joten voisi kyllä sanoa, että tavallinen perhe saa pankista asuntolainaa.

Vierailija
599/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pihalla todellisuudesta ollaan jos joku väittää että pienempituloisetkin voi tehdä aloituksen mukaisesti. Ei voi, yksinkertaisesti jo siitä että harvemmin saa lainaa jos on jo oma laina tai sitten ei omaa omistusasuntoa. Ja opiskelukaupunkien asunnot usein kalliita.

No tuohan ei varsinaisesti riipu siitä onko pienituloinen vaan ainoastaan siitä pystyykö säästämään lapsilisän veroisen summan kuukaudessa 18 vuoden ajan.

Vierailija
600/778 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi kyllä olla mitenkään erityisen varakas että voi ostaa sijoitusasunnon. Otat lainaa siihen ja maksat sillä vuokratulolla. Riittää että jotain vakuutta tai säästöjä on ja yleensä siinä n. 50 vuotiaana ( kun omat lapset on opiskeluiässä) niitä kyllä on jo ihan perusduunarillakin alkaa olemaan. 

Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkkeellä. Perinnöt sotkevat tulevaisuudessa asuntomarkkinoita.

Ja kun toi irtisanomissuoja poistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan