Keskiluokka, mistä olette luopuneet kallistuneiden hintojen vuoksi?
Meillä on wolttailut jääneet vähemmälle. Myös kotimaan hotelliyöpymisistä ja ravintoloista säästetty.
Kommentit (445)
Nykyhallituksen taviksen talouden perustat tuhoava raha- ja työvoimapolitiikka on aiheuttanut sen, että jokainen liikenevä centti jää nyt säästötilille pahan päivän varalle odottamaan aikoja parempia. Mistä tingitty? Kaikesta ei välttämättömästä. Alettu mm. kierrättään ja ostamaan vähän käytettyä. Mukavasti tili karttuu 700-1200e/kk.
"Jos mietitään, että yritys myy työntekijän työaikaa. Yritys maksaa 20% veroluontoisia eläkemaksuja ennenkuin työntekijä näkee rahan ja työntekijä maksaa arviolta 25% veroja ja eläkemaksuja. Eli 100 arvosta myynnistä maksetaan 45 e veroja"
Laskelmasi menee tässä heti pieleen. Jos yritys myy työntekijän työaikaa niin ei se myy sitä samalla hinnalla kun itse maksaa palkkaa ja sen sivukuluja vaan paljon kalliimmalla. 30e/h työkustannuksia myydään esim. 60e/h hintaan jolloin siitä maksetaan 13.50e/h veroina eli 22.5%.
Vierailija kirjoitti:
Nykyhallituksen taviksen talouden perustat tuhoava raha- ja työvoimapolitiikka on aiheuttanut sen, että jokainen liikenevä centti jää nyt säästötilille pahan päivän varalle odottamaan aikoja parempia. Mistä tingitty? Kaikesta ei välttämättömästä. Alettu mm. kierrättään ja ostamaan vähän käytettyä. Mukavasti tili karttuu 700-1200e/kk.
Oletko aikaisemmin elänyt kädestä suuhun, mutta nykyinen hallitus herätti sinut säästämään? Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
"Jos mietitään, että yritys myy työntekijän työaikaa. Yritys maksaa 20% veroluontoisia eläkemaksuja ennenkuin työntekijä näkee rahan ja työntekijä maksaa arviolta 25% veroja ja eläkemaksuja. Eli 100 arvosta myynnistä maksetaan 45 e veroja"
Laskelmasi menee tässä heti pieleen. Jos yritys myy työntekijän työaikaa niin ei se myy sitä samalla hinnalla kun itse maksaa palkkaa ja sen sivukuluja vaan paljon kalliimmalla. 30e/h työkustannuksia myydään esim. 60e/h hintaan jolloin siitä maksetaan 13.50e/h veroina eli 22.5%.
Talousmatematiikkaa pitäisi näköjään opettaa koulussa. Kummatkin laskivat verot väärin.
Muutaman kymmenen prosentin hinnannousut ei keskiluokan käyttäytymiseen vaikuta. Taidat olla köyhä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko aikaisemmin elänyt kädestä suuhun, mutta nykyinen hallitus herätti sinut säästämään? Hyvä.
Tässä nähdään kuinka nykyinen hallitus saa ihmiset oikeasti käyttäytymään ekologisesti ja vähentämään päästöjä. Ei pelkkiä puheita, vaan todellista muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteesta.
M42
Tyhjistä riveistä. Ennen lsitoin aina 10. Nyt raaskii vaan kolme.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kymmenen prosentin hinnannousut ei keskiluokan käyttäytymiseen vaikuta. Taidat olla köyhä?
Tai sinä tyhmä? Jos palkkaasi vähennetään 20% niin hattaako tuo? Vai oletko niitä ihmisiä jotka saivat ennen rahaa säästöön, mutta nyt merkittävästi vähemmän mutta eivät huomaa tai välitä siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin arvattu. Välttämättömien menojen jälkeen on jäänyt 1300-1800e/kk pelivaraa. Eikä tässä nyt missään kaupan kassalla työskennellä 300ke:n asuntolaina niskassa.
Vierailija kirjoitti:
Laskelma oli suuntaa antava, mutta kuten laskelmasi todistaa, laskin verot alakanttiin. Eli palvelusta maksetaan veroja se 50-75% hinnasta. Tarkat laskelmat tottakai vaatisi tarkemmat tiedot yrityksen voiton tuotosta ja työntekijän tarkan veroprosentin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä paljon tukielättejä. Meillä kaksi työssäkäyvää, eikä ole tarvinnut mistään erityisesti leikata.
Tämä on mahdollista, mutta et todennäköisesti ole pääkaupunkiseudulla asuva monilapsinen asuntovelallinen? Nämä perheet ovat nyt kovilla, vaikka ainoa tuki on lapsilisät.
Minä olen asuntoni jo maksanut, mutta entä sitten? Korot on yhä alhaiset, ja jos ei joka vuosi pääse Karibialle, niin voi voi. En tunne ketään kuka olisi mistään luopunut, kaikki työssäkäyviä. Ei kaikki rakenna elämää tuille, miten vaikea se on tukiloisen tajuta? Ei multa ja mun kaltaisilta ole mitään leikattu, kun ei olla mitään tukia saatukaan. Näin se pitäisi muillakin olla, eikä itkeä niiden tukien perään.
Älä jaksa trollata tuollaista hemmetin väsynyttä sontaa. Mitään muuta tukea ei saada, kuin lapsilisää, molemmat käydään töissä, mutta jos lainan korot nousee useammalla sadalla eurolla kuussa, vakuutusmaksut on noussu, ruoka kallistunut ihan hemmetisti ja kaikkeen muuhunkin menee enemmän rahaa hintojen nousun myötä, niin kyllä se vain vaikuttaa ihan normaaleihin työssäkäyviinkin. Ei sitä ennenkään jäänyt tuhansia käteen ja jos joka kuukausi menoja on useita satoja euroja enemmän, koska hinnat ovat kallistuneet, niin ei tarvitse olla kummoinenkaan matikkanero, että ymmärtää yhtälön merkityksen.
Joten lopeta typerä jauhaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nähdään kuinka nykyinen hallitus saa ihmiset oikeasti käyttäytymään ekologisesti ja vähentämään päästöjä. Ei pelkkiä puheita, vaan todellista muutosta.
Se tuossa varautumisessa tulee mukavasti kylkiäisenä. Käytettyä hyväkuntoista tavaraa on hyvin tarjolla kun ihmiset rahapulassaan realisoi irtaintaan.
Valitettavan köyhää on suomalainen keskiluokka, kun lukee näitä tekstejä.
Rikkaammissa länsimaissa keskiluokka ei kai enää pohdi kampaamokäyntien tai suoratoistopalveluiden hintoja. Arjen pohdinnat enemmän ehkä lasten yliopistovalintojen välillä. Tai otetaanko kotisiivous kaksi kertaa viikossa tms.
Biden kertoi edellisen presidentinvaalikampanjan aikaan, että pienempi tuloisten verotusta ei kiristetä, jos hänet valitaan. Pienempituloisilla hän viittasi alle 400.000$ vuodessa tienaaviin. Sellaista on amerikkalainen vasemmistolaisuus. 😁
Toivon kovasti, että keskiluokka Suomessa vaurastuu. Se tietää hyvää kaikille.
Lopetin tupakoinnin. Säästöä 300€/kk
Olen yksin elävä yksinyrittäjä, keski-ikäinen lapseton mutta lemmikillinen nainen. Tähän asti (eli yli 10 vuoden ajan) olen pärjännyt yrittäjänä hyvin. Työlläni on aitoa tarvetta, mutta ostovoiman heikennyttyä kysyntä on laskenut. Tilanne stressaa minua, koska minulla ei ole mitään tukiverkostoa.
Toistaiseksi en ole joutunut tinkimään perustarpeista. Mutta ainakin seuraavista asioista olen karsinut tai niistä kokonaan luopunut:
- suoratoistopalvelu on toistaiseksi tauolla (oli 1 kpl aina kerrallaan)
- semiammatillisen lehden tilaus on katkolla; Hesarin muutin digiksi
- kahviloissa tai ravintoloissa käynti on aiempaa vähäisempää, ehkä noin 1-2 x kk ja tuolloinkin olen hintatietoisempi
- vaatteiden ostaminen on muuttunut enemmän tarveharkintaiseksi (en ole koskaan ollut kova shoppailemaan)
- kampaajakäyntien käyntiväli on pidentynyt
- siivouspalveluista tinkiminen (tämä oli minulle ihanaa luksusta)
- en selaile teattereiden ohjelmistoa, koska haluaisin kuitenkin ostaa lipun useampaan eri näytelmään...
- lemmikkien takia en matkustele kovin usein muutenkaan, mutta esim. kesälomareissun tein aiempaa budjettitietoisemmin
Ja onhan niitä varmasti muitakin, mutta nämä nyt tulivat ensimmäiseksi mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä paljon tukielättejä. Meillä kaksi työssäkäyvää, eikä ole tarvinnut mistään erityisesti leikata.
Tämä on mahdollista, mutta et todennäköisesti ole pääkaupunkiseudulla asuva monilapsinen asuntovelallinen? Nämä perheet ovat nyt kovilla, vaikka ainoa tuki on lapsilisät.
Minä olen asuntoni jo maksanut, mutta entä sitten? Korot on yhä alhaiset, ja jos ei joka vuosi pääse Karibialle, niin voi voi. En tunne ketään kuka olisi mistään luopunut, kaikki työssäkäyviä. Ei kaikki rakenna elämää tuille, miten vaikea se on tukiloisen tajuta? Ei multa ja mun kaltaisilta ole mitään leikattu, kun ei olla mitään tukia saatukaan. Näin se pitäisi muillakin olla, eikä itkeä niiden tukien perään.
Älä jaksa trollata tuo
Ja sekin vielä, vaikka peltokangas kuinka ennen vaaleja, ja vielä ennen sote-vaalejakin myi itteensä pensanhinnan laskijana, ei hänen läpipäästyään alennuksia näy eikä kuulu. 95e on sen 2e litra, diesel vielä kalliimpaa, mitä ennen vaalejakin. No, persujen tapa pettää lupauksensa on yhtä varma asia kuin päivän valkeneminen joka aamu.
Ihan oma ratkaisu, jos ei ole tajunnut että nollakorot ei ole ikuiset, ja on elämän itse venyttänyt niin tiukaksi että nyt hinnankorotukset ovat maailmanloppu. Järkevä ihminen aina jättää ylimääräistä odottamattomaan eikä kiristä taloutta liikaa. Tuolle siis, joka käski mennä pois, menköön ihan itse.
Kuten joku sanoi, AINA on ollut ihmisiä jotka on ottaneet liikaa lainaa, yleensä niin että velkaa on paljosta muustakin kun asunnosta, pihassa voi olla kaksi uutta kallista velka-autoa, ja luoja ties mitä muuta. Heille ihan yhtä AINA käy huonosti kun tulee laskusuhdanne, eikä kaikki mene kuten Strömsössä. Näin kävi 90-luvullakin, ja fiksut oppi niistä kokemuksista.
Ja tuilla eläen ei pidä ollakaan varaa kaikkiin woltteihin ja ravintoloihin, ei mitään outoa siinäkään.
Omenaketju hyvin avasi, miten Suomessa kukaan ei oikeasti ole köyhä, ja ne köyhimmätkin elää yltäkylläisyydessä. Ei kelpaa edes ilmaiset hedelmät, ei aidosti ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskelma oli suuntaa antava, mutta kuten laskelmasi todistaa, laskin verot alakanttiin. Eli palvelusta maksetaan veroja se 50-75% hinnasta. Tarkat laskelmat tottakai vaatisi tarkemmat tiedot yrityksen voiton tuotosta ja työntekijän tarkan veroprosentin.
Ei vaan laskit verot yläkanttiin. Oikeasti veroja maksetaan vain noin puolet siitä mitä laskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talousmatematiikkaa pitäisi näköjään opettaa koulussa. Kummatkin laskivat verot väärin.
Tässä oli tarkoitus osoittaa edellisen laskelman virheellisyyden suuruusluokka, ei laskea tarkasti sitä paljonko veroja oikeasti menee.
En mistään...just ostin uuden auton,ja kaikkea on mitä tarvitsen