Keskiluokka, mistä olette luopuneet kallistuneiden hintojen vuoksi?
Meillä on wolttailut jääneet vähemmälle. Myös kotimaan hotelliyöpymisistä ja ravintoloista säästetty.
Kommentit (445)
Avokaatoja ei pysty kilokaupalla joka päivä osteleen. Mieheni joutuu tyytymään kaupan markariiniin tekemäni avokaatolevitteen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy enää kampaajalla. Toki rahaa olisi siihen, mutta ihan hirveät hinnat verrattuna siihen, mitä itse saa kotona aikaiseksi. Hinta-laatusuhde ei kohtaa kampaamoissa. Muuten jatkan samaan tapaan.
Mulla on itseasiassa kulutus loppunut enemmän siksi, etten koe saavani rahoille vastinetta kuin siksi että ei olisi varaa.
Toki rahat ei riitä samalla tavalla kuin ennen, mutta suurimmaksi osaksi ei ole harmittanut luopua asioista. Esim kampaaja ja ravintolat ei vain ole sen pyydetyn summan arvoisia enää.
Sama kokemus itsellä. Pyydetty rahasumma ei enää vastaa sillä saatavaa palvelua/tuotetta. Ja tuntuu että Suomessa on unohtunut se, että pienemmällä katteella saatava suurempi myyntivolyymi tuottaa usein paremman lopputuloksen kuin se, että pidetään hinnat tapissa ja sitten itketään kun myyntiä on niin v
Kaikki on siirtyneet postin malliin. Huonoa myyntiä paikataan nostamalla hintoja ja laskemalla palvelun laatua. Tämä karkottaa asiakkaita ja taas koitetaan auttaisiko jos nostaa hintoja ja laskee laatua.
Turhasta sähkön käytöstä. Kaikista turhista hankinnoista. Ostetaan vain tarpeeseen.
Suomalaisissa markkinoissa on joku vika. Hinnat ei ikinä laske, vaan vakiintuvat jonnekin kipurajalle ja palkat saa ne ehkä joskus kiinni.
Kysynnän hyytyessä hintojen pitäisi tulla alas.
Emme pysty enään ostamaan kashjuupähkinöitä. Miehelle on töihin välipalaksi nykyjään suolattuja maapähkinöitä.
Suuret hankinnat on siirretty tulevaisuuteen. Eli lainan ottamisesta on luovuttu.
Joistain tuotteista olen luopunut, kuten appelsiinimehusta ja paistopistetuotteista. Varmaan on muitakin vastaavia tuotteita, jotka eivät enää vain eksy ostoskoriin. Lohi jäi juuri viimeeksi kauppaan. Seuraavalla kerralla kampaajalla en sävytä tukkaani, vaan tyydyn leikkaukseen. Kivat piristävät jutut ovat jääneet pois, kuten kosmetologit ja hieronnat. Hieronnasta kyllä olisi hyötyä, mutta en enää käy säännöllisesti. Netflix jäi tauolle ja puhelinliittymä vaihtui halvempaan. Harrastuksista olen tinkinyt. Vaikea enää vähentää mistään, ettei elämä mene liian ankeaksi.
Yksi mistä haluaisin vähentää niin ravintolasyömisistä. Eniten ärsyttää se, että töissä halutaan mennä yhdessä syömään ja näistä yhteislounaista lähetetään kalenterikutsut. Ensinnäkään lounaspaikkojen hinta ja laatu eivät kohtaa. Toisekseen en halua tuhlata kymmeniä euroja kuukaudessa siihen, että tuhlaan aikaani ja rahaani lounastamalla ihmisten kanssa, joista en edes välitä. Ennemmin söisin yksin halvan mikroaterian.
En vielä mistään. Mehän ei saada tukia, joten mitään ei olla hävittykään.
Vierailija kirjoitti:
Joistain tuotteista olen luopunut, kuten appelsiinimehusta ja paistopistetuotteista. Varmaan on muitakin vastaavia tuotteita, jotka eivät enää vain eksy ostoskoriin. Lohi jäi juuri viimeeksi kauppaan. Seuraavalla kerralla kampaajalla en sävytä tukkaani, vaan tyydyn leikkaukseen. Kivat piristävät jutut ovat jääneet pois, kuten kosmetologit ja hieronnat. Hieronnasta kyllä olisi hyötyä, mutta en enää käy säännöllisesti. Netflix jäi tauolle ja puhelinliittymä vaihtui halvempaan. Harrastuksista olen tinkinyt. Vaikea enää vähentää mistään, ettei elämä mene liian ankeaksi.
Yksi mistä haluaisin vähentää niin ravintolasyömisistä. Eniten ärsyttää se, että töissä halutaan mennä yhdessä syömään ja näistä yhteislounaista lähetetään kalenterikutsut. Ensinnäkään lounaspaikkojen hinta ja laatu eivät kohtaa. Toisekseen en halua tuhlata kymmeniä euroja kuukaudessa siihen, että tuhlaan aikaani ja rahaani lounastamalla ihmisten kanssa,
Älä alistu sosiaaliseen paineeseen. Otat pokkana eväät ja sanot että voi harmi.
Keskiluokka vinkuu kun ei voi ylikuluttaa🤣 Ehkä tämä hallitus on onnistunut edes jossain.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka vinkuu kun ei voi ylikuluttaa🤣 Ehkä tämä hallitus on onnistunut edes jossain.
Enemmän ne yrittäjät kohta vinkuu, kun kukaan ei kuluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksa suomessa ravintoloille alkoholista. Törky hinnat.
Ryyppäätkö sitten ulkomailla sen sijaan kunnolla?
Tottakai. Italiassa ravintolassa hyvän viinin saa jo 10€ pullo.
No jos jätät sen liuottimen ostamatta kokonaan, niin säästät vielä enemmän ja kroppa kiittää.
Elokuvat, ravintolassa syöminen, kampaaja, kosmetologi, hammashoito on karsittu pois.
Kahvilat, ravintolat, museot, kampaaja, heräteostokset, meikit, vaatteet. Kaikesta olen karsinut. Toki aloitin sen jo pari vuotta sitten, kun jäin työttömäksi. Nyt taas töissä, mutta pelko persiissä säästän puskuria tilille. Omistusasunnossa asuva sinkku alkaa olla melkein lainsuojaton.
Vierailija kirjoitti:
Elokuvat, ravintolassa syöminen, kampaaja, kosmetologi, hammashoito on karsittu pois.
Hammaslääkärille on onneksi sen verran vaikea päästä, että ei tunnu missään. Akuuttiajalla sitten jos tulee ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole selkärankaa. Tällä viikolla on mennyt jo 80€ Tokmannille. Eikä mitään ostoksia joita ilman en olisi voinut olla🤷🤷🤷
Toisaalla säästän ja toisaalla ostan turhaa pas Kaa.
On tämä ollut kuitenkin herätys siitä, kuinka paljon sitä kuluttaa. On vielä vara kiristää vyötä
En ole ikinä wolttaillut. Käyn kaupassa kerran viikossa, lähikaupasta maitoa, leipää, vihanneksia ja hedelmiä täydentämässä viikolla pari kertaa. Perhe: vanhemmat ja 4 lasta, koira ja marsu. Asumme omakotitalossa kaupungissa joen rannalla, mökki noin 50 km päässä metsässä, merinäkymällä, moottorivene joen rannassa, samanlainen mökkirannassa, 2 autoa, 2 skootteria, molemmat vanhemmat töissä. Vanhin lapsi opiskelee yliopistossa, asuu jo omillaan, kaksoset lukiossa ja nuorin lukion ekalla.
Metsästämme, kalastamme ja marjastamme sekä puutarhasta saamme mehumarjat ja omenat yli jouluun asti. Elämme vaatimattomasti, matkustamme ulkomaille muutaman kerran vuodessa, siskoni luokse Ranskaan ja veljeni luokse Norjaan. Vanhempani asuvat Lapissa, ja siellä käymme pari kertaa vuodessa tapaamassa vanhempiani ja kalastamassa kaikki yhdessä sekä keräämässä hilloja! Miehen vanhemmat kuolleet.
Käyn tutulla kampaajalla lyhentämässä latvat kerran tai kaksi vuodessa, en ole ikinä käynyt kosmetologilla enkä missään muissakaan hoidoissa tai hierojalla. Ammatiltani olen insinööri ja mieheni on terveydenhoitoalalla. Harrastamme metsästystä ja kalastusta koko perheenä. Itse lisäksi neulon ja toimin vapaaehtoisena suunnistuksen parissa. Mies jääkiekoilee ja yhdessä juoksemme lähinnä polkujuoksua.
Eipä elämässä niin kummia rahaa mihinkään kulu, joskus käymme miehen kanssa teatterissa tai ooperassa tai jollakin keikalle pitkällä viikonlopulla Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
En vielä mistään. Mehän ei saada tukia, joten mitään ei olla hävittykään.
Palkankorotuksetkin on kyllä aika mitättömiä hintojen nousuun verrattuna, että kyllä tässä on vähän pitänyt kulutustottumuksia muuttaa, ettei ole ihan pa ennen palkkapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ne yrittäjät kohta vinkuu, kun kukaan ei kuluta.
Tämä. Tulee irtisanomisia ja sitten alkaa vinkua taas tukien saajat koska ei ole rahaa maksaa tukia.
Tottakai. Italiassa ravintolassa hyvän viinin saa jo 10€ pullo.