Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokka, mistä olette luopuneet kallistuneiden hintojen vuoksi?

Vierailija
22.08.2024 |

Meillä on wolttailut jääneet vähemmälle. Myös kotimaan hotelliyöpymisistä ja ravintoloista säästetty.

Kommentit (445)

Vierailija
101/445 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wolttaili on loppunut täysin, ei olla varmaan yli vuoteen ostettu mitään Woltista (jopa 1,5 vuoteen). En vaihda kännykkää vaikka ttarve olisi, ravintoloissa ja kuppiloissa käynti - erityisesti kuppiloissa käynti - vähentynyt todella paljon. Ei ole varaa maksaa useita kertoja kuukaudessa ravintolaoluesta sen vajaa 10 euroa. Kotimaanmatkailua ollaan vähennetty perheen voimin. Vaatteiden hommaamista lykkään (itseäni tarkoittaen) ja lapselle etsin sopivia nettikirppareilta tai kivijalkakirppareilta. En käy kampaajalla. Ostan harvemmin meikkejä. Mietin enemmän mitä ostan ja kuinka paljon. Herkuttelu on vähentynyt.

Vierailija
102/445 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän keskiluokan tarvitse mistään luopua? Kuinka kummallinen aloitus. Köyhät joutuu luopumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/445 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä wolttaillut. Käyn kaupassa kerran viikossa, lähikaupasta maitoa, leipää, vihanneksia ja hedelmiä täydentämässä viikolla pari kertaa. Perhe: vanhemmat ja 4 lasta, koira ja marsu. Asumme omakotitalossa kaupungissa joen rannalla, mökki noin 50 km päässä metsässä, merinäkymällä, moottorivene joen rannassa, samanlainen mökkirannassa, 2 autoa, 2 skootteria, molemmat vanhemmat töissä. Vanhin lapsi opiskelee yliopistossa, asuu jo omillaan, kaksoset lukiossa ja nuorin lukion ekalla.

Metsästämme, kalastamme ja marjastamme sekä puutarhasta saamme mehumarjat ja omenat yli jouluun asti. Elämme vaatimattomasti, matkustamme ulkomaille muutaman kerran vuodessa, siskoni luokse Ranskaan ja veljeni luokse Norjaan. Vanhempani asuvat Lapissa, ja siellä käymme pari kertaa vuodessa tapaamassa vanhempiani ja kalastamassa kaikki yhdessä sekä keräämässä hilloja! Miehen vanhemmat kuolleet.

Käyn tutulla kampaajalla lyhentämässä latvat kerra

Lisään vielä, että talon lainat on maksettu, autot ovat vanhoja, mökki miehen lapsuuden mökki ja tosiaan työmatkat pyöräilemme läpi vuoden aina kun ne ovat riittävän lähellä kotia (mulla vaihtuvat työmaat). Ostamme paljon käytettyä ja teemme myös itse. Tähän ei ole vaikuttanut nykytilanne, vaan olemme aina eläneet vaatimattomasti. 

Suomalaiset ovat tulleet muutamissa vosilymmenissä kauas siitä vaatimattomasta elämästä, mitä vielä jopa minun lapsuudessani koulukaverini ja naapurinkin elivät. Uutta hankittin harvoin ja vanhaa korjattiin ihan loppuun asti. Lautanen syötiin tyhjäksi ja ruokaa kunnioitettiin ihan eri tavalla kuin nykkyään. Nykyinen tavaramäärä on jotain ihan käsittämätöntä, samoin turhat remontoinnit, jotta keittiö, olohuone tai mikä milloinkin "uudistuisi".

Vierailija
104/445 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut luopua mistään kun ei ole koskaan suuria kuluttanutkaan. Vaatteita olen itse asiassa ostanut parin vuoden aikana enemmän kuin edellisten viidentoista vuoden aikana, jolloin tuli hankittua vain vaikka farkut parissa vuodessa hajonneiden tilalle, nyt olen päivittänyt vaatekaappia monivuotisilla laatuneuleilla, ulkoiluun merinovillavaatteita, siistimpää klassista juhlavaatetta. Lasten vaatteiden hankinta toisaalta on jäänyt pois. Niistä iso osa oli kierrätettyä. Kampaamossa en ole vuosiin käynyt, mies tasoittaa, leikkaa myös lasten hiukset, lapset saattaa pari kertaa vuodessa kampaamossa tai parturissa käydä. Marjoja olen poiminut aina ja sienestänyt viitisen vuotta. Liikunta on pyöräilyä ja pyörä miehen rakentama, laatuosista mutta halvalla, huoltokin pelaa. Uintikaan ei paljon maksa. Suoratoistopalveluna vain yle areena. Rakennekynsiä ei ole tullut edes mieleen laitattaa. Ruoka laitetaan itse, lounas työpaikkaruokalassa. Lapissa tulee talvella käytyä, nykyisin junalla. Nuorena tuli reissattua tarpeeksi, nyt luontokulkeminen lähiseuduilla on paljon kivempaa. Museokortti on. Rahaa jää säästöön ja ylimääräisiin lainanlyhennyksiin, taloyhtiön remontteihinkin pitää varautua. 

Vierailija
105/445 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wolttailu, vihoviimeistä touhua. Kuskit tuo saastuttaen ja liikennettä vaarantaen kahden markan palkalla jäähtynyttä safkaa, joka syö ravintoloiden katteet. Sietääkin jäädä pois, jos pystyy omin voimin liikkumaan. 

Vierailija
106/445 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille matkustaminen. Mieluummin ostan mökille jotain tarvittavaa.

Vierailija
107/445 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kampaajasta, kosmetologista, hierojasta, uusista vaatteista, silmälaseista, kuntosalista, mehuista, juustoista, viineistä, kotimaan matkoista

Vierailija
108/445 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen äänestämisestä.

Vierailija
109/445 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän keskiluokan tarvitse mistään luopua? Kuinka kummallinen aloitus. Köyhät joutuu luopumaan.

Ei mun palkka kyllä noussut lähellekään inflaation vertaa. Ei edes sitä määrää mikä menee koronnousuihin. Eli aika paljosta on pitänyt nipistää että rahat riittää.

Vierailija
110/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ostan paljon vähemmän kuin ennen. Etsin halvempia vaihtoehtoja, ostan kirppikseltä ja uutena esim. liikuntavaatteet ostan Lidlistä, sieltä ostaessa tosin täytyy odottaa että sopivaa tulee myyntiin, mutta kun jaksaa odottaa, niin kyllä.onnistuu. 

Vapaa-aikaa vietän paljon kotona, siinä säästyy rahaa.

Jos tarvitsen jotain kotiin, niin selaan netistä tarjouksia tai odotan että tuotteesta tulee tarjous, en juuri koskaan osta listahinnalla.

En matkustele juuri yhtään, tänä kesänä Suomessa ja valitsen edullisia yöpymisvaihtoehtoja.

Vierailija
111/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka vinkuu kun ei voi ylikuluttaa🤣 Ehkä tämä hallitus on onnistunut edes jossain.

Minulla ei ole selkärankaa. Tällä viikolla on mennyt jo 80€ Tokmannille. Eikä mitään ostoksia joita ilman en olisi voinut olla🤷🤷🤷 

Toisaalla säästän ja toisaalla ostan turhaa pas Kaa.

On tämä ollut kuitenkin herätys siitä, kuinka paljon sitä kuluttaa. On vielä vara kiristää vyötä 

Itseasiassa, poislukien puolalainen Fairy jota kävin hakemassa, Fairy on muuttunut ja "suomen" Fairylla ei enää saa puhtaita astioita. Sillä reissulla meni 30€

Sitten minun piti mennä tuon 30€ kerran takia uudestaan, kun mun mielestä ostamani sählymailasetin hinta oli 2,99 eikä 4,99 kuten kuitissa seisioi. No oli se 4,99 ja sitten kiertelin ja ostin 50€ edestä turhaa, mm. Scrub mommyn, Mölleriä, energiajuomaa...

Vierailija
112/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe: vanhemmat ja 4 lasta, koira ja marsu. Asumme omakotitalossa kaupungissa joen rannalla, mökki noin 50 km päässä metsässä, merinäkymällä, moottorivene joen rannassa, samanlainen mökkirannassa, 2 autoa, 2 skootteria, 

Ei taas lainaus toimi, mutta vähän huvittava viesti miten niin vähällä pärjätään ja moititaan muita leveästä elämäntavasta. Sitten luetellaan, että on monta lasta, omakotitaloa, autoa, venettä ja skootteria. Vaikka ne eivät viimeistä huutoa olisikaan niin jo pelkät vakuutukset maksaa paljon.

Vierailija
113/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkaruokailusta ja muutoinkin ulkona syömisestä olen luopunut. Autoilun vähentänyt minimiin. Kalliiksi tulevia naisia en edes harkitse, vaan deittailen vain jalat maassa naisia. En nyt koe että olisin silleen joutunut mistään tärkeästä luopumaan. Teen vain eri tavalla asiat kuin ennen.

Vierailija
114/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan syytänyt rahojani typeryyksiin ja kun asuntolainat on jo maksettu, niin palkasta puolet jää yli. Eli ei tarvitsisi luopua mistään, mutta ruokabudjetin olen pyrkinyt pitämään samassa kuin ennen hintojen räjähdystä.

Vierailija
115/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolat, matkailu, kotona syödään entistä vaatimattomammin. Peruttiin pari lehtitilausta. Kaikissa hankinnoissa pyritään lykkäämään. Nykyään se halvinkin vaihtoehto kummasti kelpaa.

Vielä ei ole tullut kenkää kummallekaan mutta yt:t on toisella  päällä ja toisen työnantajalla menee heikosti.

Vierailija
116/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheemme on keskiluokkaa, meillä on asuntovelkaa ja kolme lasta. Uskon, että jokainen tällä yhtälöllä oleva keskiluokkainen on joutunut luopumaan monista asioista, jotta lasten elämä on säilynyt edes jollain asteella samanlaisena.

Vierailija
117/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaamo, kosmetologi, hieronnat - kaikki tällainen pois. Kahvilakäynnit ja ulkona syöminen. Kaikki maksulliset harrastukset. Ruoat tarjouksien mukaan. Vaatteita vain kun tarve alkaa olla akuutti.

Vierailija
118/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan syytänyt rahojani typeryyksiin ja kun asuntolainat on jo maksettu, niin palkasta puolet jää yli. Eli ei tarvitsisi luopua mistään, mutta ruokabudjetin olen pyrkinyt pitämään samassa kuin ennen hintojen räjähdystä.

No en ole minäkään, mutta asuntolaina ja alaikäiset lapset ovat tällähetkellä syy minkä takia minulla ei ole itsellä ollut varaa ostaa enää edes lääkkeitä.

Harmittaa todella paljon lukea siitä, että joku on niin köyhä, ettei ole rahaa käydä lääkärillä. No niin olen tällä hetkellä minäkin, vaikka veroja maksan joka vuosi valtavia määriä.

Vierailija
119/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheemme on keskiluokkaa, meillä on asuntovelkaa ja kolme lasta. Uskon, että jokainen tällä yhtälöllä oleva keskiluokkainen on joutunut luopumaan monista asioista, jotta lasten elämä on säilynyt edes jollain asteella samanlaisena.

Tämä kombinaatio taitaa olla tällä hetkellä pahin keskiluokan kurjistaja, sillä siinä menot ovat moninkertaistuneet todella lyhyessä ajassa, vaikka tulot olisivat pysyneet samoina.

Vierailija
120/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää voisin woltata vähän useamminkin, mutta kyllästynyt siihen,että melkein aina eivät löydä perille ja jotain sekaannuksia.

Samoin en luota ruuan tasoon muuta kun parissa paikassa jotka tiedän , joten ei viitsi kokeilla mitä löytyy muista ja yleensä on parasta syödä paikan päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä