Keskiluokka, mistä olette luopuneet kallistuneiden hintojen vuoksi?
Meillä on wolttailut jääneet vähemmälle. Myös kotimaan hotelliyöpymisistä ja ravintoloista säästetty.
Kommentit (445)
En mistään, olen tajunnut jo nuorena, että tukien varassa ei elämää kannata rakentaa.
Nro 36 jatkaa: Kerään marjoja, myyn tarpeetonta, ostan halvemman version monista tavaroista, jätän resepteistä kalliita ja ei niin oleellisia lainesosia pois, en käy kalliissa konserteissa, käyn lähes vain ilmaismenoissa, ostan huomattavasti vähemmän lahjoja ja tuliaisia, ostan joitakin tuotteita isompia pakkaskokoja halvemman hinnan perässä, vaikka pieni talous, käyn harvemmin keskustassa, ettei tule houkutuksia, käyn vain pizzalla, en kalliimmissa ravintoloissa, jätän viinin tai jälkiruoan ravintolassa väliin, jotta lasku olisi kohtuullisempi, valitsen halvimmasta päästä pääruoan, otan Alkosta halvemman viinin kalliimman sijaan, suosin luonnonvesiä uimahallin sijaan, teen aina eväät ja otan mukaan kraanavettä retkille. Jätän kyllä myös kalliit lääkärit, lääkkeet yms. voiteet väliin.
Kallistuneesta appelsiinimehusta ja jätskeistä. Lihottaakin vielä.
Vierailija kirjoitti:
En mistään, olen tajunnut jo nuorena, että tukien varassa ei elämää kannata rakentaa.
Tämä kysymys oli suunnattu keskituloisilla. Se sulta jäi tajuamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni joutui luopumaan kondomeista. Hänen mukaansa elmukelmu ja 3 kuminauhaa toimii ihan hyvin. Olen käskenyt häntä säästämään muussa ja antanut rahaakin kondomeihin mutta elmukelmulla mennään joka ilta. Mikä minua auttaisi luulen että mieheni vain pitää elmukelmusta enemmän?
Mikä vika elmukelmussa on? Se on ohuempaa ja tuntuu paremmalta :)
Meidän oli pakko irtisanoa uima-altaan puhdistajan sisäkön apulainen. Ei riittänyt enää rahat hänen palkkaansa. Näyttää pahasti siltä että joudumme irtisanomaan myös autonkuljettajan miespalvelijan taloudenhoitajankin.
Woltit ja ravintolat on vähentynyt. Ostetaan enempi kotiin parempaa.
Painan paljaalla kuin sultaani konsanaan. Suomi nousuun mukula kerrallaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?? En minä nyt oikeasti rikkaisiin itseäni laske, Nalleen on vielä pitkä matka.
-Mulla oli vuosia rakennekynnet, niistä luovuin. Säästö noin tonni vuoteen jo tuolla yksistään. Maksetaan sillä rahalla nousseita sähkölaskuja.
- Ei käydä enää niin usein ravintoloissa eikä hotelliöitä vietetä suomessa. Säästetään rahat että päästään kuitenkin ulkomaan reissuun kesä+talvi.
-eväät nykyään töissä kun ei mitään järkeä maksaa 13-14 euroa lounaasta päivässä.
-seuraan tarjouksia ja ostan varastoon tuotteita joita tulee paljon käytettyä.
-kampaamokäynnit jääny kokonaan. Ennenkään en kovin ahkera tosin niiden suhteen ollut.
-viinin tilaan ulkomailta. Tulee perille ilman ongelmia kunhan tilaa pieninä paketteina.
-temuun en oo vielä tutustunut, mutta harkinnassa on
-vaatehankinnat minimissä.
-kaikki ylimääräinen kulutus minimissä, rahat menee pakollisiin laskuihin, ruokaan ja asumiseen.
Säästöön jää toistaiseksi palkasta koska ollaan keskimääräistä parempituloisia eikä meillä ole lapsia. Kun lukee tuota listaa joka taitaa kaikilla olla samansuuntainen niin sääliksi käy suomen yrittäjiä jotka palveluita tarjoaa. Mutta tämä näyttää nyt olevan hallituksen tahtotila, sitä saa mitä tilaa 😂
Vierailija kirjoitti:
En maksa suomessa ravintoloille alkoholista. Törky hinnat.
Ryyppäätkö sitten ulkomailla sen sijaan kunnolla?
Wolttailusta täälläkin. Myös ravintoloissa paikan päällä syömisestä. Kesälomamatka oli tänä kesänä lyhyempi ja edullisempi kuin aiemmin (Viroon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Keskituloiset ei saa tukea missään taloustilanteessa. Luulisi sen tajuavan jos on jo nuorena mennyt töihin.
Vaihdettu halvempaan asuntoon. Ja enää ei käydä pitzalla vaan keitellään kiltisti perunasoppaa.
Ravintoloissa syömisestä, tulee yksinkertaisesti aivan liian kalliiksi nelihenkisellä perheellä. Samoin kahvilareissut: niihin menee helposti sata euroa kerta näillä hinnoilla.
Matkustamisesta. Tänä kesänä ei tehty yhtäkään reissua edes kotimaassa. Ei huvita maksaa esimerkiksi Särkänniemi-viikonlopusta paria tonnia majoituksineen.
Lohta en enää raaski ostaa kuin harvoin, on ihan sikakallista, samoin ostan entistä harvemmin oliiviöljyä ja parmesaania.
Meillä on hyvät palkat, mutta ne eivät ole juurikaan nousseet yhtään parin viime vuoden aikana. Hinnat sen sijaan ovat, samoin lasten kulutus kun ovat tulleet teini-ikään.
Onneksi on vain 50 000 talolainaa jäljellä kahteen pekkaan Helsingissä. Pärjätään kyllä vaikka lomautuksia tulisi (todennäköisesti tulee) tai toinen saisi kenkää töistä.
En mistään. Mutta se johtuu siitä, että elin aiemmin tonnin pienemmillä nettotuloilla, joten esimerkiksi asuntolaina on hyvin kohtuullinen. Jos nyt eläisin samoilla tuloilla kuin aiemmin niin tekisi hiton tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni joutui luopumaan kondomeista. Hänen mukaansa elmukelmu ja 3 kuminauhaa toimii ihan hyvin. Olen käskenyt häntä säästämään muussa ja antanut rahaakin kondomeihin mutta elmukelmulla mennään joka ilta. Mikä minua auttaisi luulen että mieheni vain pitää elmukelmusta enemmän?
Minunkin mieheni on alkanut käyttämään elmukelmua. Tämä on joku uusi trendi ja se pitäisi saada pois.
Matkoista ja elämyksistä. En käy ravintoloissa syömässä enkä käytä Alkoa lainkaan. Asumisen ja ruoan lisäksi ostan vain sen mitä on pakko. Jos esim. kengät hajoaa ostan uudet, mutta tosiaan ostan uutta vain jos on pakko.