Keskiluokka, mistä olette luopuneet kallistuneiden hintojen vuoksi?
Meillä on wolttailut jääneet vähemmälle. Myös kotimaan hotelliyöpymisistä ja ravintoloista säästetty.
Kommentit (445)
Ottanut sen mukaan kuvioon että tekee enemmän hintavertailua.
Joka kauppareissu etsin punalaputettuja tuotteita. Aika vähän niitä on, muut jo ehtineet ostaa. Tai laitettu jo johonkin ruokajakeluun ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuettiin aiemmin kummilapsen opiskelua, mutta se jäi nyt tauolle
En syytä teitä, mutta surullista että lapset on kärsijöinä
Tuskin se opiskelija mikään lapsi on.
Jep. Opiskelijat töihin! Nykyhallitus muuten nosti opintorahaa...
Mitä sekoilet? Nykyhallitus nosti vain opintolainaa. Opiskelija saa velkaantua entistä enemmän.
Opintorahan hallitus päinvastoin jäädytti, eli sen arvo laskee koko hallituskauden ja asumisen tukia se leikkaa pariinkin otteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sekoilet? Nykyhallitus nosti vain opintolainaa. Opiskelija saa velkaantua entistä enemmän.
Opintorahan hallitus päinvastoin jäädytti, eli sen arvo laskee koko hallituskauden ja asumisen tukia se leikkaa pariinkin otteeseen.
Ole urpo hiljaa! Kokonaisuudessa opiskelija saa kuitenkin entistä enemmän rahaa käyttöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun ei näy missään, sittenhän keskiluokkaa voi verottaa enemmän.
Miksi pitäisi?
Eipä ole ollut tarvetta muuttaa kulutus tottumuksia.
Ketkä tähän mainitsemaasi keskiluokkaan kuuluu?
Ostan lapsille halvempia vaatteita.
En vaihda puhelinta vaikka tekisi mieli.
Kalliista vessapaperista
Ruoka on yksipuolisempaa
Arvelisin, että elintaso on nyt suurinpiirtein samanlainen kuin kymmenen vuotta sitten.
Pieniä juttuja kuitenkin, verrattuna moneen muuhun.
Itse asiassa v. 2024 aikana olen kuluttanut enemmän kuin aiemmin, koska pääsin aiempaa paremmin palkattuun työhön. Kiristän taas kulutusta, ellen saa vähintään inflaatiota vastaavaa palkankorotusta.
En maksa suomessa ravintoloille alkoholista. Törky hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole urpo hiljaa! Kokonaisuudessa opiskelija saa kuitenkin entistä enemmän rahaa käyttöönsä.
Sulla pikavipit tapissa ja harmittaa, että opiskelijat saavat enemmän lainaa kuin ennen?
Erosin kirkosta, jätän kaikki isot jutut hankkimatta tai uusimatta, yövyn lomalla vain ilmaisissa paikoissa kesällä, en juuri matkusta ulkomaille, en osta esim. kasveja, vaan kasvatan hedelmien siemenistä, hyödynnän annetaan-faceryhmiä, ostan tarvitsemiani vaatteita ja tavaroita second hand 1/3 hintaan, hankin eri lähteistä rescue-ruokaa ja roskiin menevää ruokaa.
Mieheni joutui luopumaan kondomeista. Hänen mukaansa elmukelmu ja 3 kuminauhaa toimii ihan hyvin. Olen käskenyt häntä säästämään muussa ja antanut rahaakin kondomeihin mutta elmukelmulla mennään joka ilta. Mikä minua auttaisi luulen että mieheni vain pitää elmukelmusta enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Ketkä tähän mainitsemaasi keskiluokkaan kuuluu?
Valkokaulusväki tietenkin.
Lopetin tupakoinnin, meni aski päivässä. Käyn paljon vähemmän ulkona syömässä, vaateostokset vähentyneet huomattavasti ja lähinnä ostan vain lapselle pakolliset tarvittavat jutut. Ruokakaupassa teen tarkkaan hintavertailua, tarjouksessa olevat tulee entistä useammin koriin. Olen aina marjastanut ja sienestänyt ja niin teen nytkin. Pakkasessa on marjoja talveksi ja nyt syödään paljon sieniruokia. Kotona on vähennetty veden ja sähkön kulutusta.
- matkailusta kokonaan
- ulkona syömisestä ja woltailusta
- Ei osteta juurikaan mitään ekstraa, vain tarpeeseen
-peruttiin suoratoistopalvelut suurimmaksi osaksi
Varmaan jostain muustakin, mutta ei ole niin näkyvää tai tiedostettua.
Ulkona syödään tosi paljon harvemmin. Moneen paikkaan otetaan nykyään omat eväät mukaan (Linnanmäelle leipäeväät, mökkimatkoilla ei pysähdytä ravintolaan syömään). Pizzaakaan ei enää tilata vaan tehdään itse.
Omalle terveydelle parempi näin, valtiontaloudelle ei