Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokka, mistä olette luopuneet kallistuneiden hintojen vuoksi?

Vierailija
22.08.2024 |

Meillä on wolttailut jääneet vähemmälle. Myös kotimaan hotelliyöpymisistä ja ravintoloista säästetty.

Kommentit (445)

Vierailija
261/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiltu kuono kiinni, normaaleilla ihmisillä ei ole mitään syytä panikoida ja lopettaa kaikkea kulutusta. Ei pidä uskoa mitään idästä tulevaa, vaan elää ihan normaalisti.

Ylivelkaantuminen ei koskaan kannata, mutta ihan naurettavaa lietsoa täällä paniikkia ilman aihetta. 

Ai tiltukin tajuaa sen, että 5000e säästötilillä pahanpäivän varalle on parempi kuin nolla, ihan vain vaikka jos työttömyys iskee, kun ei sanonut aamulla huomenta pomolle? Teillä perskokkareilla alkaa menemään noi jutut jo vainoharhaiseksi sillloinkin kun tavikset vain varautuvat hallituspolitiikkanne vaikutuksiin yksilötasolla.

t: ihan tavallinen suomalainen keskiluokkainen valkokaulustyöläinen.

Kokkare sinulla on päässäsi. Mutta säästä ihmeessä, älä edes hengitä. Me täysipäiset eletään kuten ennenkin, kun budjetti ei ennenkään ole perustunut veronmaksajien kukkarolla käymiseen, ei ole tapahtunut mitään ihan hirveän ihmeellistä. Joo jotkin hinnat on nousseet, mutta esim. asunnot ovat hieman halvenneet. Ei tässä ole syytä mihinkään paniikkiin. Ellei sitten ole ottanut velkaa vähän joka suunnasta, se on ihan oma vika.

Vierailija
262/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako tuhatta euroa pitää palkasta jäädä ylimääräistä, että se olisi sinun kaltaiselle utopistille järkevää varautumista? Ymmärrätkö sinä normaalin keskiluokkaisen ihmisen tulojakaumasta yhtään mitään? Ei ole ylikallista asuntoa, vaan hyvin maltillinen, oltais saatu paljon isompikin laina näillä tuloilla. Tavan keskiluokalla ei jää tuhansia käteen nettopalkasta, joten se useiden satojen eurojen yht äkkinen hinnannousu kaikessa syö väkisinkin kulutusvoimaa. Ymmärrätkö vai oletko täysin vajaa? Riittävän halpaa asuntoa niin, että mistään ei tarvitsisi tinkiä, ei löydy kuin jostain Suomussalmelta, Liperistä ja Kajaanista (esimerkiksi) ja nuissa muuttotappiokunnissa ei töitä ole. Ihan normaali, kohtuuhintainen ja maltillinen asunto kaupungissa (korostan sanaa kaupunki) maksaa vähintään sen parisen sattaa tuhatta ja lainakulut sekä muut a

Tulot ovat suuremmat mitä menot, mutta vain älyltään vajaa tuhlaa kaiken minkä saa. Kun menot lisääntyvät useilla sadoilla euroilla, kulutuksesta nipistetään kaikki ylimääräinen pois ja jatketaan säästämistä, säästöön vaan ihan kaikki mahdollinen. Ei tuhlata kaikkea mitä käteen saadaan eikä missään nimessä kosketa säästöihin. Tätä se keskiluokka nyt tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa suuresti tämä parku täällä, kun ikänsä tukia kupanneet ei nyt voikaan jatkaa samaan tapaan. Fiksut on varautuneet ja maksaneet velkansa nollakoroilla, hankkineet lisäansioita eikä ennenkään heitelleet rahaa woltteihin, heillä ei ole yhtään mitään hätää. Vaikka Tiltu kuinka nimittelee.

Minä vietän vapaapäivää ja keittelen mehua naapurilta saaduista omenoista, talo on velaton eikä mitään autoa ole koskaan ostettu muuta kun käteisellä. Tajuan että on suhdanteita, välillä on tiukempaa, mutta kukaan ei siihen kuole että vähentää jotakin ravintolassa käyntejä ja kiinaromun hankintaa. Ihan hyvää tekee välillä elää pihan sadolla, kevenee se oma mahakin.

Vierailija
264/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako tuhatta euroa pitää palkasta jäädä ylimääräistä, että se olisi sinun kaltaiselle utopistille järkevää varautumista? Ymmärrätkö sinä normaalin keskiluokkaisen ihmisen tulojakaumasta yhtään mitään? Ei ole ylikallista asuntoa, vaan hyvin maltillinen, oltais saatu paljon isompikin laina näillä tuloilla. Tavan keskiluokalla ei jää tuhansia käteen nettopalkasta, joten se useiden satojen eurojen yht äkkinen hinnannousu kaikessa syö väkisinkin kulutusvoimaa. Ymmärrätkö vai oletko täysin vajaa? Riittävän halpaa asuntoa niin, että mistään ei tarvitsisi tinkiä, ei löydy kuin jostain Suomussalmelta, Liperistä ja Kajaanista (esimerkiksi) ja nuissa muuttotappiokunnissa ei töitä ole. Ihan normaali, kohtuuhintainen ja maltillinen asunto kaupungissa (korostan sanaa kaupunki) maksaa vähintään s

Kuule, keskiluokka ei koskaan ole tuhlannut kaikkea mitä saa, se on niitä köyhien juttuja.

Vierailija
265/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiltu kuono kiinni, normaaleilla ihmisillä ei ole mitään syytä panikoida ja lopettaa kaikkea kulutusta. Ei pidä uskoa mitään idästä tulevaa, vaan elää ihan normaalisti.

Ylivelkaantuminen ei koskaan kannata, mutta ihan naurettavaa lietsoa täällä paniikkia ilman aihetta. 

Ai tiltukin tajuaa sen, että 5000e säästötilillä pahanpäivän varalle on parempi kuin nolla, ihan vain vaikka jos työttömyys iskee, kun ei sanonut aamulla huomenta pomolle? Teillä perskokkareilla alkaa menemään noi jutut jo vainoharhaiseksi sillloinkin kun tavikset vain varautuvat hallituspolitiikkanne vaikutuksiin yksilötasolla.

t: ihan tavallinen suomalainen keskiluokkainen valkokaulustyöläinen.

Kokkare sinulla on päässäsi. Mutta säästä ihmeessä, älä edes hengitä. Me täysipäiset eletään kuten ennen

Tyhmä käyttää kaiken mitä käytettävissä on siitäkin huolimatta, että menot lisääntyvät, vaikka menojen lisääntyminen tarkoittaa sitä, että on entistä järkevämpää ja tarpeellisempaa saada säästöön rahaa. Mutta käytä sinä vaan, toivottavasti et joudu halveksimallesi tukiluukulle. Minä säästän, jotta voisin elää omilla rahoillani ja säilyttää itsenäisyyteni.

Vierailija
266/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa suuresti tämä parku täällä, kun ikänsä tukia kupanneet ei nyt voikaan jatkaa samaan tapaan. Fiksut on varautuneet ja maksaneet velkansa nollakoroilla, hankkineet lisäansioita eikä ennenkään heitelleet rahaa woltteihin, heillä ei ole yhtään mitään hätää. Vaikka Tiltu kuinka nimittelee.

Minä vietän vapaapäivää ja keittelen mehua naapurilta saaduista omenoista, talo on velaton eikä mitään autoa ole koskaan ostettu muuta kun käteisellä. Tajuan että on suhdanteita, välillä on tiukempaa, mutta kukaan ei siihen kuole että vähentää jotakin ravintolassa käyntejä ja kiinaromun hankintaa. Ihan hyvää tekee välillä elää pihan sadolla, kevenee se oma mahakin.

No tämähän se on suorastaan surkuhupaisaa, kysyn ainoastaan yhden kysymyksen: kuinka maksat talon nollakoroilla, jos esimerkiksi saavutat täysi-ikäisyyden vasta nollakorkojen jälkeen? Vai sitäkö se perskokkareen elämä ja todellisuus on, että vain tukiloiset syntyvät väärään aikaan? Ai joudut maksamaan asunnostasi korkoja? Minäpä synnyin sinua 50 vuotta ennen ja asun nyt velattomassa talossa, kyllä kannatti!

Ja tätä se perskokkareen elämä on.

Vierailija
267/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järkeistänyt kosmetiikkahankintoja. Yhtään uutta meikki- tai hiustuotetta en hanki, jos ei ole aivan loppu. Käytän einiinmieluisat huulipunatkin loppuun. Hylsynkin kaavin huulipunasiveltimellä loppuun.

Vierailija
268/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako tuhatta euroa pitää palkasta jäädä ylimääräistä, että se olisi sinun kaltaiselle utopistille järkevää varautumista? Ymmärrätkö sinä normaalin keskiluokkaisen ihmisen tulojakaumasta yhtään mitään? Ei ole ylikallista asuntoa, vaan hyvin maltillinen, oltais saatu paljon isompikin laina näillä tuloilla. Tavan keskiluokalla ei jää tuhansia käteen nettopalkasta, joten se useiden satojen eurojen yht äkkinen hinnannousu kaikessa syö väkisinkin kulutusvoimaa. Ymmärrätkö vai oletko täysin vajaa? Riittävän halpaa asuntoa niin, että mistään ei tarvitsisi tinkiä, ei löydy kuin jostain Suomussalmelta, Liperistä ja Kajaanista (esimerkiksi) ja nuissa muuttotappiokunnissa ei töitä ole. Ihan normaali, kohtuuhintainen ja maltillinen asunto kaupung

Siitähän tässä nimenomaan on kyse: vain tyhmä tuhlaa kaiken, suurin osa keskiluokasta on vähintään normaaliälyisiä ja ymmärtää, että tällaisena aikana on viimeinen hetki tuhlata tulot ja käyttää säästöt, vaan nimenomaan nipistetään kaikki ilma pois kulutuksesta ja säästöön loput. Säästäminen on entistä tärkeämpää.

Vierailija
269/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin ammattijärjestöstä. Jäsenmaksu on törkeän kallis ja minulla on turvallinen vakituinen virka. Mies taas erosi kirkosta. Minä jäin. Lisäksi ostammme mahdollisimman paljon käytettynä lastentarvikkeita ja -vaatteita. Emme tällä hetkellä juuri matkustele, koska kotona on jatkuvasti jotain rempattavaa ja viilattavaa sisällä ja ulkona. Kaupassa ostan halpamerkkituotteita, kuten Coopia ja jopa Xtraa. 

Vierailija
270/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämähän se on suorastaan surkuhupaisaa, kysyn ainoastaan yhden kysymyksen: kuinka maksat talon nollakoroilla, jos esimerkiksi saavutat täysi-ikäisyyden vasta nollakorkojen jälkeen? Vai sit

Jep, persun elämä on velaton talo, ja vasun elämää on itkeä kun tukia leikataan. Eikä meilläkään se eka asunto (yksiö) ollut nollakoroilla maksettu, turhaan kadehdit. Minä olen tyytyväinen, kun se tukikuppaus alkaa vihdoin tulla tiensä päähän. Joutuu vasukin menemään töihin, eikä yhtään auta muiden nimittely rumilla nimillä. :D

Vierailija
271/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järkeistänyt kosmetiikkahankintoja. Yhtään uutta meikki- tai hiustuotetta en hanki, jos ei ole aivan loppu. Käytän einiinmieluisat huulipunatkin loppuun. Hylsynkin kaavin huulipunasiveltimellä loppuun.

Täällä tehtiin tänään tarkkaa työtä 2 cm pitkällä silmänrajauskynällä 🤣

Vierailija
272/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ennen ole tehnyt noin? Nämä säästökohteet täällä on fiksuille normaalia elämää, ei ostella kaappeja täyteen turhia purkkeja, ostetaan se tarpeellinen.

Vierailija
273/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin ammattijärjestöstä. Jäsenmaksu on törkeän kallis ja minulla on turvallinen vakituinen virka. Mies taas erosi kirkosta. Minä jäin. Lisäksi ostammme mahdollisimman paljon käytettynä lastentarvikkeita ja -vaatteita. Emme tällä hetkellä juuri matkustele, koska kotona on jatkuvasti jotain rempattavaa ja viilattavaa sisällä ja ulkona. Kaupassa ostan halpamerkkituotteita, kuten Coopia ja jopa Xtraa. 

Tyhmä veto, valtiokin säästää, ja voi todella tarvita sitä ammattiliittoa. Kun töitä on niukasti, ei kannata erota ammattiliitosta.

Vierailija
274/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siellä persukokkare pienyrittäjä ole jo kusi sukassa kun asiakkaat kaikkoaa, vaikka noudatetaan mielihallituksen talouspolitiikkaa?  

Tiltu, ei ne yritysten konkurssit tuo muuta kun työttömiä lisää verorahoilla elämään, turhaan iloitset. Vaikka Tiltuhan sinä olet, alhaisista alhaisin.

Perskokkare, sitä saat mitä tilaat.

t: keskituloinen duunari

Vierailija
275/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroaminen ammattiliitosta se vasta tyhmää onkin. Jos työsopimuslakeja tullaan heikentämään entisestään, esimerkiksi poistetaan palkallinen vuosiloma tai sairaslomat kokonaan palkattomiksi, niin luotatko työnantajasi hyväntahtoisuuteen ja hyvyyteen, vai toivoisitko että olisi edes joku taho, joka ajaisi työntekijän puolia? Työsopimuslait voidaan laittaa romukoppaan ihan milloin vain ja sen jälkeen TES-neuvotteluilla ei ole enää mitään virkaa, koska ei ole mitään vipuvartta taustalla. Paikallinen sopiminen tarkoittaa samaa, mitä thaimaalaisten marjanpoimijoiden kohdalla saatiin nähdä: ihmiskauppaa, pakkotyötä ja törkeää riistoa. 

Vierailija
276/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun opettelet laskemaan, että kuukausittaiset kiinteät menosi ovat samat kuin kiinteät menosi, olet jo jäljillä.

Valitettavasti et ole siellä päinkään.

On oikeasti pelottavaa lukea miten täydellisen pihalla jopa koulutetut ovat nykyään talouden alkeistakin kun velkavetoinen kulissi luhistuu täysin yllättävään menoon jota kukaan ei olisi voinut mitenkään ennustaa.

Kuten siihen että 70% yhtiölainan lyhennysvapaa päättyi ja vastike vähän pompsahti.

Tai niin yllättävään menoon että ökymaasturin 21" renkaat kuluivat loppuun ja uudet maksavat puoli tonnia kappale.

Vilkaiskaa muuten huviksenne marketin parkkipaikalla 2-3v ikäisiä ökymaastureita joiden jättikokoiset ensiasennusrenkaat on pitänyt vaihtaa. Näissä vielä yli >60k€ arvoisissa autoissa on järjestään alla halvinta linglongpingpong-paskaa mitä verkkokaupasta löytyi. Kukaan täysijärkinen ei asenna tämän tason scheissea ede

Persun päivittäinen ilo tonnin vm -90 korollassaan on kadehtia naapurin maasturia 😂

Vierailija
277/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämähän se on suorastaan surkuhupaisaa, kysyn ainoastaan yhden kysymyksen: kuinka maksat talon nollakoroilla, jos esimerkiksi saavutat täy

Voi persua kun persu ei tajua, että persujen joukossa ne tukiloiset ovat suorastaan yliedustettuina muuhun väestöön nähden :D. Kyllä se meikäläisenkin asunto tulee velaton olemaan tulevaisuudessa ihan vain sen ansiosta, että en elä kuin tyhmä persu, vaan säästän ja varaudun. Ihan turhaan ilakoit tukien poistumisella, kun ei se minua kosketa yhtään millään tavalla. Persun jälkikasvua tukien poisto saattaa kirpaista, koska persut eivät selkeästikään ole niitä kirkkaimpia kynttilöitä. Ja saattaa se siihen vanhaankin persuun kosahtaa, kun Riikan saksien väliin joutuu eläkkeet ja muut persuloisen etuudet. Siinä vaiheessa kun maksat pas*avaipan vaihtamisesta omassa sängyssäsi 100 euroa per vaippa, niin saattaa se persunkin lamppu syttyä joissakin kammarissa. Toki sekään ei ole kiveen hakattua.

Vierailija
278/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ennen ole tehnyt noin? Nämä säästökohteet täällä on fiksuille normaalia elämää, ei ostella kaappeja täyteen turhia purkkeja, ostetaan se tarpeellinen.

Se on oma masikismisi, jos et palkallasi maksa muuta kuin seiniä.

Vierailija
279/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siellä persukokkare pienyrittäjä ole jo kusi sukassa kun asiakkaat kaikkoaa, vaikka noudatetaan mielihallituksen talouspolitiikkaa?  

Tiltu, ei ne yritysten konkurssit tuo muuta kun työttömiä lisää verorahoilla elämään, turhaan iloitset. Vaikka Tiltuhan sinä olet, alhaisista alhaisin.

Perskokkare, sitä saat mitä tilaat.

t: keskituloinen duunari

Juu, mä saan huvia kun sä yrität loukata, etkä pysty edes siihen. 

Vierailija
280/445 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oma masikismisi, jos et palkallasi maksa muuta kuin seiniä.

Vain vasu ostelee tarpeetonta, ja köyhä. Hauska lukea kun vasulla menee nyt tunteisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän