Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttynyt vaatteiden kokomerkinnöistä

Vierailija
22.08.2024 |

Olen hieman pullukka, 158/63 alle 4-kymppinen nainen. En mene enää lampputolpan taakse, mutta normaali vaatekokoni on M. Silti yhä useammin huomaan, että tietyillä merkeillä pitäisi käyttää vaatekokoa L tai isompaa. Ostin juuri urheilutopin kokoa L/XL (tuosta tuotteesta isoin koko) ha se puristaa.

Onko vaatteiden koot pienentyneet vai onko ruumiinkuvani vain näin vääristynyt? Mihin oikeasti isot leidit pukeutuu, kun L/XL on perus m-kokoisen vaatteita 🤔

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisen koko ei yleensä ole M.

Mun on. Olen viitisen kiloa ylipainoinen mutta alle 160cm

Vierailija
82/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun ostin tänään Kappahlista alushousuja koossa S. Roikkuvat päällä. Olen 166 cm/ 74 kg viimeisilläni raskaana. Ei nämä näin isoja voi olla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden koot ovat suurentuneet. Oon ollut koko M/ 38 koko ikäni ja viimeisen 15v aikana on tullut 25kg lisää painoa. Vaatekoko pysyy aina vaan samana 

Minulla on joitain vaatteita 80- luvulta ja täysin käyttökelpoisia. Takkeja, pitkiä housuja, mekkoja jne... silloin ostetut vaatteet ovat kokoa 38 ovat tämän päivän XL kokoa. Jotkut housut vastaavat  L kokoa. Mutta takit , bleiserit selvästi XL eli 44- 46.

Vierailija
84/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa vaate"merkki" jonka kokomerkintöihin voi luottaa on kokemukseni mukaan Lidl ja Esmara. Ostan kokoa 34/36 ja aina sopii. Kun taas tilasin koossa XS Zalandosta yhden merkin kesäpaitoja niin ne olivat postimerkin kokoisia. Aiemmin XS ja S ovat olleet täydellisiä.

Sitten taas mulla on muualta saatuja vaatteita joista paras on täydellisesti istuva mekko koossa XL. Tosin siinä lukee Made in China. Tällä hetkellä on päällä hame koossa M ja toppi kokoa XS. Ota näistä nyt jotain selvää!

Sukat ja kengät on vielä pahempia kun kengissä koko on 38-40 ja sukkapaketit yleensä joko 35-38 tai 39-42. Olen ostanut sekä lerpattavaa 39-42-settiä että aivan liian pientä 35-38-pakettia. 

Vierailija
85/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun ostin tänään Kappahlista alushousuja koossa S. Roikkuvat päällä. Olen 166 cm/ 74 kg viimeisilläni raskaana. Ei nämä näin isoja voi olla!

LOL, miksi sitten sanot että ovat?!

Vierailija
86/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hm:llä luen arvostelut. Saa hieman tuntumaa onko tuotteen koko suuri vai pieni. Ja kutistuuko tuote. Tilasin taas ja koska tuote kutistuu kuulemma reilusti otin suuremman koon. 

Arvostelut on kyllä hyvät. Mutta minä jättäisin kauppaan tuollaisen reilusti kutistuvan vaatteen. 

Vierailija
87/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sopivia vaatteita kokoa S - L

Nytkin on päällä H&M:n farkkupaita koko L, on olkapäistä täysin oikean kokoinen, sen alla Lindexin lyhythihainen neulepaita koko L, ja se on vähän suuri.

161cm / 62 kg

Hassua. Te käytätte yläosissa samaa kokoa kun minä, joka olen 178 cm :) Hihat monesti ovat lyhyet, mutta olen löytänyt pari vaatemerkkiä, joska sopivat just eikä melkein myös alaosasta. Onneksi farkkuja saa eri pituuksissa niin on kaikille jotain.

Sinä, joka kyselit urheiluliiveistä. Olen havainnut tasan saman homman. Koko L/XL ja puristaa kipeästi rinnat lyttyyn, ei voi käyttää. Ehkä pitäisi jaksaa kokeilla eri merkkejä, mutta siinä on niin hikinen urakka, etten mielelläni siihen lähde.

Hassua. Sinä olet lauta, heillä on rinnat. 

Oletko sellaista osannut miettiä hupsuuksissasi

Vierailija
88/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sulla on vaan roikkuva ja litteä takapuoli. Lantionympärys?

Vierailija
89/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaahan kaikki leidit mittanauha kauniiseen käteen ja mitatkaa eri ympäryksenne. Sitten verratkaa numeroita yleisiin vaatekokotaulukoihin. Sieltä löytyy se todellinen kokonne, ja se tulee valita isoimpien lukemien mukaan. Tällöin saatte vaatteillenne sen istuvuuden, jonka valmistaja on niille tarkoittanut.

N47, joka kyllä mahtuu nuoruutensa trikoorytkyihin mutta joka oikeasti on kokoa 40.

Olisipa se näin yksinkertaista. Nyky vaatteissa on usein outo kaavoitus. 

Esimerkiksi minä olen rintava, jolloin rinnoista sopiva vaate roikkuu olkapäistä. Tai hihat on väärän mittaiset. Mulla on paksut reidet, joten reisistä sopivat housut roikkuvat pepusta ja ovat löysät vyötäröltä.

Siskoni on huomattavan lyhyt, joten hänellä on kaikissa housuissa liian pitkät lahkeet. Myös takit on liian pitkiä, ja mekot. 

Ystäväni on keskimääräistä pidempi, ja hänen on vaikea löytää housuja joissa on tarpeeksi pitkät lahkeet ja paitoja, joissa on tarpeeksi pitkät hihat ja selkä. 

Vierailija
90/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sopivia vaatteita kokoa S - L

Nytkin on päällä H&M:n farkkupaita koko L, on olkapäistä täysin oikean kokoinen, sen alla Lindexin lyhythihainen neulepaita koko L, ja se on vähän suuri.

161cm / 62 kg

Huh, onpa teillä jo kylmää! 

Vierailija
91/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sua 10 cm pidempi ja n. 4 kg laihempi, käytän kokoa S-L vaatteesta riippuen. Yleisesti koko M on minulle hyvä. Luulen että sun koko ei oikeasti ole M vaan L. Sulla on muutama kilo liikaa, eli olet lievästi ylipainoinen.

Noilla mitoilla on normaalipainoinen eikä tosiaankaan ole L vaan M. Vaatemerkeissä on kyllä eroja, esim. Icepeakin vaatteet ovat pieniä niin naisten kuin miesten mallistoissa.

Vierailija
92/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon 170/117 ja Temun ja sheinin vaatteita käyrän, joko xxl tai xxxl. Hyvin jaksan elämässä:)

Minä olen 5 cm lyhyempi ja parikymmentä kiloa kevyempi. Silti minun on vaikea löytää vaatteita, koska olen niin naurettavan isorintainen. Toki olen muutenkin paksu, en sitä sano. 

Temulta tilasin joskus pari tekokuiturättiä, ja nekään eivät oikein istuneet. 

Taidan jatkossa vain ommella vaatteeni itse. 

Vierailija
93/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin samaa New Yorkerissa,suurin osa vaatteista näytti olevan 7vuotiaan tyttäreni kokoa. 

Tuolla se vasta outo mitoitus onkin.

Tyttäreni on 158cm, ja hoikka, painaa 46-48 kiloa. Hartiat ovat hieman keskimääräistä leveämmät, muttei siis ole mikään överiharteikas. Hän sovitti trikoojakkua newyorkerissa, ja ällistyksekseni M-koko oli hänelle sopiva. Minun mielestäni hän on kyllä kokoa S tai jopa XS. 

Vierailija
94/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet lihava. 

Mä olen 173 cm ja painan saman verran kuin sinä

Sä olet sekaisin.

Komppaan.

Mä olen 172 ja painan vuoden sisällä 67-71 kiloa. En ole lihava. Olen normaali. Sekä vaaka että BMI että peili kertovat sen.

Eikä Aloittaja kuulosta lihavalta.

Pikku pullukoita, sinä ja ap

Vierailija
95/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saman pituinen kuin aloittaja ja paino jossain 58-60 kg välillä. Rinnan ympärys 90 cm (rinnan päältä) ja käytän myös L/XL urheilutoppeja, koska oman kookoisissani ei henki kulje! Tuo oli vielä suurin koko, silloin kuin ostin ja mietin, että mitä ne käyttää, joilla on vähänkään isommat rinnat, kun omani ovat vain B-kuppia!

Sama juttu myös muissa vaatteissa. Entinen S on nykyinen M-L. 

Vierailija
96/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet lihava. 

Yök mikä lauta.

Vierailija
97/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet lihava. 

Yök mikä lauta.

Naurettavaa kateutta! Eri

Vierailija
98/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet lihava. 

Sä olet sekaisin.

Komppaan.

Mä olen 172 ja painan vuoden sisällä 67-71 kiloa. En ole lihava. Olen normaali. Sekä vaaka että BMI että peili kertovat sen.

Eikä Aloittaja kuulosta lihavalta.

Pikku pullukoita, sinä ja ap

Jahas, palstalle heräsi taas se nillittäjä, jonka mukaan naisen pitää olla alipainoinen. 

Vierailija
99/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet lihava. 

Yök mikä lauta.

Meneppä lapsukainen nyt katsomaan lastenohjelmia. Otat sitten aamulääkkeet kun äiti tai isi ne sulle antaa. 

Vierailija
100/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin samaa New Yorkerissa,suurin osa vaatteista näytti olevan 7vuotiaan tyttäreni kokoa. 

Tuolla se vasta outo mitoitus onkin.

Tyttäreni on 158cm, ja hoikka, painaa 46-48 kiloa. Hartiat ovat hieman keskimääräistä leveämmät, muttei siis ole mikään överiharteikas. Hän sovitti trikoojakkua newyorkerissa, ja ällistyksekseni M-koko oli hänelle sopiva. Minun mielestäni hän on kyllä kokoa S tai jopa XS. 

Ihan medium kokoisen mitoissahan hän onkin. Ja normaali painoinen.