Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttynyt vaatteiden kokomerkinnöistä

Vierailija
22.08.2024 |

Olen hieman pullukka, 158/63 alle 4-kymppinen nainen. En mene enää lampputolpan taakse, mutta normaali vaatekokoni on M. Silti yhä useammin huomaan, että tietyillä merkeillä pitäisi käyttää vaatekokoa L tai isompaa. Ostin juuri urheilutopin kokoa L/XL (tuosta tuotteesta isoin koko) ha se puristaa.

Onko vaatteiden koot pienentyneet vai onko ruumiinkuvani vain näin vääristynyt? Mihin oikeasti isot leidit pukeutuu, kun L/XL on perus m-kokoisen vaatteita 🤔

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden koot ovat suurentuneet. Oon ollut koko M/ 38 koko ikäni ja viimeisen 15v aikana on tullut 25kg lisää painoa. Vaatekoko pysyy aina vaan samana 

Eivät ole enää.

Suurentuivat tuossa välillä.

Nyt on trendi toiseen suuntaan.

No en sit tiedä, toukokuun lopussa ostin itselleni juhlamekon lapsen lakkaisiin. Koko 36. Mutta varmaan oot sitten oikeassa ja minä väärässä...

Vierailija
42/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama mikä koko vaatteessani lukee jos se sopii hyvin päälle. Vaatteiden koot vaihtelevat suuresti myös merkkienkin sisäpuolella.

Mutta helpottaahan se shoppailua, jos tietää, mitä kokoa kannattaa etsiä. Ettei tarvitse joka vaatteesta kantaa sovituskoppiin S, M ja L.

Mullekin siis ihan sama mikä kokomerkintä vaatteessa on, mutta rasittaahan se laukata hakemassa uutta kokoa, kun se "oma" koko olikin joko pieni tai liian suuri

Verkossa ostaminen se vasta hankalaa onkin jos koko ajan muutellaan kokoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoisen koko ei yleensä ole M.

Vierailija
44/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sopivia vaatteita kokoa S - L

Nytkin on päällä H&M:n farkkupaita koko L, on olkapäistä täysin oikean kokoinen, sen alla Lindexin lyhythihainen neulepaita koko L, ja se on vähän suuri.

161cm / 62 kg

Hassua. Te käytätte yläosissa samaa kokoa kun minä, joka olen 178 cm :) Hihat monesti ovat lyhyet, mutta olen löytänyt pari vaatemerkkiä, joska sopivat just eikä melkein myös alaosasta. Onneksi farkkuja saa eri pituuksissa niin on kaikille jotain.

Sinä, joka kyselit urheiluliiveistä. Olen havainnut tasan saman homman. Koko L/XL ja puristaa kipeästi rinnat lyttyyn, ei voi käyttää. Ehkä pitäisi jaksaa kokeilla eri merkkejä, mutta siinä on niin hikinen urakka, etten mielelläni siihen lähde.

Miten teill

Tuo nyt on ehkä vähän äärimmäinen ja todella teennäinen olkiukko. Fakta on se että tuo on ihan naurettavaa ihmetellä miten pikkuruiset 160-senttiset käyttää samaa kokoa kuin itse kun joka ikinen vaatteita joskus ostanut tietää, että yläosat mitoitetaan painon, rasvaprosentin ja rintakehän koon mukaan. L-kokoa käyttävä on lihava, pituudesta riippumatta.

Vierailija
45/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden koot ovat suurentuneet. Oon ollut koko M/ 38 koko ikäni ja viimeisen 15v aikana on tullut 25kg lisää painoa. Vaatekoko pysyy aina vaan samana 

Eivät ole enää.

Suurentuivat tuossa välillä.

Nyt on trendi toiseen suuntaan.

No en sit tiedä, toukokuun lopussa ostin itselleni juhlamekon lapsen lakkaisiin. Koko 36. Mutta varmaan oot sitten oikeassa ja minä väärässä...

No kerrohan meille nyt ne mittasi nyt ja 25 kiloa kevyempänä, niin me kerromme, oletko oikeasti kokoa 36. 

Minä olin ennen kokoa 36 mittanauhalla varmistettuna, sitten lihoin kymmenen kiloa ja nyt olen kokoa 40. Eli vanha sääntö että viisi kiloa painoa vastaa yhtä vaatekokoa, pitää ainakin minulla paikkansa.

Vierailija
46/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin samaa New Yorkerissa,suurin osa vaatteista näytti olevan 7vuotiaan tyttäreni kokoa. 

Vierailija
47/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla painosi ja pituutesi mukaan olisit ollut koko 42-44 ja useimmilla valmistajilla koot päättyivät kokoon 46 eli kyllä se L taitaa olla kokosi

Eihän me enää eletä 70-luvulla. Mitä merkitystä sillä on, miten vaatekoot meni silloin?

Vierailija
48/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös näemmä tuotteesta. Ostin H&M oversize t-paidan kokoa S. Se tuli sopivasti pepun yli. Pidin paidasta kovasti, joten ostin seuraavalla viikolla samanlaisen eri värissä. S-koko olikin 4cm lyhyempi! 

Vierailija
49/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaatekoot ovat ihan mitä sattuu. Esim nyt urheiluliivini kokoa XXL, pusero M ja housut 42. 

Vierailija
50/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse koko ikäni teinivuosista lähtien saman kokoinen. 166 cm ja 58 kg. Teininä käytin S-kokoa ja välillä paidoista XS ja edelleen käytän S-kokoa, mutta housuista välillä M. En usko, että koot ovat pienentyneet vaan teininä tuli käytettyä kireämpiä vaatteita. Näin aikuisempana haluaa mukavuutta ja sitä, että vaatteet eivät purista. Urheiluvaatteet on kyllä nykyään tosi kireitä, varsinkin, kun muuten ei käytä ihonmyötäisiä vaatteita, joidenkin treenitrikoiden käyttäminen on kamalaa. Usein käytänkin salilla joogahousuja, ihan tavallisia t-paitaliivejä ja t-paitaa.

Vierailija
51/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on taas niin että ostan S koon vaatteita miehenä. Mitat 173cm/75kg

Vierailija
52/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omituisia nykyiset koot. Paidoissa minulle sopii XS-L, housuissa M-XL. Olen 167cm ja 60kg.

Vierailija
53/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun aina hiukan korjailemaan, xl-pyjama on sopiva, laitoin uuden kuminauhan vyötärölle.  M -koon alushousut sopivat.

Vierailija
54/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä monella puurot ja vellit sekaisin.

Jos katsotaan BMI, niin kyllä, se sanoo lievä ylipaino. Kilon pudotuksella olisin BMI mukaan normaalipainoinen. Ja kyllä, sanoin, että olen pullukka. Mutta ei, minä en ole lihava. Kattokaa vaikka Tiktokissa videoita 158cm and 63kg. Yksikään ei ole lihava, ihan tavallisia naisia.

Joten ei. en ole kokoa XL, niinkuin täällä on ehdoteltu. Näkemyksenne naisten normaalista kokoluokasta on varsin hukassa.

Jos kaikki naiset on sen 175cm ja 55kg, ette luulatavasti liiku kaduilla, missä näkee hyvinkin tavallisen kokoisia naisia. On niitä xs-kokoisia ja m-l kokoisia ja xxl-kokoisia, eikä silloin jokainen voi olla 175cm ja 55kg.

-ap

Vierailija
55/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt samaa. Välillä isoin koko kaupassa on mulle liian pieni ja en kuitenkaan ole mikään superiso. Näen päivittäin paljon itseäni isompia ihmisiä ja eivät hekään vaatteitta kulje. 

Halvat ketjuliikkeet olen hylännyt. Siellä on vaatteita vain teinien kokoisille. Merkkivaatteet istuu paremmin varttuneemmalle ihmiselle.

Halpisliikkeissä en ole vuosikymmeniin käynyt. Kun löytää itselle sopivat merkkivaatteet, ostaminen on helppoa. Vain varmuuden vuoksi sovittaminen ja kassan kautta ulos. Merkkivaatteista löytää peruspuvuston, joka ei koskaan mene pois muodista. Jotkut vaatteet voi jättää muutamaksi vuodeksi käyttämättä ja jälleen ovat kuin uudet käyttöönotettaessa. Tämä myös tulee paljon halvemmaksi kuin seurata muotia, joka vaihtuu entisen kerran vuodessa vissiin joka viikko nykyään. Silti nuoret paheksuvat matkustelua ja auton käyttöä, mutta miten paljon he käyttävät erittäin saastuttavaa halpismuotia?! Saatikka vaate- ja kenkäkulut vuodessa.

Vierailija
56/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaahan kaikki leidit mittanauha kauniiseen käteen ja mitatkaa eri ympäryksenne. Sitten verratkaa numeroita yleisiin vaatekokotaulukoihin. Sieltä löytyy se todellinen kokonne, ja se tulee valita isoimpien lukemien mukaan. Tällöin saatte vaatteillenne sen istuvuuden, jonka valmistaja on niille tarkoittanut.

N47, joka kyllä mahtuu nuoruutensa trikoorytkyihin mutta joka oikeasti on kokoa 40.

Hyvä ohje, mutta vaatii kovaa luonnetta rehellisesti mitata eikä fuskata. Minä olen alistunut mittauksille ja aina kauhunsekaisin tuntein otan mittanauhan esille. Oikeasti heittoa on vain 2-3 cm. Jos on enemmän, sen huomaa nopeiten farkuista, että nyt on laihiksen aika.

Vierailija
57/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä amatsoneilla ei mene jakeluun, että yläosissa se kokomerkintä ei liity millään tavalla mittasuhteisiin..? Moni sun mittainen joka ei ole samanlainen pullukka käyttää ihan samaa xs:ää kuin joku 155-senttinen ja se mahtuu ihan hyvin. Pituus ei vaikuta yläkropan mittasuhteisiin niin paljoa, lyhyellä voi olla ihan yhtä pitkät käsivarret kuin pitkällä.

No jopas siellä ollaan pahalla päällä, minä olen mielestäsi amazoni ja pullukka. Mittani ovat 178/73 ja sitten pullukka okei.

Kylläpäs vaikuttaa yläosan kokomerkintä koko yläosaan esim. hartioiden leveys, käsien pituus, helman pituus ja ympärysmitta sekä kaulan ympärysmitta. Menikö jakeluun?

Vierailija
58/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole lihonut ihan noin paljon. Ehkä vain 5kg. Mutta kuitenkin huomaa, miten nykyisin menee edelleen se S-M vaikka painoa on tullut ja kroppa tätiytynyt noin muutenkin. Vanhat vaatteet kiristää, mutta uusissa voi edelleen ostaa samaa kokoa. 

Vierailija
59/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä amatsoneilla ei mene jakeluun, että yläosissa se kokomerkintä ei liity millään tavalla mittasuhteisiin..? Moni sun mittainen joka ei ole samanlainen pullukka käyttää ihan samaa xs:ää kuin joku 155-senttinen ja se mahtuu ihan hyvin. Pituus ei vaikuta yläkropan mittasuhteisiin niin paljoa, lyhyellä voi olla ihan yhtä pitkät käsivarret kuin pitkällä.

No jopas siellä ollaan pahalla päällä, minä olen mielestäsi amazoni ja pullukka. Mittani ovat 178/73 ja sitten pullukka okei.

Kylläpäs vaikuttaa yläosan kokomerkintä koko yläosaan esim. hartioiden leveys, käsien pituus, helman pituus ja ympärysmitta sekä kaulan ympärysmitta. Menikö jakeluun?

Lisään herjaavaan kommenttiisi, ettet kyllä tiedä ihmisten- ja vaatteiden koosta yhtään mitään. Mitä en ole koskaan käyttänyt kokoa XS tai edes S vaikka väität, että meille sopisi samankokoinen pusero. Älä kuule unta näe. Ei ikinä.

Vierailija
60/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eihän näissä kirjainkokojutuissa mitään järkeä ole. Ainut konsti kokoviidakossa selviämiseen on ainakin omalla kohdallani mittanauhan käyttö. Mittanauha kulkee helposti käsilaukussa ja vertaamalla omia mittoja vaatteeseen voi arvioida sopivuutta jo ennen sovituskoppiin menoa. Verkkokaupoissa mittaaminen ei toki ole niin suoraviivaista, mutta niissäkin voi suosia vaatteen mitat suoraan ilmoittavia kauppoja. Mittanauha ei valehtele ja tuleepahan omaa kokoa seurattua terveydellisistä syistä samalla. Totuin tähän menettelytapaan eräässä Aasian one size/free size -vaatteita suosivassa maassa, jossa sovituskoppeja ei aina ollut saatavilla tai niiden käyttö oli turhan vaivalloista.