Järkyttynyt vaatteiden kokomerkinnöistä
Olen hieman pullukka, 158/63 alle 4-kymppinen nainen. En mene enää lampputolpan taakse, mutta normaali vaatekokoni on M. Silti yhä useammin huomaan, että tietyillä merkeillä pitäisi käyttää vaatekokoa L tai isompaa. Ostin juuri urheilutopin kokoa L/XL (tuosta tuotteesta isoin koko) ha se puristaa.
Onko vaatteiden koot pienentyneet vai onko ruumiinkuvani vain näin vääristynyt? Mihin oikeasti isot leidit pukeutuu, kun L/XL on perus m-kokoisen vaatteita 🤔
Kommentit (161)
Minulla on edelleen Seppälästä vuonna 1985 ostettu mustan ja hot pinkin värinen pikkuruutupaitapusero kokoa S. Käytän sitä silloin tällöin vieläkin syksyisin ja alkukeväisin, koska se on aika paksua puuvillaa ja mukavan pehmoinen. Nykyässävaatteisiin en mahdu, en useimmiten älläänkään. Ei ihme, että tavallisia ihmisiä ei juuri missään näe, kaikki ovat anorektikkoja tai itsensä muuten henkihieveriin hinkanneet jossain kuntosaleilla. Nykymissitkin ovat kummallisen muotoisia, naisellisuus on täysin hävinnyt olemasta.
Viime vuosina on ollut oversized-muoti, joten on pitänyt ostaa oikeastaan pienempää kokoa. Nyt teinien vaatteissa näyttää olevaan pikkuisia yläosia.
Jotain kertoo, että olen nyt raskaana viikolla 36 ja ylläni on Vimman tunika kokoa M eikä edes purista. Ennen raskautta ostin vaatekokoja M/L yläosissa. Pari muuta vaatetta joita pidän ylläni tässä tilassa on Versonpuodin hupparimekko kokoa M ja Marco Polon pitkä neule joka on joko M tai L. Mahan ympärykseni oli leveimmästä kohdasta kun viimeksi mittasin joku 115cm.
Olen tasan sinun pituinen. Yli 60-kiloisena vaatekokoni oli L. 55 - 58-kiloisena vaatekokoni oli M. 50 - 52-kiloisena vaatekokoni oli S.
Kaikki nämä kilot ja koot olen käynyt läpi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaatteiden koot vaihtelevat tosi paljon merkkien välillä. Ennen pystyi luottamaan siihen, että koko M tosiaan vastaa tiettyä kokoa. Nyt sopiva koko saattaa olla jotain M-XL väliltä, sovittamatta ei voi tietää mikä koko on itselle sopiva.
Saman olen huomannut ja tämä on aivan perseestä. Esim nettikaupasta tilatessa on aivan mahdoton tietää, mikä koko miltäkin merkiltä kannattaisi ottaa. Ketuttaa se palautusrumba, mutta täällä päin ei taas kaupoista löydä mitään mitä haluaisi eli pakko on silti tilata.
Voidaanko standardoida noi vaatekoot? Pliis.
Vierailija kirjoitti:
Katselin eilen samaa vaatekaupoissa. Teini-ikäisten tyttöjen paidat olivat noin eskarilaisten kokoa! Ja naisten puolella oli myynnissä ehkä 20cm leveä yläosa.
T. 40/42
Johtuu todennäköisesti siitä, että ne tehdään Aasiassa aasialaisilla mitoituksilla. Naiset, erityisesti nuoret, ovat rinnattomia, hentoisia ja lyhyitä. Minä olen 153cm ja 50gm ja esimerkiksi Japanissa keskimittainen mutta hieman ylipainoinen.
Olen sua 10 cm pidempi ja n. 4 kg laihempi, käytän kokoa S-L vaatteesta riippuen. Yleisesti koko M on minulle hyvä. Luulen että sun koko ei oikeasti ole M vaan L. Sulla on muutama kilo liikaa, eli olet lievästi ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sopivia vaatteita kokoa S - L
Nytkin on päällä H&M:n farkkupaita koko L, on olkapäistä täysin oikean kokoinen, sen alla Lindexin lyhythihainen neulepaita koko L, ja se on vähän suuri.
161cm / 62 kg
Ja mä siis olen malliltani sellainen, että yläosat usein pitää olla kokoa suurempia kuin alaosat. Housuista menisikin helposti joissain tapauksissa myös S
Missä se sun ylipaino siis majailee? Olen sua pari kiloa kevyempi ja 15 cm pitempi ja s-kokoiset housut harvoin mahtuu.
Ymmärrän tuskasi , Ap. Muistan, kun nuorena kerran eivät kolmosella alkavan koon housut enää mahtuneetkaan. Tulihan siitä lyhytaikaien identiteettikriisi, mutta kaikesta toipuu, tavalla tai toisella, ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaahan kaikki leidit mittanauha kauniiseen käteen ja mitatkaa eri ympäryksenne. Sitten verratkaa numeroita yleisiin vaatekokotaulukoihin. Sieltä löytyy se todellinen kokonne, ja se tulee valita isoimpien lukemien mukaan. Tällöin saatte vaatteillenne sen istuvuuden, jonka valmistaja on niille tarkoittanut.
N47, joka kyllä mahtuu nuoruutensa trikoorytkyihin mutta joka oikeasti on kokoa 40.
Me tehtiin viime keväänä yhden harrastusporukan kanssa näin, kun tilattiin yhtä juttua varten housuja. Suurin osa joutui sovittamisen jälkeen vaihtamaan ne pienempään kokoon.
En osaa harrastusporukan housutilauksiin ottaa kantaa, mutta joustamattomasta kankaasta valmistetut toimistovaatteet - esim Filippa K tai Andiata kyllä noudattavat melko lailla yleisiä vaatemitt
Joo, olen käyttänyt Filippa K:n vaatteita 20 vuotta ja koko säilynyt samana.
Mutta sehän ei auta siihen ongelmaan, että Filippa K:n koot saattavat erota toisen merkin ko'oista. Toisessa merkissä sopiva voi olla S, toisessa M, ja jossain jopa L. Siitä tässä nyt lähinnä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkin on päällä H&M:n farkkupaita koko L, on olkapäistä täysin oikean kokoinen, sen alla Lindexin lyhythihainen neulepaita koko L, ja se on vähän suuri.
161cm / 62 kg
Ja mä siis olen malliltani sellainen, että yläosat usein pitää olla kokoa suurempia kuin alaosat. Housuista menisikin helposti joissain tapauksissa myös S
Missä se sun ylipaino siis majailee? Olen sua pari kiloa kevyempi ja 15 cm pitempi ja s-kokoiset housut harvoin mahtuu.
Mä en ole ylipainoinen (en ole AP), vaan normaalipainossa. Sanoinkin, että JOISSAIN TAPAUKSISSA menisi myös S. Sehän tässä on koko tämän keskustelun juju. Että kun ne koot vaihtelevat eri vaatteissa niin paljon, että toisen merkin S voi olla saman kokoinen kuin jopa toisen merkin L.
Kyllä koot vaihtelevat rajusti suunnasta toiseen. Välillä saa ihmetellä kuinka iso on joku m kokoinen paita/takki mutta samaan aikaan muualla saa ihmetellä miksi m koon paita vastaa ennemmin xs kokoista. Vaatteiden koon vaihtelusta kertoo myös se että n. 5 vuotta sitten minulla oli kahdet farkut jotka oli m-kokoa, ja olin pari kiloa kevyempi kuin nyt. Minulla oli myös yksi xl-kokoinen paita. :D bmi 19 tuolloin, ennenkuin joku huutelee.
Nykyiset farkkuni ovat 34 kokoa, vaikka en ole laihtunut yhtään, vaan päinvastoin olen ehkä 3 tsi 4 kg painavampi.
H&M:lla ja Kaphallilla koot ovat kasvaneet hurjasti ja toisaalla taas pienentyneet.
Luulen että parasta on vain sovittaa niitä ja leikata vain kokolappu pois jos se häiritsee mitä kokoa siinä lukee.
Havaintosi vaatekokojen pienenemisestä ei oikein voi pitää paikkaansa. Vaatteitahan päinvastoin suurennetaan sitä mukaa, kun käyttäjätkin suurenevat. Sekä keskipituus että -paino, erityisesti jälkimmäinen, nousevat koko ajan. Arvelisin, että kokemus johtuu siitä, että kehosi mittasuhteet ovat iän myötä alkaneet muuttua. Monet naiset alkavat iän myötä muuttua tasapaksummiksi. Vaikka paino ei nousisikaan, voi keskivartalo tanakoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaatteiden koot vaihtelevat tosi paljon merkkien välillä. Ennen pystyi luottamaan siihen, että koko M tosiaan vastaa tiettyä kokoa. Nyt sopiva koko saattaa olla jotain M-XL väliltä, sovittamatta ei voi tietää mikä koko on itselle sopiva.
Saman olen huomannut ja tämä on aivan perseestä. Esim nettikaupasta tilatessa on aivan mahdoton tietää, mikä koko miltäkin merkiltä kannattaisi ottaa. Ketuttaa se palautusrumba, mutta täällä päin ei taas kaupoista löydä mitään mitä haluaisi eli pakko on silti tilata.
Voidaanko standardoida noi vaatekoot? Pliis.
Katso vaatearvostelut. Siellä tilaajat kommentoivat kokoa. Puuvillavaatreissa otan myös kutistumisen huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Monet uudet vaatteet ovat jotenkin hassun mallisia. Näyttää aivan lihavalta.
Ei millään pahalla mutta oletko varma että se johtuu pelkästään vaatteista, ettei ylimääräisiä kiloja ole kertynyt?
Sehän ei tietenkään ole mahdollista että olisit lihonut lisää samalla tavalla kun lähes kaikki muutkin naiset alkavat turpoamaan tuossa iässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
161cm / 62 kg
Olet todennäköisesti raamikkaampi eli luusto on isompi. Pitkähkö nainen voi harvoin käyttää pienimpiä housu/paitakokokoja, koska lantion ja hartiaseudun luusto on isompi kuin pienellä&pullealla.
Suomalaiset eivät keskimäärin ole kovin siro/kapealuisia. Toli heitäkin on.
Olet ylipainoinen, kuuluukin olla large eikä mikään medium. Kunnolla lihavat käyttävät sitten niitä plussakokoja.
Pah, mitä ulinaa. Ostan aina sopivat kuteet.
Vierailija kirjoitti:
Vaatekoot ovat suurentuneet pääsääntöisesti. On myös joitakin valmistajia, joiden mitoitus on pientä joko jatkuvasti tai mallikohtaisesti.
Myös joustavuus vaikuttaa.
Iän myötä keho muuttuu monin tavoin, sekin voi olla osasyynä.
Veikkaan, että vaatekokosi on välillä M-XL mallista, valmistajasta ja mitoituksesta riippuen. Naisille Suomessa myydään pääasiassa B-, C- ja D-mitoituksia, D:tä vähemmän.
Ei ole suurentuneet. Mun päälle menee 20 vuotta sitten ostettu koon 34/36 hame, mutta nykyään joudun ostamaan koon 38 tai 40 hameita. Koot vaan vaihtelee nykyään, sovittamatta on turha ostaa.
Joo, olen käyttänyt Filippa K:n vaatteita 20 vuotta ja koko säilynyt samana.