Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttynyt vaatteiden kokomerkinnöistä

Vierailija
22.08.2024 |

Olen hieman pullukka, 158/63 alle 4-kymppinen nainen. En mene enää lampputolpan taakse, mutta normaali vaatekokoni on M. Silti yhä useammin huomaan, että tietyillä merkeillä pitäisi käyttää vaatekokoa L tai isompaa. Ostin juuri urheilutopin kokoa L/XL (tuosta tuotteesta isoin koko) ha se puristaa.

Onko vaatteiden koot pienentyneet vai onko ruumiinkuvani vain näin vääristynyt? Mihin oikeasti isot leidit pukeutuu, kun L/XL on perus m-kokoisen vaatteita 🤔

Kommentit (161)

Vierailija
121/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zalandon xs/s? Eihän zalando ole mikään vaatemerkki vaan siellä myydään monen eri valmistajan vaatteita.

Näin on. Yritin vaan lyhyesti selittää, että Lindlin koko ei vastaa yleistä vaatekokoa eli jos ostaa Lidlistä vaatekoon 34/36 koko M on tod.näk. osuvampi muilla merkeillä kuin XS/S. 

Vierailija
122/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://kokotaulukko.info/naisten-vaatteet/

Nykyisin tilataan vaatteita paljon ulkomailta ja ne koot todellakin ovat erilaisia eri maissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin hoikka/laiha ja olen huomannut että kokomerkinnät vaihtelee todella paljon.

Itse teenkin niin, että en niinkäään katso sitä kokolappua vaan silmämääräisesti katson vaikuttaako vaate soivalle. Kun sovitan, näen onko liian iso tai pieni ja käyn vaihtamassa sitten isomman/pienemmän koon. 

Minulle se numero vaatteessa ei merkitse mitään vaan se, onko  vaate sopiva minulle.  Monille nämä kokolapsut tuottaa ahdistusta; olenko lihonut noin paljon! yms.  Joskus mittailen eri valmistajien samalla kokomerkinnällä esim farkkuja ja huimia eroja on! 

Vierailija
124/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on ehkä vähän äärimmäinen ja todella teennäinen olkiukko. Fakta on se että tuo on ihan naurettavaa ihmetellä miten pikkuruiset 160-senttiset käyttää samaa kokoa kuin itse kun joka ikinen vaatteita joskus ostanut tietää, että yläosat mitoitetaan painon, rasvaprosentin ja rintakehän koon mukaan. L-kokoa käyttävä on lihava, pituudesta riippumatta.

Oletpa sinä julma, toivottavasti et ole tekemisissä teinityttöjen kanssa. Tuollainen kommentti juuri aiheuttaa anorexiaa ja/tai bulimiaa, kun todetaan kylmästi vaan, että kokoa L käyttävä on lihava pituudesta huolimatta. Nuori voi yksinkertaisesti vain pitää isoista paidoista ja siksi ostaa kokoa L.

70-luvun lopussa oli muotia lainata isältä paitaa eli sen piti olla todella iso. Välillä helma piti laittaa farkkujen sisään ja välillä antaa roikkua suorana. Ei kukaan nyt isänsä paitaa pyytänyt käyttöön, koska ei löytänyt naisten osastolta sopivaa.

Mittaatko sinä todellakin rintakehän ympäryksen eli rintojen alta? Juuri sinun kaltaisten takia ilmeisesti mittataulukoissa aina kehoitetaan mittaamaan rinnan korkeimmalta kohdalta rintaliivit päällä. Kaikille pitäisi olla itsestään selvää, että tuon ohjeen mukaan mitataan, koska käyttökin on sen mukaan. Painoa tai rasvaprosenttia ei taulukoissa edes mainita. Toisinaan kerrotaan käsivarren mitta.

Vierailija
125/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on saman kenkämerkin kahdet ulkoilukengät, toiset matalat ja toiset nilkkurit, muuten näyttävät samanlaisilta. Toiset ovat 38 ja toiset 40 samalla istuvuudella, useimmista kengistä oikea koko minulla on 39. Mitoituksiin ei voi luottaa edes saman merkin sisällä, aina joutuu sovittamaan

Vierailija
126/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin hoikka/laiha ja olen huomannut että kokomerkinnät vaihtelee todella paljon.

Itse teenkin niin, että en niinkäään katso sitä kokolappua vaan silmämääräisesti katson vaikuttaako vaate soivalle. Kun sovitan, näen onko liian iso tai pieni ja käyn vaihtamassa sitten isomman/pienemmän koon. 

Minulle se numero vaatteessa ei merkitse mitään vaan se, onko  vaate sopiva minulle.  Monille nämä kokolapsut tuottaa ahdistusta; olenko lihonut noin paljon! yms.  Joskus mittailen eri valmistajien samalla kokomerkinnällä esim farkkuja ja huimia eroja on! 

WORD! Mitä väliä sillä on, mikä koko? En ole ikinä ymmärtänyt tätä.

T. Vaatemyyjä

Vierailija
127/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosi paljon vaatteen mallista ja valmistajasta. Olet ap ihan normaalin kokoinen. Olen 58 kg ja 162 cm, ja mulla urheilutrikoot kokoa s tai m. Joillain merkeillä ei mene edes se s-koko. Tilasin juuri netistä s-kokoiset trikoot, olivat todella pienet, ihan kuin lapselle tehdyt. En saanut niitä pohkeistä ylöspäin, enkä varmaan kyseisen valmistajan M-kokoakaan olisi saanut. 

Vierailija
128/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä multa loppuu ihan kohta ehjät vaatteet. Omilta kyliltä löytyy pari riepujakin myyvää halppiskauppaa, joissa ei ole oikeastaan koskaan mitään sopivaa tai mieleistä. Jonkun kokomustan ja -harmaan t-paidan olen joskus löytänyt. Kaupunkiin on pitkä matka ja en tiedä onnistuisinko yhdessä päivässä kiertämään kaikki kaupat, etsiä ja sovitella ne itselle sopivat, koska ei ole valmiiksi tiedossa hyvää merkkiä, jota lähteä etsimään. Verkosta tilaus on ihan painajaista. Mun kaikki vaatteet on jostain 15 vuoden takaa, kun jaksoin vielä nähdä vaivaa. Onneksi olen pysynyt saman kokoisena ja töissä on työasut, joka säästää omia vaatteita, mutta kohta on tilanne, että en enää voi poistua kotoa... 

Vierailija
129/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sopivia vaatteita kokoa S - L

Nytkin on päällä H&M:n farkkupaita koko L, on olkapäistä täysin oikean kokoinen, sen alla Lindexin lyhythihainen neulepaita koko L, ja se on vähän suuri.

161cm / 62 kg

Hassua. Te käytätte yläosissa samaa kokoa kun minä, joka olen 178 cm :) Hihat monesti ovat lyhyet, mutta olen löytänyt pari vaatemerkkiä, joska sopivat just eikä melkein myös alaosasta. Onneksi farkkuja saa eri pituuksissa niin on kaikille jotain.

Sinä, joka kyselit urheiluliiveistä. Olen havainnut tasan saman homman. Koko L/XL ja puristaa kipeästi rinnat lyttyyn, ei voi käyttää. Ehkä pitäisi jaksaa kokeilla eri merkkejä, mutta siinä on niin hikinen urakka, etten mielelläni siihen lähde.

Miten teillä amatsoneilla ei mene jakeluun, että yläosissa s

Väittäisin, että minulle (180cm) on 165cm pituisen mukaan mitoitettu pusero huomattavasti lyhyempi. Moni vaate myös kutistuu pesussa nimenomaan pituuden suhteen. Monesta puserosta on tullut napapaita, joka ei ole minun makuuni. Ja kyllä - pesen vaatteet ohjeiden mukaisesti. 

Vierailija
130/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 165 cm 84 kg tankkero ja vaatteita löytyy kaapista aina koosta xs kokook xxl ihan riippuu vaatteesta/merkistä. Netistä en uskalla tilata kun ei koskaan voi tietää mikä koko menee.

Vierailija
131/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on saman kenkämerkin kahdet ulkoilukengät, toiset matalat ja toiset nilkkurit, muuten näyttävät samanlaisilta. Toiset ovat 38 ja toiset 40 samalla istuvuudella, useimmista kengistä oikea koko minulla on 39. Mitoituksiin ei voi luottaa edes saman merkin sisällä, aina joutuu sovittamaan

Ja joku tuolla just kehui (jota todellakin ihmettelin), kuinka hän voi aina ottaa koon 38 ja sopivat ovat. Itselläni vaihtelee kengät kokojen 37-39 välillä. 

Vierailija
132/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkosta ostaminen ei ole vaikeaa, Zalandossakin usein mainitaan onko tuote normaalia pienempää/isompaa mitoitusta. Harvoin on tullut hutiostoksia. Miten voi olla muka niin vaikeaa? Tuntuu että keski-ikäisille naisille kaikki on jotenkin keskimääräistä vaikeampaa??

T. Vaatemyyjä

Vierailija
133/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla painosi ja pituutesi mukaan olisit ollut koko 42-44 ja useimmilla valmistajilla koot päättyivät kokoon 46 eli kyllä se L taitaa olla kokosi

Eihän me enää eletä 70-luvulla. Mitä merkitystä sillä on, miten vaatekoot meni silloin?

Eri. 70-luvulla ei ollut hieman tai paljon pyöreitä lapsia tai aikuisia juuri lainkaan. Käymässäni lyseossa oli yksi pyöreähkö poika ja hän oli ainoa, joka ei ollut hoikka eli sen ajan mukaan normaalipainoinen siis koko sen kahdeksan vuoden ajan, mitä siinä koulussa olin. Häntä ei kukaan kiusannut, muuten.

Tuo ajankohta on hyvä vertailu nykyaikaan, miten kehonkuva on muuttunut ja ihmisten välinpitämättömyys huolehtia, että paino pysyy normaalin rajoissa,

Vierailija
134/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sopivia vaatteita kokoa S - L

Olen mies mutta täsmälleen sama ongelma meilläkin. Kokomerkinnöissä ei ole mitään logiikkaa.

Minulla on esim. kolme maiharimallista takkia (kevät, talvi ja goretex). Kaikki tunnettujen eurooppalaisten brändien tuotteita joten mitoitus on tehty eurooppalaisille.

Kaikki sopivat minulle suunnilleen yhtä hyvin huolimatta siitä että koot ovat: M, L ja XL.

Verkkokaupassa koon valitseminen on aivan arpapeliä kun ihan aikuisille miehille vaatteita valmistavien brändien esitteen kuvissa on nykyään poikkeuksetta 19v mallipoika jolla on pituutta 187cm ja painoa noin 49kg. Rinnan- ja vatsanympärys näytyää olevan samaa luokkaa kuin 12-vuotiaalla tytöllä.

Päättelepä tuosta sitten mikä koko minulle sopisi.

Vierailija
135/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WORD! Mitä väliä sillä on, mikä koko? En ole ikinä ymmärtänyt tätä.

T. Vaatemyyjä

No näinhän se on tehtävä, mutta tämä keskustelun pointtihan onkin se, että et voi enää napata sovituskoppiin niitä kokolapun S vaatteita, vaan varmuudelta on otettava myös M ja L. Samoin kun tilaat vaatteita. Että mitä tässä on tapahtunut? Miksi vaatteissa ylipäätään enää on kokolaput? Ennen ne oli siksi, että jos tiesit olevasi suunnilleen kokoa S, niin riitti kun otit erilaisia S koon vaatteita sovitukseen, nyt on pakko olla myös varmuudelta se koko L. Tai siinä rekissä jo joudut selaamaan läpi myös ne L-koon vaatteet. Sinänsä sillä kokomerkinnällä ei ole mitään väliä, mutta se vain ihmetyttää, että mihin on hävinnyt niiden merkitys? 

Vierailija
136/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkosta ostaminen ei ole vaikeaa, Zalandossakin usein mainitaan onko tuote normaalia pienempää/isompaa mitoitusta. Harvoin on tullut hutiostoksia. Miten voi olla muka niin vaikeaa? Tuntuu että keski-ikäisille naisille kaikki on jotenkin keskimääräistä vaikeampaa??

T. Vaatemyyjä

Tätä minäkin ihmettelen. Kerrotaan jo valmiiksi kokoehdotus. Varmaan jos tilaa Temusta tms., niin koko voi olla mitä vaan. Ja joku ihmetteli miten kaikki kenkäni on kokoa 38. Noh, ne vaan on. Kumisaappaat on kokoa 39, jotta mahtuu villasukka. En osta ihan halpis kenkiä, vaan suosin vähän laadukkaampia merkkejä. 

Vierailija
137/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Vaatemyyjä

Vaatemyyjänä sun pitäisi myös ymmärtää, että ihmisillä on eri mallisia vartaloita. Esimerkiksi itselläni on kapeat hartiat, paksu rintakehä, mutta pienenköt tissit. Lyhyt notkoselkä, pömppävatsa ja leveä lantio (leveämpi kuin vartalon yläosa). Lyhyet jalat ja paksut reidet, myös käsivarret ovat mallia maatilanemäntä, kiitos fyysisen työn. Takapuoli ei ole iso. Pituutta alle 160. 

Kyllä on vähän keskimääräistä vaikeampaa. Perus t-paidoissakin, ns. pukeutumispaidoissa, on yleensä liian kireät hihat. 

Vierailija
138/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi vaikeaa löytää sopivia vaatteita kokomerkinnät ulkomaalaisia esim. kengät koko 7 oisko Euroopan koko 40-41.

Vierailija
139/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelen. Kerrotaan jo valmiiksi kokoehdotus. Varmaan jos tilaa Temusta tms., niin koko voi olla mitä vaan. 

Temun lisäksi mm. Amazonissa myytävät vaatteet ovat jotain kaukoidän tekstiilijätettä joiden kokomerkinnät ovat paikallisen mitoituksen mukaisia.

Ilmoituksissa on ystävällisesti taulukko jonka mukaan koon voi kääntää eurooppalaiselle sopivaksi aivan tolkuttomalla kertoimella tyyliin M = XL ja L = 2XL ja niin päin pois.

Tämä ei vain toimi aivan yksinkertaisesta syystä. Vaatteen leikkaus on tehty istuvaksi paikalliselle normaalivartalolle joka on paikallista kokoa M. 

Kaikki isommat koot skaalataan ylöspäin ihan suoranaiseksi säkiksi koska paikallinen koko 2XL on tietenkin aivan järkyttävän läski tynnyri ja kaavun pitää sopia sen päälle ratkeamatta.

Koko XL siis mahtuu kyllä eurooppalaiselle joka käyttää normaalisti kokoa M mutta leikkaus ei ole todellakaan tehty eurooppalaiselle normaalivartalolle sopivaksi vaan se roikkuu päällä kuin säkki.

Vierailija
140/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo jonkin aikaa yrittänyt etsiä uutta pitkää ulkoilutakkia ja edellinen on ollut Icepeakin koko 38 ja se on ollut hieman iso, mutta ei häiritsevän. Malli on ollut kapea. Taannoin kokeilin saman merkin kokoa 36 ja se oli päällä todella ison näköinen - näytti teltalta. Koon 34 takkia en ole saanut käsiini, mutta siinä todennäköisesti hihat jäisivät liian lyhyiksi.