Järkyttynyt vaatteiden kokomerkinnöistä
Olen hieman pullukka, 158/63 alle 4-kymppinen nainen. En mene enää lampputolpan taakse, mutta normaali vaatekokoni on M. Silti yhä useammin huomaan, että tietyillä merkeillä pitäisi käyttää vaatekokoa L tai isompaa. Ostin juuri urheilutopin kokoa L/XL (tuosta tuotteesta isoin koko) ha se puristaa.
Onko vaatteiden koot pienentyneet vai onko ruumiinkuvani vain näin vääristynyt? Mihin oikeasti isot leidit pukeutuu, kun L/XL on perus m-kokoisen vaatteita 🤔
Kommentit (161)
Mitoitukset erilaisia eri merkeillä. Riippuu tietenkin myös kropan mallista. Olen 168 cm ja 60 kg, itselleni menee lähes aina S. Riippuu myös siitä mistä fitistä tykkää.
T. Vaatemyyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin samaa New Yorkerissa,suurin osa vaatteista näytti olevan 7vuotiaan tyttäreni kokoa.
Tuolla se vasta outo mitoitus onkin.
Tyttäreni on 158cm, ja hoikka, painaa 46-48 kiloa. Hartiat ovat hieman keskimääräistä leveämmät, muttei siis ole mikään överiharteikas. Hän sovitti trikoojakkua newyorkerissa, ja ällistyksekseni M-koko oli hänelle sopiva. Minun mielestäni hän on kyllä kokoa S tai jopa XS.
Ihan medium kokoisen mitoissahan hän onkin. Ja normaali painoinen.
158 pituinen, alle 50 kiloinen on kyllä tosi pikkuruinen! Olen itsekin ollut tuon kokoinen parikymmentä vuotta sitten, nyt 10 kg enemmän painoa ja olen edelleenkin hoikka, mutta en enää laiha.
Olen välillä huolissani teinityttärestäni (n. 160 cm, 53 kg) että eihän luule olevansa lihava (ja ala laihduttaa), kun sopiva vaate on L (=iso). Onneksi tuntuu ymmärtävän, että vaatteiden koot vaihtelevat miten sattuu, kun välillä taas XS on liian iso. Samoin makumieltymykset vaihtelevat. Toinen haluaa tiukemmat vaatteet, toinen löysemmät.
Samaa mietin, kuin ap, että jos pienet tai keskikokoiset ihmiset pitävät kokoja L ja XL, niin mistä isot ihmiset (joita on paljon) löytävät vaatteensa.
Netistä ostaminen on kyllä haastavaa. Oikeankokoiset ostokset ovat olleet kunnossa, kun on käyttänyt mittanauhaa ja käyttänyt paljon aikaa punnitakseen ottaako koon L vai XL. En ymmärrä niitä ohjauskuvia mallin pituus on 178 cm ja hän käyttää kokoa s, no hyvältä näyttää kuvassa mutta lyhyelle-tanakalle se tarkoittaa, helma on nilkoissa ja jostain kohdin mekko kiristää tai puristaa.
Ne isot käyttää puolijoukkuetelttoja.
Vaatekoot on suurentuneet. 90-luvulla käytin aina S ja nyt XS.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sopivia vaatteita kokoa S - L
Nytkin on päällä H&M:n farkkupaita koko L, on olkapäistä täysin oikean kokoinen, sen alla Lindexin lyhythihainen neulepaita koko L, ja se on vähän suuri.
161cm / 62 kg
Lindexiä ja H&M:ää, joopa joo....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet lihava.
Mä olen 173 cm ja painan saman verran kuin sinä
Yök mikä lauta.
Meneppä lapsukainen nyt katsomaan lastenohjelmia. Otat sitten aamulääkkeet kun äiti tai isi ne sulle antaa.
Miksi sanoit häntä lihavaksi?
Olen sua vanhempi.
Mun vaatekoko on M ja painan 55kg. Tosin vaatteeni ovat vähän löysiä eivätkä tyköistuvia.
L on minusta ihan normaali vaatekoko yli 60kg painavalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaahan kaikki leidit mittanauha kauniiseen käteen ja mitatkaa eri ympäryksenne. Sitten verratkaa numeroita yleisiin vaatekokotaulukoihin. Sieltä löytyy se todellinen kokonne, ja se tulee valita isoimpien lukemien mukaan. Tällöin saatte vaatteillenne sen istuvuuden, jonka valmistaja on niille tarkoittanut.
N47, joka kyllä mahtuu nuoruutensa trikoorytkyihin mutta joka oikeasti on kokoa 40.
Olisipa se näin yksinkertaista. Nyky vaatteissa on usein outo kaavoitus.
Esimerkiksi minä olen rintava, jolloin rinnoista sopiva vaate roikkuu olkapäistä. Tai hihat on väärän mittaiset. Mulla on paksut reidet, joten reisistä sopivat housut roikkuvat pepusta ja ovat löysät vyötäröltä.
Siskoni on huomattavan lyhyt, joten hänellä on kaikissa housuissa liian pitkät lahkeet. Myös takit on liian pitkiä, ja mekot.
Ystäväni on keskimääräistä pid
Samaa mieltä vaatteiden nykymitoituksesta. Ostan suuren osan vaatteistani verkosta, ja tiedän siksi mittani. Moni, varsinkin kotimainen ja eettinen valmistaja ilmoittaa tuotteiden mitat ja myös ne vartalonmitat, joille kukin koko on tarkoitettu.
Usein (muttei aina, ettei menisi helpoksi) mittojen ja suositusten mukaan valittu koko on yhtä pykälää liian suuri, enkä lainkaan pidä pinkeistä tai kiristävistä vaatteista. Kotimaistenkin merkkien välillä kokoni vaihtelee 2-3 kokoa. Minulla on vaatteita kokojen M ja 3XL väliltä.
Mittanauha on hyvä apu, mutta oikean koon löytämisessä se on vasta alkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaahan kaikki leidit mittanauha kauniiseen käteen ja mitatkaa eri ympäryksenne. Sitten verratkaa numeroita yleisiin vaatekokotaulukoihin. Sieltä löytyy se todellinen kokonne, ja se tulee valita isoimpien lukemien mukaan. Tällöin saatte vaatteillenne sen istuvuuden, jonka valmistaja on niille tarkoittanut.
N47, joka kyllä mahtuu nuoruutensa trikoorytkyihin mutta joka oikeasti on kokoa 40.
Me tehtiin viime keväänä yhden harrastusporukan kanssa näin, kun tilattiin yhtä juttua varten housuja. Suurin osa joutui sovittamisen jälkeen vaihtamaan ne pienempään kokoon.
Tämä on muuten niin totta. Olen taulukoiden mittojen mukaan tilannut vaatteita ja 42 istuu hyvin päällä ja toisinaan taulukon mukaan 44 olisi siinä rajalla, joten olen ottanut sen. Tottakai se sitten on liian iso kaikkialta esim. kesämekko. Taidan olla rajatapaus noiden kokojen välillä. Vatsanympärys on ainoa, joka vaihtelee riippuen, mihin aikaan päivästä mittaa. Muut toki pysyvät samana. Se hyvä puoli tuossa on, että vyöllä saa kursittua mekon ylimääräiset sentit nätiksi rypytykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa vaate"merkki" jonka kokomerkintöihin voi luottaa on kokemukseni mukaan Lidl ja Esmara. Ostan kokoa 34/36 ja aina sopii. Kun taas tilasin koossa XS Zalandosta yhden merkin kesäpaitoja niin ne olivat postimerkin kokoisia. Aiemmin XS ja S ovat olleet täydellisiä.
Sitten taas mulla on muualta saatuja vaatteita joista paras on täydellisesti istuva mekko koossa XL. Tosin siinä lukee Made in China. Tällä hetkellä on päällä hame koossa M ja toppi kokoa XS. Ota näistä nyt jotain selvää!
Sukat ja kengät on vielä pahempia kun kengissä koko on 38-40 ja sukkapaketit yleensä joko 35-38 tai 39-42. Olen ostanut sekä lerpattavaa 39-42-settiä että aivan liian pientä 35-38-pakettia.
Lidlin 34/36 on paljon isompaa kokoa kuin Zalandon XS/S. Olen itse 168/55 ja ollut näissä mitoissa 20 v. Lidlin vaatteet on minulle liian isoja. Nanson XS on myös usein liian iso. Täällä mainittu Seppäläkin muutti kokoja toiveiden mukaan ja sen jälkeen XS oli minulle iso. H&M, Zara, Veromodat voi jättää omaan lukuunsa. Niissä koot vaihtelee ihan saman tuotteenkin sisällä. Yleensä kuitenkin niissäkin olen kokoa S. Kalliimmilla merkeillä kokoni on yleensä S, joskus harvoin xs tai m. Kengistä tilaan aina koon 38 ja jos malli miellyttää niin koko on aika oikea.
Zalandon xs/s? Eihän zalando ole mikään vaatemerkki vaan siellä myydään monen eri valmistajan vaatteita.
Olen 158 cm ja painan 60 kiloa. En ole pullea, pyöreä peppu ja kapea vyötärö löytyy, käytän kokoa S. Urheilutoppi on kokoa M (C-kuppi). Olen aktiivinen liikkuja joten uskon että lihas sitten painaa enemmän kuin läski..joissain vaatteissa menee koko XS.
Toki kun painoin 53-55kg niin olin hoikka, nyt ihan normi, silloinen koko oli XS. Farkkujen tuumakoko on 27.
Vierailija kirjoitti:
Netistä ostaminen on kyllä haastavaa. Oikeankokoiset ostokset ovat olleet kunnossa, kun on käyttänyt mittanauhaa ja käyttänyt paljon aikaa punnitakseen ottaako koon L vai XL. En ymmärrä niitä ohjauskuvia mallin pituus on 178 cm ja hän käyttää kokoa s, no hyvältä näyttää kuvassa mutta lyhyelle-tanakalle se tarkoittaa, helma on nilkoissa ja jostain kohdin mekko kiristää tai puristaa.
Tilasin ulkoilutakin. Halusin vähän väljemmän, että alle mahtuu kerroksia ja on mukavasti tilaa liikkua. Mittasin ja mittasin, vertasin kokotaulukkoja googlasin sovituskuvia. Käytin tosi paljon aikaa ja vaivaa, että sain valittua oikean koon.
Noh, missäänhän ei tullut ilmi, että takissa on tosi syvä muotoleikkaus vyötäröllä! Kaikissa kuvissa takki näytti lähes suoralta, aavistuksen A-linjaiselta, mutta tämä olikin mallia tiimalasi! No, mulla on kyllä selvä vyötärö, mutta lyhyt selkä, joten lopputulos oli, että selkään jäi järkky pussi tai jos vedin helman suoraksi, niin tuo muotoleikkaus tippui lantiolle.
Millon oikeasti aletaan käyttää tavallisten ihmisten tavallisissa vaatteissa tavallisen kokoisia ihmisiä? Mallimittaiset 178/50 sitten johonkin muotinäytöksiin.
Ihmettelen miten ihmiset osaavat tilata netistä oikeita kokoja, kun koot heittelevät todella paljon eri valmistajien vaatteissa, päälle voi sopia yhtä hyvin S kuin L ja joskus jopa XL kokokin ja kokojen väli mittanauhalla mitaten on joskus todella vähäinen. Samoin kuin vaatteiden koot heittelevät myös eri valmistajien kenkien koot. Jalassani ovat nyt 39 kokoa olevat kengät joihin ostin pohjalliset koska käytössä osoittautuivat hieman isoiksi ja pari viikoa sitten ostin toiset kengät ja otin numeroa isommat koska malli tuntui hieman ahtaalta ahtaalta ja nyt näyttää siltä, että olisikin pitänyt ostaa kokoa 41.
Olen vartalolta hoikka tiimalasi. Ihan mahdoton löytää nykyvaatteista istuvaa ylä- taikka alaosaa. Vaatemallit on tikuille tai omenoille. Ja kokomerkinnöillä ei nykyään enää tee mitään, ne eivät kerro mitään. Edes saman merkin täysin saman vaatteen esim. M koko voi vaatteiden kesken vaihdella senteillä. Eli vaikka sovittaisit jotain paitaa ja toteaisit hyväksi, et voi sovittamatta ottaa toista samanlaista.
158/63 on jo ylipainoinen, joten L on ihan normaali koko siinä tapauksessa.
Normaalipainon puolella olevalla kokona M ja sen alarajoilla S.
Toki ruumiinrakenne vaikuttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Olen 158 cm ja painan 60 kiloa. En ole pullea, pyöreä peppu ja kapea vyötärö löytyy, käytän kokoa S. Urheilutoppi on kokoa M (C-kuppi). Olen aktiivinen liikkuja joten uskon että lihas sitten painaa enemmän kuin läski..joissain vaatteissa menee koko XS.
Toki kun painoin 53-55kg niin olin hoikka, nyt ihan normi, silloinen koko oli XS. Farkkujen tuumakoko on 27.
Olen samoissa mitoissa urheilevana ja fyysistä työtä tekevänä, eli lihasta on. Rinnat ovat pienemmät. Käytän silti kokoa M. Koko S menee nahkaa pitkin, mutta tämähän tietysti on makuasia. Itse tykkään että vaatteessa on väljyyttä ja liikkumavaraa ja väljemmät vaatteet ei ole niin hiostavatkaan.Työvaatteet otan aina miesten mallistosta, koska ovat fiksummin leikattuja (eli eivät nuole nahkaa).
Ei, vaan normaali painoinen, se on se paras paino. Pikku pullukka on vähemmän lihava, kuin lihava.