Järkyttynyt vaatteiden kokomerkinnöistä
Olen hieman pullukka, 158/63 alle 4-kymppinen nainen. En mene enää lampputolpan taakse, mutta normaali vaatekokoni on M. Silti yhä useammin huomaan, että tietyillä merkeillä pitäisi käyttää vaatekokoa L tai isompaa. Ostin juuri urheilutopin kokoa L/XL (tuosta tuotteesta isoin koko) ha se puristaa.
Onko vaatteiden koot pienentyneet vai onko ruumiinkuvani vain näin vääristynyt? Mihin oikeasti isot leidit pukeutuu, kun L/XL on perus m-kokoisen vaatteita 🤔
Kommentit (161)
Vaatekoot ovat suurentuneet ja tulevat jatkossakin suurenemaan. Se, että nyt tuntuvat pienenevän johtuu siitä, että oversize on menossa pois muodista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sopivia vaatteita kokoa S - L
Nytkin on päällä H&M:n farkkupaita koko L, on olkapäistä täysin oikean kokoinen, sen alla Lindexin lyhythihainen neulepaita koko L, ja se on vähän suuri.
161cm / 62 kg
Hassua. Te käytätte yläosissa samaa kokoa kun minä, joka olen 178 cm :) Hihat monesti ovat lyhyet, mutta olen löytänyt pari vaatemerkkiä, joska sopivat just eikä melkein myös alaosasta. Onneksi farkkuja saa eri pituuksissa niin on kaikille jotain.
Sinä, joka kyselit urheiluliiveistä. Olen havainnut tasan saman homman. Koko L/XL ja puristaa kipeästi rinnat lyttyyn, ei voi käyttää. Ehkä pitäisi jaksaa kokeilla eri merkkejä, mutta siinä on niin hikinen urakka, etten mielelläni siihen lähde.
Mä olen miettinyt samaa. Välillä isoin koko kaupassa on mulle liian pieni ja en kuitenkaan ole mikään superiso. Näen päivittäin paljon itseäni isompia ihmisiä ja eivät hekään vaatteitta kulje.
Halvat ketjuliikkeet olen hylännyt. Siellä on vaatteita vain teinien kokoisille. Merkkivaatteet istuu paremmin varttuneemmalle ihmiselle.
En mielestäni ole mikään apina, mutta tosi monessa paidassa jää hihat lyhyeksi. Paidat ovat usein myös mielestäni lyhyitä ja leveitä, vaikka en mikään hoikka ole. Kummallisen muotoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet uudet vaatteet ovat jotenkin hassun mallisia. Näyttää aivan lihavalta.
Joo, malli on sama kuin ysärin loppupuolella.
Ostin juuri alesta ihanan liian suuria T-paitoja. Nuo makkarankuoret saavat jäädä vähäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkin on päällä H&M:n farkkupaita koko L, on olkapäistä täysin oikean kokoinen, sen alla Lindexin lyhythihainen neulepaita koko L, ja se on vähän suuri.
161cm / 62 kg
Hassua. Te käytätte yläosissa samaa kokoa kun minä, joka olen 178 cm :) Hihat monesti ovat lyhyet, mutta olen löytänyt pari vaatemerkkiä, joska sopivat just eikä melkein myös alaosasta. Onneksi farkkuja saa eri pituuksissa niin on kaikille jotain.
Sinä, joka kyselit urheiluliiveistä. Olen havainnut tasan saman homman. Koko L/XL ja puristaa kipeästi rinnat lyttyyn, ei voi käyttää. Ehkä pitäisi jaksaa kokeilla eri merkkejä, mutta siinä on niin hikinen urakka, etten mielelläni siihen lähde.
Joo, mä olen mallia harteikas ja rintava. Mulle sopii paremmin M-koko, mutta laihtumisen jäljiltä en ole vielä heittänyt pois ihan kaikkia L-kokoisia vaatteita, vaikka ne olisivatkin jo suuria.
Saman kokoisia paitoja pystyn käyttämään tyttäreni kanssa, hän on 180 cm pitkä. Hänelle menee välillä jopa kokoa pienemmät, vaikka ei olekaan mikään kukkakeppi (entinen urheilija).
-2
Mikähän idea siinä on, että vaatekoot vaihtelee niin paljon. Kenen etua on eri suuret vaatteet? Luulisi, että olisi helppo luoda yhtenäiset kokostandardit senttien mukaan ja tehdä vaatteet niitä noudattaen. Helpottaisi vaatteiden ostoa. Varsinkin verkkokaupoista ostettaessa palautuksien määrän luulisi vähenevän, jos koot yhtenäiset.
Ottakaahan kaikki leidit mittanauha kauniiseen käteen ja mitatkaa eri ympäryksenne. Sitten verratkaa numeroita yleisiin vaatekokotaulukoihin. Sieltä löytyy se todellinen kokonne, ja se tulee valita isoimpien lukemien mukaan. Tällöin saatte vaatteillenne sen istuvuuden, jonka valmistaja on niille tarkoittanut.
N47, joka kyllä mahtuu nuoruutensa trikoorytkyihin mutta joka oikeasti on kokoa 40.
Itse en ole huomannut vastaavaa. Mitat on 163/50 ja käytän xs-s koon vaatteita. M koko on liian iso, ellen halua löysästi istuvaa paita, jolloin otan m-l koon.
Oon käyttänyt samaa kokoa teiniajoilta saakka, paino elänyt max 4 kilon verran raskausaikaa lukuunottamatta.
Raskausajan vaatteet olivat kokoa l, kun paino nousi 25 kiloa raskauden aikana.
Jotenkin nurinkurista kun musta taas tuntuu että xs alkaa olla monesti liian iso ja olen normaalipainoinen (165/53).
Vierailija kirjoitti:
Olet lihava.
Mä olen 173 cm ja painan saman verran kuin sinä
Tämän ketjun aiheena ovat vaatekoot. Jos haluat keskustella hänen lihavuudestaan, voit aloittaa aiheesta uuden ketjun. Siellä tosin saattaa olla melko hiljaista itsesi lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
161cm / 62 kg
Miten teillä amatsoneilla ei mene jakeluun, että yläosissa se kokomerkintä ei liity millään tavalla mittasuhteisiin..? Moni sun mittainen joka ei ole samanlainen pullukka käyttää ihan samaa xs:ää kuin joku 155-senttinen ja se mahtuu ihan hyvin. Pituus ei vaikuta yläkropan mittasuhteisiin niin paljoa, lyhyellä voi olla ihan yhtä pitkät käsivarret kuin pitkällä.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaahan kaikki leidit mittanauha kauniiseen käteen ja mitatkaa eri ympäryksenne. Sitten verratkaa numeroita yleisiin vaatekokotaulukoihin. Sieltä löytyy se todellinen kokonne, ja se tulee valita isoimpien lukemien mukaan. Tällöin saatte vaatteillenne sen istuvuuden, jonka valmistaja on niille tarkoittanut.
N47, joka kyllä mahtuu nuoruutensa trikoorytkyihin mutta joka oikeasti on kokoa 40.
Me tehtiin viime keväänä yhden harrastusporukan kanssa näin, kun tilattiin yhtä juttua varten housuja. Suurin osa joutui sovittamisen jälkeen vaihtamaan ne pienempään kokoon.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla painosi ja pituutesi mukaan olisit ollut koko 42-44 ja useimmilla valmistajilla koot päättyivät kokoon 46 eli kyllä se L taitaa olla kokosi
Silloin pitikin olla mahdollisimman laiha ja kapea takapuoli. Kavereiden kanssa vertailtiin vaatteiden kokoja ja voi sitä häpeää, jos farkut olivat isommat kuin useimmilla muilla. Minulla pituus vaikutti kokoonkin kunnes tulivat erimittaiset pituudet samoista farkuista. Laihdutin teininä vielä hikiset viisi kiloa ollakseni vieläkin laihempi. Menin iloisena Beaversin farkkukauppaan ja myyjä lyttäsi iloni, että sun pitäisi painaa viisi kiloa enemmän, että täältä löytyisi sinulle sopivat farkut. Voi itku, turhaa työtä!
Eiköhän ole kaikille aikuisille tuttua, että vaatekoko sopii vertailuun parhaiten tietyn merkin ja tarkimmin tietyn vaatemallin puitteissa. Ei oikein ole loogista ajatella itsestään, että "minä olen kokoa M". Lisäksi käsitys siitä, millainen vaatteen istuvuuden eli vartalonmukaisuuden tai väljyyden tulisi olla, vaikuttaa joskus riippuvan ostajasta eikä siitä, millaiseksi vaate on tarkoitettu: esimerkiksi oversize-vaatteen on tarkoitus olla ylisuuri, jolloin siitä, että itselle mahtuu XS ole mitään iloa, jos on itse isokokoinen - malli vain olisi tarkoitettu näyttämään erilaiselta. Sanoisin myös, että kyllä kaupassa nyt suunnilleen näkee, mitä kannattaa sovittaa, eli ei sovituskoppiin pitäisi tarvita neuvottomana kuljettaa ääripään kokoja samasta tuotteesta.
Mä oon 170/117 ja Temun ja sheinin vaatteita käyrän, joko xxl tai xxxl. Hyvin jaksan elämässä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin viime keväänä yhden harrastusporukan kanssa näin, kun tilattiin yhtä juttua varten housuja. Suurin osa joutui sovittamisen jälkeen vaihtamaan ne pienempään kokoon.
En osaa harrastusporukan housutilauksiin ottaa kantaa, mutta joustamattomasta kankaasta valmistetut toimistovaatteet - esim Filippa K tai Andiata kyllä noudattavat melko lailla yleisiä vaatemittataulukoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla painosi ja pituutesi mukaan olisit ollut koko 42-44 ja useimmilla valmistajilla koot päättyivät kokoon 46 eli kyllä se L taitaa olla kokosi
Silloin pitikin olla mahdollisimman laiha ja kapea takapuoli. Kavereiden kanssa vertailtiin vaatteiden kokoja ja voi sitä häpeää, jos farkut olivat isommat kuin useimmilla muilla. Minulla pituus vaikutti kokoonkin kunnes tulivat erimittaiset pituudet samoista farkuista. Laihdutin teininä vielä hikiset viisi kiloa ollakseni vieläkin laihempi. Menin iloisena Beaversin farkkukauppaan ja myyjä lyttäsi iloni, että sun pitäisi painaa viisi kiloa enemmän, että täältä löytyisi sinulle sopivat farkut. Voi itku, turhaa työtä!
Samaa kakkaa persreiäst tulee on se kapea tai iso
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
161cm / 62 kg
Miten teillä amatsoneilla ei mene jakeluun, että yläosissa s
Aika erikoiselta näyttää 150 cm pitkä nainen, jolla on yhtä pitkät käsivarret kuin 180 cm pitkällä naisella. Näitä käsien ja jalkojen mittoja suhteessa torsoon harjoitellaan ihan piirustustunneillakin.
*Pesussa siis kutistuu.