YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?
"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"
"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."
Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.
Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?
Kannattaako uniapneaa hoitaa?
Kommentit (263)
Olli Lindholm kuoli uniapneaan. Pisin katkos 2 min 11s.
Surkean näköistä, kun lihava keski-ikäinen haukottelee ja pinnistelee koko päivän, vaikka menee joka ilta aikaisin nukkumaan ja herää siihen nähden myöhään.
Mikähän ihmisiä pelottaa uniapneadiagnoosissa niin paljon?
Onko joku käynyt uniapneatutkimuksessa ja minkälainen se on ja miten helposti sinne pääsee?
Uniapnea on hoidettava kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku käynyt uniapneatutkimuksessa ja minkälainen se on ja miten helposti sinne pääsee?
Kotona tehdään. Laite ohjelmoidaan sinun unirytmiin. Laitteen saa kotiin ja aamulla palautetaan sairaalaan. Minullekin tuli uniapneadiagnoosi, keskivaikea sellainen. Nyt odottelen cpap-laitetta, että pääsen tästä jokapäiväisestä pöhnäolosta eroon.
Pullukoiden tauti. Itse asiassa jo yllättävän pieni ylipaino voi aiheuttaa uniapnean.
Vierailija kirjoitti:
Pullukoiden tauti. Itse asiassa jo yllättävän pieni ylipaino voi aiheuttaa uniapnean.
Ei ole välttämättä, se kulkee myös geeneissä. Omassa suvussa järjestään lähes kaikilla, myös laihoilla.
Vierailija kirjoitti:
Työterveydessä todettiin vaikea uniapnea, katkoksia lähes sata yön aikana. Käskettiin vaan hankkia omalla rahalla purentakisko, jonka hinta monta tonnia. Ei ole varaa. Lähetettä en saanut sairaalaan, enkä sen kummemmin mitään ohjeitakaan. En ole jaksanut kysellä enää, eikä kukaan ole ottanut yhteyttä pariin kuukauteen. Onko sen purentakiskon saamiseen ainoa keino mennä yksityiselle hammaslääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveydessä todettiin vaikea uniapnea, katkoksia lähes sata yön aikana. Käskettiin vaan hankkia omalla rahalla purentakisko, jonka hinta monta tonnia. Ei ole varaa. Lähetettä en saanut sairaalaan, enkä sen kummemmin mitään ohjeitakaan. En ole jaksanut kysellä enää, eikä kukaan ole ottanut yhteyttä pariin kuukauteen. Onko sen purentakiskon saamiseen ainoa keino mennä yksityiselle hammaslääkärille?
Ei nyt mennyt ihan oikein. CPAP-laitteen saa lainaan ilmaiseksi. Sitä pitää sitten käyttää, sairaalaväki näkee laitteen nettiyhteyden kautta miten paljon sitä käytetään.
Kiskoista en tiedä.
Pieni matkalaite pitää hankkia itse.
Mutta onhan se hullua, että monilla nykyihmisillä raha on tärkeämpää kuin oma terveys, elämänlaatu ja henki! Rahaa kyllä syydetään vuokraan ja jopa tupakkaa, alkoholiin, karkkiin ja epäterveelliseen ruokaan, mutta kun pitäisi käytää oman terveyden hyväksi niin heti nou nou.... 😢😢
Ylipainoinen kollegani sai uniapneadiagnoosin, mutta ei suostunut käyttämään saamaansa laitetta. Se laite otettiin häneltä pois ja alle vuosi tuosta hän kuoli sydänkohtaukseen väsyneenä miehenä. Että hankkikaa se diagnoosi ja käyttäkää laitetta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
yllättävän nuorillakin on uniapneaa, jos on ylipainoa. lihavien sairaus pääasiassa.
Todella petollinen sairaus. Sitä sairastava ei ole tietoinen tilanteesta, jos tehdä tutkimusta.
Ai mitenkö hoito vaikutti?
No ensimmäisenä aamuna (toimivan maskin saamisen jälkeen) olin ihan äimän käkenä, että oho voiko aamulla tosiaan olla näin virkeä!!! 😍😍Siis kuin olisi saanut nukuttua pois kaiken ikävän. Ystävänikin huomasi ja kohta uteli että mikäs mulla on, kun olen niin iloinen ja energinen.
Loppui kofeiinin ja sokerin ja roskan ahmiminen. Loppui päänsärky, migreeni ja lääkkeiden syöminen. Loppui aamuväsymys ja iltapäiväväsymys.
Tilalle kaikenlaista puuhaa mitä ennen en edes kuvitellut jaksavani. Enää en ollut se keski-ikäinen nainen, joka tuntee itsensä väsyneeksi työäivän jälkeen tai kärsii talven pimeydestä. Jaksoin siivota ja aloittaa harrastuksen ja liikkua. Yllätyskö tuo, mutta paino lähti putoamaan ja lopulta paranin uniapneasta jonka siis olin itselleni hankkinut.
Nyt kun olen taas aktiivinen, illalla uni tulee paljon paremmin kuin ennen. Loppui unettomuuskin.
Siis heräsin aivosumusta heti, kun sain uniapneaan hoitolaitteen ja sopivan maskin.
Todella suosittelen hoitamaan uniapnean pois!
Ylipaino, kuorsaus ja öisin pissalla on melkein satavarma uniapnea!!!
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino, kuorsaus ja öisin pissalla on melkein satavarma uniapnea!!!
Hoitamaton uniapnea.
Vierailija kirjoitti:
Toki ylipaino voi myös olla syy, mutta sairastetaan sitä muutenkin. Puolisollani on, kuten hänen äidilläänkin. Puolisolla oli ylipainoakin diagnoosin saadessaan, mutta laihdutti sittemmin ja urheilee nykyään ihan tosissaan ja juoksee maratoneja. Uniapnea ei lähtenyt mihinkään.
Nyt vuosia myöhemmin en ymmärrä miten kumpikaan meistä pystyi nukkumaan joskus ilman sitä laitetta. Jos joskus nukkuu ilman, molemmat on aamulla todella väsyneitä. Hän sen sairautensa takia ja minä siitä johtuvan kuorsauksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ylipaino voi myös olla syy, mutta sairastetaan sitä muutenkin. Puolisollani on, kuten hänen äidilläänkin. Puolisolla oli ylipainoakin diagnoosin saadessaan, mutta laihdutti sittemmin ja urheilee nykyään ihan tosissaan ja juoksee maratoneja. Uniapnea ei lähtenyt mihinkään.
Nyt vuosia myöhemmin en ymmärrä miten kumpikaan meistä pystyi nukkumaan joskus ilman sitä laitetta. Jos joskus nukkuu ilman, molemmat on aamulla todella väsyneitä. Hän sen sairautensa takia ja minä siitä johtuvan kuorsauksen takia.
Mun kaveri lihotti itselleen uniapnean, mutta sepä ei sitten enää poistunutkaan, vaikka hän laihdutti ylipainon pois saatuaan laitteen. Joskus ylipainosta jää tällainen kiva muisto.
Miten jonkun maskin kanssa nukkuu mahallaan?
Minä olen sairastanut uniapneaa varmasti lapsuudesta asti. Olin ihan hoikka siihen aikaan, mutta kärsin samoista oireista kuin aikuisena.