YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?
"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"
"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."
Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.
Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?
Kannattaako uniapneaa hoitaa?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Lihavien ongelma pääasiassa. Ihan itse aiheutettua siis.
Älä jaksa. Olen laiha ja uniapnea. Syy ahdas rakenteellinen kurkku ja polyypit nenässä. Itse aiheutettu?
Vierailija kirjoitti:
Sain sporttikellon joululahjaksi. Se mittaa öiset hengityskatkokset. Tilanne oli niin paha, että pääsin tammikuussa uniapneatutkimukseen. Ilman sporttikelloa olisin autuaan tietämätön uniapneast
Itselläkin uniapnean näki älykellosta kymmeninä unikatkoksina joka yö. Se rekisteröi tilanteen täsmälleen oikein. Ainoa vaan, että se ei antanut diagnoosia siitä, mitä unikatkokset tarkoittivat. Onneksi sitten työterveys laittoi tutkimuksiin ja unikatkosten syyksi selvisi nimenomaan uniapnea.
Usein ihan itse itsensä lihottamalla hankittu uniapnea. Ihan hullua, että sitten ollan itkemässä tutkimusta ja cpap-laitetta veronmaksajien rahoilla...
Mikähän järki tuossa itsensä lihottamisessa oikein on? Ei ole koskaan auennut minulle.
Kysy Olli Lindholmilta, se ei suostunut käyttään laitetta koska se ei ollut cool ja miten kävikään.
No asiaan asiaan, nyt ollut cpap laite noin 5 vuotta, kun sain oikean maskin niin unenlaatu parani, nukun 6-8 tuntiakin heräämättä yöllä.
Mulla todettiin lievä uniapnea, niin ei määrätty sitä laitetta. Lainasin kokeeksi veljen härveliä, en kyllä oppinut nukkuun sen kanssa. Nykyään käytän apteekin haavateippiä, semmosta kapeempaa laitan suikaleen nenänalusesta leukaa kohti niin että suu on teipattuna kiinni. Pystyn puhuun (epäselvästi), yskiin ja aivastaan suupielestä. Mutta oletettavasti en kuorsaa yöllä.
En osaa sanoo miten paljon siitä on apua, muta siitä teippaamisesta on tullut ihan vaki-iltarutiini, monta vuotta jo. Eipä siitä ainakaan haittaa tunnu olevan. Mun iho kestää hyvin teipin liiman. Luin aikanaan Nestor Jamesin kirjan 'Hengitys', siinä se kokeilee elää kuukauden nenä kiinni teipattuna, ja totesi että jatkuva suu-hengittäminen tekee kurjan olon. Ja että kuulema joku intiaaniheimo opettaa jo vauvat nukkuun suu kiinni.
Opettele nukkumaan kyljellään. Auttaa pahimpaan rohinaan. Etenkin jos olet ylipainoinen. Ts. pönkkäät itsesi niin ettet pääse kellahtamaan selälleen. Vähentää huomattavasti katkoja.
Uniapneaa oli jo laihana, nyt vielä ylipaino matkassa. Vuoden yritin käyttää laitetta kokeillen erilaisia maskeja, ei tullut mitään. Olen lähes koko ajan niin tukossa että tukehdun laitteella. Kuolemaa odotellessa.
Itse olen 25v ja vasta viime aikana olen tajunnut että koko elämäni ajan minulla on ollut kieli väärässä asennossa eli lepää suussa eikä kiinni kitalaessa. Tietämättä samalla hengittänyt välillä suun kautta, vaikka aina pitäisi nenän kautta tapahtua. Lapsuudessa oli myös isot nielurisat, jossa osittainen suuhengitys saattoi jäädä tiedostomattomaksi tavaksi. Suuhengitys on myös juurikin syy uniapneaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa hoitaa. Minulla olo muuttui yhden yön aikana niin, että jatkuva kooma loppui, nukuin yön heräämättä ja heräsin aamulla virkeänä. Siis yhdessä yössä tuollainen muutos. Cpap-laitteeseen meni muutama päivä tottuessa. Maski oli liian tiukalla ja päätin nukkua yön ilman sitä. Sen jälkeen en ole ilman laitetta nukkunut.
Onnekas olet. Toiset ei totu laitteeseen millään. Itse herkkäunisena olisin varmasti ongelmissa tuon laitteen kanssa.
Minulla on asentouniapnea ja sain aikoinaan CPAP-laitteen. Ensimmäisenä tai toisena yönä heräsin järkyttävään tukehtumisen tunteeseen (luulin kuolevani) - CPAP-laite huusi täysillä ja yritti väkisin tunkea ilmaa sisään. Tämän jälkeen yritin muutaman vrk tauon jälkeen parina yönä nukkua laitteen kanssa, mutta en pystynyt nukahtamaan. Palautukseen meni ensimmäisellä kontrollikäynnillä.
Varmaankin naamarin vaihdolla, harjoittelulla, kosteutuksella yms. homman olisi voinut saada toimimaan, mutta en usko, että olisin pystynyt unohtamaan em. kokemuksen ja nukahtamaan laitteen kanssa. No, kyljellä nukkuminen toimii ihan hyvin (kotona SpO2-mittari) - vain muutaman kuukauden välein tulee huomattua, että on tullut vahigossa nukuttua selällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa hoitaa. Minulla olo muuttui yhden yön aikana niin, että jatkuva kooma loppui, nukuin yön heräämättä ja heräsin aamulla virkeänä. Siis yhdessä yössä tuollainen muutos. Cpap-laitteeseen meni muutama päivä tottuessa. Maski oli liian tiukalla ja päätin nukkua yön ilman sitä. Sen jälkeen en ole ilman laitetta nukkunut.
Onnekas olet. Toiset ei totu laitteeseen millään. Itse herkkäunisena olisin varmasti ongelmissa tuon laitteen kanssa.
Minulla on asentouniapnea ja sain aikoinaan CPAP-laitteen. Ensimmäisenä tai toisena yönä heräsin järkyttävään tukehtumisen tunteeseen (luulin kuolevani) - CPAP-laite huusi täysillä ja yritti väkisin tunkea ilmaa sisään. Tämän jälkeen yritin muutaman vrk tauon jälkeen parina yönä nukkua laitteen kanssa, mutta en pystynyt nukahtamaan. Palautuk
Sukulaismies teki samoin tai häneltä otettiin se pois kun ei kerta käyttänyt. Kuoli sitten aortan repeämään suorilta jaloilta. Sydän ei kestänyt uniapneaa.
Vierailija kirjoitti:
Neljäsosa kansasta? Haiseeko tässä jonkun muun mielestä medikalisaatio?
Jeps. Taustalla mm. lihavuus, jolle saa myytyä diapeetteksen, unipapnean, ja päälle vino pino mt-diagnooseja.
Kannttaa vaan pysyä erossa sekä ruoka- että lääketeollisuudesta. Syökää niinkuin mummonne aikanaan. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Usein ihan itse itsensä lihottamalla hankittu uniapnea. Ihan hullua, että sitten ollan itkemässä tutkimusta ja cpap-laitetta veronmaksajien rahoilla...
Mikähän järki tuossa itsensä lihottamisessa oikein on? Ei ole koskaan auennut minulle.
Kun on olemassa henkilökohtainen maksukatto niin pitäisi olla myös kela-myöntöjen maksukatto. Ei voi mennä niin, että ahneet ja lihavat shoppailevat itselleen diagnooseja ja vempeleitä, päihteitä, toisten piikkiin mielin määrin. Lääkehullujen valta alas ja pois verokirstulta. Esimerkiksi vuosistainen palvelukatto 5kiloeuroa. Niin kauan kuin tuo hana on loputon ja rajaton, he typeryyksissään käyttävät sitä loputtomasti ja rajattomasti.
Ihmisä ei pitäisi hoitaa, jos eivät suostu esim. laihduttamaan. Lihavuus aiheuttaa niin hirveän määrän muita ongelmia, joita yritetään paikata rahalla ja ulkoisilla apuvälineillä, että se tulee aivan älyttömän kalliiksi. Toki jos omasta lompakostaan maksaa nämä kaikki välineet, mömmöt ja hoidot niin siitä sitten vaan, harrastuksensa kullakin, mutta ei loputtomasta verokassasta. Se on kestämätöntä. "Terveyenhuollon" menot ovat nyt jo isommat kuin esim. sosiaaliturvan, eli ihmiset käyttävät enemmän lääkepalveluja kuin mitä kuluu rahaa ruokaan ja asumiseen. Tuossa ei ole yhtään mitään järkeä.
"Sukulaismies teki samoin tai häneltä otettiin se pois kun ei kerta käyttänyt. Kuoli sitten aortan repeämään suorilta jaloilta. Sydän ei kestänyt uniapneaa."
Kannattaahan sitä laitetta yrittää oppia käyttämään, jos uniapneaa ei muuten saada kuriin ja kärsii oireista. Tämä ei kuitenkaan ole välttämättä mitenkään helppoa varsinkin, jos kärsii nukahtamisvaikeuksista ja/tai on herkkäuninen ja joutuu nenän tukkoisuuden takia hegittämään nukkuessa suun kautta (sulkee pois nenämaskin).
Henk. koht. en pelkää aorttani puolesta, koska oikean nukkuma-asennon ansiosta urheilukellon mittauksissa ei näy hegityskatkoksia yönaikana, syke ja sykevälin vaihtelu pysyvät tasaisina ja aamulla SpO2 on normaali.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 25v ja vasta viime aikana olen tajunnut että koko elämäni ajan minulla on ollut kieli väärässä asennossa eli lepää suussa eikä kiinni kitalaessa. Tietämättä samalla hengittänyt välillä suun kautta, vaikka aina pitäisi nenän kautta tapahtua. Lapsuudessa oli myös isot nielurisat, jossa osittainen suuhengitys saattoi jäädä tiedostomattomaksi tavaksi. Suuhengitys on myös juurikin syy uniapneaan.
Jollain haisee hengitys aamuisin voisiko sekin muuten indikoida uniapneaa eli suu auki hengittävät koko yön. Tuon kielenkäytön nukkumaan mennessä voi muuten opetella, itse löysin tekniikan netistä kun kärsin narskuttelusta. Ja se todellakin toimii.
Käytännössä melkein kaikki sydänkuolemat johtuvat hoitamattomasta uniapneasta.
Isäni oli ylipainoinen eikä suostunut käyttämään uniapnealaitetta. Kuoli sitten sydämen repeämiseen eräs aamupäivä. Oli sydämelle liikaa olla hapenpuutteessa joka yö.
Yön laulajakin kuoli hoitamattomaan uniapneaan. Sydän repes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljäsosa kansasta? Haiseeko tässä jonkun muun mielestä medikalisaatio?
Jeps. Taustalla mm. lihavuus, jolle saa myytyä diapeetteksen, unipapnean, ja päälle vino pino mt-diagnooseja.
Kannttaa vaan pysyä erossa sekä ruoka- että lääketeollisuudesta. Syökää niinkuin mummonne aikanaan. Piste.
Mummoni söi pullaa ja makkaraa muunmuassa. Joi navetasta haettua maitoa joka oli niin rasvaista ettei kaupasta saa. En tiedä liekö järkevin ruokavalio.
Kaikki hokee että laihduttaminen auttaa, mutta se on turha laihduttaa jos siinä ei onnistu.
kotikonsteja
painon pudotus
alkoholin vähentäminen
unilääkkeiden lopettaminen