Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?

Vierailija
22.08.2024 |

"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"

"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."

https://yle.fi/a/3-11998748

Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.

Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?

Kannattaako uniapneaa hoitaa?

Kommentit (254)

Vierailija
61/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on markkinoinnista. Kavereistani todella monella on uniapnea, kuorsaavat niin että talo tärisee ja hengityskatkot yli minuutin. Silti ovat täysin terveitä. Lihavuus ei vaikuta olevan tekijä ainakaan kun kavereita katsoo. Lihavin ei kuorsaa.

"Silti ovat täysin terveitä" KUN on uniapnea, ei ole terve! Kuorsausta ei edes välttämättä ole!

Uniapnea havaitaan usein työterveys tutkimuksissa.

Ja mistä SÄ kaikkien kuorsaamisen/ei kuorsaamisen  tiedät!

Ei ole leikin asia, saattaa purra sun omaan uneen!

Moniko kavereistasi menee lounaan jälkeen tirsoille, se on yksi oire!

Sain sporttikellon joululahjaksi. Se mittaa öiset hengityskatkokset. Tilanne oli niin paha, että pääsin tammikuussa uniapneatutkimukseen. Ilman sporttikelloa olisin autuaan tietämätön uniapneasta tälläkin hetkellä. Minä luulin, että iän karttuminen saa minut nukatamaan koneelle iltapäivällä kesken töiden. Mitään pitempiä videoita en edes pystynyt nukahtamatta katsomaan ennen CPAP-hoitoa.

Vierailija
62/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljäsosa kansasta? Haiseeko tässä jonkun muun mielestä medikalisaatio? 

Ei haise. Sinun kommentissasi haisee oma tutkimus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko yllätys että lihavien tauti lisääntyy kun lihavuus lisäätyy??

Kumpi on syy ja kumpi seuraus? Uskoisin, että useilla toisin päin.

Vierailija
64/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku kertoa mitä nämä ovat kun maksullinen:(

"Mattila kertoo kolme tärkeintä uniapnean hoitokeinoa. Aina kallista laitetta ei tarvita lainkaan."

https://www.iltalehti.fi/keho/a/9667983a-47c2-42f2-b5c8-9a9359f60f36

Vierailija
65/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniapneasta pääsee eroon laihduttamalla normaalimittoihin.

Ei välttämättä pääse. Syy voi olla rakenteellinen tai nenässä ongelmia. Itselläni on nenän limakalvot aina turvoksissa kun olen allerginen monelle siitepölylle, huonepölylle ym. Uniapnea poistuu kun käytän nenäsuihkeita. Nukun kuin pieni porsas sikeästi suu kiinni kun käytän limakalvojen turvotusta vähentävää suihketta ja en syö allergisoivia ruokia (viljoja ja tiettyjä vihanneksia). Valitettavasti niitä voi käyttää vain viikon ajan kuukaudessa. Allergiatesteihin en pääse vaan joudun loppuelämän ajan kokeilemaan itse mitä ruokia voin syödä. Siitepölyaikana täysin mahdoton tehtävä. Painoakin on nyt pudonnut liki 20kg mutta ei vaikuta apneaan yksistään yhtään mitään. Suosittelen muitakin kokeilemaan nenäsuihkeita välillä. Ja hakeutumaan alan asiantuntijalle.

Allergianenäsprayta saa käyttää vaikka 24/7/365! Ei kannata sekoittaa sitä tavalliseen nuhasprayhin, jota ei saa käyttää viikkoa pitempään. Jos on kauhea allergia tai nuha, lääkäri kyllä kirjoittaa Duact-kapseleita sen allergianenäsprayn ja antihistamiinin lisäksi. Muutenhan osa suomalaisista ei pystyisi käymään töissä tai koulussa siitepölykautena.

Vierailija
66/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on välillä, ehkä, herään siihen kun olen tukehtumassa kun en hengitä sitten haukon ilmaa kuin kala kuivalla maalla,epäilen että refluksi vaikuttaa ja en ole ylipainoinen 

Vierailija
67/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opettelin nukkumaan C-pap laitteen kokomaskin kanssa, nenän tukkoisuuden vuoksi sierainmaski ei käy. Aamupäänsäryt ja unihalvaukset ovat jääneet pois.

Virkeämpi en sen sijaan ole johtuen kai unettomuudesta, masennuksesta, kilpirauhasen vajaatoiminnasta, migreenistä, fibromyalgiasta, astmasta ja allergioista. 

Vierailija
68/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa hoitaa. Minulla olo muuttui yhden yön aikana niin, että jatkuva kooma loppui, nukuin yön heräämättä ja heräsin aamulla virkeänä. Siis yhdessä yössä tuollainen muutos. Cpap-laitteeseen meni muutama päivä tottuessa. Maski oli liian tiukalla ja päätin nukkua yön ilman sitä. Sen jälkeen en ole ilman laitetta nukkunut.

Kuukausia olen yrittänyt tottua laitteeseen. Ei vaan onnistu. Maskia myös vaihdettu. Olen väsyneempi kuin koskaan aiemmin. Unen sain ennen 5 minuutissa. Nyt odotellaan tunteja. Nukun muutaman tunnin yössä jatkuvasti heräillen. Kohta lähtee laite mäkeen. Matkamalli vielä järkyttävän äänekäs tavalliseen verrattuna.

Eikö oikeasti ole muuta keksitty kuin tuollainen härpäke naamalle loppuelämäksi?  Mitkään purentakiskot ei kuulemma mua auta eikä leikkaukset. 

On kokeiltu. Ei auta mitenkään. 

Vierailija
69/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nukkumisasentoa voi opetella. Minä ainakin pyörin monet kerrat yön aikana. Mitän voit päättää missä asennossa nukut nukkuessa? 

Uniapnea mittauksessa nukuin 2% mahallaan yön aikana. Loput tasaisesti selällään, vasemmalla kyljelllä ja oikealla kyljellä. 

Vierailija
70/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutti elämän täysin. Meinasin keskellä päivää nukahtaa rattiin. Nukahtelin työn ääreen, sohvalle ja milloin minnekin. Töiden jälkeen päikkärit oli välttämättömät. Heräsi vessaan 2-3 kertaa yössä.

Virtsaamisen tarve loppui heti ensimmäisellä CPAP:n käyttökerralla, nukuin koko yön ja heräsin aamulla virkeänä. Yksiäkään päikkäreitä en ole nukkunut CPAP:n aloittamisen jälkeen.

Ja vielä mainintana että yksi sukulaismies kuoli uniapneaan. Hoikka mies, oli juuri päässyt eläkkeelle. Aamulla oli aivokuollut ja kuolinsyyntutkijan diagnoosi hoitamaton uniapnea. 

Vierailija
71/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vuosikaudet ihan mieletöntä päiväväsymystä. Kaikki mahdolliset verikokeet ja sydänfilmit tehtiin ja niissä ei näkynyt mitään poikkeavaa. Lopulta sukulaiseni kehotti hakeutumaan uniapneatutkimuksiin. Hänellä itsellään on vaikea obstruktiivinen uniapnea ja tarvitsee cpap-laitetta lopunikänsä. 

Tutkimuksissa paljastui lievä asentoriippuvainen uniapnea. Olin yllättynyt, sillä oireiden perusteella odotin vaikean uniapnean tulosta. Lääkärin mukaan lieiväkin tautimuoto voi aiheuttaa vakavia uupumusoireita ja ennenaikaisen kuoleman. Käytän nykyään sellaista uniapneavyötä, joka estää selällään nukkumisen. 

Mistä ostit sen vyön?

SommiShopista?

Vierailija
72/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaikea uniapnea ollut teinistä asti eli yli 20 vuotta. Painosta tämä ei ole johtunut sillä olen ollut todella solakka aina paitsi viimeisten parin vuoden ajan. Itse en uniapneasta ole kärsinyt mutta muut kylläkin. 

Nyt olen käyttänyt cpap laitetta nelisen vuotta. Tässä lista asioista jotka ovat muuttuneet:

Puoliso lähti

Aamuiset vatsaongelmat ilmestyneet ja kauheat ilmavaivat

Särkyä ja kipua herätessä

Yöheräilyä

Painon nousu jostain ihme syystä

Laite viduddaa niin paljoa ettei tee mieli nukkua

Elämä mennyt aina vain paskemmaksi

Toisin sanoen cpap on vain haitake mutta kärsinpähän pitempään kun en kuole hengityskatkokseen.

Vierailija
73/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei me keksittiin tällainen uusi puppudiagnoosi ja tässä ois nyt tää laite minkä ostatte TAI KUOLETTE, moiccuuuu

T lääkehullut

Vierailija
74/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku kertoa mitä nämä ovat kun maksullinen:(

"Mattila kertoo kolme tärkeintä uniapnean hoitokeinoa. Aina kallista laitetta ei tarvita lainkaan."

https://www.iltalehti.fi/keho/a/9667983a-47c2-42f2-b5c8-9a9359f60f36

Nenän huuhteleminen miedolla merisuolavedellä ja sarvikuonokannulla ja ponteva niistäminen sen jälkeen avaa nenää ja puhdistaa poskionteloita. Sen jälkeen voi laittaa sen allergiasprayn jos on allerginen tai nuhasprayn jos on flunssassa. Molempien teho kaksinkertaistuu sarvikuonotuksen jälkeen. 

Toinen keino on hankkia aika tiukasti ihossa kiinni oleva trikootoppi ja köyttää sen selkäpuolelle sählypallo. Siten estetään selällään nukkuminen. Kolmanneksi keinoksi veikkaan liian raskaan ruoan syömisen vähentämistä iltapalalla. Kovin rasvaiset juustot ja makkarat voivat aiheuttaa myös närästystä ja siten ei ole luvassa rauhallisia yöunia jos suuhun nousee ruokatorvesta vatsahapoilla terästettyä ruokaa. Sehän sulattaa hampaat suusta. Kaikista pahimmat ovat rasvaiset ruoat, raakaa sipulia ja valkosipulia sisältävät ruoat, chili ja kofeiini.

Vierailija
75/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei me keksittiin tällainen uusi puppudiagnoosi ja tässä ois nyt tää laite minkä ostatte TAI KUOLETTE, moiccuuuu

T lääkehullut

Ei se laite mitään maksa

Vierailija
76/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T lääkehullut

Ei se laite mitään maksa

Aina maksaa. Nyt maksamme jokainen verojen muodossa kaikki laitteet, joita jaetaan "ilmaiseksi".

Vierailija
77/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T lääkehullut

Ei se laite mitään maksa

Aina maksaa. Nyt maksamme jokainen verojen muodossa kaikki laitteet, joita jaetaan "ilmaiseksi".

Niin en sanonut että se olisi ilmainen mutta ei se mitään maksa.

Eihän koulukaan ole ilmainen mutta ei siitä oppilaat maksa.

Vierailija
78/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavien ongelma pääasiassa. Ihan itse aiheutettua siis.

Vierailija
79/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. -40 kg ja edelleen uniapnean vuoksi cpap on jatkuvassa käytössä. Olen nyt normaalipainoinen.

Alkuperäiselle vastaan, että vointi parani kummasti heti hoidon alettua. Aivosumu, päänsärky, jatkuva yöllä vessassa juoksu, loppuivat kuin seinään. Verenpaine laski normaalitasolle. Ainoa mikä pysyi, oli paino. Olin ylipainoinen kun sain cpap-laitteen ja olin sitä vielä pitkään. Vireystila parani ja liikunta lisääntyi, mutta niin lisääntyi myös ruokahalu. Paino putosi vasta vuosia myöhemmin, mutta se on toinen juttu....

Vierailija
80/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavien ongelma pääasiassa. Ihan itse aiheutettua siis.

Ai on vai? Oon 175cm ja 70kg eli normaalipainonen. Uniapnea ollu "aina" johtuen iha muusta ko painosta. Oireet alko jo nuorena kun olin paljon laihempi vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä