Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?

Vierailija
22.08.2024 |

"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"

"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."

https://yle.fi/a/3-11998748

Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.

Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?

Kannattaako uniapneaa hoitaa?

Kommentit (254)

Vierailija
41/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mennä henki jos sitä ei hoideta.

Ei ole päänsärkyjä ja väsymystä.

Kakkostyypin diabetes liittyy monesti huonosti hoidettuun uniapneaan. 

Vierailija
42/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on markkinoinnista. Kavereistani todella monella on uniapnea, kuorsaavat niin että talo tärisee ja hengityskatkot yli minuutin. Silti ovat täysin terveitä. Lihavuus ei vaikuta olevan tekijä ainakaan kun kavereita katsoo. Lihavin ei kuorsaa.

"Silti ovat täysin terveitä" KUN on uniapnea, ei ole terve! Kuorsausta ei edes välttämättä ole!

Uniapnea havaitaan usein työterveys tutkimuksissa.

Ja mistä SÄ kaikkien kuorsaamisen/ei kuorsaamisen  tiedät!

Ei ole leikin asia, saattaa purra sun omaan uneen!

Moniko kavereistasi menee lounaan jälkeen tirsoille, se on yksi oire!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapneasta pääsee eroon laihduttamalla normaalimittoihin.

Ei välttämättä pääse. Syy voi olla rakenteellinen tai nenässä ongelmia. Itselläni on nenän limakalvot aina turvoksissa kun olen allerginen monelle siitepölylle, huonepölylle ym. Uniapnea poistuu kun käytän nenäsuihkeita. Nukun kuin pieni porsas sikeästi suu kiinni kun käytän limakalvojen turvotusta vähentävää suihketta ja en syö allergisoivia ruokia (viljoja ja tiettyjä vihanneksia). Valitettavasti niitä voi käyttää vain viikon ajan kuukaudessa. Allergiatesteihin en pääse vaan joudun loppuelämän ajan kokeilemaan itse mitä ruokia voin syödä. Siitepölyaikana täysin mahdoton tehtävä. Painoakin on nyt pudonnut liki 20kg mutta ei vaikuta apneaan yksistään yhtään mitään. Suosittelen muitakin kokeilemaan nenäsuihkeita välillä. Ja hakeutumaan alan asiantuntijalle.

Vierailija
44/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapneasta pääsee eroon laihduttamalla normaalimittoihin.

Ei pidä paikkaansa. Ihminen voi olla hoikka, kuten puolisoni. Häneltä leikattiin sekä nenä että kurkusta jotain uniapnean vuoksi. Hänellä on aika pieni leuka ja se tekee ahtautta kun pitäisi hengittää. Nenä oli nuoruuden liikuntaharrastusten vuoksi kolmesti murtunut ja vain toinen sierain saatiin toimivaksi. Onhan sekin parempi kuin kaksi huonosti toimivaa sierainta. CPAP-laite on meidän molempien kaveri. Siihen ääneen nukahtaa helposti. Puolison virkeys on aivan eri luokkaa sen jälkeen kun nuo kaikki toimet toteutettiin.

Vierailija
45/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi keksiä jokin parempi hoitokeino kuin tuo crap laite, sitä on veen hankala käyttää ja ei sen kanssa pysty nukkumaan.

Ei ole! Sovita kunnolla siellä mistä sen saat. Opettele hyvä nukkuma asento!

Vierailija
46/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljäsosa kansasta? Haiseeko tässä jonkun muun mielestä medikalisaatio? 

Rakenteelliset piirteet. Suomalaiset ovat monesti paksukaulaisia ja leuka on monella pienehkö. Se johtaa hengityskatkoksiin.

Vierailija
47/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea eli lihavien salakavala tauti.

Tiedän kymmeniä laihoja uniapneaa sairastavia, jopa 20v laihoja tyttöjä.

Vierailija
48/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yön laulaja sairasti uniapneaa ja hänellä oli cpap-laite, mutta oman kertomansa mukaan hän ei halunnut käyttää sitä. Hänelle kävi niin kuin ikävän usein hoitamatonta uniapneaa sairastavalle käy eli sydän repesi ja menehtyi.

Sydänkin on kovilla, kun elimistö ei saa happea.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/e720f01a-7954-4676-8078-88efad…

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1247970

LINDHOLM EI OLLUT LIHAVA!

Kyllä oli, vyötärö katosi jo 90 luvulla. Itse asiassa niin lihava, että sai uniapnean.

Kuvissa mies on kuin kuivan kesän oravan kelkannaru! "Olli Lindholm eli kolmen tunnin yöunilla - kärsi pitkistä hengityskatkoksista, apulaite jäi käyttämättä."

Vierailija
49/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa hoitaa. Minulla olo muuttui yhden yön aikana niin, että jatkuva kooma loppui, nukuin yön heräämättä ja heräsin aamulla virkeänä. Siis yhdessä yössä tuollainen muutos. Cpap-laitteeseen meni muutama päivä tottuessa. Maski oli liian tiukalla ja päätin nukkua yön ilman sitä. Sen jälkeen en ole ilman laitetta nukkunut.

Kuukausia olen yrittänyt tottua laitteeseen. Ei vaan onnistu. Maskia myös vaihdettu. Olen väsyneempi kuin koskaan aiemmin. Unen sain ennen 5 minuutissa. Nyt odotellaan tunteja. Nukun muutaman tunnin yössä jatkuvasti heräillen. Kohta lähtee laite mäkeen. Matkamalli vielä järkyttävän äänekäs tavalliseen verrattuna.

Eikö oikeasti ole muuta keksitty kuin tuollainen härpäke naamalle loppuelämäksi?  Mitkään purentakiskot ei kuulemma mua auta eikä leikkaukset. 

Vierailija
50/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yön laulaja sairasti uniapneaa ja hänellä oli cpap-laite, mutta oman kertomansa mukaan hän ei halunnut käyttää sitä. Hänelle kävi niin kuin ikävän usein hoitamatonta uniapneaa sairastavalle käy eli sydän repesi ja menehtyi.

Sydänkin on kovilla, kun elimistö ei saa happea.

Osalla aneurysma paukahtaa aivoista. 

Vierailija
51/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea eli lihavien salakavala tauti.

Älä puhu potaskaa. Suurin osa tietämistäni sairastuneista on normaalipsinoisia. Ite myös, BMI on minulla 24. 

Vierailija
52/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on cpap ollut kohta kaksi vuotta ja nukun sen kanssa paremmin. Yöhikoilua se ei kuitenkaan minulta poista, ja sydämen syke on edelleen hurjaa öisinkin. Olen nyt melkein 59-vuotias enkä usko, että eläkeikään saakka elän. 

Kuulemma joutuu lääkärintarkastukseen kolmen vuoden välein ajokorttia varten, jos uniapnea todetaan. Minulla se tarkastus on edessä ensimmäisen kerran ensi vuoden syksyllä, jos siis silloin vielä elän. Paljonkohan tää hallitus minua siitä maksattaa? Riittääkö kaksisataa euroa? 

Eikö lääkäri määrää sinulle miedointa bisopropolitablettia tasoittamaan sykettä? Siitä ei mene millään tavalla tokkuraan tai kaatuile jos käy keskellä yötä vessassa. Jatkuva vessahätä on yksi uniapnean oire. 1-2 vessareissua yössä on vielä normaalia. 

Vierailija
53/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa hoitaa. Minulla olo muuttui yhden yön aikana niin, että jatkuva kooma loppui, nukuin yön heräämättä ja heräsin aamulla virkeänä. Siis yhdessä yössä tuollainen muutos. Cpap-laitteeseen meni muutama päivä tottuessa. Maski oli liian tiukalla ja päätin nukkua yön ilman sitä. Sen jälkeen en ole ilman laitetta nukkunut.

Kuukausia olen yrittänyt tottua laitteeseen. Ei vaan onnistu. Maskia myös vaihdettu. Olen väsyneempi kuin koskaan aiemmin. Unen sain ennen 5 minuutissa. Nyt odotellaan tunteja. Nukun muutaman tunnin yössä jatkuvasti heräillen. Kohta lähtee laite mäkeen. Matkamalli vielä järkyttävän äänekäs tavalliseen verrattuna.

Eikö oikeasti ole muuta keksitty kuin tuollainen härpäke naamalle loppuelämäksi?  Mitkään purentakiskot ei kuulemma mua auta eikä leikkaukset. 

Pyydä saada kokeilla sierainmaskia. Itse sain sen heti, asiansa osaava unihoitaja ei edes kokeillut niitä koppamallejka naamalleni!

Hyvin meni alusta asti!

Vierailija
54/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnekas olet. Toiset ei totu laitteeseen millään. Itse herkkäunisena olisin varmasti ongelmissa tuon laitteen kanssa. 

Sitten ei auta muu kuin joko itse muotoilla apteekin uniapneakiskon aihiosta uniapneakisko tai teettää sellainen erikoishammaslääkärillä.

Vierailija
55/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/keho/a/9667983a-47c2-42f2-b5c8-9a9359f60f36

Uniapneasta tuore juttu Iltalehdessä. Tappava sairaus.

Vierailija
56/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen päälle päin näkee, jos joku sairastaa hoitamatonta uniapneaa.

Uniapnea vaikuttaa elämiseen siten, että paino nousee ja väsyttää. Mutta pahinta on se, että uniapnea rasittaa sydäntä joka lopulta poksahtaa.

Rikkonainen yöuni lihottaa.

Vierailija
57/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hoitaa. Kärsin vuosia jatkuvasta väsymyksestä ja järkyistä aamuhedareista kunnes sain c-pap laitteen. 

Vierailija
58/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän uniapneaa tutkitusti sairastaneita ja olivst kaikki ylipainoisia kun uniapnea todettiin tutkimuksessa.

Vierailija
59/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko yllätys että lihavien tauti lisääntyy kun lihavuus lisäätyy??

Vierailija
60/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vuosikaudet ihan mieletöntä päiväväsymystä. Kaikki mahdolliset verikokeet ja sydänfilmit tehtiin ja niissä ei näkynyt mitään poikkeavaa. Lopulta sukulaiseni kehotti hakeutumaan uniapneatutkimuksiin. Hänellä itsellään on vaikea obstruktiivinen uniapnea ja tarvitsee cpap-laitetta lopunikänsä. 

Tutkimuksissa paljastui lievä asentoriippuvainen uniapnea. Olin yllättynyt, sillä oireiden perusteella odotin vaikean uniapnean tulosta. Lääkärin mukaan lieiväkin tautimuoto voi aiheuttaa vakavia uupumusoireita ja ennenaikaisen kuoleman. Käytän nykyään sellaista uniapneavyötä, joka estää selällään nukkumisen. 

Mistä ostit sen vyön?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän