Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?

Vierailija
22.08.2024 |

"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"

"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."

https://yle.fi/a/3-11998748

Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.

Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?

Kannattaako uniapneaa hoitaa?

Kommentit (254)

Vierailija
21/254 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan ihmiset kärsivät stressistä, väsymyksestä, aamu-unisuudesta, makeannälästä ja ovat työpäivän jälkeen ihan kuitti. Nuoruuden voimat voi (lähes kokonaan) palauttaa uniapnealaitteella.

Joo, ei se minulla kyllä noin ole toiminut, vaikka paremmin nyt nukunkin. Ei poista makeannälkää, ikävä kyllä, eikä stressiä. Muuton aikoihin pari kuukautta sitten elin muutaman viikon ihan sumussa valtavan muuttostressin kourissa. 

Vierailija
22/254 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan ihmiset kärsivät stressistä, väsymyksestä, aamu-unisuudesta, makeannälästä ja ovat työpäivän jälkeen ihan kuitti. Nuoruuden voimat voi (lähes kokonaan) palauttaa uniapnealaitteella.

Joo, ei se minulla kyllä noin ole toiminut, vaikka paremmin nyt nukunkin. Ei poista makeannälkää, ikävä kyllä, eikä stressiä. Muuton aikoihin pari kuukautta sitten elin muutaman viikon ihan sumussa valtavan muuttostressin kourissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/254 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fat Sec ret

Kalorilaskuri on välttämätön sovellus syömiesi ruokien ravintosisältöjen etsimiseen ja sen avulla seuraat helposti aterioitasi, liikuntaasi ja painoasi.

Laihdu terveellisesti helppokäyttöisten puhelinsovelluksien, verkkosivujen sekä muiden kannatuksen avulla.

Kalorilaskuri on yksinkertainen käyttää ja siinä on kaikki tärkeät työkalut auttamassa sinua tavoitteidesi saavuttamisessa.

Maailman korkealuokkaisin ruoka- ja ravintoarvotietokanta.

Ruokapäiväkirja, jolla suunnittelet ja seuraat mitä syöt.

Harjoituspäiväkirja, johon kirjaat kaikki polttamasi kalorit.

Viivakoodinlukija ja viivakoodin syöttäminen manuaalisesti.

Käytä pikapoimintaa kalorien ja ravintosisältöjen etsimiseen suosikkiruoillesi, -tuotemerkeillesi sekä -ravintoloillesi.

Dieettikalenteri, josta näet, kuinka paljon kaloreita olet nauttinut ja polttanut.

Ei tuolla ole mitään tekemistä tässä ketjussa. Mutta luetun ymmärtäminen onkin joskus toooosi vaikeaa. 

Vierailija
24/254 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa hoitaa, aivoista vähenee sumuisuus ja järki leikkaa joskus. Väsymys ei oikeastaan helpottanut kuin vähäsen vaikea-asteisessa uniapneassa. Unilääkkeitä tuli kokeiltua mutta ei ollut sekään apu tähän.

Kauhea tauti kaverina ja sapettaa kun hirveää uupumusta pidettiin vuosikymmenet vain laiskuutena. Kiva nyt kitkutella yksin pienellä eläkkeellä.

Vierailija
25/254 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa hoitaa, aivoista vähenee sumuisuus ja järki leikkaa joskus. Väsymys ei oikeastaan helpottanut kuin vähäsen vaikea-asteisessa uniapneassa. Unilääkkeitä tuli kokeiltua mutta ei ollut sekään apu tähän.

Kauhea tauti kaverina ja sapettaa kun hirveää uupumusta pidettiin vuosikymmenet vain laiskuutena. Kiva nyt kitkutella yksin pienellä eläkkeellä.

Minä muistan kuinka lapsena koulussa ollessani ihmettelin miksei kukaan mun luokkakavareistani haukottele jatkuvasti niinkuin minä, tämä siis jo ihan kansakoulussa.

Vierailija
26/254 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa hoitaa. Minulla olo muuttui yhden yön aikana niin, että jatkuva kooma loppui, nukuin yön heräämättä ja heräsin aamulla virkeänä. Siis yhdessä yössä tuollainen muutos. Cpap-laitteeseen meni muutama päivä tottuessa. Maski oli liian tiukalla ja päätin nukkua yön ilman sitä. Sen jälkeen en ole ilman laitetta nukkunut.

Onnekas olet. Toiset ei totu laitteeseen millään. Itse herkkäunisena olisin varmasti ongelmissa tuon laitteen kanssa. 

Vierailija
27/254 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että laitteen kanssa herää ensimmäistä kertaa ikuisuuteen virkeänä kuin peipponen ja "uutena ihmisenä".

Kannattaako siis hoitaa tää huoh... jatkuva väsymys ja 12 tunnin unentarve pois???

Vierailija
28/254 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikassa ei haluta käydä hiv-testissä, koska kukaan ei halua "kuolemantuomiota." No Suomessa ajattelutapa on ehkä toisenlainen.

Vierailija
29/254 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen päälle päin näkee, jos joku sairastaa hoitamatonta uniapneaa.

Uniapnea vaikuttaa elämiseen siten, että paino nousee ja väsyttää. Mutta pahinta on se, että uniapnea rasittaa sydäntä joka lopulta poksahtaa.

Vierailija
30/254 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse totuin maskiin parissa yössä. Toisaalta oireet olivat niin hankalat, että oli totuttavakin. Nyt maski on eräänlainen iltarutiini ja siirtymävaihe nukkumismoodiin. Vaikutukset ovat aika valtavat. Kauheaa aikaa oli vuosikaudet mennä aivosumussa ja mikään määrä unta ei virkistänyt. 

Vierailija
31/254 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on markkinoinnista. Kavereistani todella monella on uniapnea, kuorsaavat niin että talo tärisee ja hengityskatkot yli minuutin. Silti ovat täysin terveitä. Lihavuus ei vaikuta olevan tekijä ainakaan kun kavereita katsoo. Lihavin ei kuorsaa.

Vierailija
32/254 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen päälle päin näkee, jos joku sairastaa hoitamatonta uniapneaa.

Uniapnea vaikuttaa elämiseen siten, että paino nousee ja väsyttää. Mutta pahinta on se, että uniapnea rasittaa sydäntä joka lopulta poksahtaa.

Niitä on kuule kovinkin hoikkia, jotka uniapneasta kärsivät. Miten se niillä näkyy päälle päin? 

Että minua raivostuttaa nämä mutuilijat. 😠

Vierailija
33/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavistani moni innostui menemään uniapnea testiin, kun yksi lähipiirissä sai uniapneadiagnoosin. Hän piristyi ihan eri ihmiseksi, kun alkoi taas saamaan happea yön aikana. No nyt diagnoosi on lähes kaikilla, lihavista 100% sai uniapneadiagnoosi.

Se oli yllätys, että myös naisilla on uniapneaa. Ylipaino tekee sen.

Saavat nyt niitä happinaamareita joiden avulla nukkuvat niin kuin ihmisen kuuluukin.

Itsekin jäin miettimään että tällä otannalla Suomessa on aivan valtaisa määrä hoitamattomasta uniapneasta kärsiviä.

Lihominen on yksi hyvä tunnusmerkki ja se ettei enää ole yhtä energinen kuin hoikat nuoret. Ja sekin, että kiistää uniapneansa, vaikka asiaa ei ole tutkittu.

Vierailija
34/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapneasta pääsee eroon laihduttamalla normaalimittoihin.

ÄLÄ LEVITÄ VÄÄRÄÄ "TIETOA"! Laihallakin voi olla uniapnea!

"Valikoiduilla potilailla uniapneaoireyhtymää voidaan hoitaa uniapneakiskolla, asentohoidolla tai kirurgisin toimenpitein."

https://www.kaypahoito.fi/hoi50088

Vierailija
35/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljäsosa kansasta? Haiseeko tässä jonkun muun mielestä medikalisaatio? 

"Vähintään 4 % miehistä ja 2 % naisista sairastaa oireista uniapneaa . Uudempien epidemiologisten selvitysten mukaan 17 % keski-ikäisistä miehistä ja 9 % naisista sairastaa keskivaikeaa tai vaikeaa uniapneaa 19. Osittaisen unenaikaisen ylähengitystieahtauman ilmaantuvuudesta ja esiintyvyydestä ei ole väestötason epidemiologisia tutkimuksia, mutta häiriö lienee vähintään yhtä yleinen kuin varsinainen uniapnea ." Kaypahoito.fi

Vierailija
36/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yön laulaja sairasti uniapneaa ja hänellä oli cpap-laite, mutta oman kertomansa mukaan hän ei halunnut käyttää sitä. Hänelle kävi niin kuin ikävän usein hoitamatonta uniapneaa sairastavalle käy eli sydän repesi ja menehtyi.

Sydänkin on kovilla, kun elimistö ei saa happea.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/e720f01a-7954-4676-8078-88efad…

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1247970

LINDHOLM EI OLLUT LIHAVA!

Vierailija
37/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi keksiä jokin parempi hoitokeino kuin tuo crap laite, sitä on veen hankala käyttää ja ei sen kanssa pysty nukkumaan.

Vierailija
38/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yön laulaja sairasti uniapneaa ja hänellä oli cpap-laite, mutta oman kertomansa mukaan hän ei halunnut käyttää sitä. Hänelle kävi niin kuin ikävän usein hoitamatonta uniapneaa sairastavalle käy eli sydän repesi ja menehtyi.

Sydänkin on kovilla, kun elimistö ei saa happea.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/e720f01a-7954-4676-8078-88efad…

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1247970

LINDHOLM EI OLLUT LIHAVA!

Kyllä oli, vyötärö katosi jo 90 luvulla. Itse asiassa niin lihava, että sai uniapnean.

Vierailija
39/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuosikaudet ihan mieletöntä päiväväsymystä. Kaikki mahdolliset verikokeet ja sydänfilmit tehtiin ja niissä ei näkynyt mitään poikkeavaa. Lopulta sukulaiseni kehotti hakeutumaan uniapneatutkimuksiin. Hänellä itsellään on vaikea obstruktiivinen uniapnea ja tarvitsee cpap-laitetta lopunikänsä. 

Tutkimuksissa paljastui lievä asentoriippuvainen uniapnea. Olin yllättynyt, sillä oireiden perusteella odotin vaikean uniapnean tulosta. Lääkärin mukaan lieiväkin tautimuoto voi aiheuttaa vakavia uupumusoireita ja ennenaikaisen kuoleman. Käytän nykyään sellaista uniapneavyötä, joka estää selällään nukkumisen. 

Vierailija
40/254 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on markkinoinnista. Kavereistani todella monella on uniapnea, kuorsaavat niin että talo tärisee ja hengityskatkot yli minuutin. Silti ovat täysin terveitä. Lihavuus ei vaikuta olevan tekijä ainakaan kun kavereita katsoo. Lihavin ei kuorsaa.

Sehän uniapneassa onkin pahinta, että sitä ei huomaa kuin tutkimuksessa tai kun sydän lopulta pettää. Uniapnea johtaa itsenä lihottamiseen mikä vain pahentaa uniapneaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi