Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?

Vierailija
22.08.2024 |

"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"

"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."

https://yle.fi/a/3-11998748

Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.

Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?

Kannattaako uniapneaa hoitaa?

Kommentit (263)

Vierailija
241/263 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jonkun maskin kanssa nukkuu mahallaan?

Voisko joku kertoa?

Tietysti hoidettu uniapnea mahdollistaa nukkumisen selälläänkin olematta kuitenkaan päivisin väsynyt.

Vierailija
242/263 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta uniapneaa hoidetaan huonosti. Puolisollani ollut lievä uniapnea 15 vuotta, kehotettiin laihduttamaan, ei seurantaa. Laihtui ja lihoi takaisin. Kaikki uniapean merkit on eli kuorsaus, hengityskatkoksia, kotlea verenpaine, ylipaino, yöuni ei riitä eli nukkuu pitkään, kun unen lastu on heikko.

Sanoisin, että nämä tyypit ovat juuri niitä, joita on terveydenhuollon seurannassa jääneet ulkokehälle ja sitten ihmetellään kun ns. terve ihminen menehtyy 50+ - vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/263 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta uniapneaa hoidetaan huonosti. Puolisollani ollut lievä uniapnea 15 vuotta, kehotettiin laihduttamaan, ei seurantaa. Laihtui ja lihoi takaisin. Kaikki uniapean merkit on eli kuorsaus, hengityskatkoksia, kotlea verenpaine, ylipaino, yöuni ei riitä eli nukkuu pitkään, kun unen lastu on heikko.

Sanoisin, että nämä tyypit ovat juuri niitä, joita on terveydenhuollon seurannassa jääneet ulkokehälle ja sitten ihmetellään kun ns. terve ihminen menehtyy 50+ - vuotiaana.

Ainakin minä pääsin uniapneatutkimukseen (sain tutkimuslaitteen kotiini yhdeksi yöksi), kun olin ensin yhteydessä hoitajaan ja sitten hän lääkäriin ja teki lähetteen. 

Uniapneatutkimus on kyllä maailman helpoin asia. Käyt hakemassa laitteen polilta lainaan ja samalla sen käyttö opetetaan (kiinnittäminen nipsuilla nukkumaan mentäessä yöpaitaan ja letkujen teippaus sieraimiin.) Sitten vain nukut omassa sängyssäsi kotona yön ja aamulla viet laitteen takaisin. Ja kohta pamahti uniapneadiagnoosi ja alkoi laitteen odottaminen. Eikä tutkimus silloin maksanut senttiäkään!

Kylläpä elämänlaatu nousi ihan uudelle tasolle tai siis alkoi ihan uusi elämä. Voi kun en mennyt aikaisemmin sinne tutkimukseen!!! 

Että nyt vain aktiivisuutta peliin niin miehesi saa tutkimuksen ja diagnoosin.

Vierailija
244/263 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin netistä että todella monen liikenneonnettomuuden syy on uniapnea. Ilmeisesti siis hoitamaton. Kuljettaja nukahtaa rattiin päivälläkin ja PAM!

Vierailija
245/263 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yön laulaja sairasti uniapneaa ja hänellä oli cpap-laite, mutta oman kertomansa mukaan hän ei halunnut käyttää sitä. Hänelle kävi niin kuin ikävän usein hoitamatonta uniapneaa sairastavalle käy eli sydän repesi ja menehtyi.

Sydänkin on kovilla, kun elimistö ei saa happea.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/e720f01a-7954-4676-8078-88efad…

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1247970

LINDHOLM EI OLLUT LIHAVA!

Ohis iihän hän hoiikkalaan ollut. Näytti olemukseltaan salilla kävijältä. Mietin vain tuota, että liittyykö uniapneaan aortan repeäminen? Mä yhdistän aortan repeämisen ikään ja kovaan urheilusuoritukseen

Vierailija
246/263 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino, kuorsaus ja öisin pissalla on melkein satavarma uniapnea!!!

Kaikilla kuorsaajilla ei ole uniapneaa, oliko se kuorsaajista noin kolmasosalla. 

Vierailija
247/263 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minä pääsin uniapneatutkimukseen (sain tutkimuslaitteen kotiini yhdeksi yöksi), kun olin ensin yhteydessä hoitajaan ja sitten hän lääkäriin ja teki lähetteen. 

Uniapneatutkimus on kyllä maailman helpoin asia. Käyt hakemassa laitteen polilta lainaan ja samalla sen käyttö opetetaan (kiinnittäminen nipsuilla nukkumaan mentäessä yöpaitaan ja letkujen teippaus sieraimiin.) Sitten vain

Mieheni siis sai diagnoosin kuten yllä kerroin. Eihän uniapneadiagnoosia edes saa ilman  uniapneatutkimusta. Se jälkiseuranta jäi, sanottiin vain että laihduttaminen auttaa. Ja joku keskustelussa mainitsikin kiskot. Yökiskot mainittiin myös miehelleni, mutta asian selvittäminen kuka yksityinen tekee erityiskiskoja jäi potilaalle. Ja voinet arvata, että asia jäi mieheltäni tuohon ja myös terveydenhoidon taholta asia jäi ilman seurantaa. 

Tiedän useamman pariskunnan tutuissani, jotka nukkuvat eri huoneissa miehen kuorsauksen tähden. Eli taitaa usealla vaimolla olla haasteita patistaa miestä tutkimuksiin ja hoitaa asia loppuun asti.

Vierailija
248/263 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin, että minulla on uniapnea. Heräsin monta kertaa yössä vessaan, hikoilutti, sydän hakkasi ihan hulluna, välillä tuntui, että en saanut happea. Kun sain kilpirauhaslääkityksen, kaikki nuo oireet poistuivat, nukun nykyään katkotta aamuun saakka ilman noita oireita. Joskus voi siis olla muutakin.

Vierailija
249/263 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja olin jo pitkään kokenut voimakasta väsymystä, joten hakeuduin työterveyteen. Lääkäri kuunteli ja kyseli, täytätti myös lomakeen koskien untani ja väsymistäni ja epäili uniapneaa. Hieman turhamaisesti loukkaannuin moisesta epäilystä, mutta niin vain tuloksena lopulta oli keskivaikea uniapnea. Puolisen vuotta jouduin odottamaan laitetta, käyttöön tottuminen vei tovin, mutta nyt en lähde minnekkään ilman "unimaskiani". Aivosumu on kateissa ja herään virkeämpänä ja vireys kestää koko päivän. Hieman cpap-laite suhisee ja puhaltaa viileähköä ilmaa, joka voi häiritä vieressä nukkujaa. Vatsalla nukkumisen on kyllä saanut jättää. Suosittelen ehdottomasti cpap-hoitomuotoa.

Laitteeni ehdin saamaan ennen Lindfolmin kuolemaa, jonka jälkeen alkoikin tuo runsas hakeutuminen tutkimuksiin ja laitteiden pitkä odotus. Minullekkin sanottiin jo aiemmin ammattikuljettajien olevan esisijaisia jonossa.  

Vierailija
250/263 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on cpap ollut kohta kaksi vuotta ja nukun sen kanssa paremmin. Yöhikoilua se ei kuitenkaan minulta poista, ja sydämen syke on edelleen hurjaa öisinkin. Olen nyt melkein 59-vuotias enkä usko, että eläkeikään saakka elän. 

Kuulemma joutuu lääkärintarkastukseen kolmen vuoden välein ajokorttia varten, jos uniapnea todetaan. Minulla se tarkastus on edessä ensimmäisen kerran ensi vuoden syksyllä, jos siis silloin vielä elän. Paljonkohan tää hallitus minua siitä maksattaa? Riittääkö kaksisataa euroa? 

Niin terveyden hyväksi 200 euroa on kamala summa, mutta röökiin, alkoholiin, roskaruokaan ja ilmaston pilaamiseen käytämme mutinoitta paljon enemmän.

Mun mielestä 200 euroa on pieni summa siitä, että ei ole vaarassa nukahtaa rattiin ja lopettaa omaa elämään ja mahdollisesti muitakin elämiä ja vammauttaa ihmisiä.

Vierailija
251/263 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää se kaura kaikissa muodoissaan pois kuukaudeksi ja katsokaa auttoiko. Se tekee limaa ja turvottaa nielua joillakin.

Vierailija
252/263 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja olin jo pitkään kokenut voimakasta väsymystä, joten hakeuduin työterveyteen. Lääkäri kuunteli ja kyseli, täytätti myös lomakeen koskien untani ja väsymistäni ja epäili uniapneaa. Hieman turhamaisesti loukkaannuin moisesta epäilystä, mutta niin vain tuloksena lopulta oli keskivaikea uniapnea. Puolisen vuotta jouduin odottamaan laitetta, käyttöön tottuminen vei tovin, mutta nyt en lähde minnekkään ilman "unimaskiani". Aivosumu on kateissa ja herään virkeämpänä ja vireys kestää koko päivän. Hieman cpap-laite suhisee ja puhaltaa viileähköä ilmaa, joka voi häiritä vieressä nukkujaa. Vatsalla nukkumisen on kyllä saanut jättää. Suosittelen ehdottomasti cpap-hoitomuotoa.

Laitteeni ehdin saamaan ennen Lindfolmin kuolemaa, jonka jälkeen alkoikin tuo runsas hakeutuminen tutkimuksiin ja laitteiden pitkä odotus. Minullekkin sanottiin jo aiemmin ammattikuljettajien olevan esisijaisia jonossa.  

Kuin minunkin tarina. Diagnoosi järkytti, mutta nykyään kaduttaa vain että tuhlasin yli 10 vuotta elämiseen väsyneenä ja sumussa ennen kuin sain hoidon.

Vierailija
253/263 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Uniapnean takia ei kannata kuolla.

Vierailija
254/263 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla, että joku on hakenut hoidon.

Vierailija
255/263 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te joilla on todettu uniapnea? Miten nopeasti olette saaneet laitteen?

Vierailija
256/263 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kannattaa hoitaa. Minulla on keskivaikea enkä käytä laitetta. Vuoden yritin ja se siitä. Nyt sitä yllättyy joka päivä kun selviää hengissä päivästä, Aamuisin on enemmän tai vähemmän arkusta noussut olo.

Vierailija
257/263 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on cpap ollut kohta kaksi vuotta ja nukun sen kanssa paremmin. Yöhikoilua se ei kuitenkaan minulta poista, ja sydämen syke on edelleen hurjaa öisinkin. Olen nyt melkein 59-vuotias enkä usko, että eläkeikään saakka elän. 

Kuulemma joutuu lääkärintarkastukseen kolmen vuoden välein ajokorttia varten, jos uniapnea todetaan. Minulla se tarkastus on edessä ensimmäisen kerran ensi vuoden syksyllä, jos siis silloin vielä elän. Paljonkohan tää hallitus minua siitä maksattaa? Riittääkö kaksisataa euroa? 

Niin terveyden hyväksi 200 euroa on kamala summa, mutta röökiin, alkoholiin, roskaruokaan ja ilmaston pilaamiseen käytämme mutinoitta paljon enemmän.

Mun mielestä 200 euroa on pieni summa siitä, että ei ole vaarassa nukahtaa rattiin ja lopettaa omaa elämään ja mahdollisesti muitakin elämiä ja vammauttaa ihmisiä.

En minä eikä tutuista ketään ole joutunut ylimääräisiin lääkärintarkastuksiin?

Vierailija
258/263 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki kannattaa hoitaa. Minulla on keskivaikea enkä käytä laitetta. Vuoden yritin ja se siitä. Nyt sitä yllättyy joka päivä kun selviää hengissä päivästä, Aamuisin on enemmän tai vähemmän arkusta noussut olo.

Miksi et käytä laitetta. Onko kyse siitä samasta luovuttamisen mentaliteetista kuin lihavilla yleensä on???

Itse sinnittelin monta yötä ja kokeilin erilaisia maskeja ennen kuin löytyi toimiva ja totuin. Se ensimmäinen aamu hyvin nukutun yön jälkeen ei unohdu... 😁 Siis ihmettelin koko päivän, että täh, tällainenko olo voi olla!!! 🥳🥳

Vierailija
259/263 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hoitaa tietysti... mulla laite jäi käyttämättä ja se otettiin pois. Nyt menee kolme tölkkiä energiajuomaa aamusta ja sokeriherkkuja että pysyn hereillä iltapäivään. sitten otan ruoan jälkeen neljän tunnin päiväunet ja sokerin ja kofeiinin avulla sinnittelen iltaan ja sitten taas koitan selvitä yön tuskaisesti... oon työkyvytön jo sairaalloisen ylipianon takia...menetetty tapaus.

Vierailija
260/263 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniapneasta pääsee eroon laihduttamalla normaalimittoihin.

Ei välttämättä pääse. Syy voi olla rakenteellinen tai nenässä ongelmia. Itselläni on nenän limakalvot aina turvoksissa kun olen allerginen monelle siitepölylle, huonepölylle ym. Uniapnea poistuu kun käytän nenäsuihkeita. Nukun kuin pieni porsas sikeästi suu kiinni kun käytän limakalvojen turvotusta vähentävää suihketta ja en syö allergisoivia ruokia (viljoja ja tiettyjä vihanneksia). Valitettavasti niitä voi käyttää vain viikon ajan kuukaudessa. Allergiatesteihin en pääse vaan joudun loppuelämän ajan kokeilemaan itse mitä ruokia voin syödä. Siitepölyaikana täysin mahdoton tehtävä. Painoakin on nyt pudonnut liki 20kg mutta ei vaikuta apneaan yksistään yhtään mitään. Suosittelen muitakin kokeilemaan nenäsuihkeita välillä. Ja hakeutumaan alan asiantuntijalle.

Minulla oli uniapneatutkimushärvelit kotona  vuosi sitten, hämmästyin ettei  uniapneaa kuitenkaan todettu. Muuten vain kuorsaan, kuulemma äänekkäästi. Pitäisi mennä nenä-kurkkuläälärille jos saisin aikaiseksi. Nenäkannun käyttö yms. ei ole auttanut.