No jo on omenoiden lahjoittaminenkin vaikeaa! Pitäkää tunkkinne!
Yritin lahjoittaa omenoita.
Kauhea rutina alkoi:
-mitä lajiketta?
-onko happamia?
-pudonneita vai puusta?
-onko siistiä vai esim. omenarupea?
-voitko tuoda?
Antaa olla 🤯
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä näe turhaa vaivaa.
Itse olen ilmoittanut vain suoraan metsästysseuralle, että tulevat hakemaan peuroille syöttiomenoita ja yleensä ovat aika nopeasti käyneet hakemassa pois. Jos jostain syystä käy niin,etteivät hae niin olen suoraan vaan kompostoinut koko paskan. Ei suomessa ole yhtäkään niin köyhää ihmistä, että ilmaiseksi mitään hakisivat, kyllä niille vähintäänkin pitää maksaa että kelpaisi.
Täälläkin on yksi köyhä joka ilomielin ottaisi kotimaisia omenoita,mutta mistään ei saa,mieluummin laitetaan kompostiin kuin autetaan vähävaraista.
Vink vink,mene kysymään talosta missä pihalla puut täynnä omenia,varmasti saat luvan poimia omenia. Noin me saatiin omppuja pois .
Kun katsoo joitakin vastauksia ihmettelen, miten ihmiset voivat näin huonosti.
Ap:llekin tiedoksi, että nuo kysymykset tarjoamistasi omenoista ovat todella tärkeitä, jatkokäyttöä varten..
Sinulle omenat (omenat kuin omenat) ovat pelkkä jätettä, jota yrität hurskastellen "lahjoittaa" pois.
Vastaus: Miksi olet näin ilkeä? Ei niitä kukaan hurskahdellen lahjoita pois. Kun itse muutin taloon, niin täällä pihalla oli 20 omenapuuta ja itsellä ei ole tarvetta näin monelle omenalle. Mihin sitten laittaa ne ylimääräiset? Parempi antaa pois ilmaiseksi, etteivät mene hukkaan. Jos eivät kelpaa sinulle, niin sitten ei. Voi, että taas joku yksi ilkeä ihminen löytää jonkun ilkeän syyn sille, että annetaan ilmaiseksi. Jos pyytää rahaa jostain vähän, niin sekin varmaan ilkeää. Kerrohan nyt, että mitä pitäisi tehdä näille omenoille, kun olet niin besser wisser?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevostallit, kotieläintilat, ruokajonot saattaisivat kiinnostua. Mutta ehdotan ihan kadunvarsikylttiä ja vaikka muovipussiin säkki omenoita lapulla että saa ottaa.
Ei hyväää päiväääää!
Hevosille ja naudoille ei kahta kolmea omppua enempää päivässä saa syöttää edes ! KaupunkilaisJUNTTI! Täys tolvana!! Ihme toukohousu..
Eivätköhän nämä hevostallien ja kotieläintilojen henkilökunnat osaa annostella omput oikein. Sinä itse olet kaupunkilaisjuntti pahimmasta päästä, tolvanastakin pahempi aivokääpiö.
horatsulissu pitää päänsä kiinni ja lopettaa muiden omistamien eläinten pakkosyötön. hyi olkoon, pullavaa meininkiä. olet varmaan aika hervottoman kokoinen.
Ohoh, ottipa itsariyksiön asukkaalle koville:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä näe turhaa vaivaa.
Itse olen ilmoittanut vain suoraan metsästysseuralle, että tulevat hakemaan peuroille syöttiomenoita ja yleensä ovat aika nopeasti käyneet hakemassa pois. Jos jostain syystä käy niin,etteivät hae niin olen suoraan vaan kompostoinut koko paskan. Ei suomessa ole yhtäkään niin köyhää ihmistä, että ilmaiseksi mitään hakisivat, kyllä niille vähintäänkin pitää maksaa että kelpaisi.
Täälläkin on yksi köyhä joka ilomielin ottaisi kotimaisia omenoita,mutta mistään ei saa,mieluummin laitetaan kompostiin kuin autetaan vähävaraista.
No tuu hakemaan. Ota myös ämpäreitä mukaan ja kerää samalla nuo musta/punaherukat pois, niitä on tuossa 26 puskallista. Karviaisiakin on kolme puskaa jouten. Ja jos pakki kestää niin sa
Eläkkeellä oleva isäni on käynyt noita marjoja keräilemässä naisystävänsä kanssa, kun ollut ilmoituksia. Käsittääkseni ovat jossain paikassa jopa keränneet osan omistajalle ja loput itselleen. Saavat siinä itselleen talven marjat.
Taas saatiin kunnon riita aikaan. Hyvä hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvälaatuiset ja makeat omenat menisi pienissä erissä. Ämpärillinen kovia ja puisia omenoita ei niin kiinnosta.
Minä kyllä kävisin mieluusti hakemassa nimenomaan ne kovat & happamat. 😋 Makeista ja jauhoisista en tykkää.
Kovista ja happamista saa parhaan, kirkkaan omenasoseen piirakoihin ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisillä on niin paljon omenapuita vaikka eivät omenoita halua?
Ja monilla vielä sellaisia lajikkeita, joissa on huono säilyvyys eikä niistä tule kunnon hilloa. Monien lajikkeiden kohdalla joutuu oikein tutkimaan ja miettimään, mitä niillä tekisi
Jos joku on noin helkkarin tarkka omenalajikkeista, saa vallan hyvin ostaa omenansa itse, eikä hinguta ilmaisten omenien perään. Itse osaan tehdä jokaiselle lajikkeelle jotakin eli osan voi syödä suoraan, osasta tehdä leivonnaisia tai säilöä sokeria säätämällä joko purkittaen tai pakastaen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntee jonkun jolla hevonen tai useampia, niin sinne luulisi kelpaavan isotkin määrät.
Lähihevostallin portilla lukee, että emme halua omenoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tein hilloa näistä saa-ottaa-omenoista, joita keräilin omakotialueen ämpäreistä, vadeista, banaanilaatikoista, paperi- ja muovikasseista. Olen allerginen kypsentämättömille omenoille, mutta hilloa voin syödä. Hyvää tuli monta lasipurkillista. Lisäsin vielä kanelia hillosokerin lisäksi joukkoon. Omenat oli matosia, kolhiintuneita ja ihan priimaa. Kiitollinen olen näistä ilmaisista omenoista. Työttömänä ehdin keräilemään ja pitkin vuotta sitten lisään kaurapuuroon.
Kaikki eivät tykkää hillosta, kaikista omenoista ei tule hyvää hilloa.
Omenahillo on ihan tolkuttoman hyvää. Kyllä useimpien piahoilla olevista omenapuista löytyy lajikkeita ihan syöntiin, pakkaseen siivutettaviksi ja hilloonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oisko vaikka että on muuttanut taloon, jonka pihalla niitä sattuu olemaan? Enkä minä ainakaan osaisi ottaa kantaa että onko nuo nyt erityisen happamia, soveltuuko hilloon tai mitään muutakaan. Saat tulla ihan itse katsomaan, ota jos otat.
Älytöntä olisi sekin, että kaataa pihaa kaunistavat puut pois vain sen takia, että ei itse osaa hyödyntää hedelmiä. Meillä on myös edellisen omistajan jäljiltä omenapuita ja ovat kaikki vähän eri lajikkeita. Lisäksi ne tuottavat hedelmiä sattumanvaraisesti, joskus hyvin ja joskus hyvin huonosti, lisäksi lähes aina päinvastoin kuin mitä maan yleinen satotuotanto on jostakin kumman syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oisko vaikka että on muuttanut taloon, jonka pihalla niitä sattuu olemaan? Enkä minä ainakaan osaisi ottaa kantaa että onko nuo nyt erityisen happamia, soveltuuko hilloon tai mitään muutakaan. Saat tulla ihan itse katsomaan, ota jos otat.
Taloa ostaessa ei kaikille tule edes mieleen kysyä entiseltä omistajalta että mitähän lajiketta ne pihalla olevat vanhat omenapuut mahtavat olla...
- sivusta
Taloa ostaessa ei kaikille tule edes mieleen kysyä entiseltä omistajalta että mitähän lajiketta ne pihalla olevat vanhat omenapuut mahtavat olla...
- sivusta
Tai sitten on vuokralla niin kuin minä, siksikään ei niin hirveästi olisi intoa selvittää ja ihmetellä, mutta ajattelisi että joku voisi olla tyytyväinen jos ilmaiseksi saa. Mutta hyvä nähdä että ei kannata ryhtyä lahjoittamaan, lahotkoon sinne minne tippuu.
Miksi ette kaada niitä jätteitä tuottavia puitanne? Helpommalla pääsis ja sais vähän polttopuutakin. Tilalle voi istuttaa jotain mitä haluaa.
Jollain mehuasemilla olen nähnyt tiedon, että ottavat omenoita vastaan ja jos asiakas ei mehuja itse pysty käyttämään, lahjoittavat mehut alueella sijaitseviin hoivakoteihin. Ajattele, miten onnellisia olisivatkaan vanhukset, kun saisivat kotimaisista omenoista tehtyä mehua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monilla vielä sellaisia lajikkeita, joissa on huono säilyvyys eikä niistä tule kunnon hilloa. Monien lajikkeiden kohdalla joutuu oikein tutkimaan ja miettimään, mitä niillä tekisi
Jos joku on noin helkkarin tarkka omenalajikkeista, saa vallan hyvin ostaa omenansa itse, eikä hinguta ilmaisten omenien perään. Itse osaan tehdä jokaiselle lajikkeelle jotakin eli osan voi syödä suoraan, osasta tehdä leivonnaisia tai säilöä sokeria säätämällä joko purkittaen tai pakastaen.
Haluatko nyt mitalin tai jotain omenoiden lajiketunnistuskyvystäsi?
Kuvottavaa valitusta pyhäomenan tarjoajilta. Vai pitäisi iskeä nälkävuodet ja lisää kärsimystä kun omat omppuset eivät kelvanneet? Mitä helvettiä nyt oikeasti. Onko vajaille tullut mieleen että ne oikeasti köyhät joita tämä maa on TÄYNNÄ eivät ehkä pääse itse hakemaan niitä teidän omppusia?? Kävikö mielessä? Se että jonkun hikisen paikan väki ei halua niitä omppusia ei varmaan tarkoita ettei koko Suomen väki haluaisi omenoita. Ja pitäisi tulla "oikein kunnon nälkävuodet" että jonkun rupiset omenat kelpaisivat jollekkin.
Joillakin on todellakin se kuci kihatanut päähän ja vain sen takia että sattuu tällä hetkellä olemaan töissä ja omistamaan omenapuita, muut ovat kuin karjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevostallit, kotieläintilat, ruokajonot saattaisivat kiinnostua. Mutta ehdotan ihan kadunvarsikylttiä ja vaikka muovipussiin säkki omenoita lapulla että saa ottaa.
Ei hyväää päiväääää!
Hevosille ja naudoille ei kahta kolmea omppua enempää päivässä saa syöttää edes ! KaupunkilaisJUNTTI! Täys tolvana!! Ihme toukohousu..
Itse olet tolvana. On niitä isompiakin tiloja olemassa kuin vaikka kahden naudan tiloja - väittäisin, että suurin osa Suomessa olevista onkin.
Kaikki eivät tykkää hillosta, kaikista omenoista ei tule hyvää hilloa.