Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No jo on omenoiden lahjoittaminenkin vaikeaa! Pitäkää tunkkinne!

Vierailija
21.08.2024 |

Yritin lahjoittaa omenoita. 

Kauhea rutina alkoi:

-mitä lajiketta?

-onko happamia?

-pudonneita vai puusta?

-onko siistiä vai esim. omenarupea?

-voitko tuoda?

Antaa olla 🤯

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske omenia mutta tuli noista tori-ilmoituksista mieleen:

Oli polkupyörän etuvanne myynnissä 5 eurolla, siinä luki, että otettu Solifer mummopyörästä.

Ensin joku kysyi vanteen materiaalia?

Tämän jälkeen toinen kysyi, saako tuohon asennettua levyjarrun, käykö tuo maastopyörään ja voitko lähettää tuon?

OOO---MMMMM----GGGG

Vierailija
122/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisillä on niin paljon omenapuita vaikka eivät omenoita halua?

No oisko vaikka että on muuttanut taloon, jonka pihalla niitä sattuu olemaan? Enkä minä ainakaan osaisi ottaa kantaa että onko nuo nyt erityisen happamia, soveltuuko hilloon tai mitään muutakaan. Saat tulla ihan itse katsomaan, ota jos otat. 

Taloa ostaessa ei kaikille tule edes mieleen kysyä entiseltä omistajalta että mitähän lajiketta ne pihalla olevat vanhat omenapuut mahtavat olla...

- sivusta

Netistä löytyy kuvia omenalajikkeista. Niiden avulla pääsee lajiketunnistuksessa alkuun. Valkea kuulas ja kanelit on helppo tunnistaa. Erikoisemmista lajikkeista voi ottaa yhteyttä puutarha-alan ammattilaisiin, sieltä löytyy tunnistusapua. V

Niin ja omenoista voi kehitellä itse omia laijkkeita ymppäämällä. Se tosin voi olla monelle tämän ketjun mammalle varsin vaikea rasti edes ajatella asiaa, saati ymmärtää, kun lahjoitettavistakin omenista pitäisi etukäteen saada laijketieto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että tällainen köyhiä haukkuva paskaprovo tällä kertaa. 

Voitte tunkea ne omenat perceeseen, kuka luulee että omena korvaa oikean ruuan ja aterian? 

Minä olen aikoinani asunto- ja opintovelallisena elänyt pari viikkoa parilla kassillisella lahjoitusomppuja. Hyvin kesti terveyskin, tosin omput maistuivat vasta vuoden päästä.

Vierailija
124/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin portinpieleen puutarhapöydälle omenoita ämpäriin ja lapun "Saa ottaa".

Omenat oli kaadetu maahan, ämpäri ja pöytä viety.

Voi apua. Tuollaiselle olisi oikein joutua kärsimään pari viikkoa nälkää.

Mun kotipaikkakunnalla saa poimia vapaasti auringonkukkia pellolta. Niiden ohi pyöräillessä olen tullut hyvälle mielelle sillä kukkiva auringokukkapelto on kaunis. Yksi iltapäivä muutama ylä-asteikäinen juippi oli pellolla ja repi kukkia niin että ilmassa pölisi. Onneksi eivät tuhoneet koko peltoa. Mutta siis me ihmiset eletään ihan eri todellisuuksissa - siltä se välillä tuntuu. Kun jotain voi saada niin sitten potkitaan ja revitään ja otetaan mitä huvittaa. Joku ihan selvästi saivarteli että sai ottaa pöydän ja ämpärin, mutta jätti omenat.

Lapsena lahjoitin kerran kaverille yhden julisteen. Hän rypisti sen ja heitti lattialle. Ajatus ilmeisesti oli että saa tehdä omalla julisteellaan mitä haluaa.

Vierailija
125/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on tosi nirsoja. Olisin tutulle lasten pyörän antanut ilmaiseksi.

Pyörä oli hyvässä kunnossa muuten, mutta ilmaa ei ollut renkaissa katselmoidessa. Kumit ei olleet edes puhki, vaan pumppaamalla sai renkaat täyteen.Pari vuotta vanha, kun jäi pieneksi omalta muksulta.

Ei kelvannut, mutta oli uusi pyörä ostettu, joka lähes saman näköinen.

Pyörä kyllä kelpasi toiseen perheeseen. :)

Vierailija
126/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä näe turhaa vaivaa.

Itse olen ilmoittanut vain suoraan metsästysseuralle, että tulevat hakemaan peuroille syöttiomenoita ja yleensä ovat aika nopeasti käyneet hakemassa pois. Jos jostain syystä käy niin,etteivät hae niin olen suoraan vaan kompostoinut koko paskan. Ei suomessa ole yhtäkään niin köyhää ihmistä, että ilmaiseksi mitään hakisivat, kyllä niille vähintäänkin pitää maksaa että kelpaisi.

Täälläkin on yksi köyhä joka ilomielin ottaisi kotimaisia omenoita,mutta mistään ei saa,mieluummin laitetaan kompostiin kuin autetaan vähävaraista.

Joka syksy olen tarjonnut omenoita mutta vain kolme kertaa on kelvannut jollekin viidentoista vuoden aikana. Omenoita tulee niin paljon että kymmeniä kiloja pitää biojätteeseen laittaa syksyisin. Viikkokausia jemmata ja kantaa sankollinen viikossa. Muuten taloyhtiön astiasta tulee liian painava.

Vierailija
127/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on joka vuosi kelvanneet kaikenlaiset omenat, erottelematta!

Pesen, leikkelen, myllyn läpi kattilaan, hiven sokeria, ripaus vaniljasokeria ja aivan hipsaus kanelia, kuumennus, sitten umpiointi purkkiin ja purkit jääkaappiin. Viime - siis tänä - vuonna viimeinen omenapurkki avattiin huhtikuussa ja hyvää oli. Osastat tietysti omena-kaurapaistosta, jota uppoaa muutenkin viikottain.

Vierailija
128/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oisko vaikka että on muuttanut taloon, jonka pihalla niitä sattuu olemaan? Enkä minä ainakaan osaisi ottaa kantaa että onko nuo nyt erityisen happamia, soveltuuko hilloon tai mitään muutakaan. Saat tulla ihan itse katsomaan, ota jos otat. 

Taloa ostaessa ei kaikille tule edes mieleen kysyä entiseltä omistajalta että mitähän lajiketta ne pihalla olevat vanhat omenapuut mahtavat olla...

- sivusta

Netistä löytyy kuvia omenalajikkeista. Niiden avulla pääsee lajiketunnistuksessa alkuun. Valkea kuulas ja kanelit on helppo tunnistaa. Erikoisemmista lajikkeista voi ottaa yhteyttä puutarha-a

Niin ja omenoista voi kehitellä itse omia laijkkeita ymppäämällä. Se tosin voi olla monelle tämän ketjun mammalle varsin vaikea rasti edes ajatella asiaa, saati ymmärtää, kun lahjoitettavistakin omenista pitäisi etukäteen saada laijketieto.

Ymppääninen eli varttaminen ei muuta perusrunkoon liittävän oksan lajiketta mihinkään. Menetelmään käytetään nimenomaan taimituotannossa sen takia, ,että saadaan tehtyä samat ominaisuudet omaavia taimia.

Vierailija
129/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin portinpieleen puutarhapöydälle omenoita ämpäriin ja lapun "Saa ottaa".

Omenat oli kaadetu maahan, ämpäri ja pöytä viety.

Voi ei, harmillista! Mää näin kerran kun pikkunulikat kusi niitten lahjotettavien omenoiden päälle, en oo sen jälkeen uskaltanu ottaa vaikka tarttisinki.

Aiemmin monasti suunnittelin, että menisin kyselemään runsasomenaisista taloista, että saanko ostaa heidän omenoitaan. Toki niin, että olisin poiminut ne omenat suoraan puusta oksia vahingoittamatta.Yleensähän nuo "saa ottaa" -omput näyttää olevan puusta pudonneita eli kolhuisia ja siksi nopeasti pilaantuvia, sen takia siis mieluummin maksaisin kunnon hinnan suoraan puusta kerättävistä.

Mutta nyt ei enää ole tarvetta osto-omenoille, mökin hankinnan myötä on omaa satoa jo saatavilla.

Kato kypsät omenat putoaa itekseen puusta ja sitten ne kerätään maasta. 

Vierailija
130/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pudonneita vai puusta on hyvä kysymys. Pudonneet voi laittaa kompostiin. 

Miksi? Mä teen mehua, soseita, piirakkaa niistä. 

pihallasi ei liiku eläimiä eikä hyönteosiä/etainoita? vai lisääkö makua ja jännitystä vaan?

Kuorin ja pesen omenat.

En käytä omenoita joissa jälkiä kuoressa. Ne menevät kaatopaikalle.

Näkeehän sen, jos joku eläin on ehtinyt sitä maistella. En epäröi syödä ehjää omenaa suoraan puun alta. Hihaan voi ensin pyyhkäistä.

Vierailija
131/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeitä kysymyksiä nuo ompuista kiinnostuneet ovat esittäneet. Ap ei ymmärrä.

Pudokas on pudokas. Lajike on tärkeä. Jauhoisuus vs. kiinteys. Happamuus.

Rupinen on rupinen.

Jos joku tulee pihaa siistimään, on hänen tiedettävä mitä saa vastineeksi.

Monet yrittävät laittaa kierrätykseenkin aivan umpisurkeaa tavaraa, kun vaan eroon pääsee.

Vierailija
132/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kelvannut sen koommin myöskään mansikat koska olisi itse pitänyt keräillä.

Samoin kävi myös mustaherukoille,punaherukoille,raparperille.

"Voitko tuoda?"

En.

"Mutta asun aika lähellä,vain 40 kilometrin päässä"

📞 

Joo, niin varmaan... 

Laiskuuden määrä on suurempi kuin osaat kuvitella.

Vierailija
133/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan haluan huonoja omenoita. Kaupassakin ne ei ole rupisia ja kolhuttuja. No minä ostan kaupasta omenani niin en häiritse sua.

Joo, kaupassa ei ole rupisia. Mutta kolhittuja sielläkin, kun niitä laatikoista toiseen kaadellaan ja kasan päälle heitellään. Ja tämän omenankolhinta ei siis ole mitään asiakkaiden harjoittamaa ilkivaltaa, vaan hevi-osaston "ammattilaisten" työtä!

Juuri tätä olen itsekin huomannut. Surutta heittelevät ja murjovat hedelmiä. Eikä niitä huonoja enää kukaan kerää pois. Siksi jätän omaan arvoonsa kaikki kaupan   älä turhaan koskettele hedelmiä- kyltit, kun on pakko tutkia esim. omenat joka puolelta. Usein on vaikea löytää virheetöntä (ei kolhuja, naarmuja, jne.) omenaa. Kaupan ammattilaiset. Just.

Vierailija
134/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on parikymmenyä vuotta jäänyt marjat pensaisiin ja omenat keräsin pihan perälle kun putosivat. En jaksa ilmoitella ja kerätä niitä ilmaiseksi kellekään ja toisaalta en halua vieraita ihmisiä pihaani. Tämä on helppo tapa. Linnut kyllä syö marjat ja peurat syö omenat.

Luultavammin rotat, ei peurat.

Vierailija
135/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien metsään. Siellä on kaikenlaista elikkoa jotka syö. Loput maatuu.

Vierailija
136/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- sivusta

Netistä löytyy kuvia omenalajikkeista. Niiden avulla pääsee lajiketunnistuksessa alkuun. Valkea kuulas ja kanelit on helppo tunnistaa. Erikoisemmista lajikkeista voi ottaa yhteyttä puutarha-a

Eikö se ympätty oksa määritä mitä lajiketta se omena on. Eihän ne risteydy noin.

Vierailija
137/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja monilla vielä sellaisia lajikkeita, joissa on huono säilyvyys eikä niistä tule kunnon hilloa. Monien lajikkeiden kohdalla joutuu oikein tutkimaan ja miettimään, mitä niillä tekisi

Jos joku on noin helkkarin tarkka omenalajikkeista, saa vallan hyvin ostaa omenansa itse, eikä hinguta ilmaisten omenien perään. Itse osaan tehdä jokaiselle lajikkeelle jotakin eli osan voi syödä suoraan, osasta tehdä leivonnaisia tai säilöä sokeria säätämällä joko purkittaen tai pakastaen. 

Helkkarin tarkka? Kyse on siitä ettei kenelläkään ole rajattomasti tilaa, aikaa ja muita resursseja pohtia, mitä mistäkin omenasta voi tehdä. Varsinkin jos lahjoittajalla ei ole mitään vinkkiä antaa. Ei kannata hakea ja ottaa vastaan omenoita, jotka eivät säily kuin hetken tai joista ei saa tehtyä kuin jotain todella spesifiä tuotetta, varsinkin kun omenaa on niin paljon tarjolla. 

Vierailija
138/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tein hilloa näistä saa-ottaa-omenoista, joita keräilin omakotialueen ämpäreistä, vadeista, banaanilaatikoista, paperi- ja muovikasseista. Olen allerginen kypsentämättömille omenoille, mutta hilloa voin syödä. Hyvää tuli monta lasipurkillista. Lisäsin vielä kanelia hillosokerin lisäksi joukkoon. Omenat oli matosia, kolhiintuneita ja ihan priimaa. Kiitollinen olen näistä ilmaisista omenoista. Työttömänä ehdin keräilemään ja pitkin vuotta sitten lisään kaurapuuroon.

Kaikki eivät tykkää hillosta, kaikista omenoista ei tule hyvää hilloa. 

Omenahillo on ihan tolkuttoman hyvää. Kyllä useimpien piahoilla olevista omenapuista löytyy lajikkeita ihan syöntiin, pakkaseen siivutettaviksi ja hilloonkin.

Useimpien, kyllä. Mutta valitettavasti moni on törmännyt sellaisiin lajikkeisiin joista on todella haastavaa valmistaa mitään. Varmaan siksi kyselevät. Helpointa toki olisi vain kertoa, mitä lajiketta on tarjolla. Se olisi se pienimmän riesan tie, ja niin moni ainakin omien havaintojeni mukaan tekee. En nyt oikein näe ongelmaa siinä, että kysyy 🤷🏽

Vierailija
139/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pudonneita voi ihan hyvin syödä, jos ei ole tullut kolhuja. Ihme nirppanokka.

Miten kolhut vaikuttaa syömiseen?🙄

Vierailija
140/170 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pudonneita voi ihan hyvin syödä, jos ei ole tullut kolhuja. Ihme nirppanokka.

Miten kolhut vaikuttaa syömiseen?🙄

Säilyvyyteen voi vaikuttaa. Jos hakee litroittain omenaa niin on sillä sitten väliä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä