No jo on omenoiden lahjoittaminenkin vaikeaa! Pitäkää tunkkinne!
Yritin lahjoittaa omenoita.
Kauhea rutina alkoi:
-mitä lajiketta?
-onko happamia?
-pudonneita vai puusta?
-onko siistiä vai esim. omenarupea?
-voitko tuoda?
Antaa olla 🤯
Kommentit (170)
Jos on noin vitunmoinen ongema niistä omenoista pistä ne menemään. Miksi ette muuten ITSE käytä niitä?
Vierailia kirjoitti:
Huoh, tulispa nälkävuodet! Tiedä vaikka 0rpo junailee. Junallaan vie lahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Jollain mehuasemilla olen nähnyt tiedon, että ottavat omenoita vastaan ja jos asiakas ei mehuja itse pysty käyttämään, lahjoittavat mehut alueella sijaitseviin hoivakoteihin. Ajattele, miten onnellisia olisivatkaan vanhukset, kun saisivat kotimaisista omenoista tehtyä mehua!
Olipa kerran palvelutalo, jonka takapihalla oli useampikin omenapuu. Joka vuosi omenat lopulta putosivat itsekseen ja mätänivät pitkin nurmikkoa ja asukkaat saivat aamupalapöydässä tukusta ostetusta tiivisteestä tehtyä omenamehua ja omenapiirakkaa kaupasta ostetuista omenoista tehtynä. Yksi kollega kysyi luvan kerätäkseen omenoita viedäkseen niitä peurojen ruokintapaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen köyhyys juu.
Me saatiin omppuja ja keitetään hyvät mehut. Mutta ei ollakaan köyhiä.
Ai nyt se köyhyys on kiinni jonkun tampion omenoista?? Ja koskee tietenkin koko SUOMEN köyhiä, yksikään ei voi olla köyhä koska jossain pitäjässä jonkun tyypin omenat eivät kelvanneet. Helkkari mitä idareita palstalla.
Mikä ihmeen psykiatrisen avohoito-osaston kokoontumisajot tässä ketjussa on meneillään? :D Ne on hei omenoita - kukaan ei pakota niitä ottamaan vastaan, olit köyhä tai rikas tai jotain siltä väliltä. Niitä saa myös tarjota ihan vapaasti otettaviksi muille jotka niistä voi ilahtua.
Luulin että sieniharrastajat ovat hulluimmasta päästä mutta näköjään myös omenat voivat mennä tunteisiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tein hilloa näistä saa-ottaa-omenoista, joita keräilin omakotialueen ämpäreistä, vadeista, banaanilaatikoista, paperi- ja muovikasseista. Olen allerginen kypsentämättömille omenoille, mutta hilloa voin syödä. Hyvää tuli monta lasipurkillista. Lisäsin vielä kanelia hillosokerin lisäksi joukkoon. Omenat oli matosia, kolhiintuneita ja ihan priimaa. Kiitollinen olen näistä ilmaisista omenoista. Työttömänä ehdin keräilemään ja pitkin vuotta sitten lisään kaurapuuroon.
Kaikki eivät tykkää hillosta, kaikista omenoista ei tule hyvää hilloa.
Omenahillo on ihan tolkuttoman hyvää. Kyllä useimpien piahoilla olevista omenapuista löytyy lajikkeita ihan syöntiin, pakkaseen siivutettaviksi ja hilloonkin.
Omenahillo on todellakin hyvää ja varsinkin uuniomenahillo. Ja niin helppo tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisillä on niin paljon omenapuita vaikka eivät omenoita halua?
No oisko vaikka että on muuttanut taloon, jonka pihalla niitä sattuu olemaan? Enkä minä ainakaan osaisi ottaa kantaa että onko nuo nyt erityisen happamia, soveltuuko hilloon tai mitään muutakaan. Saat tulla ihan itse katsomaan, ota jos otat.
Taloa ostaessa ei kaikille tule edes mieleen kysyä entiseltä omistajalta että mitähän lajiketta ne pihalla olevat vanhat omenapuut mahtavat olla...
- sivusta
Netistä löytyy kuvia omenalajikkeista. Niiden avulla pääsee lajiketunnistuksessa alkuun. Valkea kuulas ja kanelit on helppo tunnistaa. Erikoisemmista lajikkeista voi ottaa yhteyttä puutarha-alan ammattilaisiin, sieltä löytyy tunnistusapua. Vanha omenapuu voi olla jopa jotain harvinaista lajiketta eli se voi olla arvokas ja tärkeä perinnelajikkeiden lisäämiseen. Esimerkkinä 'Huvitus'-lajike.
-eräs hedelmälajikkeisiin höyrähtänyt harrastaja-
Että tällainen köyhiä haukkuva paskaprovo tällä kertaa.
Voitte tunkea ne omenat perceeseen, kuka luulee että omena korvaa oikean ruuan ja aterian?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen psykiatrisen avohoito-osaston kokoontumisajot tässä ketjussa on meneillään? :D Ne on hei omenoita - kukaan ei pakota niitä ottamaan vastaan, olit köyhä tai rikas tai jotain siltä väliltä. Niitä saa myös tarjota ihan vapaasti otettaviksi muille jotka niistä voi ilahtua.
Luulin että sieniharrastajat ovat hulluimmasta päästä mutta näköjään myös omenat voivat mennä tunteisiin :D
Koko vauva-palsta on samaa avohoito-osastoa. Tämä ketju ei ole mikään poikkeus.
Meiltä viedään pudonneet hyvät omenat vähän matkan päähän tuttujen lehmille, ja vastavuoroon saadaan ternimaitoa ja jouluisin kassillinen juustoja ja muuta tavaraa meijeriltä. Lisäksi teen itse hilloja ja piirakoita. En ole alkanut siihen annetaan omenoita-rumbaan, tutuille annetaan, jos kysyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisillä on niin paljon omenapuita vaikka eivät omenoita halua?
No oisko vaikka että on muuttanut taloon, jonka pihalla niitä sattuu olemaan? Enkä minä ainakaan osaisi ottaa kantaa että onko nuo nyt erityisen happamia, soveltuuko hilloon tai mitään muutakaan. Saat tulla ihan itse katsomaan, ota jos otat.
Taloa ostaessa ei kaikille tule edes mieleen kysyä entiseltä omistajalta että mitähän lajiketta ne pihalla olevat vanhat omenapuut mahtavat olla...
- sivusta
Netistä löytyy kuvia omenalajikkeista. Niiden avulla pääsee lajiketunnistuksessa alkuun. Valkea kuulas ja kanelit on helppo tunnistaa. Erikoisemmista lajikkeista voi ottaa yhteyttä puutarha-alan ammattilaisiin, sieltä löytyy tunnistusapua. V
Varmaan jos asia kiinnostaa, minua ei yhtään ja ostankin ne varsin vähät tarvitsemani omenat ihan kaupasta.
Ei kukaan haluan huonoja omenoita. Kaupassakin ne ei ole rupisia ja kolhuttuja. No minä ostan kaupasta omenani niin en häiritse sua.
Heh, kylläpäs oikein samalla sekunnilla multialapeukutetaan viestejä jossa ihmetellään vastaajien urpomaisuutta. Kertoo sen että taitaa olla ulilauta pentujen päivittäinen köyhiä haukkuva provo, taas.
Ihmettelen mikseivät ikinä käy ulkkisten kimppuun, miksi niitä omenoita ei tyrkytetä lihaville somalieukoille jne? Niidenhän vasta köyhiä pitäisikin olla mutta ei tietenkään, tässähän on tarkoitus haukkua vain omanmaalaisia;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin portinpieleen puutarhapöydälle omenoita ämpäriin ja lapun "Saa ottaa".
Omenat oli kaadetu maahan, ämpäri ja pöytä viety.
Voi ei, harmillista! Mää näin kerran kun pikkunulikat kusi niitten lahjotettavien omenoiden päälle, en oo sen jälkeen uskaltanu ottaa vaikka tarttisinki.
Aiemmin monasti suunnittelin, että menisin kyselemään runsasomenaisista taloista, että saanko ostaa heidän omenoitaan. Toki niin, että olisin poiminut ne omenat suoraan puusta oksia vahingoittamatta.Yleensähän nuo "saa ottaa" -omput näyttää olevan puusta pudonneita eli kolhuisia ja siksi nopeasti pilaantuvia, sen takia siis mieluummin maksaisin kunnon hinnan suoraan puusta kerättävistä.
Mutta nyt ei enää ole tarvetta osto-omenoille, mökin hankinnan myötä on omaa satoa jo saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan haluan huonoja omenoita. Kaupassakin ne ei ole rupisia ja kolhuttuja. No minä ostan kaupasta omenani niin en häiritse sua.
Joo, kaupassa ei ole rupisia. Mutta kolhittuja sielläkin, kun niitä laatikoista toiseen kaadellaan ja kasan päälle heitellään. Ja tämän omenankolhinta ei siis ole mitään asiakkaiden harjoittamaa ilkivaltaa, vaan hevi-osaston "ammattilaisten" työtä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pudonneita vai puusta on hyvä kysymys. Pudonneet voi laittaa kompostiin.
Miksi? Mä teen mehua, soseita, piirakkaa niistä.
pihallasi ei liiku eläimiä eikä hyönteosiä/etainoita? vai lisääkö makua ja jännitystä vaan?
Kerron sulle yllättävän tiedon; hyvää ruokahalua vaan tämän jälkeen.
Käytännössä kaikki elintarvikkeet altistuvat jossain vaiheessa tuotantoprosessia jonkinsorttisille ötököille. Limaisille tai vähemmän limaisille.
Suureen osaan tuotteita jauhautuu myös mukaan ötökötä tai niiden jätöksiä. Ja mitä etelämpää valmiste on peräisin sitä enemmän kasvisperäisessä t
tuotteessakin on eläinproteiinia mukana.
Minkä painoisia omenat ovat keskimäärin?
Kuinka monta kertaa olet katsonut Kummisetä-elokuvan?
Voitko seistä käsilläsi 7 minuuttia jos tulen hakemaan omenat?
Terveisin tyypillinen tori-ostaja
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette kaada niitä jätteitä tuottavia puitanne? Helpommalla pääsis ja sais vähän polttopuutakin. Tilalle voi istuttaa jotain mitä haluaa.
Häh? Odottaa sitten jopa vuosikymmeniä, että on samankokoisia puita. Voi autuas taivas teitä järkijättöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvälaatuiset ja makeat omenat menisi pienissä erissä. Ämpärillinen kovia ja puisia omenoita ei niin kiinnosta.
Minä kyllä kävisin mieluusti hakemassa nimenomaan ne kovat & happamat. 😋 Makeista ja jauhoisista en tykkää.
Eli säkin olisit kysynyt "voitko erotella ne niin että joukkoon ei tule makeita ja jauhoisia, että voithan käyttää aikaasi tähän vielä muutaman tunnin koska maksan sinulle näistä kuitenkin tason nolla senttiä".
Suomalainen köyhyys juu.
Me saatiin omppuja ja keitetään hyvät mehut. Mutta ei ollakaan köyhiä.