Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumistuen leikkaus oli kauheus

Vierailija
21.08.2024 |

Vakava virhe, näin ajattelen.

Kurjisti monen henkilön, perheen elämää.

Tuleva alv korotus tulee nostamaan taas menoja, esim.vesi kallistuu ja moni muu.

Pidemmän päälle tuo as.t leikkaus tulee tekemään  kauaskantoisia asioita ja se tulee kalliiksi.

Kommentit (278)

Vierailija
81/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi asua vain sellaisissa paikoissa mihin heillä on varaa. Koko asumistuki pitäisi lakkauttaa ja perustaa vaikka kommuuniasuntoloita.

Sinä varmaankin kokemuksesi perusteella muuttaisit mielelläsi kommuuniin?

Minut kasvatettiin siihen, että työkykyinen aikuinen huolehtii itse itsestään ja maksaa oman asumisensa. Näin olen tehnyt viimeiset 26 vuotta nostamatta mitään tukia. En ymmärrä miksi Suomessa majoitetaan työikäisiä ja kykyisiä ihmisiä veronmaksajien piikkiin jokaista omassa yksityisasunnossaan maan kalleimmilla asuinalueilla kuten pääkaupunkiseudulla ja muissa kasvukeskuksissa. Ja asumistuilla tehdään valtavia tulonsiirtoja suoraan veronmaksajien taskuista asuntosijoittajien ja kansainvälisten sijoitusyhtiöiden omistajien taskuihin. Ei tässä ole mitään järkeä ja järjestelmä on pakk

Eli asuntosijoittajilta on otettava asunnot veks, nehän tämän koko kaaoksen aloittivat 90-luvulla. Siellä on sinun nurinan kohteesi, nurise niille. Ei niille, jotka joutuivat avuttomina systeemin armoille asuntosijoittajien kynsiin. 

Voisiko joku kääntää kytkintä, jotta päästäisiin takaisin 90-luvulle tekemään niitä OIKEITA päätöksiä tässä asiassa, kiitos. 

Vierailija
82/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kattelin tuossa että eipä paljon tipu työssäkäyville enää tukea Eli jos ei palkkatuloja maksetaan lähes 100% ja jos pieni palkka, maksat kaiken itse. 

Niinpä, töihin ei kannata mennä jossei saa 2500e / kk vähintään. Mikään sen alle ei kannata enää 

Kun hallitus posti suojaosuuden niin tienaan nykysestä osa-aikatyöstä 5 e per tunti. Järkyttävää mutta teen silti kaikki tunnit mitä mulle tarjotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asumistuki lopetetaan kokonaan, miten pienipalkkaisella on sitten varaa asua Helsingissä. Alkaako työnantajat maksamaan enemmän? Vuokrat ei ainakaan tule laskemaan. 

Tietääkseni kokkarit on ainakin puolustaneet pieniä palkkoja sanomalla, että ei sillä pelkällä palkalla ole tarkoituskaan tulla toimeen. 

Joutuvat kokkarit ite siivoomaan kakkiset vessanpyttynsä omien päätöstensä johdosta. 😆😆 

Siivoojat kun ovat kaukana poissa suurkaupungeista, ei heitä missään näy, ei kuulu. 

Vierailija
84/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa mikä myös on kauheus? Euriborin korotus ja asuntolainan nousu, veroeduissa kotitalusvähennyksen huononeminen, km-korvauksien huononeminen jne. Että kyllä meillä keskituloisillakin on haasteita. Ärsyttää lukea täällä joka päivä jotain itkuvirsiä, kun työttömien etuja huononnetaan ja samalla itsekin joutuu laskemaan tarkasti mitä ruokatarvikkeita ja kulutustuotteita ostaa ja milloin.

Tämä. Ei kiinnosta enää tippaakaan roikkua tässä oravanpyörässä elättien tähden. Tukia olisi pitänyt laskea jo vuosia sitten.

Kukaan ei pakota käymään töissä. Jokainen, korostan jokainen, voi halutessaan irtisanoutua työstään ja heittäytyä "tuki elätiksi". Työpaikkasi kelpaisi todennäköisesti monelle motivoituneelle työttömälle.

Voi vain käydä niin, että ratkaisun tehtyäsi huomaat, ettei

Ikänsä tukien varassa eläneelle voi tulla yllätyksenä että edelleenkään kokoaikaisesta kohtuullisen hyväpalkkaisella ei ole sen korkeampi elintaso kuin sillä elätilläkään. On aivan loistavaa että se muuttuu. 

Siksi se että jatkuvasti ollaan käsi ojossa huutamassa lisärahaa tekemättä itse mitään, pistää vihaksi. Mulla ei ole intressiä irtisanoutua koska aikanaan opetettiin että on kunnia-asia elättää itsensä ja perheensä. Älä huoli, en ole antamassa työtäni pois vaan itse asiassa teen kahta työtä. Otin lisätyötä jotta elintasoni ei laske. Se on itsestä kiinni tekeekö töitä vai ei. 

Jännä, meillä ahkerilla on töitä enemmän kuin aina jaksaisi tehdäkään ja jotkut ei kykene yhteenkään. Ei silloin ole tukiakaan ansainnut. Joten hyvä, jos tulevaisuudessa selviän itse myös vähemmällä työllä. 

Vierailija
85/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kattelin tuossa että eipä paljon tipu työssäkäyville enää tukea Eli jos ei palkkatuloja maksetaan lähes 100% ja jos pieni palkka, maksat kaiken itse. 

Niinpä, töihin ei kannata mennä jossei saa 2500e / kk vähintään. Mikään sen alle ei kannata enää 

No kyllä järjestelmässä on jotain pahasti pielessä, jos 2500 euron tuloilla ei kannata töihin mennä. Bruttona tuo on n. 1900 euroa ja nettonahan tuo on hyvä palkka. 

Vierailija
86/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tosiaan pienensi ihmisten maksukykyä, joka taas pitkällä jänteellä hillitsee hintojen nousua. Hintakuplaa on puhallettu 80-luvulta lähtien. Sen on jo aika poksahtaa.

Se onkin nykyihmisen ongelma että ei kyetä tinkimään huonoina aikoina, sietämään tyydytyksen lykkäämistä, kiristämään taloutta ihan sisukkaasti ajatuksena että tämä helpottaa vielä jos nyt kestämme ikäviä aikoja.

Mitä se loputon parkuminen ja huuto auttaa kun tiedämme realiteetit?

Vierailija
87/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun hallitus posti suojaosuuden niin tienaan nykysestä osa-aikatyöstä 5 e per tunti. Järkyttävää mutta teen silti kaikki tunnit mitä mulle tarjotaan.

Miten saat vuokran maksettua? 

Vierailija
88/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asumistuki lopetetaan kokonaan, miten pienipalkkaisella on sitten varaa asua Helsingissä. Alkaako työnantajat maksamaan enemmän? Vuokrat ei ainakaan tule laskemaan. 

Joka ainoassa maailman pääkaupungissa on korkeat vuokrat, eihän niihin missään ole yksinasuvalla varaa vaan aikuisetkin asuvat kimppakämpissä. Perheet asuvat kauempana ja matkustavat pitkiäkin matkoja töisin. 

Vierailija
89/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan järjellä ajateltuna , ei ole pitemmän päälle kestävä ratkaisu, että pieni osa väestöstä kustantaa suuren väestöosan elämisen ja olemisen. Se ei vaan toimi.  

Se pieni osa väestöstä joka erittäin paljon veroja maksaa, hyötyy kohtuuttomasti nykyisestä talousjärjestelmästä johon eriarvoistuminen on sisäänleivottu, joka ja se ei demokratiassa pysy voimassa, jos eivät paljon veroja maksa. 

Vierailija
90/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko nämä vinkujat oikeasti, että Suomessa on 10 v päästä yhä samat tuet kuin nyt? Oikeasti.

Eu tarkkailee tukien määriä aika tehokkaasti. Suomi saanut aika monesti noottia surkeasta tukitasosta. Kohta pamahtaa miljardien sakot maksettavaksi, jos ei meno muutu.

sama tyyppi jankuttaa samaa paskaa.vai että lisää tukia pitäis näille paskaloisille saada.

Vierailija
91/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla ei kannata asua vaan ostaa oma asunto ja asua siinä. Pankin kanssa helpompi neuvotella kuin Kelan.

Vierailija
92/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virhe oli se, että asumistukia on laajennettu täysin kestämätrömälle pohjalle ajatuksella että velkaa otetaan ja yhteiskunta elättää. Oikeasti, ei yhteiskunnan kuulu tasata tuloeroja tappiin asti. Kukin eläköön sen mukaan, mihin on varaa. Hädänalaisia autetaan, mutta raja on jossakin.

Mun mielestä asumistuki ei ole liian iso, kun se maksimissaan yhdelle ihmiselle on Hkissa 400 euroa kuussa. Tämä vaikka vuokrasi olisi 1000 euroa. Jos tuohon saa sitten vielä toimeentulotukea kattamaan loppuvuokran, tämä ei mitenkään liity asumistukeen. Asumistukea saa monet sellaisetkin, jotka ei ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Hkin vuokrat on sellaiset, että pienillä tuloilla ei oikein ilman asumistukea oikein tule toimeen. Ja hyväpalkkaisia töitä ei riitä kaikille. 

Tästä päästään siihen,

Ei kyllä ole enkä edes käsitä miksi täällä roikutaan ilman rahaa. Koko elämäntapa perustuu kuluttamiseen mutta luonnonrauhaa antimineen on olemattomasti. Moni maalta kotoisin oleva onneksi vielä tajuaa isojen kaupunkien henkisen tyhjyyden. Joskus kaupungeissa oli vitaliteettia ja hohtoa. Varmaan olen sitten vanha mutta tuota hohtoa on yhä vaikeampi Helsingistä löytää. Kaikki tuntuu omituisen historiattomalta, kuin tarkoituksella. 

Näen tuon oireena itsearvostuksen puutteesta. Mitä oikein tapahtuu?

Vierailija
93/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei Helsinki kiinnosta sitten yhtään. Meillä on digiboksissa tallella vieläkin elokuva Lauantaileikit, esitettiin joskus 2012-13, ja joka on vuodelta 1963. Se kertoo fiktiivisten ihmisten elämästä yhden heinäkuisen päivän aikana sen ajan todellisessa Helsingissä ja tekee sen ajan hittien avulla (mm. Laila Kinnunen, Four Cats, Ann-Christine, Reijo Taipale). Sitä elokuvaa katsoessani tulee aina mieleen, että jos Helsinki olisi vielä tuollainen, voisin mielelläni siellä asua. Se oli 60 vuotta sitten aika hieno kaupunki, mutta senjälkeiset vuosikymmenet ovat sen kaupungin tuhonneet. Nykyisin se on aika järkky sekametelisoppa, jossa joskus käy, mutta lähtee mielellään äkkiä pois. 

Mm. nämä ovat siitä elokuvasta.

Vierailija
94/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtiövastikkeen maksan 800 euron ansiosidonnaisesta. Yli puolet menee siihen. 

Vierailija
95/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki hyödyttää kaikkein rikkaimpia asuntosijoittajia ja kaikkein köyhimpiä. Hieno tuki. Ei saa leikata.

Vierailija
96/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa Itä-Helsingin Potilaan, Herttoniemeen, Vuosaareen, Itäkeskukseen ja Kontulaan. Ghettoutumisuhan alla oleville lähiöille tekee hyvää saada lisää kantaväestöä huudeille.

Vierailija
97/278 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikka Purra vois näyttää esimerkkiä ja suksia slummiin asumaan.

Meisit sen Riikkavihasi kanssa vaikka hoitoon, olet selvästi sen tarpeessa.

Vierailija
98/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään toimeentulotukea saavat joutuvat hakemaan pienempään ja edullisempaan asuntoon, jota kela tukee. Saattaa asunnottomuus lisääntyä. Vuokralle asuntoja antava hävii myös tienesteistä.

Vierailija
99/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin.

Vierailija
100/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi asua vain sellaisissa paikoissa mihin heillä on varaa. Koko asumistuki pitäisi lakkauttaa ja perustaa vaikka kommuuniasuntoloita.

595e/kk tuloilla ei ole varaa asua missäänpäin Suomea.