Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumistuen leikkaus oli kauheus

Vierailija
21.08.2024 |

Vakava virhe, näin ajattelen.

Kurjisti monen henkilön, perheen elämää.

Tuleva alv korotus tulee nostamaan taas menoja, esim.vesi kallistuu ja moni muu.

Pidemmän päälle tuo as.t leikkaus tulee tekemään  kauaskantoisia asioita ja se tulee kalliiksi.

Kommentit (278)

Vierailija
121/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hyvä, kun tukia leikattiin vihdoin.  Välillä joutuu tekemään kipeitä ratkaisuja. Ei voida aina vaan nostaa verotusta vaan kyllä niitä liian korkeita tukia pitää myös leikata. Ymmärrän kyllä, että hädässä olevia perheitä autetaan hädän yli eli hetken aikaa, mutten sitä, että työssäkäyvät keskituloiset joutuvat elättämään huonompipalkkaiset ja työttömät. Kannattaisi opiskella, hankkia hyvä työ, säästää pahanpäivän varalle. Mä ainakin oon säästänyt rahaa, jos vaikka jäisi hetkeksi työttömäksi, niin että pystyisin itse itseni elättämään. Enkä ymmärrä sitä, että nämä köyhät hankkivat usein monta lasta, enemmän kuin pystyvät itse elättämään. Miksi tehdä useampi lapsi, jos ei pysty itse tarjoamaan hyvää kasvuympäristöä, kattoa pään päälle ja ravintoa? Tähän päälle harrastukset ja vaatteet, edes jonkinlainen eli taso. 

Vierailija
122/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tukien leikkaamisesta johtuvaa valitusta kuulee nyt joka tuutista. Tilanne vaan on se, että aiempi tukirakenne oli täysin kestämätön. Liikaa tukien varassa eläjiä, pieni joukko maksajia, ei ole reilu ja toimiva ratkaisu. Pakko leikata tukia. Hyvä, että uskallettiin tehdä korjausliike edes nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on hyvä, kun tukia leikattiin vihdoin.  Välillä joutuu tekemään kipeitä ratkaisuja. Ei voida aina vaan nostaa verotusta vaan kyllä niitä liian korkeita tukia pitää myös leikata. Ymmärrän kyllä, että hädässä olevia perheitä autetaan hädän yli eli hetken aikaa, mutten sitä, että työssäkäyvät keskituloiset joutuvat elättämään huonompipalkkaiset ja työttömät. Kannattaisi opiskella, hankkia hyvä työ, säästää pahanpäivän varalle. Mä ainakin oon säästänyt rahaa, jos vaikka jäisi hetkeksi työttömäksi, niin että pystyisin itse itseni elättämään. Enkä ymmärrä sitä, että nämä köyhät hankkivat usein monta lasta, enemmän kuin pystyvät itse elättämään. Miksi tehdä useampi lapsi, jos ei pysty itse tarjoamaan hyvää kasvuympäristöä, kattoa pään päälle ja ravintoa? Tähän päälle harrastukset ja vaatteet, edes jonkinlainen eli taso. 

Minäkin opiskelin 3 ammattia ja silti mun netto on 800e. Ei kaikki mene aina niinkuin suunnittelee.

Vierailija
124/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi asua vain sellaisissa paikoissa mihin heillä on varaa. Koko asumistuki pitäisi lakkauttaa ja perustaa vaikka kommuuniasuntoloita.

Sinä varmaankin kokemuksesi perusteella muuttaisit mielelläsi kommuuniin?

Ei vaan tekisin työtä elannon eteen. 

Vierailija
125/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisitte mennyt töihin niinkun täällä on vuositolkulla kehotettu tekemään. Nyt on kakat housussa ja ei teitä kukaan en palkkaa kun olette 10v makaillut sohvalla. 

Niin makaa kun petaa. 

Mistä sinä tiedät mitä joku on 10v tehnyt?

Vierailija
126/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, asuin opiskellessani yhdessä toisen kanssa 1 huoneen asunnossa. Alkovi oli ja toiselle levitettävä sohva. Siinä oppi myös sosiaalista elämää, ettei kärsinyt yksinäisyydesta, josta taas johtuu nämä yksiöissä asuvien opiskelijoiden mt-ongelmat.

Kun menee töihin, on kuitenkin pakko pärjätä muiden ihmisten seurassa.

Vierailija
127/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke 950e/kk ja siitä vuokra 350e/kk. Lisäksi sähkö, lääkkeet ym pakolliset menot. Eipä paljon jää elämiseen. Ja toimentulotukeen en tietenkään ole oikeutettu, en ole ollut kuuteen vuoteen eli siitä asti kun pääsin eläkkeelle. Kela ei huomioi mulla edes sähköä menoksi, ainoastaan vuokran.

Vierailija
128/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi asua vain sellaisissa paikoissa mihin heillä on varaa. Koko asumistuki pitäisi lakkauttaa ja perustaa vaikka kommuuniasuntoloita.

595e/kk tuloilla ei ole varaa asua missäänpäin Suomea.

Sä saat noilla tuloilla asumistukea ja toimeentulotukea. Jos et saa sulla on puoliso. 

Mun "tulot" on 800 e enkä saa mitään tukia eikä ole puolisoa. Mieti vähän mitä kirjottelet.

Miksi mun pitäis miettiä kun noilla tuloilla kyllä saa tukia. Miksi tuet on evätty? Näihin on syy ja se lukee päätöksessä.

En saa tukia ja syy on päätöksessä. Älä enää urpoile että saan tukia. Mieti edelleenkin mitä kirjottelet.

Vierailija
129/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

595e/kk tuloilla ei ole varaa asua missäänpäin Suomea.

Sä saat noilla tuloilla asumistukea ja toimeentulotukea. Jos et saa sulla on puoliso. 

Mun "tulot" on 800 e enkä saa mitään tukia eikä ole puolisoa. Mieti vähän mitä kirjottelet.

Miksi mun pitäis miettiä kun noilla tuloilla kyllä saa tukia. Miksi tuet on evätty? Näihin on syy ja se lukee päätöksessä.

En saa tukia ja syy on päätöksessä. Älä

Et kerro kaikkea. Mun netto on myös 800e ja jos mulla ei olis puolisoa saisin toimeentulotukea ja asumistukea. Mikä se syy on miksi et saa?

Vierailija
130/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista että tästä asumismuodosta puhutaan niin vähän vaikka sillä saisi poljettua asumiskustannuksia hyvinkin matalaksi riippuen joustamiskyvystä.

Periaatteessa huone per lärvi on jo ylellisyyttä. Kumppanin kanssa huone jaetaan jo helposti.

Vierailija
131/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos olet opiskellut jo 3 ammattia, etkä siitä huolimatta työllisty, niin olisi jo jonkinlainen peiliin katsomisen paikka. Miksi et onnistu saamaan työpaikkaa 3 eri alalta? Onko osaamisesi riittävä? Ehkä voisit pyytää palautetta, missä voisit kehittyä ja parantaa, jotta työllistyisit. Kysy palautetta  aiemmista työpaikoista, kollegoilta, työhaastattelijalta, työkkäristä, ystävältä apua cv:n oikolukuun jne. Aina saa jotain työtä, jos viitsii nähdä vaivaa ja antaa parastaan, varsinkin jos löytyy jokin koulutus.

Vierailija
132/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on hyvä, kun tukia leikattiin vihdoin.  Välillä joutuu tekemään kipeitä ratkaisuja. Ei voida aina vaan nostaa verotusta vaan kyllä niitä liian korkeita tukia pitää myös leikata. Ymmärrän kyllä, että hädässä olevia perheitä autetaan hädän yli eli hetken aikaa, mutten sitä, että työssäkäyvät keskituloiset joutuvat elättämään huonompipalkkaiset ja työttömät. Kannattaisi opiskella, hankkia hyvä työ, säästää pahanpäivän varalle. Mä ainakin oon säästänyt rahaa, jos vaikka jäisi hetkeksi työttömäksi, niin että pystyisin itse itseni elättämään. Enkä ymmärrä sitä, että nämä köyhät hankkivat usein monta lasta, enemmän kuin pystyvät itse elättämään. Miksi tehdä useampi lapsi, jos ei pysty itse tarjoamaan hyvää kasvuympäristöä, kattoa pään päälle ja ravintoa? Tähän päälle harrastukset ja vaa

Olin 20v töissä ennenkuin jouduin työttömäksi sairauden takia. Enkä kelpaa enää mihinkään koska minusta näkee päällepäin etten ole täysin terve. 

Vierailija
133/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai kuten Ruotsissa, asumistukea voivat saada vain lapsiperheet ja hekin vain vähän aikaa. Ei pääse kasvamaan avuttomien sukupolvia.

Millä sitten muut maksavat jos jäävät työttömiksi tai sairastuvat?? En todellakaan asu pk-seudulla kuten ei moni muukaan vaan mahdollisimman halvalla.

Vierailija
134/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi tukea saavat olis avuttomia?!? Moni myös töissä!!!

Vierailija
135/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuen leikkaus on oikein, mutta siihen olisi pitänyt yhdistyä muita muutoksia, jotka laskevat elinkustannuksia. Ruuan hinnan laskeminen, verotuksen laskeminen, polttoaineen hinnan laskeminen, mitä tahansa. Mutta näin ei ole käynyt.

Vierailija
136/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki tekisivät neuvosi mukaan "kannattaisi opiskella, hankkia hyvä työ", niin kuka tekisi nämä "huonopalkkaiset työt", kun ne kuitenkin ovat yhteiskunnassa usein varsin tärkeitä, vaikka asia huomataankin yleensä vasta silloin, jos ne jäävät tekemättä?

Ja toinen kysymys: Miksi jotkin työt ylipäätään ovat niin huonopalkkaisia, että "keskituloiset joutuvat elättämään"?

Ja kolmas: Luuletko, että kaikille riittää niitä hyviä opiskelupaikkoja ja niitä hyviä töitä, jos ja kun kaikki sellaiset haluavat? (Huomaathan, ettei edes nyt riitä. Kaikille ei riitä edes sitä huonompipalkkaista.) Ja onko kaikilla kyvyt ja edellytykset selviytyä näistä opiskeluista ja töistä? Kyllähän sitä varmaan kannattaisi opiskella vaikka hyvätuloiseksi lääkäriksi, mutta tulisiko lääkäriä, puhumattakaan hyvästä sellaisesta.

Vierailija
137/278 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi seuraavissa vaaleissa demarit ja vasemmisto voittaa. Saadaan tuet takaisin

Vierailija
138/278 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä, jos olisi leikattu tukia vain ylipainoisilta ja päihdeongelmaisilta? heidän kohdallaan ne tuet jokatapauksessa ovat liian suuria, tai menevät hukkaan.

Vierailija
139/278 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä, miksi minun pitäisi maksaa oma asumiseni.

Vierailija
140/278 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikäs minä nykyinen työtön, joka teki 34 vuotta tauotta töitä on nykyinen loinen kun potkittiin YTssä ulos. Okei. Kiva kun meidät lokeroidaan. Ehkä pitäis vaikka laskea tukia sen mukaan kuinka kauan on ollut töissä (poislukien sairaat, vammaiset jne).