Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita, jotka säästävät pieniä summia rahastoon kuussa?

Vierailija
20.08.2024 |

Tekeekö sinullekin se tiukkaa, mutta uskot että sinnikkäällä säästämisellä saavutat ehkä tulevaisuudessa jotain?

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei . Kaikille olen 50v mies.. ja haluan vaan sanoa että hyvä te! Säästäkää rahastoihin ja osakkeisiin olen itse tehnyt niin elämäni aikana nyt voin tehdä mitä vaan haluan en tarvi olla edes töissä .  Ei ne suuret tulot mutta ne pienet ostokset 

Vierailija
22/128 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan varmaan liikaakin eri rahastoihin ja lisäksi muihin kohteisiin, kuten osakesäästötilille, omille ja lasten lasten tileille. Rahastoihin 210 e/kk ja muihin kohteisiin noin 320 e/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei . Kaikille olen 50v mies.. ja haluan vaan sanoa että hyvä te! Säästäkää rahastoihin ja osakkeisiin olen itse tehnyt niin elämäni aikana nyt voin tehdä mitä vaan haluan en tarvi olla edes töissä .  Ei ne suuret tulot mutta ne pienet ostokset 

Kuinka suuri varallisuus sinulla on ja missä kohteissa?

Vierailija
24/128 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisän (noin 95€/kk) laitan lapsen omalle arvo-osuustilille Nordnet:iin.

Sieltä se ohjautuu kolmelle eri etf:lle.

1. Globaalit osingonkasvattajat

2. Informaatioteknologia

3. Globaalit kuluttajabrändit

Mitä nuo etf:t ovat?

Meinaatko, että mitä etf yleensäkin tarkoittaa? Se on Exchange Traded Fund, eli rahasto-osuudet, joilla käydään kauppaa pörssissä samalla tavalla kuin osakkeilla.

Vai meinaatko, että minkä nimisiä etf:iä lapsellani ihan tarkalleen on?

No tarkoitin että mitä ne ovat :) en jaksanut googlata. Eli miten eroaa tavallisesta rahastosta? Miten löytää hyviä etf:iä?

Eipä ne meidän pulliaisten kannalta paljoa eroa tavanomaisista rahastoista. Sen verran eroa on, että yleensä ne ovat kulujen puolesta edullisempia, niitä on nopeampi myydä ja ostaa, niitä pitää myydä ja ostaa "kokonaisina" osuuksina, eli ei voi ostaa vaikkapa 0,15 osuutta, vaan vähintään yhden osuuden.

Sitä en osaa sanoa, että miten löytää hyviä, kun sehän riippuu hirveästi henkilöstä itsestään mitä pitää hyvänä. Ainakin kuluja kannattaa vertailla. Itse etsiskelin Nordnetista eri vaihtoehtoja, kun tiesin karkeasti minkätyyppisille toimialoille ym halusin sijoittaa.

Vierailija
25/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia rahastoja olette valinneet? Minkä pankin tai vastaavan kautta hoidatte noita sijoituksianne?

Säästän Nordnetissä Handelsbankenin USA ja Eurooppa indeksirahastoihin. Aika hyvä hajautus pienillä kuluilla.

Vierailija
26/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisän (noin 95€/kk) laitan lapsen omalle arvo-osuustilille Nordnet:iin.

Sieltä se ohjautuu kolmelle eri etf:lle.

1. Globaalit osingonkasvattajat

2. Informaatioteknologia

3. Globaalit kuluttajabrändit

Mitä nuo etf:t ovat?

Meinaatko, että mitä etf yleensäkin tarkoittaa? Se on Exchange Traded Fund, eli rahasto-osuudet, joilla käydään kauppaa pörssissä samalla tavalla kuin osakkeilla.

Vai meinaatko, että minkä nimisiä etf:iä lapsellani ihan tarkalleen on?

No tarkoitin että mitä ne ovat :) en jaksanut googlata. Eli miten eroaa tavallisesta rahastosta? Miten löytää hyviä etf:iä?

Eipä ne meidän pulliaisten

Tavallisten pulliaisten kannattaa myös huomata, että ETF:ien juoksevat kulut on usein pienemmät kuin rahastoissa, niiden ostaminem ja myyminen on (ainakin yleensä) maksullista. Pikkusummilla pelaavien kannattaa siis ehdottomasti tehdä kuukausisäästönsä rahastoihin.

Vierailija
27/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä menee rahastoihin itselle 40e ja lapselle 20e kuukaudessa. On se parempi kuin ei mitään, on siellä jo useampi satanen säästössä. Nostan summaa sitten kun rahatilanne sen mahdollistaa, nyt säästän myös asuntoon aika rivakasti. 

Vierailija
28/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden alussa aloitin ja summat on pieniä. 20€ kerrallaan. Ei edes joka kuukausi ole varaa laittaa. Mutta kerran laitoin 100€ kerralla. Viisi eri rahastoa ja vuorotellen niihin laitan. Kuluttomia tai halpoja rahastoja Nordnetissä. Pankissa on suurempi summa määräaikaisella tilillä ja muitakin säästöjä. En uskalla siirtää niitä rahastoihin koska olen työkyvytön. Pitää olla heti käytettävissä jos sellainen tilanne tulee.

Rahastot kävi miinuksella, harmitti kun ei silloin ollut rahaa tilillä ostaa lisää. Mutta nyt ovat jo nousseet siihen mitä olivat ennen pudotusta.

Suosittelen jokaiselle aloittamista, vaikka vain 10-20€/kk. Etenkin nuorille. Yksi pizza jonka jätät ostamatta ja siirrät rahat rahastoon. Kiität itseäsi jo kymmenen vuoden päästä ja usko pois se kymmenen vuotta kuluu todella nopeasti. Katse aina tulevaisuudessa.

Vierailija
29/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tavallisten pulliaisten kannattaa myös huomata, että ETF:ien juoksevat kulut on usein pienemmät kuin rahastoissa, niiden ostaminem ja myyminen on (ainakin yleensä) maksullista. Pikkusummilla pelaavien kannattaa siis ehdottomasti tehdä kuukausisäästönsä rahastoihin."

Eipä nuo etf:ien kaupankäyntimaksut mitenkään töykeän kalliita ole, ainakaan jos ne tekee kuukausisäästösopimuksen kautta, sen sijaan, että itse suorittaisi toimeksiannot pörssistä 

Esimerkin vuoksi Nordnetissä palvelumaksu on 2,5 €/kk niiltä kuukausilta, kun toimeksiantoja tapahtuu.

Eli, jos itse määrittelee 250€ kertamällin kooksi, niin silloinhan tuo kustannus on 1%. Se ei tarkoita sitä, että joka kuukausi pitäisi siirtää arvo-osuustilille 250€, voi siirtää vaikkapa 100 €/kk, mutta silloin kauppoja (ja kuluja) syntyy vain kahden tai kolmen kuukauden välein.

Ei tämä nyt ole mikään ehdoton suositus sijoittaa juuri etf:iin, vaikka itse olenkin niihin tykästynyt. Ihan vain, että kannattaa niitäkin harkita, vaikka olisi pienillä summilla liikenteessä.

Vierailija
30/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mulla  Smarketin bonukset menee rahastoon, en ole koskaan pannut suoraan rahaa. N. 60%, plussalla. 

Vierailija
31/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla Nordean kautta keskiriskinen rahasto, jonne laitan kuukaudessa rahaa.

ap

Pankkien keskiriskisillä rahastoilla ei ole mitään tuottoa.

Vierailija
32/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan joka kk 300€, välillä joutunut laittaan tauolle kun rahatilanne huomioi mutta pyrkinyt sitte tasaamaan jollain extra-rahalla (lomarahat tms) niin että tuo sama summa olis per kk.

Tuo raha on mulle iso ja kun oon tota 6v saanu tässä tehtyä niin mulla on yllättävän iso summa siellä jo. Yritän pitää kiinni kaikin voimin tästä, eläkkeellä on sitten jo kiva potti tuolla. Sijoitan OP Maailma Indeksi -rahastoon, tarpeeksi hajautusta ihan vaan sillä. 

Vierailija
33/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, mulla  Smarketin bonukset menee rahastoon, en ole koskaan pannut suoraan rahaa. N. 60%, plussalla. 

Tuo on kyllä aika hyvä matalan kynnyksen vaihtoehto, vaikka itse en olekaan hyödyntänyt.

Vierailija
34/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen säästänyt vajaat kymmenen vuotta eri rahastoihin. S-Pankin rahastot ovat tuottaneet yllättävän hyvin ja kun niihin pääsee käsiksi kympillä kuukaudessa, niin pienilläkin tuloilla onnistuu.

Vierailija
35/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä perin äidiltä Nordean rahaston. Jatkoin siihen sijoittamista 100 e / kk. Avasin myös toisen vähän suuremman riskin rahaston Nordeaan silloin ja sinne menee 50 e / kk. Oisko niissä nyt jotain 50 tonnia yhteensä. Eläköön omaa elämäänsä. Likvidoin joskus jos tarve tai jätän perinnöksi. 

N45

Vierailija
36/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tjaa. Mun rahasto ollut pystyssä 40 vuotta ja tuotto 12 %

Vierailija
37/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Oikeastiko? Kuulostaa todella vähältä.

Vai tarkoitatko 12% per vuosi, mikä taas kuulostaa paljolta?

Vierailija
38/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vuosittainen keskituotto vai tuotto koko 40 v. ajalta? Jälkimmäinenhän on älyttömän surkea, häviää inflaatiolle reippaasti.

Vierailija
39/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites osakkeet?

Vierailija
40/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee reilu 100e/kk hajautetusti useampaan eri rahastoon kahdessa eri paikassa. Juu paikkoja on varmaan liikaa ja osittaista päällekkäisyyttäkin mutta en ole toistaiseksi karsinut. Etf kiinnostaisi mutta en ole jaksanut perehtyä. On se kiva pieni pesämuna jo kertynyt muutamassa vuodessa! Suosittelen kaikille.